چند غذایی که میتوان با آن کلاژن ساخت

مجموعه : تغذیه سالم
چند غذایی که میتوان با آن کلاژن ساخت

ساخت کلاژن با مصرف غذاها

برای ساخت کلاژن در خود حتما باید از خوراکی ها و غذا هاي سالم بهرهگیری کنید در ادامه میتوانید تالاب را دنبال نمایید .

 

بدن انسان بطور طبیعی کلاژن ساخت میکند، اما با افزایش سن از میزان ساخت این ماده کاسته می‌شود.

 

کلاژن یکی از مکمل هاي پر طرفدار در دنیا قلمداد می‌شود. این پروتئین ساختاری فراوان‌ترین پروتئین در بدن انسان هست، که در پوست و دیگر بافت هاي همبند یافت میشود. کلاژن در حال حاضر یکی از موضوعات داغ در دنیای مکمل ها هست و کمپانی هاي گوناگون تولیدات خودرا برای جوانسازی پوست، بهره‌مندی از استخوان ها و غضروف هایي سالم و مو و ناخن هایي قوی روانه بازار می‌کنند.

 

بدن انسان بطور طبیعی کلاژن ساخت میکند، اما با افزایش سن از میزان ساخت این ماده کاسته میشود. کاهش در میزان ساخت کلاژن سبب از دست رفتن تساهل پذیری و ساختار بدن می‌شود و شکل‌گیری نشانه هایي مثل چین و چروک و افتادگی پوست را در پی دارد. فرض بر این هست که با مصرف کلاژن شما می‌توانید از پیری پوست یا فرسودگی غضروف ها پیش گیری کنید. با این وجود، بعضی کارشناسان تردید دارند که مصرف مکمل ها برترین روش برای حفظ کلاژن باشد.

 

به گفته اشلی برینت، متخصص تغذیه، خرید مکمل هاي کلاژن صرف هزینه اي بیهوده هست، زیرا بدن کلاژن اضافی را مورد بهرهگیری قرار نمیدهد. در مقابل، یک رژیم خوراکی متعادل سرشار از پروتئین بدون چربی، چربی هاي دوستدار قلب، میوه ها و سبزیجات تمام مواد مغذی مورد نیاز برای ساخت کلاژن را در اختیار بدن قرار میدهد.

 

فلفل دلمه ای قرمز

ویتامین C برای فراهم سازی کلاژن ضروری هست و فلفل دلمه اي قرمز سرشار از این ماده مغذی هست. ویتامین C یک آنتی اکسیدان هست که ساخت کلاژن را بهبود می بخشد. در غیاب ویتامین C، بدن نمیتواند بطور موثر کلاژن ساخت کند. تنها نصف فنجان فلفل دلمه اي قرمز خام 158 درصد از دوز هر روز ویتامین C را فراهم سازی می‌کند. از دیگر منابع موثر برای ویتامین C میتوان به گریپ فروت، کیوی، فلفل هاي سبز، بروکلی، توت فرنگی، و پرتقال اشاره کرد.

 

چند غذایی که میتوان با آن کلاژن ساخت

ویتامین C یک آنتی اکسیدان هست که ساخت کلاژن را بهبود می بخشد

 

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان لیکوپن هست و میتواند به محافظت از چرخه فراهم سازی کلاژن در برابر آسیب زیست محیطی کمک کند. جدا از کاهش ساخت، یکی از دلایلی که با افزایش سن کلاژن از دست می‌دهید، آسیب ناشی از آلاینده ها و پرتو فرابنفش هست. این آسیب تجزیه کلاژن را تسریع می‌کند. لیکوپن میتواند به محافظت از پوست کمک کند و سطوح مناسب کلاژن را حفظ کند. از دیگر منابع موثر برای لیکوپن می‌توان به سبزیجات قرمز و نارنجی، مثل هندوانه و گریپ فروت صورتی اشاره کرد.

