رابطه ی جالب میان ضخیمی ران و اندام بدن با سلامت قلب

رابطه ی جالب میان ضخیمی ران و اندام بدن با سلامت قلب

رابطه ی جالب میان ضخیمی ران و اندام بدن با سلامت قلب

سلامت قلب فقط در خورد و خوراک نیست بلکه سلامتی اندام بدن هم است در ادامه با رابطه ی جالب میان ضخیمی ران و اندام بدن با سلامت قلب سایت تالاب را دنبال کنید.

 

به کسانی که ران های با ضخامت زیاد دارند اصطلاحا اندام سیبی شکل می گویند. افرادی که ران های ضخیم دارند سلامت قلب بهتری هم دارند. نتایج برخی از تازه‌ترین مطالعات نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به بیماری قلبی و مرگ در سنین جوانی در افرادی که ران‌های ضخیم دارند، کمتر از دیگران است…

 

کشف رابطه بین ضخامت ران و سلامت قلب
محققان دانمارکی با تحقیق روی سه هزار نفر به این نتیجه رسیدند افرادی که محیط دور ران آنها از ۶۰ سانتی‌متر بیشتر است، کمتر دچار بیماری قلبی می‌شوند. به گفته آنها، افرادی که ران‌های لاغری دارند، عضلات‌شان از حجم کافی برای متعادل کردن سوخت و ساز انسولین برخوردار نیست و احتمال ابتلای آنها به دیابت و بیماری قلبی بیشتر از دیگران است.

 

محققان افراد مورد آزمایش را به مدت ۱۰ سال برای بررسی بروز بیماری قلبی و ۵/۱۲ سال برای بررسی میزان مرگ و میر دنبال کردند. به گفته محققان، افرادی که محیط دور ران آنها کمتر از ۵۵ سانتی‌متر است، احتمال ابتلای‌شان به بیماری قلبی و مرگ در جوانی بیشتر از دیگران است. آنها برای اندازه‌گیری دور ران، محیط ران را در زیر برجستگی باسن اندازه‌گیری می‌کردند.

 

پرفسور بریت هیتمن، سرپرست محققان دانمارکی گفت: «نتیجه این تحقیق ربطی به چاقی ناحیه شکم، چاقی عمومی و سبک زندگی افراد مورد آزمایش ندارد.» وی در ادامه گفت: «متوجه شدیم خطر (ابتلا به بیماری قلبی) با ضخامت ران‌ها ارتباط بیشتری دارد تا دور کمر.» مطالعات قبلی نشان داده بود دور کمر بالا (۹۰ سانتی‌متر برای زنان و ۱۰۲ سانتی‌متر برای مردان) به معنی افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی است.

 

کارشناسان هشدار می‌دهند برای تایید نتیجه این تحقیقات به آزمایش‌های بیشتری نیاز است. به گفته آنها، هنوز برای ایجاد تغییر در توصیه‌های ارایه شده درباره نحوه تغذیه و ورزش افراد زود است.

 

● اندام سیبی و شانس بیماری قلبی
شما اندام‌تان سیب شکل است و یا گلابی‌شکل؟ اندام سیب شکل را بانوان و آقایانی دارند که چربی بیشتر در ناحیه دور کمرشان انباشته شده است ولی گلابی شکل‌ها افرادی هستند که با چربی‌های انباشته در قسمت پایینی بدن‌شان یعنی اطراف را‌ن‌ها و باسن مشکل دارند.

 

تا به حال همه فکر می‌کردند که این مشکلات تناسب اندام فقط از نظر زیبایی دردسرهایی برای فرد ایجاد می‌کند ولی دانشمندان نشان داده‌اند که صاحبان چنین اندام‌هایی علاوه بر اینکه باید نگران انتخاب لباس مناسب برای پوشاندن این نقص اندام خود باشند، باید نگران سلامت خود هم باشند. به گزارش شبکه خبری abcnews، اندام گلابی و یا سیبی‌شکل اثرات نامناسبی بر سلامت افراد برجای می‌گذارد.

 

بسیاری از مطالعات جدید نشان می‌دهد که اندازه دور کمر شما و شکل اندام‌تان بسیار دقیق‌تر از وزن بدن‌تان و یا شاخص توده بدنی شما قادر است شانس ابتلا به برخی از بیماری‌های خطرناک را در آینده نشان دهد. در یک مطالعه جدید که در مجله پزشکی داخلی به چاپ رسیده است،

 

دانشمندان نشان داده‌اند که افراد چاق مشکلات متابولیسمی زیادی در بدن‌شان داشته‌اند ولی با کمال تعجب مشاهده کرده‌اند که یک‌چهارم افرادی که چاق نبوده‌اند نیز چنین مشکلاتی در متابولیسم و سوخت و ساز بدن خود داشته‌اند و شانس هر دو گروه برای ابتلا به بیماری قلبی عروقی یکسان بوده است. دانشمندان می‌گویند این افراد که ظاهرا چاق نبوده‌اند، اندازه دور کمرشان بزرگ‌تر از افراد دیگر بوده است و به اصطلاح اندام سیب‌شکل داشته‌اند.

 

بنابراین دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که شاخص اندازه دور کمر، شاخص مناسب‌تری برای بررسی شانس ابتلای فرد در آینده به بیماری قلبی و عروقی است. از سوی دیگر دانشمندان در این مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که دچار نقص متابولیسمی شامل فشار خون بالا، تری‌گلیسرید بالا و میزان کلسترول خوب کم در خون خود هستند، بیشتر اندامی سیبی شکل دارند.

 

مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد که نسبت دور کمر به دور باسن سه مرتبه دقیق از شاخص توده بدنی، شانس ابتلا به بیماری قلبی را پیش‌بینی می‌کند. دانشمندان به پزشکان توصیه می‌کنند که اگر بیماری دارند که چاق نیست ولی اندام سیبی‌شکل دارد، حتما او را از نظر ابتلا به بیماری قلبی مورد معاینه و بررسی قرار دهند.

 

● توصیه‌هایی برای سیب‌ها
▪ اگر شما اندام سیب و یا گلابی شکل دارید، نباید نگران شوید ولی باید بدانید که فرم و شکل بدن شما بسیار مهم‌تر از میزان چربی اضافه است که در بدنتان دارید. برای اینکه سالم باشید تلاش کنید که شکل اندام‌تان را اصلاح کنید. این توصیه‌ها به شما کمک می‌کند تا خوش‌اندام و سالم باشید.

 

▪ روزی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی می‌تواند چربی‌هایی را که شما را سیب‌شکل کرده است، بسوزاند.

 

▪ تلاش کنید که هر چند ماه یک‌بار مقدار چربی خون، تری‌گلیسرید و فشار‌خون‌تان را کنترل کنید.

 

▪ تلاش کنید استرس را در طول روز از خودتان دور کنید. استرس زیاد و خواب کم باعث افزایش دور کمر شما می‌شود و شما را به سمت اندام سیبی‌شکل پیش می‌برد.

 

▪ فراموش نکنید که هر فردی با یک خصوصیات ژنتیکی به دنیا می‌آید و اندام سیبی و گلابی‌شکل بخشی از خصوصیات ارثی هر فردی است بنابراین تلاش نکنید که خودتان را عوض کنید. فقط تلاش کنید که فرم اندام‌تان را تا حد ممکن به استانداردها نزدیک کنید.

 

جدیدترین مطالب سایت