خوب و بد گیاه زعفران را بدانید

مجموعه : تغذیه سالم
خوب و بد گیاه زعفران را بدانید

زعفران گیاهی اسـت کـه بسیار با ارزش و تقریباً گرانقیمت اسـت و بسیار پر طرفدار اسـت و خودتان بهتر می دانید کـه این محصول را برای غذا و تزیین غذا استفاده میکنیم و حتی کاربردهای زیادی دارد و برای دمنوش و چایی و استفاده هاي‌ غیره هم …انجام می‌دهند. ولی استفاده ي زیاد از زعفران هم ممکن اسـت ضرر برای بدن داشته باشد کـه در ادامه ي مطلب با فواید و ضرر هاي‌ این گیاه پر طرفدار ایرانی و حتی جهانی بیشتر صحبت می‌کنیم.

 

بیشترین مصرف زعفران بخاطر عطر و رنگ خوب ان در غذا و خوراکی هاست و کم پیش می‌آید بـه خواص درمانی زعفران اهمیت بدهند. این کوتاهی بی شک بخاطر داشتن اطلاعات کم از فواید زعفران اسـت .خواص زعفران از عوارض زعفران بسیار بیشتر اسـت «اگر زعفران را از حد معمول بیشتر مصرف کنید ممکن اسـت دچار مسمویت شوید». مصرف هر ماده‌ي غذایی باید بـه اندازه باشد.

 

خوب و بد زعفران را بدانید

درباره ی زعفران بیشتر بدانید

زعفران در واقع یک نوع گیاه اسـت کـه مانند طلا بسیار با ارزش اسـت و بسیار طرفدار دارد و عطر خیلی خوبی دارد و حتی این گیاه را بـه کشور های دیگر صادر می‌کنیم.زعفران از عناصری مانند کروسین، پیکروکروسین و سافرانال تشکیل شده اسـت. این عناصر بـه ترتیب باعث رنگ دهی ،طعم تلخ و عطر زعفران هستند. علاوه بر این موارد خواص دارویی نیز دارند.مواردی کـه در ادامه مطالعه می‌کنید ممکن اسـت بخاطر وجود هر یک از این عناصر باشد.

 

زعفران ادویه‌اي از گل Crocus sativus از خانواده زنبق می باشد. زعفران از کلاله سبک و نخ مانند در خودِ گل بدست می‌آید. زعفران ادویه‌اي اسـت کـه منشا ان آسیاست و بـه عنوان گیاهی شفابخش و تقویت‌کننده بدن سابقه طولانی دارد. مردم از زعفران بـه عنوان طعم دهنده، رنگ دهنده و بـه عنوان یک داروی شفابخش برای سلامتی طی هزاران سال استفاده کرده‌اند.

 

گفته میشود اسکندر مقدونی برای درمان زخم‌هاي‌ جنگی فراوانش از دمنوش زعفران استفاده می کرد. زعفران در نقاط مختلف دنیا ودر حال حاضر بـه صورت عمده در ایران کشت می شود. قیمت این گیاه گلدار با گل‌هاي‌ بنفش دوست داشتنی در طول تاریخ حتی گاهی اوقات بیشتر از طلا بوده اسـت.

 

درباره ی زعفران بیشتر بدانید

زعفران برای چه چیزهایی مفید است ؟

هر گیاهی یکسری فوایدها دارد و یکسری ضررها برای بدن . کـه تیم تالاب در مورد فواید و مضرات این گیاه بـه صورت کلی بیشتر توضیح داده اسـت. 

 

گیاه زعفران برای درمان افسردگی بسیار مفید است

اینروزها شاهد افسردگی در جامعه هستیم ولی برای پیشگیری از افسردگی می‌توانید دمنوش زعفران استفاده کنید و تآثیرات بسیار خوبش را در بدن خود مشاهده کنید ولی بـه معنا نیست کـه اگر افسردگی دارید فقط اکتفا بـه خوردن زعفران کنید حتماً باید بـه دکتر مربوطه مراجعه فرمایید.

