آیا شکر قهوه ای واقعا بهتر از شکر سفید است؟

مجموعه : تغذیه سالم
آیا شکر قهوه ای واقعا بهتر از شکر سفید است؟

در حالی کـه ما یک رابطه مغناطیسی با دسرها و شیک هاي‌ خود داریم، شکر یک انتخاب مضر اسـت کـه بدن ما را بـه روش هاي‌ مختلف تجزیه می کند. نظرسنجی انجام شده درسال 2019 نشان داد کـه دیابت حدود 1.5 میلیون نفر را در سراسر جهان کشته اسـت.

 

این یک عامل جهانی اسـت کـه بـه مشکلات بهداشتی کمک می کند. حقیقت سمی در مورد شکر این اسـت کـه بدن را در برابر تعداد زیادی از بیماری هاي‌ دیگر مانند فشار خون بالا، چاقی و مشکلات قلبی آسیب پذیر می کند. بنابر این، شکر قهوه اي یا سفید، مصرف بیش از حد هردو می تواند برای سلامتی شـما خطرناک باشد.

 

این مقاله از مجله تفریحی تالاب بـه بررسی روند تولید شکر قهوه اي و سفید، یادگیری ارزش غذایی و خواص انها، بحث در مورد فواید سلامت، خطرات و جای گزین هاي‌ آن ها میپردازد. بنابر این، بـه شـما کمک می کند بین این دو انتخاب سالم تری داشته باشید. بنابر این، قبل از حفاری عمیق، اجازه دهید در مورد روند تولید ان بدانیم.

 

بیشتر بخوانید: خواص طبیعی اسکراب چای برای بدن و پوست

 

شکر سیاه و شکر سفید چگونه تولید می شوند؟

آیا شکر قهوه ای واقعا بهتر از شکر سفید است؟

فرآیند تولید اولیه برای شکر قهوه اي و شکر سفید مشابه اسـت. نیشکر را ابتدا آبمیوه میکنند و سپس می‌جوشانند تا شربت غلیظی بـه نام ملاس ایجاد شود کـه در نهایت کریستال میشود. در مرحله بعد، کریستال هاي‌ شکر خام هنگامی کـه شکر متبلور سانتریفیوژ می شود تشکیل می شود.

 

مرحله نهایی تولید برای شکر قهوه اي و سفید متفاوت اسـت. سپس، ان را بیشتر پردازش می کنند و ملاس اضافی را حذف می کنند تا کریستال هاي‌ کوچکتری برای تولید شکر سفید ایجاد شود. در مورد شکر قهوه اي، با افزودن مقادیر مختلف ملاس بـه شکر سفید تصفیه شده، آماده میشود.

 

کالری شکر سیاه بیشتر است یا شکر سفید؟

برای افرادی کـه فکر می کنند شکر قهوه اي سالم تر از شکر سفید اسـت، تعجب آور خواهد بود. اما، هردو تقریبا محتوای کالری یکسانی دارند. شکر قهوه اي فقط 0.25 کالری کمتر از همتای خود دارد کـه ناچیز اسـت. بـه عنوان مثال، 1 قاشق چایخوری «5 گرم» شکر قهوه اي و شکر سفید 20 کالری دارد.

 

شکر قهوه اي بـه همان اندازه کربوهیدرات بالایی دارد. با این حال، برخلاف شکر سفید کـه کالری خالی درنظر گرفته می شود، شکر قهوه اي حاوی مقداری ریز مغذی ها مانند آهن، کلسیم، روی، مس، پتاسیم، فسفر و ویتامین B-6 اسـت. بنابر این، کم و بیش از نظر مشخصات تغذیه اي مشابه هستند.

 

بیشتر بخوانید: ایده های مناسب برای از بین بردن سیاهی زیر بغل

 

فواید و خطرات قند سفید برای سلامتی

آیا شکر قهوه ای واقعا بهتر از شکر سفید است؟

فواید شکر سفید:

انرژی زیادی را فراهم می کند: شکر سفید نوعی کربوهیدرات اسـت، همچنین یک ریز مغذی اسـت کـه انرژی بدن را تامین می کند. بدن قند را بـه گلوکز تجزیه می کند کـه می تواند بـه اسانی برای انرژی و انجام وظایف مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

 

التیام عملکرد مغز: گلوکز منبع سوخت برای مغز اسـت. مغز مسئول تفکر، یادگیری و حفظ اسـت. از آنجایی کـه مغز انرژی‌ زاترین اندام بدن اسـت، بـه یک منبع منظم گلوکز نیاز دارد و قند سفید می تواند نیازهای بدن را برآورده کند. بنابر این، قند سفید در مقادیر بازرسی شده می تواند عملکرد مغز را التیام بخشد.

