بعد از خوردن مقدار زیادی غذای چرب چه باید کرد

مجموعه : تغذیه سالم
بعد از خوردن مقدار زیادی غذای چرب چه باید کرد

گاهی همه ی ما تسلیم هوس غذایی می‌شویم و غذا هاي چرب مصرف میکنیم. در حالی کـه انجام اینکار خوب اسـت، باید روی کارهایی کـه بعد از خوردن غذای روغنی انجام دهیم نیز تمرکز کنیم. بـه یاد داشته باشید کـه غذا هاي چرب دارای کالری، چربی هاي‌ ترانس و چربی هاي‌ اشباع هستند. این ها خطر چاقی و افزایش سطح کلسترول را افزایش میدهند، خطر ابتلا بـه دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را افزایش میدهند و فشار خون را بالا میبرند.

 

خوشبختانه هنوز دیر نشده اسـت. شـما می توانید اقدامات خاصی را برای از بین بردن اثرات مصرف بیش از حد غذا هاي چرب انجام دهید. بـه خواندن این مقاله از مجله تفریحی تالاب ادامه دهید تا بدانید پس از خوردن غذا هاي چرب چه کاری باید انجام دهید و بـه سبک زندگی سالم خود بازگردید.

 

تعداد زیادی از ما تجربه نشستن بـه یک وعده غذایی بزرگ را داشته ایم و بعد از اتمام متوجه میشویم کـه در ان زیاده روی کرده ایم. در حالی کـه هیچ راهی برای بازگشت بـه گذشته و کمتر خوردن وجود ندارد، عده اي از مراحل وجوددارد کـه می توانید برای احساس بهتر و بازگشت بـه روال عادی غذا خوردن خود انجام دهید.

 

بعد از خوردن غذای چرب چه باید کرد

غذای سرخ شده برای لذت بردن عالی اسـت، اما می‌تواند بعدا عوارض شدیدی ایجاد کند. در این جا چند راه راحت برای بهبودی بعد از خوردن غذای روغنی وجوددارد:

 

1. آب ولرم بنوشید

بعد از خوردن مقدار زیادی غذای چرب چه باید کرد

نوشیدن آب ولرم بعد از مصرف غذای روغنی بـه تسکین و فعال شدن سیستم گوارش شـما کمک میکند. آب بـه عنوان یک حامل برای مواد مغذی و مواد زائد عمل میکند. نوشیدن آب داغ بـه تجزیه مواد مغذی بـه شکل قابل هضم انها کمک میکند. اگر بـه اندازه کافی آب ننوشید، روده کوچک آب را از غذا برای هضم جذب میکند و منجر بـه کم آبی بدن و یبوست میشود.

 

2. یک نوشیدنی سم زدا بخورید

بعد از خوردن مقدار زیادی غذای چرب چه باید کرد

نوشیدنی هاي‌ زهر زدا بـه دفع سمومی کـه پس از مصرف غذا هاي روغنی در بدن شـما انباشته میشوند، کمک می‌کند. عده اي از محققان پیشنهاد میکنند کـه برنامه‌هاي‌ زهر‌زدایی یا نوشیدنی‌هاي‌ زهر‌زدایی بـه ترشح سموم و کاهش وزن کمک می کنند. با این حال، این مطالعات قطعی نیستند.

 

یک مطالعه بر روی زنان کره اي نشان داد کـه نوشیدن آب لیمو یا پیروی از رژیم زهر زدایی لیمو باعث کاهش چربی بدن و التیام مقاومت بـه انسولین می‌شود. می توانید این دستور العمل هاي‌ نوشیدنی زهر زدایی DIY را امتحان کنید تا بـه شـما کمک کند بعد از مصرف غذا هاي روغنی حس بهتری داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: با کبد چرب چگونه مبارزه کنیم؟

 

3. چای سبز بنوشید

بعد از خوردن مقدار زیادی غذای چرب چه باید کرد

چای سبز یکیدیگر از نوشیدنی هاي‌ خوب بعد از پرخوری اسـت. علاوه بر آب گرم، نوشیدنی غنی از فلاونوئید آنتی اکسیدان هایي را اضافه می‌کند کـه بـه تعادل بار اکسیداتیو «کـه بـه دلیل غذای روغنی اتفاق میوفتد» در سیستم گوارش ما کمک می‌کند. غذا هاي چرب را می‌توان با جوشانده هاي‌ سالم مانند چای سبز مقابله کرد.

 

4. آب آجوین یا سانف بنوشید

بعد از خوردن مقدار زیادی غذای چرب چه باید کرد

یک قاشق چای خوری آجوین یا سانف را بـه یک لیتر آب اضافه کنید و ان را گرم کنید. بـه مرور زمان ان را بنوشید. هر دوی این ادویه‌ها بـه دلیل توانایی‌هاي‌ ترمیم گوارشی خود شناخته شده‌اند. انها بـه شـما در هضم و محافظت در برابر علائم گاز، نفخ و سوء تغذیه کمک می کنند. زنجبیل در آب گرم بـه هضم غذا نیز کمک میکند و بـه شل شدن عضلات روده با گاز مقابله می‌کند.

