فواید گوجه فرنگی + مضرات گوجه فرنگی

مجموعه : تغذیه سالم
فواید گوجه فرنگی + مضرات گوجه فرنگی

خواص و فوائد گوجه فرنگی

در این قسمت از تالاب بخشی از فواید و مزیت های‌ گوجه فرنگی را مرور می‌کنیم که برای سلامت و زیبایی شما مفید هستند ؛ بـه گزارش تالاب یکی از پر مصرف ترین میوه ها در جهان گوجه فرنگی اسـت و یکی از ابزار های‌ اصلی پخت و پز امروزی ایرانیان محسوب میشود.

 

فواید گوجه فرنگی + مضرات گوجه فرنگی

 

اما تا بحال بـه این سوال فکر کرده اید که: گوجه فرنگی چـه خواصی برای بدن مـا دارد؟ این میوه قرمز و آبدار پر از خواص گوناگون اسـت. در ادامه با تالاب همراه باشید تا این خواص را بررسی کنیم.

 

یکی از مفیدترین ویژگی‌های گوجه فرنگی این اسـت که بـه کاهش ریسک بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. مطالعات نشان داده زنانی که در هفته، 7 تا 10 وعده گوجه فرنگی می خوردند، 30 درصد کمتر در معرض ابتلا بـه بیماری‌های قلبی و عروقی بودند. این میوه دارای مواد مغذی چون نیاسین، اسیدفولیک و ویتامین B6 اسـت که همگی از ریسک بیماری‌های قلبی کم میکنند.

 

فواید گوجه فرنگی + مضرات گوجه فرنگی

کاهنده قند خون

یکی دیگر از فواید شگفت انگیز گوجه فرنگی برای سلامتی این اسـت که می‌تواند بخش مهمی از رژیم غذایی فرد دیابتی را تشکیل بدهد، چون میتواند قند خون را کنترل کند. این میوه حاوی کربوهیدرات بسیار کمی اسـت اما منبع خوبی از کروم اسـت که قند خون را تنظیم می‌کند.

 

کمک به پیشگیری از لخته شدن خون

لخته شدن خون یا ترومبوز را میتوانید با نوشیدن آب گوجه فرنگی نظارت کنید. مطالعات دریافته‌اند ان‌هایی که روزانه آب گوجه فرنگی مینوشند، تجمع کمتری از پلاکت‌ها را در خون خود دارند که علت اصلی ترومبوز اسـت.

 

فواید گوجه فرنگی + مضرات گوجه فرنگی

 

ترمیم بافت دی ان ای

فواید گوجه فرنگی برای سلامتی شامل جلوگیري از آسیب DNA‌ نیز می‌شود. بـه گزارش تالاب، مقادیر زیاد ویتامین C و ویتامین A موجود در گوجه فرنگی، خواص آنتی‌اکسیدانی مهمی دارند که با آسیب DNA ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه میکنند. یعنی این میوه میتواند با علائم زودرس پیری مقابله کند.

 

تقویت موها با گوجه فرنگی

میتوانید از آب گوجه فرنگی برای تقویت موهایتان استفاده کرده و درخشش بیشتری نیز بـه ان بدهید. گوجه فرنگی دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی اسـت که می‌توانند ظاهر بهتری بـه مو های تان بدهد.

 

فوائد و مضرات گوجه فرنگی

خاصیت اسیدیته‌ی این میوه، سطح PH را نیز تعدیل میکند. میتوانید با آب گوجه فرنگی، طراوت و شادابی را به مو های خود برگردانید و از شوره‌ی ان نیز کم کنید.

 

مفید برای سلامت و تراکم استخوان‌ ها

گوجه فرنگی می‌تواند بـه حفظ سلامت استخوان‌هایتان نیز کمک کند، چون حاوی ویتامین K و کلسیم اسـت و ضمناً آنتی‌اکسیدان لیکوپن هم دارد که توده‌ی استخوانی را افزایش میدهد.

 

پاکسازی پوست

بسیاری از تمیزکننده‌های صورت که گران‌قیمت نیز هستند حاوی عنصر فعالی بنام لیکوپن هستند که میتوانید به طور طبیعی از گوجه فرنگی هم دریافت کنید.

 

برای تمیز کردن پوست تان، چند عدد گوجه فرنگی را پوست بگیرید و این پوست‌ها را به مدت 5 دقیقه روی صورتتان بگذارید تا هم تمیز شود و هم ظاهری شاداب‌تر و سالم‌تر پیدا کند.

 

ضد سرطان

گوجه فرنگی حاوی اسید کلروژنیک و اسید کوماریک اسـت که گفته میشود دارای اثرات ضد سرطانی هستند و میتوانند با عوامل سرطان‌زایی که در آلاینده‌ها و دود سیگار وجود دارند مبارزه کنند.

 

فواید گوجه فرنگی + مضرات گوجه فرنگی

 

تقویت بینایی

یکی دیگر از فواید شگفت انگیز گوجه فرنگی برای سلامتی این اسـت که میتواند بخش مهمی از رژیم غذایی فرد دیابتی را تشکیل بدهد. چون میتواند قند خون را نظارت کند. این میوه حاوی کربوهیدرات بسیار کمی اسـت اما منبع خوبی از کروم اسـت که قند خون را تنظیم میکند. گوجه فرنگی بینایی شما را هم تقویت میکند.

 

ویتامین A‌ و ویتامین C‌ موجود در این میوه می‌تواند بینایی را تقویت کرده و از شب‌کوری پیش گیری کند. گوجه فرنگی دارای آنتی‌اکسیدان‌های فیتوشیمیایی، زآگزانتین، لوتئین و لیکوپن اسـت که همگی از چشم‌هایتان در برابر آسیب‌های ناشی از نور کمک کرده و مانع تشکیل آب مروارید می‌شوند.

