چگونه دستگاه ادراری افراد دچار عفونت میشود ؟

چگونه دستگاه ادراری افراد دچار عفونت میشود ؟

عفونت شدید در دستگاه ادراری 

 

دستگاه ادراری مردان و زنان یکی از مهم ترین اندام هاي بدن است که باید ازآن مراقبت شود اما این بیماری میتواند بکار درست نکردن کلیه ها هم نیز برسد . 

 

عفونت ادرار , اگر تجربه ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را داشته باشید، با احساس سوزشی آزاردهنده و نیاز مکرر به دفع ادرار آشنا هستید، و احتمالا هر کاری انجام میدهید تا بار دیگر چنین تجربه اي نداشته باشید.

 

چگونه دستگاه ادراری افراد دچار عفونت میشود ؟ 

عفونت ادرار

 

به گزارش تالاب به نقل از “پریونشن”، بنابر گزارش بنیاد ملی کلیه کشور آمریکا، از هر پنج زن، یک نفر از آن ها عفونت دستگاه ادراری را در برهه اي از نزدگی خود تجربه میکند. در شرایطی که مردان نیز می‌توانند به این شرایط مبتلا شوند، احتمال ابتلای زنان به عفونت دستگاه ادراری بسیار بیشتر است.

 

زنان از مجرای پیشاب کوتاه‌تری نسبت به مردان برخوردار هستند، که عبور باکتری هاي مسبب عفونت دستگاه ادراری و حمله به مثانه را بسیار راحت می سازد.

 

دستگاه ادراری انسان به گونه اي شکل گرفته است که باکتریها را دور نگه دارد، اما سدهای دفاعی آن میتوانند فرو بریزند. زمانی که این رخداد رخ دهد، باکتریها می‌توانند رشدکرده و به سرعت تکثیر شوند که به شکل‌گیری عفونت منجر میشود.

 

در ادامه با بعضی از رایج‌ترین دلایل عفونت هاي دستگاه ادراری بیشتر آشنا میشویم.

چگونه دستگاه ادراری افراد دچار عفونت میشود ؟

رابطه جنسی

رابطه جنسی یکی از دلایل اصلی ابتلا به عفونت دستگاه ادراری در زنان قلمداد می‌شود، زیرا میتواند سبب انتقال باکتریها از قسمت هایي مثل روده یا واژن به مجرای پیشاب شود.

 

به گزارش تالاب برای کاهش خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری، طی 30 دقیقه پس از رابطه جنسی دفع ادرار را انجام دهید. توصیه متداول مبنی بر شست و شوی اندام تناسلی بي درنگ پیش و پس از رابطه جنسی را نیز نادیده بگیرید، زیرا اینکار میتواند سبب ایجاد تغییر در جمعیت باکتریایی شود و خطرات عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهد.

 

یبوست

شما می‌توانید مدفوع خودرا یکی از مقصران ابتلا به عفونت دستگاه ادراری بدانید. ابتلا به یبوست تخلیه مثانه به روش درست را دشوار می سازد، که به معنای آن است باکتری هاي باقی مانده دوران زیادی برای رشد و تکثیر ودر نتیجه ایجاد عفونت دارند.

 

از سوی دیگر، اسهال یا بی اختیاری دفع مدفوع نیز میتوانند خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهند، زیرا باکتریها از مدفوع شل میتوانند به سهولت مسیر خود به سوی واژن و مجرای پیشاب را طی کنند.

چگونه دستگاه ادراری افراد دچار عفونت میشود ؟

دیابت نظارت نشده

هنگامیکه قندخون بالا است، قند اضافی از طریق ادرار دفع می‌شود. این شرایط محیطی مطلوب برای رشد بیش از اندازه باکتریها و بطور بالفعل شرایطی که تمایلی به تجربه آن ندارید، یعنی عفونت دستگاه ادراری را فراهم می‌کند. البته تا زمانی که به دیابت مبتلا نباشید، علاقه شما به مصرف غذایی هاي شیرین، خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش نمیدهد.

 

نگه داشتن ادرار

اگر نیاز به دفع ادرار دارید، اینکار را انجام دهید. نگه داشتن ادرار برای شش ساعت یا بیشتر می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهد، زیرا باکتری هاي حاضر در مثانه دوران زیادی برای رشد و تکثیر دارند.

 

کم آبی بدن

مصرف آب فراوان نه تنها تشنگی را برطرف می‌کند، بلکه احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را نیز به مخصوصاً در ماه هاي گرم تابستان، زمانی که تعداد زیادی از ما به میزان کافی آب مصرف نمیکنیم را کاهش میدهد. با نوشیدن آب فراوان به تخلیه باکتری هایي ازبدن کمک میکنید که می‌توانند سبب عفونت دستگاه ادراری شوند.

چگونه دستگاه ادراری افراد دچار عفونت میشود ؟

استفاده از محصولات ضد بارداری

استفاده از داروهای ضد بارداری میتواند به ایجاد تغییر هورمونی منجر شود، که تغییر در باکتری هاي عادی حاضر در واژن رابه همراه داشته و این شرایط میتواند احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهد. استفاده از گزینه هاي دیگر ضد بارداری مثل اسپرم کش ها نیز می‌تواند احتمال ابتلا به این نوع عفونت را افزایش دهد.

 

محصولات مخصوص بانوان

نوارهای بهداشتی و تامپون هاي کثیف مکانی مطلوب برای رشد و تکثیر راحت باکتریها هستند. از این رو، تعویض مکرر انها برای جلوگیری از ابتلا به عفونت دستگاه ادراری هنگام دوره هاي قاعدگی برترین گزینه است. همینطور، استفاده از زیرپوش هاي نخی از رطوبت بیش از اندازه که سبب رشد باکتریها میشود، جلوگیری می‌کند.

چگونه دستگاه ادراری افراد دچار عفونت میشود ؟

سنگ کلیه

سنگ کلیه که به واسطه تجمع رسوبات موادمعدنی شکل می‌گیرد، میتواند خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهد، زیرا آن ها میتوانند سبب انسداد در مجرای ادرار و بازگشت آن شوند، که دوران زیادی را برای رشد و تکثیر در اختیار باکتریها قرار می‌دهد.

 

جدیدترین مطالب سایت