علت دوست داشتن طعم شور خوراکی ها

مجموعه : تغذیه سالم
علت دوست داشتن طعم شور خوراکی ها

چرا بیشتر اوقات خوراکی شور دوست داریم ؟ 

 

دوست داشتن خوراکی ها برای هر فردی فرق دارد اما آمار بیشتر افراد به خوراکی هاي شور هست . 

 

علت دوست داشتن طعم شور خوراکی ها , افرادی که از میزان بالایی چیپس، پاپ کورن و سایر خوراکی‌هاي شور مصرف می کنند، می دانند مقاومت در برابر سرو به شوری سخت هست.

 

به گزارش تالاب، بعضی افراد معتقدند سرو به یک خوراکی نشانه این هست که بدن دریک ماده‌اي گریبانگیر کمبود هست اما همه ی وقت این موضوع مطرح نیست. در بیشتر موارد سرو به مصرف خوراکی‌ها مرتبط به غذا هاي ناسالمی میشود که غالباً کمتر ارزش تغذیه‌اي دارند.

 

سرو به مصرف خوراکی‌هاي شور رایج هست و طبق معمول در نتیجه فاکتورهایی از قبیل اضطراب بروز میکند. همینطور در بعضی مواقع سرو به مصرف خوراکی‌هاي شور از یک مریضی یا کمبود سدیم ناشی می شود.

 

سایت مدیکال نیوز تودی دراین مطلب به بررسی بعضی عوامل خوب در افزایش سرو افراد به مصرف خوراکی‌هاي شور پرداخته‌ که به قرار زیر هست:

 

ا- اضطراب:

زمانیکه سطح اضطراب افزایش می‌یابد تعداد زیادی از افراد برای آرام کردن خود به مصرف خوراکی‌هاي مورد علاقه‌شان رو می‌آورند. خوراکی‌هایي که افراد بطور متداول به خوردن آن‌ها سرو دارند غالباً سرشار از نمک، قند و چربی هست.

 

متخصصان دریک بررسی دریافتند بین سطح اضطراب مزمن ، سرو به مصرف خوراکی و بالا رفتن شاخص توده بدنی تماس چشمگیری وجوددارد. همینطور دریک مطالعه دیگر به تماس بین اضطراب و سطح بالاتر هورمون گرلین اشاره شده که این هورمون احساس گرسنگی را افزایش می دهد.

 

۲- کمبود خواب:

افرادی که خواب کافی ندارند بیشتر سرو دارند از خوراکی‌هاي مورد علاقه‌شان از قبیل مواد خوراکی شور بهرهگیری کنند. همینطور نتایج یک پژوهش حاکیست افرادی که از خواب کافی محروم میباشند کمتر می توانند در مقابل سرو به خوردن خوراکی‌هاي ناسالم مقاومت کنند.

 

۳- احساس کسالت و بی‌حوصلگی:

خوردن مواد خوراکی به علت کسالت و بی حوصلگی رفتار تغذیه‌ايِ روانی هست. برای تعیین این که سرو به مصرف مواد شور به علت کسالت یا گرسنگی هست باید به نشانه‌هاي گرسنگی بدن دقت کرد. گرسنگی واقعی زمانی رخ میدهد که بدن به خوردن غذا نیاز دارد. اگر فرد برای چند ساعت غذا مصرف نکرده باشد احساس گرسنگی او واقعی هست.

 

۴- تعریق چندان:

با تعریق، سطح سدیم بدن کاهش می‌یابد. برای بیشتر افراد تعریق خفیف جای نگرانی ندارد. هرچند زمانیکه فرد به علت تعریق چندان میزان بالایی از سدیم را از دست می دهد بدن به خوردن مواد شور تمایل پیدا می کند.

 

۵- سندرم پیش از قاعدگی:

در روزهای پیش از آغاز عادت ماهانه تغییرات روحی و جسمی متعددی در بدن زنان اتفاق می‌افتد که این تغییرات با عنوان سندرم پیش از قاعدگی شناخته میشوند. همینطور سرو به خوردن از جمله سرو به غذا هاي شور علامت شایعی هست که میتواند از نوسانات هورمونی ناشی شود.

 

۶- مریضی آدیسون:

زمانیکه غدد فوق کلیوی هورمون کافی ساخت نکنند سرو فرد به خوردن غذا هاي شور چندان می شود. مریضی آدیسون زمانی بروز پیدا می کند که غدد فوق کلیوی میزان کافی هورمون ترشح نکنند.

 

این هورمون‌ها واکنش بدن به اضطراب را بازرسی کرده و فشار خون را تنظیم می کنند ودر نتیجه مریضی آدیسون سبب می شود سطح فشار خون کاهش پیدا کرده و سرو ناگهانی به مواد شور بالا برود.

 

۷- سندرم بارتر:

سندرم بارتر مریضی ژنتیکی هست که در دوران تولد فرد به آن گریبانگیر می شود. افراد مبتلا به این مریضی توانایی بازجذب سدیم در کلیه‌ها را ندارند. در نتیجه مقدار زیادی سدیم را توسط ادرار از دست میدهند که این اختلال میتواند به کمبود پتاسیم و کلسیم هم منتهی شود.

 

جدیدترین مطالب سایت