بررسی عادات غذایی نادرست که موجب سرطان می شود

مجموعه : تغذیه سالم
بررسی عادات غذایی نادرست که موجب سرطان می شود

غذاهای کم ارزش عادات تغذیه ای نامناسب

ما میدانیم که رژیم خوراکی یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار در خطر ابتلا به سرطان محسوب میشود. در حقیقت، دانشمندان بر این باورند که ابتلا به 30 درصد از تمام سرطان ها می‌تواند از طریق تغذیه مناسب قابل جلوگیری باشد.

 

نتایج پژوهش هاي بسیاری میتوانند به شما در تشخیص عادات تغذیه اي نامناسب که به سرطان منجر میشوند، کمک کنند. مطالعات نشان داده اند که بعضی مواد خوراکی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پیوند خورده اند، که از آن جمله میتوان به توت فرنگی، گوجه فرنگی، و سبزیجات چلیپایی اشاره کرد. در مقابل، بعضی مواد خوراکی مثل گوشت هاي فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان را افزایش میدهند. بعضی رژیم هاي خوراکی نیز با کاهش خطر ابتلا به سرطان پیوند خورده اند که رژیم مدیترانه اي یکی از شناخته شده‌ترین مشابه ها هست.

 

اما اگر تهیه فهرستی از هر ماده خوراکی مرتبط با سرطان دلهره آور به نظر می‌رسد، روش موثر دیگری برای دنبال کردن یک رژیم خوراکی ضد سرطان وجود دارد که تراکم انرژی هر چیز موجود در بشقاب شما را در نظر می‌گیرد.

 

مواد غذایی با تراکم انرژی پایین در برابر سرطان

تراکم انرژی مقیاسی از میزان کالری هاي موجود در هر گرم از غذای شما هست. اگر گیج کننده به نظر میرسد اینگونه آن را مد نظر قرار دهید…

غذاهایی که حاوی کالری زیادی در هر لقمه میباشند، اما زیاد مغذی محسوب نمی‌شوند «مثل پیتزا، سیب زمینی سرخ شده، بستنی، غیره» مواد خوراکی با تراکم انرژی بالا بوده، در شرایطی که غذاهایی با محتوای مواد مغذی زیاد در هر لقمه و کالری کم «مثل سبزیجات، میوه ها، لوبیاها، غیره» مواد خوراکی با تراکم انرژی پایین میباشند.

 

برای ارائه تعریفی ساده‌تر، مواد خوراکی با تراکم انرژی بالا به طور معمول غذا هاي فرآوری شده میباشند و مواد خوراکی با تراکم انرژی کم به طور زیاد مواد خوراکی کامل میباشند. تراکم انرژی غذای شما میتواند بر خطر ابتلا به سرطان تاثیرگذار باشد.

 

پژوهشگران دانشگاه آریزونا به تازگی مطالعه اي را در اساس چگونگی تاثیر مصرف مواد خوراکی با تراکم انرژی بالا بر خطر سرطان در زنان یائسه انجام داده و دریافتند که خطر سرطان تا 10 درصد افزایش می یابد. در شرایطی که 10 درصد ممکن هست زیاد زیاد به نظر نرسد، اما زمانی که موضوع سرطان مطرح می‌شود، کمترین مقادیر که خطر ابتلا به این مریضی را کاهش می‌دهند، مهم میباشند.

 

پژوهشگران طی این مطالعه که تجزیه و تحلیل داده هاي 90 هزار زن یائسه در دستور کار ان قرار داشت، دریافتند آنهایی که مواد خوراکی با تراکم انرژی بالای بیشتری مصرف کرده اند 10 درصد احتمال بیشتری دارد به سرطان مرتبط با چاقی، مثل سرطان پستان، سرطان لوزالمعده، سرطان آندومتر، سرطان کبد، سرطان معده، غیره مبتلا شوند.

 

در نگاه اولیه، ممکن هست فکر کنید که منطقی به نظر می‌رسد، زیرا افرادی که مواد خوراکی با تراکم انرژی بالا مصرف میکنند، احتمال بیشتری دارد اضافه وزن داشته یا چاق باشند. اما باید به این نکته دقت داشت که خطر افزایش یافته سرطان با وزن در ارتباط نبوده هست و این شرایط تنها برای زنانی با وزن عادی که مواد خوراکی با تراکم انرژی بالای بسیاری مصرف کرده بودند، صدق میکرد.

 

از این رو، شما الزاما نباید دارای اضافه وزن باشید تا در معرض خطر سرطان هاي مرتبط با چاقی قرار بگیرید، بلکه تنها باید یک رژیم خوراکی ضعیف را دنبال نمایید. این رژیم خوراکی به عدم تعادل هاي متابولیک منجر میشود که خطر بالاتر ابتلا به سرطان را در پی دارد. حداقل، این چیزی هست که پژوهشگران به آن مشکوک میباشند.

 

بررسی عادات غذایی نادرست که موجب سرطان می شود

 مواد غذایی ضد سرطان

 

دنبال کردن یک رژیم غذایی با تراکم انرژی پایین

اگر قصد دارید یک رژیم خوراکی با تراکم انرژی پایین را برنامه ریزی کنید، در این جا بعضی از برترین گزینش ها که به طور منظم باید مصرف شوند، ارائه شده اند:

سبزیجات برگدار تیره

مارچوبه

لوبیا سبز

بروکلی

کدو سبز

هویج

گوجه فرنگی

قارچ

خیار

فلفل دلمه اي

تربچه

میوه هاي خانواده مرکبات

ملون ها

توت ها

انگورها

سوپ هاي مبتنی بر آب گوشت

ماهی

سینه مرغ یا بوقلمون

لبنیات کم چرب

حبوبات

برنج قهوه اي

گندم کامل

جو دوسر

 

پرهیز همیشگی از مصرف مواد خوراکی فرآوری شده با تراکم انرژی بالا میتواند دشوار باشد. گاهی اوقات ممکن هست از خوردن یک تکه پیتزا یا مقداری بستنی لذت ببرید. اگر اینگونه هست، تلاش کنید از قانون 80/20 پیروی کنید که به معنای مصرف مواد خوراکی کامل در 80 درصد مواقع و مصرف غذا هاي کم ارزش در باقی مواقع هست.

 

همینطور، هنگامی که عادات غذا خوردن کمتر سالم را دنبال میکنید، پس از خوشگذرانی خود نوشیدن یک فنجان چای سبز را فراموش نکنید. مطالعه اي اخیر نشان داده هست که اینکار میتواند مقداری از اثرات منفی غذا خوردن ناسالم، مثل مغز مه آلود و مقاومت به انسولین، را خنثی سازد.

 

جدیدترین مطالب سایت