خواص خواندنی گل کلم و دوری از سکته قلبی

مجموعه : تغذیه سالم
خواص خواندنی گل کلم و دوری از سکته قلبی

خواص گل کلم 

گل کلم یکی از با خواص ترین سبزیجات موجود هست که اضافه بر دوری از سکته قلبی میتواند دشمن سرطان هم باشد .

 

گل کلم را میتوان خام، پخته یا به صورت ترشی مصرف کرد هر چند که ارزش خوراکی گل کلم خام اکثر هست.

 

1- پیشگیری از سرطان

مصرف به اندازه گل کلم احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ ها به خصوص سرطان‌هاي پروستات، سینه، روده، تخمدان و مثانه را کاهش میدهد. دانشمندان کانادایی در بررسی‌هاي خود دریافتند مصرف نصف پیمانه گل کلم در روز، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را تا پنجاه درصد کاهش میدهد.

 

مصرف گل کلم همراه با زردچوبه در سلامتی مردان موثر هست

سرطان پروستات دومین عامل مرگ از سرطان در مردان کشور آمریکا می‌باشد. هر ساله 500000 مرد بر اثر سرطان پروستات می‌میرند که این آمار نسبت به هند که در رژیم خوراکی خود از گیاهان خانواده براسیکا و ادویه‌جات بهرهگیری می‌نمایند، اکثر هست.

 

ترکیب گل کلم و زردچوبه بسیار خوشمزه و خوش طعم می‌باشد. برترین راه برای تهیه این غذا به این صورت هست که ابتدا گل کلم را تکه، تکه می کنیم و برای تقریباً 5 تا 10 دقیقه آن را نگه می‌داریم. این مرحله سبب ساخت فنیل ایزوتیوسیانات «phenethyl isothiocyanate» میشود که به کاهش رشد سلول‌هاي سرطانی کمک می کند.

 

این ماده زمانی که گل کلم تکه شده باشد ساخت میشود اما با گرم کردن آن تولیدش متوقف می گردد. مقداری زرد چوبه به آن اضافه می‌نماییم و روی حرارت ملایم با اضافه نمودن کمی سبزیجات به مدت 5 دقیقه گرم میکنیم و سپس همراه با کمی نمک، فلفل و روغن زیتون آن را خوش طعم تر نمایید.

خواص خواندنی گل کلم و دوری از سکته قلبی

2- کمک به هضم بهتر

گل کلم منبع خوبی از فیبر رژیمی محسوب شده که برای هضم بهتر غذا از اهمیت اساسی برخوردار هست. اگر به مقدار کافی فیبر در برنامه خوراکی خود داشته باشید مواد خوراکی به نرمی از روده‌ها عبور می کنند. ترکیبی در گل کلم موسوم به «گلوکورافین» وجود دارد که میتواند از شکم و روده‌ها در برابر ابتلا به بعضی مریضی‌ها از جمله سرطان و زخم معده پیشگیری کند.

 

سولفورافان موجود در گل کلم، ماده شیمیایی سرطان زا را از بین میبرد و مانع از رشد سلول‌هاي سرطان می شود .

 

3- منبع آنتی‌اکسیدان‌ها

گل کلم، حاوی مقادیر فراوانی از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده که میتوانند از ابتلا به انواع سرطان‌ها، مریضی‌هاي قلبی و سکته مغزی پیشگیری کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها، همین طور در تخریب رادیکال‌هاي آزاد که موجب پیری زودرسمی‌شوند، دارای اهمیت اساسی میباشند.

 

4- ضد التهاب

وجود اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین K در این سبزی، به پیشگیری از ایجاد التهاب مزمن که منجر به بعضی مریضی‌ها مثل آرتروز، سرطان، دردهای مزمن و مریضی‌هاي خاص روده میشود، کمک موثری می کند.

خواص خواندنی گل کلم و دوری از سکته قلبی

5- مفید در بارداری

گل کلم دارای مقادیر فراوانی فولات «B9»، یک ویتامین B که برای یک بارداری سالم پیشنهاد می شود، هست. کمبود فولات در زنان باردار میتواند منجر به بروز بعضی مریضی‌ها از جمله ایجاد بعضی نقایص هنگام تولد و نیز کم وزنی نوزاد شود.

 

6- منبع ویتامین‌های گروه B

اضافه بر فولات، گل کلم سرشار از ویتامین‌هاي دیگر مهم B مثل نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک و تیامین نیز هست.

 

7- کمک به سلامت قلب

گل کلم به روش‌هاي تعداد زیادی از ابتلا به مریضی‌هاي قلبی در فرد پیشگیری میکند. گل کلم دارای ماده‌اي موسوم به آلیسین هست که احتمال بروز مریضی‌هاي قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

 

8- کمک به کاهش وزن

گل کلم ماده خوراکی فوق‌العاده‌اي برای کاهش وزن محسوب میشود چرا که کم کالری بوده و به روش‌هاي گوناگون میتوان از آن بهرهگیری کرد برای نمونه می توانید آن را درون انواع سالادها رنده کرده و یا همراه با برنج آن را بپزید و یا آن را پخته و پوره کرده سپس آن را با پوره سیب‌زمینی مخلوط کنید.

