حجامت برای چه کسانی ممنوع است؟

حجامت برای چه کسانی ممنوع است؟

حجامت چند نوع است؟

حجامت یا کوزه‌اندازی تر به یک روش درمانی سنتی عربی و موجود در طب اسلامی گفته میشود که برگرفته از روش قدیمی‌تر کوزه‌اندازی تر در طب سنتی چین هست.کمتر کسی هست که در طول زندگی‌اش یکبار به انجام حجامت به‌صورت جدی فکر نکرده باشد

 

بخصوص اگر مریضی خاصی بدنش را آزار دهد یا برای مبتلا شدن به گروهی از مریضی‌ها همواره نگران باشد در این صورت خیلی از ما یکی از مهمترین گزینش‌هایي که در ذهن‌مان می آید

 

حجامت و زالو انداختن و دیگر موارد درمانی مرتبط با طب سنتی هست.برای این‌که درمورد حجامت اکثر بدانیم پای صحبت‌هاي خانم پزشک نفیسه حسینی‌یکتا، متخصص طب سنتی و رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران نشسته‌ایم و او در این اساس با ما سخن گفته هست.

حجامت برای چه کسانی ممنوع است؟

حجامت چند نوع هست؟حجامت دو نوع دارد حجامت خشک و حجامت‌تر

چه تفاوت‌هایي با هم دارند؟

حجامت خشک که امروزه به نام بادکش انداختن شناخته میشود در حقیقت حرکت دادن خون به سمت یک ناحیه بدن هست که بادکش روی آن قرار داده شده هست. بدون آن‌که خون را خارج کنیم ولی حجامت‌تر به معنی خروج خون با تیغ زدن به سطح پوست بعد از گذاشتن بادکش هست.بعضی فکر می کنند

 

حجامت برای همۀ لازم هست، آیا این تعبیر درستی هست؟

 

به گزارش ایران ناز قطعا نادرست هست، تشخیص نیاز فرد به حجامت فقط باید توسط طبیب خبره و آگاه در حوزه طب سنتی انجام شود و اگر صحیح تشخیص داده شود میتواند در جلوگیری و درمان بعضی مریضی‌ها کمک کند ولی اگر بدون دقت به شرایط لازم انجام شود متضمن ضررهایی برای بیمار خواهد بود.

 

حجامت برای چه کسانی ممنوع است؟

در نظر گرفتن سن بیمار مهم هست انجام حجامت زیر دو سال و بالای 60 سال بجز در موارد ضروری براساس نص صریح منابع اصیل طب سنتی ایران ممنوع هست.در نظر گرفتن توان فرد، مزاج کلی و عضوی بیمار هم نکات قابل تاملی هست که در پیشنهاد به حجامت باید در نظر گرفته شود که جمع‌بندی تمام این فاکتورها نیاز به احاطه به این مکتب درمانی دارد.

 

همان‌طور که اشاره کردید رواج بسیار چندان حجامت در جامعه باعث شده هست که در اذهان عمومی این باور غلط شکل بگیرد که این روش درمانی کاملا بی‌خطر و همواره سودمند هست. در حالیکه این‌طور نیست و همان‌طور که میتوان با دقت نظر از آن سود جست می تواند برای بعضی افراد زیان آور باشد.

حجامت برای چه کسانی ممنوع است؟

انجام حجامت آیا از نظر روزهای هفته، ماه یا فصل خاصی از سال تفاوتی دارد؟

در صورتی که برای فردی مطمئن شدیم حجامت لازم بوده، بهتر هست در روزهای شانزدهم و هفدهم ماه قمری انجام شود و انجام آن در ساعات روز بهتر از ساعات شب هست.

 

بیشترین فصلی که در آن ممکن هست حجامت لازم شود فصل بهار هست ولی این پیشنهاد که همۀ افراد در بهار به حجامت نیاز دارند پیشنهاد علمی نیست، در بهار هم باید بعد از گرفتن مشورت از متخصصان امر اقدام کرد. همینطور باید دقت داشته باشیم که حجامت در مراکز درمانی معتبر و سلامتکده‌هاي طب سنتی ایران انجام شود تا همراه با نکات بهداشتی لازم باشد.

 

جدیدترین مطالب سایت