طرز استفاده و عوارض داروی آموکسی سیلین

طرز استفاده و عوارض داروی آموکسی سیلین

تمامیه عوارض و علائم حساسیت  مصرف آموکسی سیلین

آموکسی سیلین ؛ نوعی آنتی بیوتیک اسـت کـه بـه منظور درمان عفونت هاي‌ ناشی از انواع خاصی از باکتریها مورد استفاده قرار می ‎گیرد. این دارو بـه صورت قرص هاي‌ فوری «IR»؛ طولانی مدت «ER»؛ و یا قرص هاي‌ جویدنی ارائه می ‎شود.

 

فقط نوع قرص هاي‌ جویدنی و فوری این نوع دارو بـه صورت عمومی در معرض هستند و قرص هاي‌ ER تنها بـه عنوان داروی برند موکساتگ موجود می ‎باشند . این دارو همچنین بـه صورت قرص هاي‌ کپسول نیز ارائه می ‎شود . این قرص باعث خواب آلودگی نمی ‎شود اما می ‎تواند عوارض جانبی دیگری را بـه همراه داشته باشد.

 

طرز استفاده و عوارض داروی آموکسی سیلین

 

برخی عوارض جانبی متداول آموکسی سیلین

 

عوارض جانبی رایج قرص هاي‌ خوراکی آموکسی سیلین ؛ شامل حالت تهوع ؛ استفراغ ؛ اسهال «خونی، آبکی» ؛ خارش و عفونت واژینال می ‎باشد. در صورتی کـه این عوارض خفیف باشند، طی چند روز یا چند هفته برطرف خواهند شد اما اگر شدیدتر باشند ؛ بهتر اسـت در اسرع وقت بـه دکتر مراجعه شود.

 

بـه دلیل آنکه آنافیلاکسی بـه سرعت پیشرفت می‌کند، درصورت تورم لب ها یا اطراف چشم ها، بثورات جلدی ؛ کهیر، یا تورم هایي بر روی پوست ؛ تب ؛ مشکل تنفسی یا خس خس سینه آموکسی سیلین را قطع کنید و فورا بـه دکتر مراجعه کنید .

 

 عوارض تهدید کننده زندگی شما 

علائم شبیه آنفولانزا مانند تب ؛ مشکلات تنفسی، بدن درد، گلو درد و یا تورم ان

جوش هاي‌ قرمز و بنفش کـه رفته رفته بزرگ‌تر شده و بـه نواحی اطراف خود گسترش پیدا می ‎کنند

تاول هایي کـه ممکن اسـت باعث از بین رفتن پوست و ایجاد زخم شوند

آسیب کبدی «نادر اسـت» و علائم ان عبارتند از:افزایش آنزیم هاي‌ کبدی کـه در آزمایش خون نشان داده می ‎شوند ؛ درد در ناحیه شکم «معده»؛ زرد شدن پوست و چشم و خستگی .

 

مصرف دارو با توجه به تجویز پزشک 

مهم اسـت کـه کل دوره درمانی خودرا مطابق با دستور دکتر بـه پایان برسانید و بنابر این در صورتی کـه بعد از مصرف چند قرص آموکسی سیلین ؛ احساس بهبودی بـه شـما دست داد، از متوقف کردن مصرف دارو خودداری کنید ؛ در غیر اینصورت عفونت شـما شدت پیدا خواهد کرد.

 

این امر همچنین باعث ایجاد مقاومت در بدن نسبت بـه دارو آموکسی سیلین شده ودر صورتی کـه در آینده مجددا بـه این عفونت مبتلا شدید، این قرص دیگر عفونت شـما را درمان نخواهد کرد .

 

روش مصرف این دارو توسط دکتر بعد از بررسی نوع عفونت برای هر فرد مشخص می‌شود کـه در اغلب عفونت ها باید حدود 7 روز «هرروز سه بار» آموکسی سیلین مصرف شود ولی در بعضی موارد دکتر تجویز می‌کند کـه دارو تا یک ماه هم استفاده شود ولی در هر صورت مصرف ناقص دارو و همینطور مصرف خودسرانه ي ان بـه هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 

داروی آموکسی سیلین ممکن اسـت با سایر داروهای مصرفی از جمله داروهای بدون نسخه ؛ ویتامین ها و داروهای گیاهی تداخل داشته باشد . تداخل بـه این معنی اسـت کـه یک ماده ؛ نحوه عملکرد یک دارو را تغییر می ‎دهد . برای پیش گیری از بروز این اتفاق ؛ در رابطه با تمامی داروهای مصرفیتان با دکتر مشورت کنید .

 

طرز استفاده و عوارض داروی آموکسی سیلین

 

نمونه هایی از داروهایی که با داروی آموکسی سیلین در تداخل هستند 

پروبنسید :

درصورت استفاده از این دارو ؛ دکتر احتمالا مقدار مصرف آموکسی سیلین را محدود خواهد کرد .

