طریقه نگهداری و مصرف روغن خوراکی

مجموعه : تغذیه سالم
طریقه نگهداری و مصرف روغن خوراکی

طریقه نگهداری سالم و مصرف روغن

بعد از بحث نکات مربوط بـه نمک کـه شرح آن ها را در اینجا می توانید بخوانید، بحث امروز ما روغن هست. ما هرروز در فرآیند پخت مواد خوراکی و تهیه سالادها از روغن بهره گیری میکنیم. همه می دانیم کـه بهره گیری از روغن، حتی اگر روغن های سالم و مفیدی مثل روغن زیتون باشد نباید از اندازه ت اما این‌که از چه روغنی بهره گیری کنیم و چه نکات و مواردی را باید مدنظر داشته باشیم موضوعی هست کـه دراین مقاله بـه ان می پردازیم.

 

یک کارشناس ارشد تغذیه در مورد روغن به این موضوعات اشاره می کند:

1. سالم ترین نوع روغن، روغن های مایع میباشند. در روغن مایع معمولی ترکیبات ضروری برای بدن وجوددارد کـه مقدار آن ها در روغن سرخ کردنی بـه مراتب کمتر هست. بنابر این جز در مورد سرخ کردن، بهتر هست برای موارد دیگر از روغن مایع معمولی بهره گیری کنیم تا از مواد خوب ان نیز بهره گیری کنیم.

 

2. می دانید کـه ممکن هست روغنی کـه شـما هرروز بهره گیری می کنید فاسد باشد؟ اگر ظرف روغن را کنار اجاق گاز یا پشت پنجره می گذارید حتماً این اتفاق افتاده هست. چون شرایط نگه‌داری از روغن را رعایت نکرده اید. نباید ظرف روغن را در جای گرم و همجواری نور قرار داد. محل خشک و خنک مثل داخل کابینت برترین مکان نگهداری از روغن هست.

 

سالم ترین نوع روغن، روغن های مایع هستند

3. در حال حاضر روغن کنجد بسیار پرطرفدار شده هست و انواع گوناگون ان از تصفیه شده و کارخانه ای تا روغن خام کـه در محل روغن کشی میشود، در بازار وجوددارد. با روغن کنجد میتوان مواد خوراکی را بـه مدت کوتاه سرخ کرد اگرچه اکثر بـه صورت تفت دادن و نه سرخ کردن طولانی مدت.

 

4. شاید شـما هم شنیده باشید کـه روغن های تصفیه نشده و خام سالم نیستند. زیرا این روغن ها زودتر از انواع کارخانه ای خودشان دچار اکسیداسیون و فساد میشوند. اما حقیقت این هست کـه هر نوع روغنی در همجواری با اکسیژن هوا اکسید میشود و بـه همین علت باید در روغن را همه وقت سفت ببندیم. همین طور روغن مصرف شده را برای مصرف مجدد نگه نداریم یا ان را در ظرف برنگردانیم.

 

5. روغن هسته انگور پیشتر بسیار رواج پیدا کرده بودو بـه یک کالای تجاری پرفروش تبدیل شده بود اما حقیقت این هست کـه این نوع روغن مناسب سرخ کردن نیست و تنها برای مصرف در سالاد مناسب هست. برترین روغن برای پخت و پز و سالاد روغن خوراکی مایعی هست کـه روی ان نوشته شده باشد مناسب برای پخت و پز و سالاد. بـه ترتیب اولویت از لحاظ سلامت می توان از روغن زیتون؛ کنجد، کلزا، ذرت، آفتابگردان و سویا بهره گیری کرد.

 

سالم ترین نوع روغن، روغن های مایع هستند

6. اگر فکر میکنید با بهره گیری از روغن های طبیعی مثل روغن حیوانی، پیه، دنبه یا کره حیوانی بـه سلامت خودتان و خانواده کمک میکنید، سخت در اشتباهید! این محصولات حیوانی کلسترول بد خون را بالا میبرند چون اسید چرب اشباع دارند و مشکلاتی چون چاقی، دیابت و نارسایی های قلبی عروقی بـه وجود می آورند. درست هست کـه این محصولات طبیعی میباشند اما این موضوع باعث نمیشود عوارض منفی نداشته باشند.

 

7. نمک و ادویه هایی مثل زردچوبه را گذشته از شروع طبخ بـه غذا اضافه کنیم. مثلاً برای سرخ کردن گوشت ادویه را بـه ان بزنید و بعد راخل ماهیتابه بریزید. زیرا اگر آنها را بـه روغن داغ اضافه کنیم در حرارت بالا تجزیه شده و فساد روغن را تسریع می‌کنند.

 

8. اگر در موقعیتی بودیم کـه روغن سرخ کردنی در معرض نبود، روغن نیمه جامد گزینش بهتری نسبت بـه بقیه روغن هاست. اما روغن جامد بـه هیچ وجه پیشنهاد نمی شود زیرا مقدار زیادی اسید اشباع ترانس دارد کـه باعث مریضی های قلبی و عروقی و سرطان می شود. اگر روغن نیمه جامد مصرف میکنیم باید بـه قاشقی کـه داخل ان می گذاریم توجه کنیم. قاشق ما باید تمیز بوده و خیس نباشد چون رطوبت اکسیداسیون را افزایش می‌دهد.

 

سالم ترین نوع روغن، روغن های مایع هستند

9. روغن زیتون بـه خاطر وجود آنتی اکسیدان، ویتامین E و ترکیبات ضروری بسیار مفیدی کـه دارد، پیشنهاد میشود و در ضمن حرارت را نیز تا حدودی می‌تواند تحمل کند. نوع بکر روغن زیتون نسبت بـه انواع دیگر ان ارجحیت دارد. درصورت نبود نوع بکر و خام ان در درجه بعدی مخلوط خام و تصفیه شده ودر آخر اگر هیچ کدام در معرض نبود از نوع تصفیه شده یا کارخانه ای بهره گیری کنید.

 

10. ما ایرانی ها غذا را چندان می پزیم و به عنوان مثال خورش ما باید ساعت ها بپزد تا اصطلاحا جا بیفتد، پس بهتر هست از روغن مایع و بـه میزان کم بهره گیری کنیم و ترحیجا تا جایی کـه امکان دارد برای سرخ کردن هم از ان بهره گیری نکنیم بلکه درصورت نیاز بـه مدت کوتاه مواد خوراکی رابا این روغن تفت دهیم تا دمای زیادی نبیند و آسیب کمتری ببیند. اگر روغن بسوزد و دود کند ترکیبات سرطان زا در ان بـه وجود می آید.

 

جدیدترین مطالب سایت