عفونت دندان چه عوارضی دارد ؟

عفونت دندان چه عوارضی دارد ؟

عوراض های جبران نشدنی عفونت دندان

عفونت دندان افزون بر دردی بیشماری که دارد میتواند عوارض هاي جبران نشدنی رابه بار بیاورد در ادامه ما را دنبال نمایید.

 

آبسه دندان بدون درمان کردن، به خودی خود برطرف نخواهد شد. اگر آبسه یا همان کیسه شامل چرک، پاره شود ممکن هست درد ناشی ازآن تا حد زیادی کاهش پیدا کند، اما باز هم نیاز به درمان دارد. اگر آبسه دندان تخلیه نشود، ممکن هست عفونت به آرواره‌ها و سایر نقاط سر و گردن نیز گسترش پیدا کند.
 
 
اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد و آبسه دندان را نیز درمان نکنید، خطر گسترش عفونت دندان به سایر نقاط بدن شما بسیار اکثر از کسی هست که سیستم ایمنی سالم و قوی دارد.
 عفونت دندان چه عوارضی دارد ؟

معایب عفونت دندان ها

 

آنتی بیوتیک و عفونت دندان

در بسیار از موارد، دندانپزشک برای کمک به بدن در جنگ با عفونت ، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند اما نکته مهم این است که باید بدانیم آبسه دندان به‌خودی‌خود از بین نمی‌رود و نیاز به انجام اقدامات درمانی بعدی دارد.

 
آنتی بیوتیک ها به منظور جلوگیري از گسترش عفونت دندان و لثه تجویز میشوند و ممکن هست همراه با داروهای مسکن مورد بهرهگیری قرار گیرند. از نظیر هاي داروهای آنتی بیوتیک میتوان به آموکسی سیلین یا مترونیدازول اشاره کرد. آنتی بیوتیک ها نباید به هیچ عنوان جای مراجعه به دکتر را نمی‌گیرد و نباید برای به تعویق انداختن درمان مورد بهرهگیری قرار گیرد.
 
 
عفونت دندان کشیده شده
عفونت گرچه نادر هست اما گهگاهی اتفاق میوفتد. دندانپزشک اگر متوجه شود خطر عفونت در شما وجود دارد، ممکن هست پیش و پس از کشیدن دندان آنتی بیوتیک برایتان تجویز کند. کشیدن ناقص دندان به صورتی که ریشه دندان در فک باقیمانده هست. دندانپزشک شما معمولا ریشه دندان را می‌کشد تا از عفونت پیش گیری کند اما گاهی اوقات بر جای گذاشتن رأس کوچک ریشه، خطر کمتری دارد.
 

عوارض کشیدن دندان عفونی

اگر ناگزیر وادار به کشیدن دندان عفونی خود شدید ممکن هست با عوارضی روبه‌رو شوید.

حفره خشک یک عارضه متداول پس از کشیدن دندان هست و زمانی اتفاق میوفتد که در حفره لخته خون نتواند تشکیل شود یا لخته اي که تشکیل شده، کنده شود. این اتفاق سبب میشود استخوان پشتیبان و عصبها در معرض هوا و غذا قرار بگیرند. اغلب حفره خشک دقیقا دردآور هست و دو تا پنج روز پس از کشیدن دندان اتفاق میوفتد و میتواند بوی بد یا طعم بد دهان را ایجاد کند.

اگر یکی از دندان هاي بالایی کشیده شود، سوراخی ممکن هست در یکی از نواحی سینوس تشکیل شود. معمولا این حالت خود به سرعت بهبود می یابد اما اگر چنین نشود ممکن هست لازم باشد دوباره به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر دندانی در فک مقابل وجود نداشته باشد، حفره دندانِ کشیده به تدریج دوران جا به جا میشود و احتمالا ریشه نمایان شده و به تغییرات دما حساس میشود. به مخصوصاً زمانی که چند دندان کشیده شده باشند، مشکل بلند مدت محتمل دیگر نازک شدن استخوان فک هست که در نتیجه این اتفاق، آسانتر می شکند.

 
 

عفونت دندان عصب کشی شده

عصب کشی دندان درمانی غیر قابل پیش بینی هست و احتمال درد و عفونت دندان بعد از عصب کشی و متعاقب آن کشیدن دندان وجود دارد. در صورتیکه مقدار عفونت دندان کم بوده و ریشه دندان را درگیر نکرده باشد و فقط مربوط به استخوان و لثه اطراف دندان باشد. بعد از بهرهگیری ي داروهای ضد عفونت مشکل برطرف می‌شود.

یکی از علل عفونت  و تورم بعد از عصب کشی ، نفوذ مواد ریز شده باقیمانده عصب در هنگام عصب کشی به نوک ریشه دندان و داخل بافت دور دندان هست که معمولاً غیر قابل پیشگیری هست، ودر صورتیکه مقاومت بدن مناسب باشد سریع این مواد ربایش و درد وعفونت بر طرف خواهد شد .

