فواید و ضررهای لواشک ،آلوچه و قره قروت

مجموعه : تغذیه سالم
فواید و ضررهای لواشک ،آلوچه و قره قروت

فواید و مضرات آلوچه و لواشک 

لواشک و آلوچه بسیار بین مردم طرفدار دارد و اکثر این طرفداری ها را بچه ها و کودکان شامل میشود در ادامه می‌توانید با فایده و ضررهای لواشک و آلوچه ما را دنبال نمایید .

 

نظر پزشک تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار انستیتو تحقیقات تغذیه ایران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، را درمورد غذایی هاي ترش و وسوسه برانگیزی مثل آلوچه، لواشک و قره قروت پرسیده ام.

 

حاصل، گفت و گویی هست که پیش رو دارید. اگر شما هم جزو طرفداران این قبیل غذایی ها هستید، توصیه می‌کنم این گفت و گو را بخوانید.

 

 آلوچه و لواشک جزو خوراکی های خوب و مفیدند یا بد و مضر؟

ـ هیچ کدام! ما در دنیای تغذیه، خوب و بد مطلق نداریم. گاهی خواصی برای بدترین غذایی ها هم کشف می‌شود و گاهی از بعضی ضررها غذایی هاي خوب، نام برده میشود. آلوچه و لواشک نه کاملا خوب میباشند، نه مطلقا بد.

 

فواید و ضررهای لواشک ،آلوچه و قره قروت

 

خوبی ها و فواید این خوراکی ها چیست؟

ـ خیلی از خواص میوه ها مثل فیبر و رنگدانه هاي آنتی اکسیدانی در لواشک میوه ها هم وجود دارد و تازه، املاح میوه اي که به صورت لواشک یا آلوچه درمی آید، نه تنها کم نمیشود؛ بلکه با جوشاندن، تغلیظ و خشک کردن، افزایش هم می یابد.

 

از طرف دیگر، تعداد زیادی از کارمندان نمی‌توانند هر روز با خودشان میوه به محل کارشان ببرند اما میتوانند کمی برگه هاي خشک آلو، هلو، زردآلو یا لواشک را داخل جیبشان بگذارند و در طول روز میل کنند.

 

▪ یعنی آلوچه و لواشک، همۀ مواد مغذی موجود در میوه ها را دارند؟

ـ نه کاملا. تعداد زیادی از میوه ها و سبزی ها منبع خوبی برای دریافت ویتامین C میباشند که بخش زیادی از این ویتامین ، طی فرآیند خرد و خشک کردن، تخریب میشود و از بین میرود.

 

بعنوان مشابه، در هر ۱۰۰ گرم سیب، ۶/۴ میلی گرم ویتامین C وجود دارد که این میزان وقتی که سیب خشک می‌شود یا به صورت لواشک در می‌آید، به ۸/۳ میلی گرم می‌رسد. به طور کلی، ۱۰۰ گرم از میوه تازه، حاوی مقادیر بالایی از آب هست که با جوشاندن و تبدیل کردن آن به لواشک، آب میوه کم میشود. مقدار ویتامین C لواشک میوه ها از خود میوه تازه کمتر هست.

 

فواید و ضررهای لواشک ،آلوچه و قره قروت

مصرف مکرر این قبیل خوراکی ها چه مضراتی دارد؟

ـ بزرگترین ضرر آلوچه یا میوه هایي که به لواشک تبدیل می‌شوند، اسیدیته بالای آنهاست. بچه ها معمولا عادت دارند لواشک یا آلوچه را کنار د هانشان بگذارند و آن ها را به آرامی بمکند و چون اسیدیته این غذایی ها بالاست، اینکار باعث فرسایش سطح مینای دندان در درازمدت میشود.

 

به همین علت، توصیه می‌شود که بعد از خوردن این غذایی ها حتما کمی آب بنوشید. به علاوه، بعضی از افراد، مشکل افزایش ترشح اسید معده دارند که با مصرف چندان غذایی هاي ترش، این مشکل در انها شدت پیدا می‌کند.

 

 بعضی افراد لواشک و آلوچه و قره قروت را برای هضم سریع تر غذا هاي چرب و به امید لاغر شدن می‌خورند. به نظر شما اینکار درست هست؟

 

ـ به هیچ عنوان! لواشک و آلوچه کسی را لاغر نمی‌کنند. برعکس، با خوردن این غذایی ها همانطور که گفته شد، ترشح اسیدمعده اکثر و در نتیجه غذا بهتر هضم می‌شود و هر چقدر هضم غذا بهتر باشد، جذب آن توسط بدن هم اکثر می‌شود.

 

به همین علت متخصصان تغذیه گاهی اوقات به کسانی که اضافه وزن دارند، قرص هایي میدهند که چربی غذا در بدن آن ها جذب نشود. بنابراین برخلاف نظر عامه مردم، خوردن لواشک و این قبیل غذایی ها قدرت هضم را افزایش می‌دهد و هضم بهتر با جذب بهتر و در نتیجه بالا رفتن وزن در افراد همراه هست.

 

این درست هست که می‌گویند غذایی هاي ترش مثل قره قروت یا لواشک کالری ندارند و ما می‌توانیم بدون نگرانی از چاق شدن، آن ها را بخوریم؟

 

ـ نه! درست هست که میوه هاي خشک و حتی لواشک هایي که به صورت بهداشتی و سالم تهیه می‌شوند، میتوانند یک میان وعده خوب برای همۀ افراد باشند اما این غذایی ها در مقایسه با میوه هاي تازه معادل خودشان، کالری بیشتری دارند و مصرف بی رویه شان می‌تواند باعث چاقی شود و این نکته باید در مورد کودکان یا کسانی که اضافه وزن دارند، مورد دقت قرار گیرد.

فواید و ضررهای لواشک ،آلوچه و قره قروت

 

میگویند قره قروت کلسیم فراوانی دارد و مصرف به اندازه اش برای جلوگیری از پوکی استخوان خوب هست. نظر شما در این باره چیست؟

 

ـ این یک باور درست هست که قره قروت منبع خوبی برای کلسیم محسوب میشود اما اسیدیته این غذایی خوب، از لواشک خیلی اکثر هست و مصرفش میتواند همان آثار مخرب را روی دندان ها بگذارد.

 

ضمن این که افزودن نمک فراوان به قره قروت باعث بالا رفتن سدیم خون میشود و در نتیجه ابتلا به مریضی هایي مثل پرفشاری خون یا افزایش دفع کلیوی کلسیم شدت می یابد.

 

به همین علت به همۀ افراد توصیه می‌شود که اگر میتوانند محصولات لبنی مثل ماست یا شیر را جایگزین مصرف قره قروت کنند و تنها گاهی اوقات از آن بعنوان چاشنی غذا یا نوعی تنقلات بهرهگیری کنند.

 

به گزارش تالاب اما این که مصرف قره قروت از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیري میکند فقط در حد یک ادعاست و اثر آن در درازمدت روی پوکی استخوان به هیچ عنوان تحت آزمایش هاي علمی قرار نگرفته هست. پس، قره قروت اگر بدون نمک تهیه شده باشد.

 

می‌تواند بخشی از نیاز هرروز ما به کلسیم را فراهم سازی کند اما تاثیر چندانی در پیشگیري از پوکی استخوان ندارد و اگر فردی مشکلی نداشته باشد، بهتر هست کلسیم هرروز اش را از طریق مصرف ۲ لیوان شیر یا ماست فراهم سازی کند و با خوردن قره قروت شور، میزان سدیم خونش را بالا نبرد.

 

منبع :aftabir.com

جدیدترین مطالب سایت