 

خلق و خوی را بالا ببرید: از نظر روانی، شکر انسان را شاد می کند. برای انسان ثواب محسوب می شود. همچنین شکر نقطه لذت مغز ما را فعال می کند و باعث هجوم دوپامین می شود. بنابر این، فورا خلق و خوی خودرا بالا می‌برد.

 

زخمها را التیام می بخشد: خمیر شکر سفید هنگامی کـه روی زخم قرار می‌گیرد، بـه سرعت مایع می شود و باعث رفع خمیر می شود. بـه تشکیل بافت گرانول کمک می کند و تولید مثل باکتریها را خنثی می کند.

 

اشکالات شکر سفید:

افزایش احتمال بیماری هاي‌ قلبی: مصرف بیش از حد شکر سفید منجر بـه افزایش سطح کلسترول LDL می شود. همچنین بـه عنوان کلسترول بد شناخته می شود کـه تجمع یافته و بـه دیواره رگ ها می چسبد و باعث انسداد می شود. این می تواند منجر بـه حمله قلبی یا سکته شود.

 

چاقی: شکر سفید دارای تن ها کالری خالی اسـت. رژیم غذایی سرشار از قند افزوده سرشار از فروکتوز اسـت ودر نتیجه احساس گرسنگی را در افراد افزایش می‌دهد. مصرف بیش از حد فروکتوز باعث مقاومت در برابر لپتین می شود کـه گرسنگی را تنظیم می کند و منجر بـه چاقی می شود.

 

عدم تعادل هورمونی: مصرف بیش از حد قند می تواند سطح گلوکز خون را در بدن افزایش دهد و لوزالمعده را مجبور کند تا انسولین بیشتری ترشح کند. تولید بیش از حد انسولین بر تخمدان ها تأثیر می‌گذارد و هورمون هاي‌ آندروژن بیشتری مانند تستوسترون تولید می کند. واضح اسـت کـه قند می تواند هورمون هاي‌ بدن را مختل کند.

 

بیخوابی: قند برای کاهش کیفیت خواب شناخته شده اسـت. برای عملکرد صحیح، یک فرد بزرگسال بـه طور متوسط ​​بـه 6-7 ساعت خواب عمیق نیاز دارد. خواب مناسب همچنین برای بازیابی فیزیکی بدن ضروری اسـت و قند مقصری اسـت کـه مانع از این روند می شود.

 

فواید و خطرات شکر سیاه برای سلامتی

آیا شکر قهوه ای واقعا بهتر از شکر سفید است؟

فواید شکر سیاه:

بـه کاهش وزن کمک می کند: شکر قهوه اي کالری کمتری نسبت بـه شکر سفید دارد. ملاس موجود در شکر قهوه اي برای افزایش متابولیسم شناخته شده اسـت. ریزمغذی هاي‌ دیگری نیز دارد. بنابر این، می‌توان گفت کـه شکر قهوه اي بـه کاهش وزن کمک می کند.

 

بـه عنوان یک تقویت کننده فوری انرژی عمل می کند: شکر قهوه اي یک کربوهیدرات ساده اسـت کـه بـه گلوکز تجزیه می شود. بنابر این، اگر احساس نیاز بـه منبع انرژی فوری دارید، می توانید شکر قهوه‌اي را بـه غذایتان اضافه کنید.

 

تسکین دردهای قاعدگی: برخی فرهنگ ها از شکر قهوه اي بـه عنوان یک درمان خانگی برای تسکین دردهای قاعدگی استفاده می کنند. فقط مقداری آب بجوشانید و یک قاشق چایخوری شکر قهوه اي با زنجبیل له شده و برگ چای بـه ان اضافه کنید تا درد تسکین یابد.

 

لایه برداری: اگر می‌خواهید پوستی صاف داشته باشید، شکر قهوه اي یک لایه بردار فیزیکی عالی اسـت. کثیفی و برجستگی هاي‌ ریز روی پوست را از بین می‌برد.

 

اشکالات شکر سیاه:

ضربان قلب نامنظم: یک وعده غذایی شیرین می تواند ضربان قلب شـما را افزایش دهد و باعث ناراحتی شـما شود. اگر قندخون خفیف دارید، علائم شـما می تواند جدی باشد مانند تپش قلب، افزایش تشنگی، خستگی و غیره. قند قهوه اي می تواند علت ضربان قلب نامنظم باشد.

 

سطح قندخون را افزایش دهید: اگر چه قند قهوه اي کالری کمتری دارد، اما می تواند بر سطح قندخون شـما مشابه قند سفید تأثیر بگذارد. همچنین برای افراد دیابتی بـه همان اندازه مضر اسـت.