 

ماهی سالمون

برای بهره‌مندی از چربی هاي دوستدار قلب یکی از برترین انتخاب ها مصرف ماهی هاي چرب هست، اما آیا می دانستید آن ها میتوانند از پوست شما در برابر شکل‌گیری چین و چروک و خطوط نیز محافظت کنند؟ بطور ناب، ماهی سالمون، یک منبع بینظیر برای اسیدهای چرب امگا-3 هست، که التهاب را کاهش می‌دهند و از تجزیه کلاژن به سبب آسیب زیست محیطی پیشگیري میکنند. قرار گرفتن بیش از اندازه در برابر نور خورشید میتواند به سنتز کلاژن آسیب وارد کند و التهاب در پوست را افزایش دهد. مصرف اسیدهای چرب امگا-3 که در غذا هاي دریایی به وفور یافت میشوند، به واقع در رویارویی با التهاب و محافظت از کلاژن پیروز عمل میکند. از دیگر منابع موثر برای چربی هاي سالم می‌توان به آووکادو، گردو، و دانه هاي چیا اشاره کرد.

 

سیب زمینی شیرین

با خوردن تنها یک عدد سیب زمینی شیرین پخته میتوانید تا شش برابر ارزش مصرف هر روز ویتامین A را دریافت کنید و سلامت پوست و مفاصل خودرا حفظ کنید. ویتامین A بدن را برای ساخت کلاژن اکثر تشویق می‌کند. همینطور، این ویتامین از رشد سلولی محافظت می‌کند و نقش مهمی در شکل‌گیری طبیعی و حفظ اندام هاي بدن که بزرگ ترین انها پوست هست، اجرا میکند. از دیگر منابع مفید برای ویتامین A میتوان به هویج، طالبی، انبه، و زردآلو اشاره کرد.

 

گوشت بوقلمون

اسید آمینه هاي بیشماری در ساخت کلاژن نقش دارند. به همین علت، مصرف پروتئین به میزان کافی که از اسید آمینه شکل گرفته هست، اهمیت دارد. گوشت بوقلمون منبع خوبی برای پروتئین بدون چربی و همینطور لیزین، یکی از اسید آمینه هاي اصلی که ساخت کلاژن را تسهیل میکند، هست. سه اسید امینه اصلی که در سنتز کلاژن نقش دارند حاوی پرولین، گلیسین، و لیزین می‌شوند. لیزین یک اسید آمینه اساسی هست، به این معنی که بدن ما بطور طبیعی آن را ساخت نمی‌کند و از این رو برای فراهم سازی آن به مواد خوراکی مصرفی متکی هست. همینطور، گوشت بوقلمون سرشار از کولین هست، که برای ساخت کلاژن به گلیسین تبدیل میشود. اگر گیاهخوار هستید می‌توانید لیزین را از منابع گیاهی مثل سویا و بادام هندی فراهم سازی کنید.

 

چند غذایی که میتوان با آن کلاژن ساخت

غذاهای مناسب برای کلاژن 

 

مصرف مواد خوراکی سرشار از کولین میتواند به ساخت کلاژن کمک کند

 

تخم مرغ

تخم مرغ را کامل مصرف کنید. زرده تخم مرغ سرشار از کولین، یک ویتامین B، هست که به گلیسین، اسید آمینه اي که در ساخت کلاژن نقش دارد، تبدیل میشود. بر همین زمینه، مصرف مواد خوراکی سرشار از کولین می‌تواند به ساخت کلاژن کمک کند. آیا نگران کلسترول هستید؟ افراد سالم میتوانند هر روز 300 میلی گرم کلسترول مصرف کنند و افراد مبتلا به دیابت، کلسترول بالا، یا مریضی قلبی میتوانند تا 200 میلی گرم مصرف کنند. یک تخم مرغ بزرگ دارای 187 میلی گرم کلسترول هست. از دیگر منابع موثر برای کولین میتوان به لوبیا سفید، گوشت بوقلمون، ماهی سالمون، و گل کلم اشاره کرد.

 

دانه هاي آفتابگردان

تنها یک اونس «28 گرم» دانه آفتابگردان بو داده می‌تواند 37 درصد از نیاز هر روز ویتامین E شما را فراهم سازی کند. همانند آنتی اکسیدان هاي دیگر، ویتامین E به مبارزه با رادیکال هاي آزاد کمک می‌کند و از آسیب ناشی از انها جلوگیری می‌کند. این آسیب میتواند سبب شکل‌گیری چین و چروک روی پوست شود. از دیگر منابع موثر برای ویتامین E میتوان به روغن جوانه گندم، بادام، فندق، و کره بادام زمینی اشاره کرد.

 

جدیدترین مطالب سایت