آیا خوردن پوست کیوی مضر است ؟ (خواص میوه کیوی)

مجموعه : تغذیه سالم
آیا خوردن پوست کیوی مضر است ؟ (خواص میوه کیوی)

خوردن کیوی با پوست

برخی مایل هستند کیوی را با پوست بخورند و این سوال را مطرح میکنند که کیوی مضر است یا خیر ؟ کیوی میوه ای مغذی با طعمی ملس است. در شرایطی که افراد بسیاری دوستدار کیوی هستند، بحث هایي درباره این‌که پوست این میوه باید خورده شود یا خیر وجود دارند. از نظر فنی، پوست کیوی خوراکی است، اما برخی افراد علاقه ای به بافت کرکی آن ندارند.

 

خواص میوه کیوی ؛ به گزارش گروه تالاب به نقل از “اتوریتی نیوتریشن”، پوست کیوی از تراکم بالای مواد مغذی، به ویژه فیبر، فولات، و ویتامین E بهره میبرد.

 

1- فیبر موجود در کیوی :

این ماده مغذی مهم باکتری های‌ خوب ساکن روده را تغذیه میکند. رژیم های‌ غذایی سرشار از فیبر با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، سرطان، و دیابت پیوند خورده اند.

 

2- فولات در کیوی :

فولات بطور ویژه یک ماده مغذی مهم برای رشد و تقسیم سلولی است و میتواند از نقائص لوله عصبی طی بارداری جلوگیري کند.

 

3- ویتامین E در کیوی :

این ویتامین محلول در چربی دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. ویتامین E از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های‌ آزاد محافظت میکند.

 

مصرف کیوی به همراه پوست می‌تواند محتوای فیبر آنرا تا 50 درصد، فولات را تا 32 درصد و تراکم ویتامین E را تا 34 درصد نسبت به زمانی که تنها گوشت میوه مصرف می‌شود، افزایش دهد.

 

از آنجایی که افراد بسیاری به میزان کافی از این مواد مغذی در رژیم غذایی خود مصرف نمی‌کنند، خوردن کیوی به همراه پوست روشی ساده برای افزایش مقدار دریافتی این مواد مغذی است.

آیا خوردن پوست کیوی مضر است ؟ (خواص میوه کیوی)

فواید مصرف کیوی

 

– بیشتر آنتی اکسیدان ها در پوست کیوی وجود دارند

پوست کیوی حاوی آنتی اکسیدان های‌ بسیاری است. در حقیقت، تراکم آنتی اکسیدان ها در پوست کیوی بیشتر از گوشت این میوه است.

 

به ویژه، پوست کیوی منبع خوبی برای دو آنتی اکسیدان مهم، یعنی ویتامین E و ویتامین C است.

 

ویتامین C محلول در آب است، از این رو توانایی مبارزه با آسیب اکسیداتیو درون سلول های‌ انسان ودر جریان خون را دارد.

 

در مقابل، ویتامین E محلول در چربی است ودر درجه نخست با رادیکال های‌ آزاد در غشاهای سلولی مبارزه می‌کند.

 

از آنجایی که پوست کیوی سرشار از آنتی اکسیدان های‌ محلول در آب و چربی است، این میوه محافظت آنتی اکسیدانی قوی برای کل بدن را ارائه میکند.

 

آیا خوردن پوست کیوی مضر است ؟ (خواص میوه کیوی)

مصرف کیوی و خواص فراوان آن

 

– خوردن پوست کیوی برای برخی افراد ناخوشایند است

پوست کیوی سرشار از مواد مغذی است، اما خوردن آن می‌تواند برای برخی افراد ناخوشایند باشد. مردم اغلب پوست کیوی رابه دلیل بافت کرکی و احساس عجیبی که در دهان ایجاد میکند، دور می ریزند.

 

با این وجود، کرک های‌ پوست کیوی را میتوان با مالش یک حوله تمیز به میوه، استفاده از یک برس سبزیجات یا یک قاشق از بین برد.