 

9- تقویت حافظه

تازه‌ترین مطالعات نشان میدهد مصرف بعضی انواع میوه و سبزی‌ها به ویژه گل کلم می تواند حافظه را تقویت کند. عصاره پنج نوع میوه و سبزی شامل گل کلم، سیب زمینی، پرتقال، سیب، و تربچه حاوی موادی هست که تأثیر آن‌ها نمونه داروهای درمان آلزایمر هست. بیشترین میزان این ماده در گل کلم یافت میشود.

 

دانشمندان در مطالعه‌اي دیدن نموده‌اند که غذاهایی که حاوی ویتامین C میباشند مثل گل کلم از التهابات استخوانی مثل آرتروز پیشگیری می‌نمایند

 

اکثر داروهای درمان آلزایمر نقش بازدارندگی آنزیم استیل کولین استراز را دارند که عامل تجزیه پیام‌رسان عصبی استیل کولین هست. هرچند پیش از این هم دانشمندان می‌دانستند بعضی سبزیجات معمولی خواص ضد استیل کولین استراز دارند، اما هیچ تحقیق مفصلی در این اساس انجام نشده بود.

 

مطالعه اخیر این تأثیر را در تمامی این پنج نوع میوه و سبزی تایید می کند. گل کلم بیشترین تأثیر را داشت به همین خاطر تحقیقاتی برای شناسایی عامل اصلی اثرگذار در گل کلم انجام شد. محققان دریافتند این ماده موثر گلوکوسینولات «glucosinolates» هست که دسته‌اي از ترکیبات هست که در تمام خانواده کلم‌ها یافت می شود.

خواص خواندنی گل کلم و دوری از سکته قلبی

10- دفع سموم توسط کبد

همانگونه که می دانیم گیاهان Cruciferous حاوی گلوکزینولات و تیوسیانات « glucosinolates and thiocyanates» می‌باشند. این مواد توانایی کبد را برای دفع مسمومیت بالا میبرند.

 

اگر مولکول‌هاي سمی به سرعت توسط کلیه از بین نروند، میتوانند همۀ سلول‌ها را از جمله DNA، تخریب نمایند. این تخریب میتواند باعث رشد غیر قابل بازرسی سلول‌ها گردد.

 

11- پیشگیري از ابتلا به آرتروز

دانشمندان در مطالعه‌اي دیدن نموده‌اند که غذاهایی که حاوی ویتامین C میباشند مثل گل کلم از التهابات استخوانی مثل آرتروز پیشگیری می‌نمایند. یافته‌هاي جدیدی که در سالنامه مریضی‌هاي رماتیسم منتشر شده هست نشان داده که این مطالعات بر روی 20000 فرد انجام گرفته که گذشته از شروع این آزمایشات هیچ‌گونه مریضی آرتروزی نداشته‌اند.

 

آزمایشات نشان دادند افرادی که مصرف غذا هاي حاوی ویتامین C در آن‌ها کمتر هست 3 برابر ریسک ابتلا به آرتروز در آن‌ها اکثر از افرادی هست که مصرف غذا هاي مملو از ویتامین C در آن‌ها چندان هست.

 

چگونگی گزینه و نگه داری گل کلم

در گزینه گل کلم باید به تمیزی، سفیدی و بهم پیوستگی آن «گلچه ها از هم فاصله نداشته باشند و به هم پیوسته باشند» دقت نمود. از خرید گل کلم‌هایي که سیاه شده‌اند و یا لکه‌هایي سیاه داشته باشند و همین طور گل‌کلم‌هایي که گل‌هاي کوچکی در آن‌ها ظاهر شده هست خودداری کنید.

 

گل کلم را نپخته در پلاستیک قرار دهید و در یخچال نگه داری نمایید.

 

گل کلم تکه شده را تنها می توان برای 1 تا 2 روز در یخچال نگه داشت و همین طور کلم پخته شده را به این علت که زود فاسد میشود تنها می توان برای 2 تا 3 روز در یخچال نگه داری نمود.

 

خواص گل کلم به طور خلاصه

* آلیسین موجود در گل‌کلم باعث سلامت قلب و کاهش خطر سکته میشود.

 

* سلنیوم و ویتامین C در این گیاه تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هست.

 

* از آن جا که سرشار از فولات هست، در رشد و تکثیر سلول موثر هست.

 

* فیبر گل کلم سلامت روده بزرگ را بهبود می‌بخشد و مانع از بروز سرطان میشود.

 

* به تازگی محققان دریافتند که گل کلم حاوی ماده اي به نام «ایندول-3 کاربینول» هست که مانع از بروز سرطان سینه و سرطان‌هاي دیگر مربوط به زنان میشود.

 

* مواد موجود در این گیاه توانایی کبد را در خنثی سازی ماده سمی افزایش می دهد. خاصیت سم زدایی دارد.

 

* سولفورافان موجود در گل کلم، ماده شیمیایی سرطان زا را از بین می برد و مانع از رشد سلول‌هاي سرطان میشود.

 

* نتایج تحقیقات نشان می دهد، فیتوکمیکال موجود در گل کلم خطر بروز سرطان‌ها را کاهش می دهد.

 

* مصرف یک پیمانه گل کلم پخته شده، نصف ویتامین C مورد نیاز بدن در روز را تأمین میکند.

 

* ویتامین K و اسید چرب امگا 3 در آن التهاب را کاهش می دهد.

جدیدترین مطالب سایت