چه افرادی دارای کمبود ید در بدن هستند !

چه افرادی دارای کمبود ید در بدن هستند !

کمبود ید در بدن 

 

کمبود ید بستگی به عوامل هاي زیادی دارد از مادر زمان شیردهی گرفته تا کمخونی در آقایان در ادامه بیشتر می خوانیم و تالاب را دنبال می کنیم . 

 

ید، ماده‌ي معدنی ضروری است که بیشتر در غذا هاي دریایی وجوددارد. غده‌ي تیروئید شما از ید برای ساخت هورمون‌هاي تیروئید استفاده میکند. هورمون‌هاي تیروئید به نظارت رشد و ترمیم سلول‌هاي آسیب دیده و حمایت از متابولیسم سالم کمک می کنند.

 

متاسفانه، بیشتر از یک سوم افراد در سراسر جهان، در دسترس کمبود ید هستند. کسانی که بیشترین ریسک در کمبود ید را دارند:

 

. زنان آبستن

 

. افرادی که در کشورهایی زندگی میکنند که ید بسیار کمی در خاک‌شان وجوددارد که حاوی آسیای جنوبی، آسیای جنوب شرقی، نیوزلند و کشور های اروپائی میشود.

 

. افرادی که از نمک‌هاي یددار استفاده نمیکنند.

 

. افرادی که تحت رژیم‌هاي گیاهخواری هستند.

 

از طرفی دیگر، کمبود ید در ایالات متحده‌ي ایالات امریکا بسیار نادر است زیرا مقدار کافی ید در محصولات خوراکی‌شان وجوددارد.

 

به گزارش تالاب : کمبود ید میتواند سبب علائم ناخوشایند و حتی شدیدی بشود که حاوی تورم گردن، مشکلات مربوط به بارداری، افزایش وزن و مشکلات یادگیری میشود. علائم کمبود ید بسیار نظیر علائم کم کاری تیروئید هستند.

 

از آنجایی که ید برای ساخت هورمون‌هاي تیروئید بکار میرود، کمبود ید به این معنی است که بدن شما نمی تواند به مقدار کافی از این هورمون‌ها ساخت کند و منجر به کم کاری تیروئید میشود.

 

۱. تورم در گردن

تورم در قسمت جلوی گردن، رایج‌ترین علامت کمبود ید است که به آن گواتر می گویند و زمانی روی می‌دد که غده‌ي تیروئید بسیار بزرگ می شود. غده‌ي تیروئید، یک غده‌ي کوچک و پروانه‌اي شکل در جلوی گردن است که با دریافت سیگنالی از هورمون محرک تیروئید «TSH»، هورمون‌هاي تیروئید ساخت میکند.

 

وقتی سطح TSH در خون بالا می‌‌رود، غده‌ي تیروئید از ید برای ساختن هورمون‌هاي تیروئید استفاده میکند. اما اگر بدن شما کمبود ید داشته باشد، نمیتواند به مقدار کافی از این هورمون ساخت کند.

 

برای جبران این حالت، غده‌ي تیروئید سخت‌تر کار میکند تا بتواند هورمون‌هاي بیشتری بسازد که سبب رشد و تکثیر سلول‌ها شده ودر انتها منجر به گواتر می‌‌شود. خوشبختانه، بیشتر موارد با افزایش مصرف ید در غذا قابل درمان هستند. اما اگر گواتر تا سال ها درمان نشده باقی بماند میتواند سبب آسیب همیشگی تیروئید شود.

 

۲. افزایش وزن بی علت

افزایش وزن بی علت یکیدیگر از علامت‌هاي کمبود ید است. دلیلش هم این است که بدن، ید کافی برای ساخت هورمون‌هاي تیروئید ندارد. هورمون‌هاي تیروئید به بازرسی سرعت متابولیسم کمک میکنند که جزئی از فرآيند‌ي مبدل غذا به انرژی و گرما در بدن است. وقتی سطح هورمون‌هاي تیروئید بسیار پایین باشد، بدن در زمان استراحت کالری کمتری می‌سوزاند. متاسفانه این حالت یعنی این که بیشتر کالری که از طریق غذا دریافت می کنید بعنوان چربی در بدن ذخیره میشوند.

 

افزودن ید به رژیم خوراکی می تواند تاثیر متابولیسم کُند را برعکس کند، چون به بدن تان کمک میکند هورمون‌هاي تیروئید بیشتری ساخت کند.