 

گیاه زعفران برای درمان افسردگی بسیار مفید است

مطالعات و کارآزمایی‌هاي‌ بالینی فراوانی بر خاصیت زعفران مبنی بر کاهش علائم و عوارض افسردگی اشاره داشته‌اند. احتمالا مکانیسم اثر زعفران برای التیام علائم افسردگی تنظیم تولید و ترشح سروتونین در بدن استهمان‌طور کـه میدانید سروتونین یکی از مهم ترین انتقال‌دهنده‌‌هاي‌ عصبی موجود در بدن ماست کـه نقش مهمی در نظارت و التیام افسردگی دارد. بسیاری از داروهای افسردگی شیمیایی «فلوکستین» موجود در بازار نیز با همین مکانیسم نظارت سروتونین طراحی و تولید شده‌اند. تقاوت مهم زعفران با این داروها در عوارض جانبی ان‌هاست.

 

زعفران به رغم این‌که عوارض شناخته‌ شده‌اي برای افراد دارای افسردگی ندارد می تواند عوارض ناشی شده از دیگر داروهای شیمیایی موجود در بازار را نیز جبران کند. یکی از این عوارض اختلالات جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی اسـت کـه زعفران میتواند این اختلالات را تا حد قابل قبولی التیام ببخشد.

 

با خوردن به اندازه ی زعفران خوش اخلاق شوید

زعفران بسیار تآثیرات خوبی برای بدن میگذارد و خلق و خوی شـما را تنظیم می کند ولی این را بدانید کـه اندازه ي استفاده از زعفران بسیار مهم اسـت چون ممکن اسـت زیاده روی از این گیاه باعث اتفاقات بدی در بدن شـما ایجاد کند.زعفران بـه دلیل ترکیبات فعالش کـه اثرات زیادی در سیستم غدد درون ریز ما دارد، بسیار شناخته شده اسـت. با خاصیت اعجاب برانگیز، این ادویه با تاثیر بسیار مفید در تحریک ترشح هورمون‌هاي‌ خاصی کـه باعث خوشحالی ما میشود باعث التیام روحیه کلی ما خواهد شد.

 

با خوردن به اندازه ی زعفران خوش اخلاق شوید

با خوردن گیاه زعفران به کاهش وزن خود کمک کنید

بله درست اسـت با خوردن این گیاه با ارزش میتوانید متابولیسم بدن را بالا ببرید و بـه کاهش وزن خود کمک کنید.یکی از خواص زعفران، کمک بـه کاهش وزن اسـت. زعفران انرژی زاست و متابولیسم بدن را افزایش داده و بـه کاهش وزن اضافی بدن کمک می کند. علاوه بر ان شادی آور اسـت.

 

تحقیقات نشان داده‌اند کـه افراد در زمان ناراحتی و اضطراب، بیشتر بـه سراغ پرخوری و مصرف غذا هاي ناسالم می روند، بنابر این احساس شادی موجب می شود تا کمتر پرخوری کنند و بیشتر بـه سراغ ورزش بروند. البته درباره مقدار مجاز مصرف زعفران در رژیم لاغری خود با دکتر یا مشاور تغذیه صحبت کنید.

 

زعفران باعث کاهش استرس در بدن می شود

متآستفانه اینروزها شاهد استرس زیاد در جامعه بین مردم هستیم بـه خصوص جوانان، اگر بتوانید ب اندازه ي لازم از این گیاه زعفران بـه صورت چایی یا دمنوش استفاده کنید باعث کاهش استرس و اضطراب شـما می شود.از دیگر خواص زعفران می‌‌توان بـه ایجاد آرامش در فرد مصرف‌کننده اشاره کرد.

 

زمانی کـه فرد آرام اسـت کمتر دچار اضطراب و عوارض بعدی ناشی از ان می‌‌شود. علاوه بر این زعفران با طبع گرمی‌ کـه دارد می‌‌تواند سیستم عصبی فرد را تنظیم کند و عملکرد ان را التیام بخشد. بدین ترتیب حتی اگر فرد در دسترس استرس‌هاي‌ محیطی باشد تا حدی می تواند آرامش خودرا حفظ نماید.