 
 
 
یکی دیگر از علل عفونت و درد بعد از عصب کشی وجود ضایعه و عفونت در استخوان و لثه اطراف دندان عصب کشی شده هست، ترشحات این عفونت معمولاً گذشته از عصب کشی از طریق حفره موجود در پوسیدگی دندان خارج شده و به همین علت این عفونت گذشته از عصب کشی خودرا نشان نمیدهد و بعد از عصب کشی و بسته شدن راه خروجی ترشحات عفونت، این ترشحات در جستجوی راهی برای خارج شدن بوده که ایجاد فشار در نوک ریشه دندان شده و باعث تورم و درد میشود.
 
 

درمان خانگی عفونت دندان

تا زمانی که منتظر دندانپزشک هستید، بعضی از کارهایی که میتوانید انجام دهید تا دندانتان آسیب بیشتری نبیند عبارتند از:

 

 چیزی که خیلی گرم یا خیلی سرد باشد نخورید و نیاشامید.

اطراف دندان آسیب‌دیده را نخ دندان نکشید.

 شما می تواند برای خوردن از طرف دیگر دهانتان که سالم هست بهرهگیری کنید

 

از مسواک نرم بهرهگیری کنید.

 سیر دارای عناصر ضد تورمی و آنتی‌بیوتیکی هست.

میخک خاصیت ضد قارچی، آنتی‌بیوتیک، ضدعفونی‌کنندگی و ضد درد دارد. این ادویه شامل آنتی‌اکسیدان و مواد خوراکی دیگر مثل منگنز، امگا ۳ و فیبر هست. به این ترتیب میخک تسکین‌دهنده درد، کاهش‌دهنده تورم و از بین برنده عفونت  دندان هست.

 

درمان عفونت دندان با داروی گیاهی

مصرف داروهای گیاهی تاثیرات خیلی کمی برای کاهش درد و بهبود دندان دارند اما اگر به صورت خوراکی مصرف شود تا مدتی درد را کاهش می‌دهد.

بهرهگیری از آب نمک و یا سرم نمکی در دوران درد باعث ضدعفونی کردن، کاهش محلول التهاب و آلودگی داخل دهان و دندان می‌شود.

 

زنجبیل و فلفل هردو داروهای ضد درد میباشند. شما می توانید هر کدام از این دو ادویه رابه طور جداگانه مورد بهرهگیری قرار دهید، چراکه هر دوی این مسکن ها، پیام تسکین درد رابه مغز می فرستند. اما برای گرفتن نتیجه بهتر، می توانید مخلوطی از این دو ادویه را تهیه کنید.

 

میتوانید از این روش بهرهگیری کنید: میزان مساوی از این دو ادویه را با آب آمیخته کنید و یک سس بسازید. توپ کوچکی از پنبه درست کنید و به میزان کافی به سس مورد نظر آغشته اش کنید. بعد هم آن را درست روی دندان تان «جایی که لثه و زبان شما به آن برخورد نکند» بگذارید و تا دوران فروکش کردن درد یا حداقل تازمانی که طاقتش را دارید، پنبه را از دهان تان خارج نکنید.

 

درمان گیاهی عفونت ریشه دندان

آبسه دندان در صورتی به وجود می‌آید که اگر پالپ دندان پس از عفونت به وجود آمده نتواند از شرایط خود دفاع کند احتمال پدید آمدن آبسه دندانی در نوک ریشه دندان چندان می‌شود. این عفونت خودرا از نوک ریشه دندان به قسمت لثه ها می‌رساند و باعث به وجود آمدن تورم میشود که در این حالت درمان کمی مشکل هست و حتی در بعضی مواقع پیش می‌آید که دندان نیاز به کشیدن دارد.

 

با این وجود برای کاهش درد می توانید از این روشها بهرهگیری کنید.

عصاره گل رز را با آب تازه لیموترش ترکیب کنید . سپس این ترکیب را برای چند دقیقه در دهانتان نگه دارید ودر نهایت آن  را تف کنید. حداقل روزی ۳ بار این عمل را تکرار کنید تا به تدریج نتیجه را مشاهده نمایید. همینطور برای درمان عفونت دندان آب لیموی تازه و آب ولرم را روزی ۲ بار غرغره کنید. اینکار هم ورم را کاهش داده و هم بوی بد دهان را از بین می‌برد. همینطور با گذاشتن ضماد زنجبیل و نمک بر روی لثه آن را تسکین دهید.

 

برای درمان عفونت دندان و درمان آبسه دندان روزی سه حبه سیر را حرد کنید تا به اندازه ماش شود. انگاه هر حبه را با یک لیوان آب یا آب عسل بخورید. اینکار باعث کاهش کلسترول هم می‌شود.

 

همینطور می توانید پودر عدس ، گشنیز، مورد، صندل سرخ فوفل ، سماق را روی ان بپاشید تا تسکین بخشد. آب برگ تاجریزی، بارهنگ، آب برگ خرفه را در دهان بگذارید و خارج کنید. سماق را حسابی بکوبید ودر گلاب حل کنید. سپس ان را مزمزه کنید.

 
 
جدیدترین مطالب سایت