 

۳. ضعف و خستگی

ضعف و خستگی نیز از علامت‌هاي متداول کمبود ید هستند. بعضی مطالعات دریافته‌اند تقریباً 80 درصد از آنهایی که سطح هورمون تیروئیدشان پایین است، و علت آن نیز کمبود ید است، احساس خستگی، بی‌حالی و ضعف میکنند.

 

این علائم به این خاطر روی می دهند که هورمون تیروئید به ساخت انرژی در بدن کمک می کند، و اگر سطح هورمون تیروئید در بدن کم باشد، بدن نمیتواند انرژی لازم را ساخت کند. در نتیجه احساس بی‌حالی و ضعف خواهید داشت. مطالعه‌اي روی 2456 نفر نشان داد خستگی و ضعف، متعارف‌ترین علائم در بین آنهایی است که سطح هورمون تیروئیدشان پایین است.

 

۴. ریزش مو

هورمون‌هاي تیروئید به نظارت رشد فولیکول‌هاي مو کمک می کنند. وقتی سطح هورمون تیروئیدتان پایین می آید، فولیکول‌هاي مو هاي‌تان روییدن را متوقف می کنند و کم کم زمان دچار ریزش مو خواهید شد.

 

بهمین علت، افرادی که کمبود ید دارند طبق معمول دچار ریزش مو نیز می شوند. مطالعه‌اي روی 700 نفر دریافت 30 درصد از آنهایی که هورمون تیروئیدشان کم است، به ریزش مو مبتلا می شوند.

 

۵. خشکی پوست

خشکی و پوسته پوسته شدن پوست مشکلی است که تعداد زیادی از افرادی که کمبود ید دارند دچارش می شوند. بعضی مطالعات نشان داده‌اند بیش از 77 درصد از افرادی که سطح هورمون تیروئیدشان پایین است، به خشکی پوست دچار هستند.

 

هورمون‌هاي تیروئید که حاوی ید هستند، به ساخت سلول‌هاي پوست کمک میکنند. وقتی سطح هورمون‌هاي تیروئید پایین می آید، این ساخت سلولی کمتر روی می دهد ودر نتیجه منجر به خشکی و پوسته شدن پوست می شود.

 

ضمنا، هورمون‌هاي تیروئید به تنظیم تعریق بدن هم کمک می کنند. آنهایی که هورمون تیروئید کمی دارند، نسبت به آنهایی که سطح هورمون تیروئیدشان نرمال است، کمتر عرق میکنند.

 

با دقت به این که عرق به حفظ رطوبت و پوست و هیدارته ماندن آن کمک می کند، کمبود تعریق میتواند علت دیگری برای خشکی پوست باشد که از علامت‌هاي رایج کمبود ید است.

چه افرادی دارای کمبود ید در بدن هستند !

ید ماده‌ي معدنی ضروری است که بیشتر در غذا هاي دریایی وجوددارد

 

۶. احساس سردی

احساس سردی یکی از علامت‌هاي متداول است. بعضی مطالعات نشان داده‌اند که بیش از 80 درصد از افرادی که سطح هورمون تیروئیدشان کم است، نسبت به دماهای سرد، حساسیت بیشتری نشان میدهند.

 

از آنجایی که ید برای ساخت هورمون‌هاي تیروئید لازم است، کمبود ید میتواند سبب افت سطح این هورمون‌ها شود. و با دقت به این که هورمون‌هاي تیروئید، به بازرسی سرعت متابولیسم کمک میکنند، پایین بودن سطح این هورمون‌ها می تواند متابولیسم را کُند کند، و متابولیسم آهسته‌تر، گرمای کمتری ساخت میکند که باعث احساس سرما در بدن میشود.

 

همینطور، هورمون‌هاي تیروئید سبب افزایش فعالیت چربی‌هاي قهوه‌اي در بدن می شوند. چربی قهوه‌اي نوعی چربی است که ناب ساخت گرما در بدن است. یعنی پایین بودن سطح هورمون تیروئید که می تواند ناشی از کمبود ید باشد، می تواند مانع عملکرد درست چربی‌ قهوه‌اي شود.

 

۷. تغییرات در تپش قلب

سرعت تپش قلب شما، معیاری است که تعداد تپش قلب در دقیقه را اعلام می کند. این مقدار می تواند تحت تاثیر سطح ید بدنتان باشد. کمبود ید می تواند سبب کمتر شدن تپش قلب نسبت به حالت نرمال شود و زیاد بودن ید در بدن هم میتواند سبب افزایش تپش قلب نسبت به حالت نرمال شود.