 

5. پیاده روی کنید

بعد از خوردن مقدار زیادی غذای چرب چه باید کرد

پیاده روی بـه مدت 30 دقیقه بعد از یک وعده غذایی سنگین بـه التیام هضم کمک می‌کند. این باعث حرکت بهتر معده می‌شود، بـه هضم غذا کمک میکند، و همچنین ممکن اسـت بـه کاهش وزن کمک کند. از این رو پس از خوردن غذای چرب بـه مدت 30 دقیقه بـه پیاده روی آهسته بروید تا بدن تان آرام شود.

 

6. برای وعده غذایی بعدی خود برنامه ریزی کنید

بعد از خوردن مقدار زیادی غذای چرب چه باید کرد

برنامه ریزی وعده هاي‌ غذایی از قبل بـه شـما کمک می‌کند تا از مصرف بی رویه غذا هاي ناسالم و روغنی اجتناب کنید. صبحانه را حذف نکنید. یک صبحانه سالم و مقوی بخورید تا در طول روز شارژدهی داشته باشید. سبزیجات و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید، با نوشیدن آب و آب میوه کافی هیدراته خودرا حفظ کنید و یک شام سبک بخورید.

 

7. پروبیوتیک مصرف کنید

بعد از خوردن مقدار زیادی غذای چرب چه باید کرد

مصرف منظم پروبیوتیک ها بـه تعادل سلامت گوارش و التیام فلور روده و ایمنی کمک می‌کند. می توانید یک فنجان ماست یا کشک میل کنید. تمپه یا ناتو را بـه برنامه غذایی خود اضافه کنید تا پس از مصرف غذای روغنی روده خودرا تقویت کنید.

 

8. میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید

بعد از خوردن مقدار زیادی غذای چرب چه باید کرد

مصرف میوه ها و سبزیجات بـه تامین ویتامین ها، موادمعدنی و فیبر کافی برای انجام فرآیندهای مختلف بـه بدن شـما کمک می‌کند. خوردن غذا هاي روغنی کـه فاقد فیبر و ریز مغذی‌هاي‌ ضروری هستند و دارای چربی‌هاي‌ اشباع و ترانس بالایی هستند ممکن اسـت منجر بـه یبوست شود. یک کاسه میوه با آجیل و دانه ها بـه عنوان یک میان وعده با طراوت در اواسط صبح میل کنید. وعده غذایی خودرا با یک کاسه سالاد و سبزیجات تازه شروع کنید تا بـه تامین مواد مغذی ضروری بدن ادامه دهید.

 

7. آجیل و دانه ها بخورید

بعد از خوردن مقدار زیادی غذای چرب چه باید کرد

یک راه خوب دیگر برای محافظت ازبدن در روزبعد، مصرف یک مشت کوچک آجیل و دانه هاي‌ خشک اسـت. مقداری بادام، گردو و دانه چیا را بـه عنوان میان وعده میان وعده میل کنید.

 

9. خوب بخوابید

بعد از خوردن مقدار زیادی غذای چرب چه باید کرد

خوابیدن بـه تقویت خلق و خوی شـما کمک می‌کند، از خماری خلاص می‌شود و ذهن، جسم و روح شـما را آرام میکند. از این رو استراحت کنید و خوب بخوابید و از خوردن احساسی بپرهیزید.

 

بیشتر بخوانید: برای کاهش وزن از کربوهیدراتهای تصفیه شده و چربی ها دوری کنید

 

کارهایی که نباید بعد از خوردن غذاهای روغنی انجام دهید

 

1. از خوردن غذاهای سرد خودداری کنید

بعد از خوردن مقدار زیادی غذای چرب چه باید کرد

خوردن غذا هاي سرد مانند بستنی پس از مصرف غذا هاي روغنی اثرات نامطلوبی بر کبد، معده و روده دارد. غذای روغنی بـه سختی هضم می‌شود. دنبال کردن ان با غذای سرد، هضم غذا را دشوار می‌کند و ممکن اسـت دچار نفخ و سو هاضمه شوید. بنابر این از مصرف غذا هاي سرد بعد از وعده هاي‌ غذایی سنگین خودداری کنید.

 

2. بلافاصله پس از صرف غذا به رختخواب نروید

بعد از خوردن مقدار زیادی غذای چرب چه باید کرد

هرگز بعد از یک وعده غذایی سنگین مستقیم بـه رخت خواب نروید. همیشه بین شام و زمان خواب 2 تا 3 ساعت فاصله بگذارید. خوابیدن بلافاصله بعد از غذا هضم غذا را سخت می‌کند و باعث نفخ و افزایش رسوب چربی می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: 5ماده غذای برای رفع چربی‌های شکم

 

در پایان

اکنون کـه می‌دانید پس از خوردن غذای روغنی چه کاری انجام دهید، می توانید اقدامات احتیاطی لازم را برای پیش گیری از عوارض احتمالی ان انجام دهید. بادقت و با نظارت وعده غذا بخورید و رعایت نکات اساسی ذکر شده در بالا کلید تناسب اندام و سالم ماندن بعد از خوردن غذای روغنی اسـت. در حالی کـه میتوانید هر چند وقت یکبار میل بـه غذای روغنی و میان‌وعده خودرا برآورده کنید، بهترین کار این اسـت کـه بیشتر روزهای دیگر یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید.

جدیدترین مطالب سایت