 

زعفران باعث کاهش استرس در بدن می شود

زعفران به گردش خون در بدن کمک می کند

مصرف زعفران ایده خوبی خواهد بود. زعفران برای التیام گردش خون در بدن بسیار ضروری اسـت. بنابر این، باعث افزایش سوخت و ساز بدن و درمان اختلالات کلیه، مثانه و کبد می شود.اگر می خواهید سلامت متابولیسم خودرا حفظ نموده یا التیام ببخشید، مصرف زعفران ایده خوبی خواهد بود.

 

زعفران برای تقویت حافظه 

یکیدیگر از مشکلات اینروزها این اسـت کـه بسیار فراموشی هاي‌ ریزی پیدا کرده ایم کـه میتوانیم ذهن خودرا با خوردن یکسری مواد غذایی تنظیم کنیم مانند خوردن زعفران کـه بسیار برای تقویت حافظه مناسب اسـت. کروسین و کروستین، دو ترکیب شیمیایی مهم موجود در زعفران، بـه التیام عملکرد یادگیری و حافظه کمک می کنند. تحقیقات انجام‌شده روی حیوانات نشان داده‌اند کـه زعفران قادر بـه التیام حافظه و مشکلات یادگیری اسـت. این یافته‌ها امیدوارکننده برای درمان بیماری‌هاي‌ مغزی نظیر آلزایمر و پارکینسون هستند.

 

زعفران به گردش خون در بدن کمک می کند

خوردن زعفران باعث پیشگیری از سرطان می شود

در کل این گیاه فواید زیادتری نسبت بـه مضراتش دارد. ولی نمیتوان گفت صددرصد می تواند جلوی بیماری هاي‌ مربوطه را گرفت ولی شاید برای پیشگیری مناسب باشد. تولید رادیکال‌هاي‌ آزاد در بدن می‌‌توانند مهم ترین عامل بروز سرطان در انسان باشند. تولید این رادیکال‌ ها در بدن اجتناب‌ ناپذیر اسـت اما راه‌ هایي برای از بین بردن ان ها وجوددارد. یکی از این راه‌ها مصرف زعفران اسـت. راهی کـه هم‌ لذت‌ بخش اسـت و هم کاملاً طبیعی و مفید و مؤثر اسـت.

 

با استفاده از زعفران به درد قائدگی خود کمک کنید

یکی از معضلات خانمها درد قائدگی اسـت کـه برای بسیاری از خانمها واقعا درد وحشتناکی اسـت.تحقیقات ثابت کرده‌اند کـه مصرف زعفران بـه درمان علائم pms کمک می کند. این مطالعات همچنین نشان داد کـه صرف بوییدن زعفران بـه مدت ۲۰ دقیقه بـه کاهش علائم pms مثل اضطراب و کاهش سطح هورمون استرس یا همان کورتیزول کمک می کند.

 

زعفران برای تقویت حافظه 

زعفران کمک به درمان سرماخوردگی می کند

زعفران سرشار از ویتامین ث میباشد لذا در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن کارایی بالایی دارد و منجر بـه پیشگیری از ابتلا بـه سرماخوردگی می شود.یکی از خواص دم کرده زعفران بالا بردن سیستم ایمنی بدن اسـت. گفتنی اسـت کـه هر ۱۰۰ گرم زعفران ۸۰ میلی‌گرم ویتامین ث طبیعی با قابلیت جذب بالا دارد.

 

فواید زعفران برای قلب 

واقعا زعفران گیاه با ارزشی اسـت کـه بسیار مناسب هر دردی اسـت هرچند مضرات خودرا هم دارد کـه بـه ان هم میپردازیم ولی در کل برای سیستم بدن بسیار مفید اسـت شاید یکی از دلایل گرانی این گیاه هم همین اسـت.یکی از مهم ترین مسائل و مشکلاتی کـه امروزه سلامت قلبی و عروقی ما را بـه خطر می‌اندازد افزایش تولید رادیکال‌هاي‌ آزاد در بدن ماست. این رادیکال‌هاي‌ آزاد بـه واسطه سبک نامناسب زندگی ما بـه مقادیر زیادی تولید میشوند و منجر بـه اکسیدشدن چربی‌ها در عروق کرونر قلبی میشوند.