 

مصرف کیوی می‌تواند در برخی افراد موجب تحریک درون دهان شود. این بدلیل وجود بلورهای اگزالات کلسیم به نام رافید است که میتواند پوست لطیف درون دهان را خراش دهد. این خراش های‌ میکروسکوپی در ترکیب با اسید موجود در میوه میتواند موجب شکل‌گیری احساسی ناخوشایند در دهان شود.

 

پوست گرفتن میوه میتواند به کاهش این اثر کمک کند، زیرا تراکم بالایی از اگزالات ها در پوست کیوی وجود دارند. با این وجود، رافیدها در گوشت میوه کیوی نیز وجود دارند.

 

کیوی رسیده بطور معمول درون دهان را کمتر تحریک میکند، زیرا گوشت نرم میوه عده ای از رافیدها رابه دام انداخته و اثرات آن ها را کاهش میدهد.

 

آیا خوردن پوست کیوی مضر است ؟ (خواص میوه کیوی)

مضرات خوردن کیوی

 

– برخی افراد باید از خوردن کیوی پرهیز کنند

در شرایطی که کیوی میوه ای مغذی است و افراد تعداد زیادی از خوردن آن لذت میبرند، اما افراد مبتلا به آلرژی یا آنهایی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند شاید بهتر باشد از مصرف این میوه پرهیز کنند.

 

– آلرژی های‌ کیوی

موارد مستند تعداد زیادی از آلرژی کیوی، با علائمی که از خارش خفیف دهان تا آنافیلاکسی کامل را شامل میشوند، ثبت شده اند. هر فرد مبتلا به آلرژی شدید باید از مصرف این میوه پرهیز کند.

 

افرادی که با علائم خفیف مواجه میشوند ممکن است دارای سندرم آلرژی دهانی یا سندرم آلرژی غذایی لاتکس باشند.

 

آلرژی های‌ دهانی و آلرژی های‌ غذایی لاتکس زمانی رخ میدهند که سیستم ایمنی بدن به برخی پروتئین ها، مانند آنهایی که در کیوی وجود دارند، واکنش نشان می‌دهد.

 

برخی افراد مبتلا به این سندرم ها میتوانند کیوی پخته یا کنسروی را تحمل کنند، زیرا حرارت شکل پروتئین ها را تغییر میدهد و واکنش ها را کاهش می‌دهد.

آیا خوردن پوست کیوی مضر است ؟ (خواص میوه کیوی)

فواید بالای کیوی

 

– سنگ کلیه

افراد دارای سابقه سنگ های‌ کلیه اگزالات کلسیم شاید بهتر باشد از مصرف پوست کیوی پرهیز کنند، زیرا اینبخش میوه در مقایسه با گوشت آن از محتوای بالای اگزالات ها برخوردار است.

 

اگزالات ها می‌توانند با کلسیم در بدن پیوند تشکیل داده و به شکل‌گیری سنگ های‌ کلیه دردناک در افراد مستعد این شرایط منجر شوند.

 

– کیوی برای شما خوب است

چه پوست کیوی را مصرف کنید و چه تمایلی به اینکار نداشته باشید، خوردن این میوه با فواید سلامت مختلفی پیوند خورده است که ازآن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

– التیام سطوح کلسترول:

نتایج یک پژوهش نشان داد که مصرف دو کیوی در روز به مدت هشت هفته، افزایش سطوح کلسترول خوب «HDL» دوستدار قلب، تقویت سطوح آنتی اکسیدانی در خون و کاهش اکسیداسیون خطرناک کلسترول بد «LDL» را موجب شده است.

 

– کاهش فشار خون:

مصرف سه کیوی در روز به مدت هشت هفته کاهش فشار خون با میانگین 10 واحد را در برخی مطالعات نشان داده است.

 

جذب بهتر آهن:

ترکیب کیوی با غذا های سرشار از آهن می‌تواند جذب این ماده معدنی را افزایش داده و به التیام کمبود آهن کمک کند.