 

کمبود ید شدید هم میتواند منجر به تپش قلب غیرعادی شده و احساس ضعف و بی‌حالی و سرگیجه در فرد ایجاد کند و شاید هم باعث غش کردن شود.

 

۸. مشکل در یادگیری و به خاطر سپردن

کمبود ید میتواند توانایی شما را برای یادگیری و به خاطر سپردن مختل کند. مطالعه‌اي که حاوی بیش از 1000 بزرگسال می ‌شد دریافت آنهایی که سطح هورمون تیروئیدشان بالاتر است، عملکرد بهتری در یادگیری و حفظ کردن دارند. هورمون‌هاي تیروئید به مغزتان کمک می کنند رشد کند. بهمین علت کمبود ید می تواند از رشد مغز بکاهد.

مطالعات نشان داده‌اند هیپوکامپوس که بخشی از مغز است که حافظه‌ي بلند مدت را بازرسی می کند، در افرادی که هورمون تیروئید کمتری دارند، کوچک‌تر است.

 

۹. مشکلات زمان بارداری

زنان آبستن در دسترس کمبود ید هستند. زیرا باید ید کافی مصرف کنند تا هم نیاز خودشان به ید تامین شود و هم نیاز جنینی که در شکم دارند. افزایش مقدار ید مورد نیاز در زمان شیردهی ادامه پیدا میکند چون نوزاد، ید مورد نیاز خودرا از طرق شیر مادر دریافت میکند.

 

عدم مصرف ید کافی در زمان بارداری و شیردهی میتواند عوارض جانبی برای مادر و نوزاد داشته باشد. مادر ها با علائمی چون تیروئید کم کار، مثلاً گواتر، ضعف، خستگی و احساس سرما مواجه می شوند.

 

کمبود ید برای نوزادان نیز سبب پیش گیری از رشد جسمی و مغزی میشود. ضمنا کمبود ید شدید میتواند احتمال سقط جنین را افزایش بدهد.

 

۱۰. پریودهای نامنظم یا سنگین

پریودهای نامنظم و سنگین ممکن است نتیجه‌ي کمبود ید باشند. علت این عارضه نیز مثل سایر علائم کمبود ید، پایین بودن سطح هورمون‌هاي تیروئید در بدن است.

 

در مطالعه‌اي 68 درصد از زنانی که سطح هورمون تیروئیدشان پایین بود، با چرخه‌هاي نامنظم قاعدگی مواجه بودند در حالی‌که زنانی که مشکلی از نظر هورمون‌هاي تیروئید نداشتند، فقط 12 درصدشان پریودهای نامنظم داشتند.

 

همینطور تحقیق‌ها نشان میدهد پایین بودن هورمون تیروئید سبب خون ریزی‌هاي بیشتر و سنگین‌تر در دوره‌هاي ماهیانه میشود، زیرا کمبود هورمون تیروئید سبب اختلال در سیگنال‌هاي هورمونی مرتبط با عادت ماهیانه می شود.

 

منابع ید

منابع بسیار کمی از ید در رژیم‌ خوراکی وجوددارد و این یکی از دلایل کمبود ید در تمام دنیاست. میزان مورد نیاز توصیه شده به ید در بدن روزانه 150 میکروگرم است. این مقدار می تواند نیاز 97 تا 98 درصد از افراد سالم را تامین کند. اما زنان آبستن یا شیر ده به ید بیشتری نیاز دارند. زنان حامله به 220 میکروگرم ید در روز و زنان شیر ده به 290 میکروگرم ید در روز نیاز دارند.

 

غذا هاي زیر، منابع خوبی از ید هستند:

 

. ماست خالص، یک فنجان: 50 درصد از نیاز روزانه

. نمک ید دار،یک چهارم قاشق چایخوری «1.5 گرم»: 47 درصد از نیاز روزانه

. میگو، 85 گرم: 23 درصد از نیاز روزانه

. تخم مرغ، یک شماره بزرگ: 16 درصد از نیاز روزانه

. ماهی تن، کنسرو شده «85 گرم»: 11 درصد از نیاز روزانه

. آلو خشک، 5 شماره: 9 درصد از نیاز روزانه

 

مقادیر کمتری از این ماده‌ي معدنی در غذا هاي زیادی وجوددارد مثل ماهی، گوشت گوساله، صدف، مرغ، لوبیای لیما و لوبیا چیتی، شیر و سایر لبنیات. برترین راه دریافت ید کافی، افزدن نمک ید دار به غذاهاست. نصف یک قاشق چایخوری « 3 گرم» در طول روز، برای پیشگیری از کمبود ید کافیست.

 

جدیدترین مطالب سایت