چند نکته که پیش از خرید عسل طبیعی باید بدانید!

مجموعه : تغذیه سالم
چند نکته که پیش از خرید عسل طبیعی باید بدانید!

 عسل طبیعی به عسلی گفته می‌شود که زنبورعسل برای تهیه آن تنها از شهد گل‌ها و گیاهان استفاده کرده باشد و از مواد قندی تغذیه نکرده باشد، چنین عسلی کاملا طبیعی است، میزان ساکارز آن بسیار پایین و زیر 5درصد است و همه خواصی که از عسل شنیده‌اید را با خود به همراه دارد.

 

اما متاسفانه در حال حاضر اغلب عسل‌های موجود در بازار بخصوص عسل‌های سوپرمارکتی از نوع تغذیه‌ای هستند، یعنی زنبور به جای شهد گیاهان از مواد قندی تغذیه کرده است تا این عسل را تولید کنید که خواص این عسل به مراتب کمتر از عسل طبیعی است و میزان ساکارز آن بالاتر است.

 

در این مطلب قرار است در مورد این صحبت کنیم که عسل طبیعی چه ویژگی‌هایی دارد؟ چطور عسل طبیعی را تشخیص دهیم و برای خرید عسل طبیعی از کجا اقدام کنیم؟

 

آیا عسل تغذیه‌ای کاملا بدون خاصیت است؟

در مورد عسل غیر طبیعی تغذیه‌ای بد نیست بدانید که این عسل نیز توسط زنبور عسل تولید می‌شود و معمولا اینطور هم نیست که زنبور به هیچ وجه از شهد گل استفاده نکرده باشد، در نتیجه این نوع عسل هم بدون خواص نیست و حاوی آنزیم‌هایی است که زنبور وارد عسل می‌کند.اما خواص آن قطعا کمتر است عسل طبیعی است و مانند عسل طبیعی خواص هیچ گیاهی را همراه خود ندارد و قند آن هم بالاتر است.

 

چطور عسل طبیعی را تشخیص دهیم؟

اول از همه به این موضوع می‌پردازیم که راه تشخیص عسل طبیعی چیست و چطور می‌توانیم عسل طبیعی را از عسل غیر طبیعی تشخیص دهیم.

متاسفانه باید بگویم که تشخیص عسل طبیعی به هیچ وجه راحت نیست و حتی فروشنده‌های باسابقه عسل هم در خیلی از مواقع از تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی ناتوان هستند و این گفته خیلی از این افراد است.

چالش اصلی تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی زمانی است که عسل غیر طبیعی ما از نوع تغذیه‌ای می‌باشد.

این دو عسل تا حد خیلی خیلی زیادی از نظر رنگ، طعم و بو شبیه به هم هستند چرا که در عسل تغذیه اینطور نبوده که زنبور اصلا از پوشش گیاهی استفاده نکند، لذا در این شرایط تنها روش دقیق انجام آزمایش و بررسی میزان ساکارز عسل است.

تنها با انجام آزمایش است که به طور دقیق و بدون خطا می‌توانید میزان ساکارز عسل را مشاهده کنید، ساکارز عسل طبیعی زیر 5درصد است که عدد دقیق آن برای عسلهای مختلف متفاوت است، به طور مثال در مورد عسل گون میزان ساکارز بعضا تا زیر 2درصد هم می‌رسد.

دقت داشته باشید که در میان عسل‌های طبیعی، عسل کنار یک استثنا است، این عسل علی رغم طبیعی بودن ساکارز بالاتر از 5درصد و حدود 10 تا 15 درصد ساکارز دارد که این به معنی غیر طبیعی بودن عسل کنار نیست

چرا که شهد میوه کنار شیرین است و به همین دلیل ساکارز عسل کنار طبیعی ذاتا بالاست.

 

 چند نکته که پیش از خرید عسل طبیعی باید بدانید!

 

شکرک زدن عسل طبیعی:

دقت داشته باشید که همه عسل‌های طبیعی بعد از مدتی شکرک می‌زنند که این مدت بسته به نوع هر عسل کاملا متفاوت است، به طور مثال یک عسل در مدت چند هفته بعد از برداشت شکرک می‌زند و عسل دیگری مانند عسل کنار بعضا تا 2 سال بعد از برداشت هم شکرک نمی‌زند.