 

التهاب: مصرف بیش از حد قند باعث تحریک تولید اسیدهای چرب آزاد در کبد می شود. وقتی بدن این اسیدهای چرب را هضم می کند، باعث التهاب می شود. انتخاب هاي‌ غذایی ضعیف مانند مصرف قند اضافی باعث التهاب ماهیچه ها و مفاصل در بدن می شود.

 

تضعیف استخوان ها: شکر قهوه اي با کاهش تکثیر استئوبلاست ها شانس پوکی استخوان را افزایش می‌دهد و تشکیل استخوان ها را مختل می کند.

 

بیشتر بخوانید: راه هایی برای جلوگیری شکر در غذا

 

جایگزین های شکر

اکنون کـه محتوای غذایی شکر سفید و شکر قهوه اي را می‌دانید و بـه دنبال جای گزین سالم تری برای انها هستید. اجازه دهید بـه شـما کمک کنیم چند جای گزین برای شکر پیدا کنید کـه ترجیحا برای جوانه هاي‌ چشایی و سلامتی شـما عالی باشد. می توانید از استویا، شکر نارگیل، جاگری، عسل و حتی شربت افرا در غذاها و نوشیدنی هاي‌ خود استفاده کنید.

 

1. استویا

آیا شکر قهوه ای واقعا بهتر از شکر سفید است؟

این شیرین کننده طبیعی گیاهی کـه از گیاهی بـه نام Stevia rebaudiana استخراج می شود، بومی آمریکای مرکزی و جنوبی اسـت. هیچ خاصیت تغذیه اي ندارد اما حاوی کالری صفر نیز می‌باشد. بنابر این، عصاره برگ استویا بـه عنوان جایگزینی برای شکر محبوبیت پیدا می کند. این یک موهبت برای افراد دیابتی با دندان شیرین اسـت، زیرا استویا حاوی کربوهیدرات اضافی نیست. می توانید ان را بـه غذا یا نوشیدنی مورد علاقه خود اضافه کنید.

 

2. شکر نارگیل

آیا شکر قهوه ای واقعا بهتر از شکر سفید است؟

شکر نارگیل هم سالم و هم یک انتخاب محبوب در بین وگان ها، جایگزینی عالی برای شکر اسـت. از شیره درخت نخل نارگیل تولید می شود و بنابر این حداقل پالایش می شود. بنابر این بـه صورت ارگانیک استخراج می شود و سپس بـه صورت شربت در می آید ودر نهایت خشک می شود.

 

برخلاف شکر قهوه اي کـه ارزش غذایی کمی دارد، شکر نارگیل تعداد زیادی از مواد مغذی مانند کلسیم، آهن، روی و پتاسیم را در خود حفظ می کند. یک قاشق چای خوری حاوی 18 کالری، 5 گرم کربوهیدرات و 5 گرم شکر اسـت. همچنین از اینولین، فیبر محلول تشکیل شده اسـت کـه بـه نظارت افزایش قندخون بعد از غذا کمک می کند.

 

3. جاگری

آیا شکر قهوه ای واقعا بهتر از شکر سفید است؟

جاگري يك جايگزين تصفيه نشده شكر، ساخته شده از نيشكر يا درخت خرما، شيرين كننده محبوبي در هند، آسياي جنوب شرقي و آفريقا اسـت. منبع عالی آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم اسـت. جگر یا گور نیز منبع عالی آنتی اکسیدان اسـت کـه بـه کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند. 1 قاشق چایخوری ان حاوی 15 کالری، 4 گرم کربوهیدرات اسـت. با این وجود، همان‌ گونه باید از مصرف بیش از حد نیاز خودداری کنید.

 

4. عسل

آیا شکر قهوه ای واقعا بهتر از شکر سفید است؟

اگر چه برخی ممکن اسـت استدلال کنند کـه کالری عسل بالاتر از شکر اسـت، زیرا هر قاشق غذاخوری حاوی 64 کالری، 17 گرم کربوهیدرات و 17 گرم شکر اسـت. همچنین درست اسـت کـه عسل دارای مزایای تغذیه‌اي دیگری اسـت کـه قند سفید معمولی شـما فاقد ان اسـت.

 

عسل دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی اسـت. همچنین دارای رگه هایي از آهن، روی و پتاسیم اسـت. همچنین طعم شیرین‌تری نسبت بـه شکر دارد، بنابر این برای حفظ تعادل، اگر از ان بـه عنوان جای گزین استفاده می کنید، ممکن اسـت بـه مقدار کمتری نیاز داشته باشید.