 

زعفران کمک به درمان سرماخوردگی می کند

با خوردن زعفران پوست خود را شفاف کنید

رسیدگی بـه پوست هم برای زنان جامعه ي ما بسیار مهم شده اسـت پس این را بدانید کـه خوردن زعفران تآثیرات بسیار خوبی بر پوست میگذارد.از دیگر خواص زعفران ایجاد پوستی زیباست. زعفران با توجه مواد مفیدی کـه دارد می‌‌تواند کلاژن موجود در پوست را احیا کرده و موجب شفافیت و شادابی پوست شود.کلاژنی کـه وجود ان برای داشتن پوستی زیبا ضروری اسـت اما در دسترس نور خورشید یا دیگر عوامل محیطی از بین می‌‌رود و ظاهری نه چندان زیبا بـه پوست می‌‌دهد. اما زعفران می‌‌تواند کلاژن موجود در پوست را محفوظ کند و ان را التیام بخشد.

 

درمان تشنج با خوردن گیاه زعفران

مطالعات نشان داده‌اند کـه مصرف زعفران می تواند زمان برخی از انواع تشنج را کوتاه کند.زعفران بـه عنوان یک داروی ضد تشنج در طب عامیانه ایران مورد استفاده قرار می گیرد ولی با این حال بـه این نوشته اکتفا نکنید و حتماً با دکتر مربوطه مشورت کنید چون تشنج بیماری مانند سرماخوردگی نیست و نیاز بـه رسیدگی بسیار زیادی دارد.

 

 

فواید زعفران برای قلب 

و حالا مضرات زعفران راهم بدانید

هیچ چیزی دراین جهان وجود ندارد کـه فقط فواید داشته باشد و این را بدانید مضراتی هم خواهد داشت. زعفران هم همینطور اسـت هم خواص دارد و هم ضررهایی دارد .کـه در ادامه بـه کمک تیم تالاب برای شـما عزیزان از عوارض زعفران هم می‌گوییم.

 

کاهش ضربان قلب

سردرد

ضعف شدن حواس

اسهال

استفراغ

سرگیجه

بیحالی

رنگ پریدگی

سقط جنین

علایم مسمومیت با زعفران

خون ریزی از بینی

حالت تهوع

اسهال خونی

ادرار خونی

خون ریزی رحم

کولیک روده

سرگیجه

زرد شدن پوست و مخاط بدن

مصرف بیش از حد ان در دوران قاعدگی، برابر اسـت با افزایش میزان اضطراب درمان مسمومیت با زعفران تخلیه و شست و شوی معده و روده و تجویز سدیم سولفات.

 

درمان تشنج با خوردن گیاه زعفران

زنان باردار از زعفران استفاده نکنید

زنان باردار باید بسیار در خوردن مواد غذایی رعایت زیادی را بکنند و هر تغذیه اي مناسب زنان باردار نیست و ممکن اسـت برای جنین یا خود فرد عوارض هایي داشته باشد.

 

نکته مهم که حتما باید بدانید

بهتر اسـت یاد بگیریم کـه هر چیزی را بـه اندازه مصرف کنیم تا به جای مضرات از خواص ان بهره مند شویم. هرچیزی تعادلی دارد وهمچنین اگر بیماری خاصی دارید حتماً قبل استفاده با دکتر مربوطه مشورت کنید.مصرف دوزهای بالای ۵ گرم یا بیشتر میتواند اثرات سمی در بدن ایجاد کند. زنان باردار باید از مصرف دوزهای بالای زعفران خودداری کنند، زیرا ممکن اسـت باعث سقط جنین شود.

 

و در پایان

زعفران گیاهی گرانقیمت اسـت با این‌که در کشور خودمان حاصل می شود ولی این را بدانید کـه کشت زعفران و بدست آوردنش بسیار سخت اسـت و کسانی کـه با گیاه زعفران دسترسی دارند میدانند چگونه سخت می‌توان بدست آورد. ودر هر منطقه اي نمی‌توان این محصول با ارزش را کاشت و بدست آورد. امیدوارم این گیاه با ارزش زعفران در همه ی ي خانه هاي‌ ایرانی ها باشد و مورد استفاده قرار بگیرد و نوش جان کنند.

جدیدترین مطالب سایت