 

– تقویت ایمنی:

مصرف کیوی با تقویت ایمنی پیوند خورده است و ممکن است به کاهش احتقان سر و گلو درد کمک کند.

 

– التیام گوارش:

کیوی حاوی آنزیمی به نام اکتینیدین است که ممکن است به بدن در گوارش آسان‌تر پروتئین های‌ موجود در غذا کمک کند.

آیا خوردن پوست کیوی مضر است ؟ (خواص میوه کیوی)

خواص میوه کیوی

 

– کاهش یبوست:

فیبر موجود در کیوی میتواند به کاهش یبوست و تسهیل اجابت مزاج زمانی که دو کیوی در روز مصرف شود، کمک کند.

 

دراین مطالعات از گوشت کیوی استفاده شده بود، اما منطقی است اگر انتظار دستیابی به فواید سلامت مشابه درصورت مصرف میوه به همراه پوست را نیز داشته باشیم.  

 

كيوي سرشار از ويتامينC مي باشد. مقدار پتاسيم آن از نظر وزني تا حدي كمتر از موز است. همچنين داراي ويتامين A’E’كلسيم’آهن و اسيد فوليك مي باشد. يك شماره كيوي متوسط ۴۶ كالري انرژي دارد.

 


حتماً بخوانید:  یک از خواص مهم کیوی برای بدن را بدانید


 

خواص میوه کیوی

كيوي داراي مقادير زيادي آنزيم حل كننده پتاسيم به نام پاپايين است كه از نظر تجاري براي نرم كردن گوشت مفيد است اما احتمال دارد براي برخي افراد آلرژي زا باشد. بويژه افرادي كه به آناناس حساسيت دارند مستعد حساسيت به اين ميوه نيز هستند. اين آنزيم با پختن ميوه به سرعت از بين مي رود.

 

به اين ترتيب استفاده از كيوي خام در دسرهاي حاوي شير يا هر فراورده لبني ديگر نامناسب است زيرا اين آنزيم در عرض چند دقيقه در حاليكه بوي بسيار بدي توليد مي كند شروع به حل كردن پروتئين شير مي نمايد.

 

گروه تغذیه تالاب : متأسفانه آنزيمهاي كيوي در معده به وسيله اسيد معده از بين مي رود. اما اسيد معده بعد از خوردن غذاهاي گوشتي و لبني زياد’ مقداري خنثي مي شود و آنزيمهاي كيوي مي توانند مدت كوتاهي فعاليت كنند و اين زمان كافي است تا مواد پروتئيني در اثر اين آنزيمها به قطعات كوچكتري تجزيه شوند و اين امر عمل هضم غذاهاي سنگين را در معده و روده آسانتر مي كند.

 

كيوي مانند قرص آسپرين موجب رقيق شدن خون شده از ايجاد پلاك در خون جلوگيري مي كند. اين ميوه به دليل خاصيت كاهندگي كه بر سطح تري گليسيريد دارد ‘ از غلظت خون مي كاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سكته ها جلوگيري مي كند.

 

جالب است بدانيد كه ويتامين C در كاهش علائم بيماري آسم بسيار موثر است و مطالعات نشان داده كودكاني كه در هفته ۷تا۵ شماره از اين ميوه مصرف مي كنند داراي علائم تنفسي كمتري نسبت به كودكاني هستند كه در هفته فقط ۱ شماره ميل مي كنند.

 

كيوي سيستم حفاظتي بدن را تقويت مي كند و از بروز سرطان جلوگيري مي نمايد. كيوي با داشتن ويتامينC و اسيد قهوه ‘ دو ماده اتساسي ضد سرطان در اختيار مي گذارد.