 

آلوپورینول :

مصرف این دارو با داروهای آموکسی سیلین باعث ایجاد جوش هاي‌ پوستی خواهد شد .

 

لازم بـه ذکر اسـت کـه مصرف آموکسی سیلین با برخی داروها ؛ خطر بروز عوارض جانبی خطرناک را افزایش می ‎دهد زیرا داروهای آموکسی سیلین میزان این داروها را در بدن فرد افزایش می ‎دهد . نمونه بارز این نوع داروها ؛ داروهایی درمان کننده لخته هاي‌ خون در بدن هستند کـه مصرف ان ها بـه طور هم زمان با داروی آموکسی سیلین، خطر خون ریزی را بیشتر می ‎کند .

 

طرز استفاده و عوارض داروی آموکسی سیلین

 

آیا مصرف برخی داروها به طور همزمان با آموکسی سیلین باعث کاهش اثر گذاری داروی آموکسی سیلین می ‎شوند؟

کلرامفنیکل
ماکروایدها ؛ مانند آزیترومایسین، کلاریترومایسین یا اریترومایسین
سولفونامیدها ؛ مانند سولفامتوکسازول
تتراسایکلین ها مانند داکسی سایکلین
درصورت مصرف این داروها ؛ دکتر احتمالا میزان مصرف آموکسی سیلین را افزایش خواهد داد.

 

دارو های ضد بارداری

درصورت نیاز بـه مصرف آموکسی سیلین ؛ دکتر ممکن اسـت نوع خاصی از داروها و یا روش هاي‌ پیشگیري از بارداری را بـه بیمار پیشنهاد دهد .

 

چه کسانی نباید آموکسی سیلین مصرف کنند؟

 

طرز استفاده و عوارض داروی آموکسی سیلین

 

بیماران مبتلا بـه ایدز و لوسمی
مبتلایان بـه مونو نوکلئوز عفونی
افراد مبتلا بـه آسم
بیماران مبتلا بـه فنیل کتونوری
افرادی کـه بـه هر نوع دارو یا ماده غذایی حساسیت دارند
افراد مبتلا بـه تب یونجه
افراد با سابقه تشنج
افراد دارای نارسایی کلیوی
نقص کلیه

 

هشدار هایی برای افراد دارای شرایط خاص

مصرف آموکسی سیلین در افراد مبتلا بـه بیماری مونوکلئوز خطر ابتلا بـه ورم شدید را افزایش می ‎دهد .

مصرف این دارو در افراد مبتلا بـه دیابت نیز ممکن اسـت باعث بالا رفتن قند کاذب در آزمایش خونشان شود .

مصرف آموکسی سیلین در افراد مبتلا بـه بیماری هاي‌ کلیوی ؛ منجر بـه افزایش میزان این دارو در بدن فرد می ‎شود زیرا کلیه ها توانایی دفع سریع این ماده را ندارند. دکتر طبق معمول بـه این افراد، دوز پایین تری از این دارو را تجویز خواهد کرد.

 

مصرف این دارو در زنان باردار ممکن اسـت باعث ایجاد مشکلاتی در جنین شود ؛ البته مطالعات حیوانی ؛ وجود هیچگونه مشکلی را تایید نکرده اند اما با این حال بـه دلیل عدم انجام مطالعات کافی دراین زمینه، در صورتی کـه باردار هستید ؛ قبل از مصرف این دارو با دکتر خود مشورت کنید.

 

همچنین در صورتی کـه در حین مصرف این دارو ؛ متوجه شدید کـه باردار هستید ؛ در رابطه با ادامه مصرف ان با دکتر خود مشورت کنید.

مصرف آموکسی سیلین در زنان شیرده نیز ممکن اسـت بـه شیر مادر منتقل شده و عوارض جانبی در نوزاد ایجاد کند ؛ بنابر این درصورت شیردهی بـه نوزادتان قبل از مصرف ان دارو با دکتر خود مشورت کنید.

 

بدن افراد سال خورده طبق معمول همانند گذشته توانایی پردازش داروها را ندارد و داروهایی از این دست ؛ بـه مدت طولانی تری در بدن فرد باقی می‎ مانند و اثرات جانبی بیشتری بـه همراه دارند .

بنابر این مصرف این دارو در افراد سال خورده پیشنهاد نمی ‎شود .

 

مصرف آموکسی سیلین می تواند هم خوب باشد هم بد اما باید نکاتی را در مصرف ان بهش توجه کرد بالاتر تمام نکاتی را کـه باید در مصرف آموکسی سیلین رعایت کنید را برایتان آورده ایم.

جدیدترین مطالب سایت