 

5. شربت افرا

آیا شکر قهوه ای واقعا بهتر از شکر سفید است؟

شربت افرا شیرین‌کننده‌اي اسـت کـه منشأ ان کاناداست و از شیره درخت افرا استخراج میشود و بسیار شیرین بـه حساب می آید. برخی نیز ارزش غذایی شربت افرا را ستایش می کنند، حتی اگر این ماده غذایی پرکالری باشد.

یک قاشق غذاخوری شربت افرا حاوی 52 کالری، 13 گرم کربوهیدرات و 12 گرم شکر اسـت. علاوه بر این، سرشار از منگنز اسـت کـه برای استخوان هاي‌ سالم و سایر مواد مغذی مانند آهن، مس، روی، کلسیم و پتاسیم ضروری اسـت. تحقیقات اخیر همچنین نشان داده اسـت کـه شربت افرا برای کاهش سطح کلسترول و کمک بـه جلوگیری از آلزایمر عالی اسـت.

 

در نتیجه

از آنجایی کـه شکر قهوه اي و سفید بـه سختی تفاوتی در افزودن ارزش غذایی بـه رژیم غذایی شـما ایجاد می کنند، می توانید جای گزین سالم تری برای آن ها انتخاب کنید. شکر برای تامین انرژی شـما بـه شکل گلوکز بـه همان اندازه مهم اسـت.

 

با این حال، ما گاهی اوقات بـه طور ناخواسته شکر قابل مشاهده در چای/قهوه یا قند نامرئی را در غذا هاي فرآوری شده یا پخته یا نوشابه هاي‌ گازدار مصرف می‌کنیم. همچنین، مطمئن شوید کـه مصرف قند خودرا محدود کرده اید ودر طول زمان، جای گزین‌هاي‌ هوشمندانه‌اي رابا جای گزین‌هاي‌ سالم‌تر برای مزایای کلی سلامت انجام دهید.

 

آیا شکر قهوه ای واقعا بهتر از شکر سفید است؟

 

بیشتر بخوانید: آموزش تهیه شیرینی آجیلی مخصوص مهمانان

 

شکر قهوه ای را می توان هر روز خورد ؟

اگر چه شکر قهوه اي دارای برخی موادمعدنی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن و منیزیم اسـت، اما این موادمعدنی خطر ابتلا بـه بیماری هاي‌ ناشی از شکر قهوه اي را از بین نمی‌برند. متخصصان تغذیه و رژیم درمانی هرگز توصیه نمیکنند کـه شکر قابل مشاهده، چه سفید و چه قهوه اي، در وعده هاي‌ غذایی روزانه گنجانده شود.

 

بنابر این، می توانید مصرف ان را بـه 1-2 قاشق چایخوری در روز همراه با چای یا قهوه مورد علاقه خود محدود کنید. با این وجود، اگر ان را فقط برای تقویت طعم دارید، می توانید جای گزین هاي‌ سالم تری را انتخاب کنید.

 

2. آیا خوردن شکر قهوه ای بد است؟

نه، نمی‌توان گفت کـه برای سلامتی مضر اسـت. محتوای کالری شکر قهوه اي نسبتاً کمتر از شکر سفید اسـت. با این حال، باید مصرف ان را در زندگی روزمره محدود کنید.

 

3. آیا شکر قهوه ای سالم تر از شکر سفید است؟

اگر چه شکر قهوه اي کالری کمتری دارد، اما نمی‌توان گفت کـه شکر قهوه اي سالم تر از شکر سفید اسـت.

 

4. آیا یک دیابتی می تواند شکر قهوه ای بخورد؟

مشخصات مواد مغذی شکر قهوه اي و سفید تا حدودی مشابه اسـت. بنابر این، مصرف منظم قند قهوه اي بـه افراد دیابتی توصیه نمیشود. انها قطعا می‌توانند ان را در دسرها و نوشیدنی هاي‌ مورد علاقه خود در حد اعتدال مصرف کنند.

 

5. کدام قند برای کاهش وزن بهتر است؟

اگر محتوای کالری را درنظر بگیریم، شکر قهوه‌اي نسبتاً کالری کمتری نسبت بـه شکر سفید دارد کـه ان را گزینه بهتری برای کاهش وزن میکند. با این حال، اگر بـه دنبال کاهش مصرف شکر هستید، جای گزین هایي وجود دارند کـه می‌توانند انتخابی عالی باشند. استویا، انگور، عسل یا شربت افرا گزینه هاي‌ عالی هستند و بـه کاهش وزن کمک می کنند.

 

6. فواید شکر قهوه ای چیست؟

قندهای قهوه اي سوخت و ساز بدن را افزایش میدهند، انرژی را افزایش میدهند و برای تسکین دردهای قاعدگی عالی هستند.

جدیدترین مطالب سایت