هرچند که اگر عسل شکرک زده باشد به این معنی نیست که این عسل قطعا طبیعی است چرا که عسل‌های تغذیه‌ای هم شکرک می‌زنند، اما به هر حال شکرک زدن یک مشخصه‌ است که در عسل‌های طبیعی دیده‌ می‌شود.

 

خرید عسل همراه با ضمانت نامه:

از آنجایی که امکان آزمایش عسل به دلیل هزینه بالا برای همه افراد وجود ندارد، بهترین کار این است که از فروشنده مطمئن خرید کنید، فروشنده مطمئن ترسی از مورد آزمایش قرار گرفتن عسل‌هایش ندارد و می‌تواند عسل را به شرط آزمایش عرضه کند.

 

بهترین عسل عسلی است که فروشنده به خریدار، این اطمینان را می‌دهد که چنانچه مشخص شود عسل غیر طبیعی است، امکان بازگشت وجه و پرداخت هزینه آزمایش وجود دارد، خرید از چنین فروشنده‌ای تا حد زیادی مطمئن است و جای نگرانی ندارد.

 

برای خرید عسل طبیعی، می‌توانید به فروشگاه آویشا مراجعه کنید، آویشا یکی از عرضه کنندگان عسل طبیعی در ایران است که با بهترین زنبورداران مناطق مختلف ایران همکاری می‌کند و عسل طبیعی و خام را به دست مصرف کنندگان می‌رساند.

 

عسل موم دار لزوما عسل طبیعی نیست

برخی تصور می‌کنند که عسلی موم دار حتما طبیعی است در حالی که موم داشتن یا نداشتن عسل به هیچ وجه ربطی به طبیعی بودن عسل ندارد، حتی به عقیده ما به دلایل بهداشتی متعدد از جلمه استفاده چندباره از موم‌ توسط زنبوردار، بهتر است عسل موم دار خریداری نکنید.

 

 چند نکته که پیش از خرید عسل طبیعی باید بدانید!

عسل تیره رنگ حتما بهتر است!

برخی تصور می‌کنند که اگر رنگ عسل تیره باشد حتما بهتر است و حتما طبیعی است، در حالی که رنگ عسل بسته به نوع گیاه یا مواد قندی که زنبور مصرف کرده است و همچنین مدت زمان نگهداری شدن عسل، کاملا متغیر است.

از طرفی عسل‌هایی مانند عسل گون به دلیل تغذیه زنبور از گیاه گون معمولا رنگ روشنی دارند و کاملا هم طبیعی هستند، پس تیره بودن یا حتی روشن بودن رنگ عسل به هیچ وجه معیار مناسبی برای تشخیص طبیعی بودن عسل نیست.

 

عسل کهنه کیفیت کمتری دارد

عسل به هیچ وجه خراب نمی‌شود، اما عسلی که بیش از 2 سال از نگهداری آن گذشته باشد اندکی از خواص خود را از دست داده است و ممکن است کمی تغییر رنگ هم داده باشد. در نتیجه سعی کنید همیشه عسل تازه و یا حداکثر عسلی که یک یا دو سال از برداشت آن گذشته است بخرید

 

جمع بندی راهنمای خرید عسل طبیعی

در نهایت باید گفت اگر چه  تنها راه علمی تشخیص طبیعی بودن عسل، آزمایش آن در یک آزمایشگاه معتبر است اما این راه به هیچ‌وجه برای مصرف کننده نهایی به صرفه نیست چرا که هزینه آزمایش فاکتورهای مختلف عسل به اندازه قیمت چند کیلو عسل است و در نتیجه هزینه بر است، به همین دلیل بهترین کار این است که عسل را از فروشنده مطمئن خریداری کنید و فروشنده مطمئن کسی است که عسل های خود را به ضمانت عرضه می‌کند و از مورد آزمایش قرار گرفتن عسل‌هایش ترسی ندارد.

جدیدترین مطالب سایت