آیا خوردن پوست کیوی مضر است ؟ (خواص میوه کیوی)


كيوي پادزهر سيگار :

سيگاري ها به ويتامين C بيشتري نياز دارندو زيرا مواد سمي مخصوصاً راديكالهلي آزاد موجود در دود سيگار ويتامينها را از بين مي برد. بنابراين سيگاريها بايد حدود ۴۰% بيشتر ويتامين C مصرف كنند. اين مقدار با خوردن ۲ شماره كيوي كسب مي شود.

 

كيوي بمبي عليه استرس :

استرس و كمبود خواب روي بدن انسان اثر مي گذارد. هركس مي خواهد به اين وضع دچار نشود بايد در روز ۴ شماره كيوي بخورد. ۴ شماره كيوي را در طول روز تقسيم كنيد. مثلا صبح’ ظهر’ بعدازظهرو عصر. چون بدن انسان نمي تواند ويتامين C را ذخيره كند.

 

۶ دليل براي كيوي خوردن وجود دارد :

 

۱- ۳ گرم فيبـر دارد كه كلستـرول را كاهش داده از سرطان جلوگيـري مي كند و به كنترل انسولين كمك مي نمايد.

 

۲- در مقايسه با يك شماره پرتقال هم اندازه خود ‘ ويتامين C بيشتري دارد.

 

۳- حاوي مقادير قابل توجهي آنتي اكسيدان محلول در چربي است« ويتامينA و E » كه براي مبارزه با راديكالهاي آزاد مفيد مي باشد.

 

۴- حاوي فيتوناتريفت هايي از جمله كاروتنوئيد و فلاوونوئيد است كه تحقيقات نشان داده كه DNA را از آسيبهاي مربوط به اكسيژن محافظت مي كند.

 

۵- حدود ۱۰% از پتاسيم پيشنهادي روزانه را داراست « حدود ۳۰۰ ميلي گرم » .

 

۶- حاوي مقادير زيادي فولات است كه بدن را در مقابل بيماريهاي قلبي ‘ سرطان و غيره محافظت مي كند و براي شكل گيري هموگلوبين حامل اكسيژن ضروري است.

 

مضرات کیوی :

كيوي داراي مقدار زيادي اگزالات است كه موجب تشكيل سنگ در كليه و كيسه صفرا مي شود. به همين دليل بار يافراد مستعد سنگ كليه و سنگ صفرا مضر است.

آیا خوردن پوست کیوی مضر است ؟ (خواص میوه کیوی)

بهترين روش نگهداري کیوی :

هنگام خريد اين ميوه آنرا در ميان انگشتان خود قرار دهيد ودر صورتي كه بر اثر فشار جزئي ‘ نرمي زير دستان خود احساس كرديد از خريد آن صرفنظر كنيد. اين ميوه را مي توانيد در دماي اتاق نگهداري كرده و به مدت چند روز ذخيره كنيد.

 

 

گروه تغذیه تالاب : هرگز اين ميوه را كنار سيب ‘ گلابي و سيب زميني قرار ندهيد زيرا از اين ميوه ها گازي متصاعد مي شود كه موجب رسيدن بيش از حد اين ميوه مي شود.اما اگر نارس باشد مي توان ان را در كنار ميوه های ذكر شده قرار داد تا فرايند رسيدن تسريع شود.هرگز به اندازه ميوه توجه نكنيد و تصور نكنيد ميوه بزرگ‌تر ارزش تغذيه ای بيشتري دارد.


طرز تهيه دسر با كيوي:

 

مواد لازم:

كيوي ۳ شماره

سيب ۱ شماره

نعناع تازه به ميزان دلخواه

يخ به ميزان لازم

 

كيوي و سيب را خرد كرده ودر مخلوط كن به صورت پوره درآوريد. سپس آنرا در ظرف يا ليوان مورد نظر ريخته به ان يخ اضافه كرده و با نعناي تازه و تكه های سيب و كيوي تزيين و سرو كنيد.

کیوی میوه ای بسیار مفید برای بدن میباشد.

 

گروه تغذیه و سلامتی تالاب

جدیدترین مطالب سایت