 

برطرف کردن التهاب

نوشیدن یک لیوان آب گوجه فرنگی به طور روزانه میتواند سطح TNF آلفا «فاکتور نکروز توموری آلفا» را تا 30 درصد کاهش بدهد.

بالا بودن التهاب ناشی از این عامل، در افرادی که دچار بیماری‌های تحلیل برنده هستند، مانند بیماری قلبی و پوکی استخوان دیده می‌شود.

 

 

و در ادامه ضرر های مصرف گوجه فرنگی برای بدن میپردازیم

اما آیا می‌دانستید که این خوراکی بـه ظاهر بدون ضرر در صورتی که بـه میزان بیش از حد مصرف شود، در واقع می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند؟

 

باعث ایجاد اختلالات گوارشی می‌شود

از آن‌جایی که گوجه فرنگی طبیعت اسیدی دارد مصرف بیش از حد ان منجر بـه افزایش سطح اسید در دستگاه گوارش و در نتیجه اسیدیته میشود که به عنوان رفلاکس اسید نیز شناخته شده‌اسـت و حتی میتواند مری را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز یک بیماری جدی‌تر بنام سوزش سر دل شود.

 

افزایش سیستم ایمنی بدن میشود

مصرف بیش از حد گوجه فرنگی سبب میشود که لیکوپن موجود در بدن افزایش بیابد. لیکوپن نوعی فیتوکمیکال موجود در گوجه فرنگی اسـت.

 

فواید گوجه فرنگی + مضرات گوجه فرنگی

این ترکیب در صورتی که بـه میزان بیش از حد در بدن موجود باشد، سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و باعث کاهش توان بدن برای مبارزه با بیماری‌های ناشی از باکتری و قارچ می‌شود.

 

باعث کاهش غده پروستات میشود

ثابت شده‌اسـت که مقدار بیش از حد لیکوپن در بدن تاثیر نامطلوبی بر غده‌ی پروستات در مردان دارد و منجر بـه بروز درد، مشکل در دفع ادرار و حتی در موارد شدید سبب بروز سرطان میشود.

 

باعث ایجاد سنگ کلیه میشود

گوجه فرنگی و دانه‌های ان حاوی کلسیم و اگزالات هستند که بـه راحتی از بدن خارج نمی شوند. هنگامی که بیش از حد گوجه فرنگی مصرف کنید، کلسیم و اگزالات در کلیه رسوب می‌کنند و بـه این ترتیب سنگ کلیه تشکیل میشود.

 

باعث بروز سندرم رودۀ تحریک‌ پذیر می‌شود

مصرف گوجه فرنگی در مقادیر زیاد به دلیل لیکوپنی که دارد موجب بروز سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر میشود و درد و ناراحتی زیادی در ناحیه‌ی شکم ایجاد میکند.

 

فواید گوجه فرنگی + مضرات گوجه فرنگی

سبب پیدایش عفونت‌ های پوستی می‌شود

گوجه فرنگی میتواند منجر بـه بروز درماتیت، راش، سوزش، اگزما و تاول روی پوست شود.

 

باعث بدن درد میشود

بروز درد یکی از مضرات گوجه فرنگی اسـت. در واقع مصرف بیش از حد این ماده‌ی خوراکی سبب بروز درد در عضلات، استخوان ‌ها و سر می‌شود. در موارد خاص مصرف بیش از حد گوجه فرنگی حتی میتواند باعث میگرن هم بشود.

 

تاثیر منفی گوجه فرنگی روی بینی

مصرف بیش از حد گوجه فرنگی میتواند منجر بـه آلرژی غذایی شود و روی دستگاه تنفس تاثیر منفی بگذارد و سبب عطسه‌ی مکرر شود.

 

تاثیر منفی روی دهان

خوردن گوجه فرنگی بـه میزان بیش از حد میتواند منجر بـه آلرژی غذایی شود و دهان را تحت تاثیر قرار دهد. این پیامد میتواند دهان را بسیار خشک کند و حتی ممکن اسـت منجر بـه ترشح بیش از حد بزاق شود و ناراحتی ایجاد کند.

 

گوجه فرنگی و اسهالی

خوردن بیش از حد گوجه فرنگی باعث اووردوز شدن میزان ویتامین در بدن میشود و ممکن اسـت منجر بـه حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه شود و حتی فرد را دچار اسهال کند.

 

فواید گوجه فرنگی + مضرات گوجه فرنگی

 

تاثیر منفی روی سیستم قلب و عروق

یکی دیگر از مصرات گوجه فرنگی تاثیر ان روی قلب اسـت بـه این ترتیب که مصرف بیش از حد ان می‌تواند بر قلب تاثیر منفی بگذارد. بیش از حد خوردن گوجه فرنگی ممکن اسـت منجر بـه افزایش ضربان قلب شود و فرد را عصبی کند.

 

باعث ضعف اعصاب و عدم تمرکز میشود

مصرف بیش از حد گوجه فرنگی می‌تواند روی توان فرد برای تمرکز کردن تاثیر منفی بگذارد و سبب شود که او از عدم تمرکز رنج ببرد.

 

بـه طور کلی در اکثر رژیم ها و غذا ها رد پای گوجه فرنگی دیده میشود و یکی از اجزا اصلی خوراکی ها استفاده میشود اما در خوردن ان نباید افراط نشان داد چرا که بـه طور جدی باعث مشکلاتی میشود.

جدیدترین مطالب سایت