فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

فواید بی نظیر روزه گرفتن

قصد داریم در اینبخش به‌صورت جامع و کامل بـه فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی اسلامی و دکتری برای سلامتی و …بپردازیم. در اسلام هر سال یک ماه از سال ماه رمضان نام گذاری شده اسـت و روزداری در آن از فواید بسیاری برخوردار می‌باشد.

 

– فواید بالای علمی روزه داری

فواید دکتری روزه را بسیاری از پزشکان دنیا قبول دارند و اذعان داشته اند که فواید دکتری روزه بسیار زیاد اسـت. فواید دکتری روزه بسیار زیاد اسـت.

 

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

– فواید پزشکی روزه از نظر دکتر ژان فرموزان

دکتر ژان فرموزان درباره فواید روزه داری چنین میگوید: «در آغاز روزه داری، زبان باردار اسـت، عرق بدن زیاد می شود، دهان بو میگیرد، گاه آب بینی راه می افتد و همه ی ی این ها علامت شستشوی کامل بدن اسـت. پس از سه الی چهار روز، بو برطرف می شود، اسیداوریک ادرار کاسته می شود و شخص احساس سبکی و خوشی خارق العاده ای میکند و در این حال اعضا هم استراحتی دارند».

 

– فواید پزشکی روزه از نظر دکتر کارلو

دکتر کارلو آمریکایی در مورد فواید روزه می گوید: «روزه، درمانی دراز مدت برای موارد زیر تجویز می شود: فشار خون زیاد، تَصَلُّب شرائین که تازه آغاز شده، گرفتگی مجاری خون و لنف، آسم قلب، آنژین قلبی، سرطان خون، امراض عصبی، اختلالات دستگاه متابولیسم «چاقی، نِقرِس، ورم مفاصل، رماتیسم»؛ امراض کبد، ورم کیسه صفرا، امراض معده و روده، یبوست مزمن.

 

ورم لوزه مزمن، زکامهای حلق و بینی، زکامهای نای و نایژه، ناراحتی های کلیه و مثانه، امراض زنان «تورم لگن خاصره، اختلالان قائدگی، نازایی، یائسگی«؛ اگزما، دمل، کورک و کهیر، امراض چشمی مثل آب سبز، سردرد مزمن، افسردگی، ضعف جنسی، هیجان شدید، وسواس، نوالژی، مخصوصاً میگرن، صعب العلاج، سرطان قبل از آشکار شدن. او میگوید: «روزه ای که اسلام واجب کرده، بزرگترین ضامن سلامتی بدن اسـت».

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

– فواید پزشکی روزه از نظر دکتر کارل

دکتر کارل «فیزیولوژیست بزرگ فرانسوی» میگوید: «لزوم روزه داری در تمام ادیان تأکید شده اسـت. در روزه ابتدا گرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و بعد ضعف احساس می شود، ولی در عین حال کیفیات پوشیده ای که اهمیت زیادی دارند، بـه فعالیت می افتند و بالاخره تمام اعضا مواد خاص خودرا برای نگه داری و تعادل محیط داخلی و قلب قربانی می کنند».

 

– فواید پزشکی روزه از نظر دکتر بندیکت

دکتر بندیکت :«در این مدت «ایام روزه» در ترکیب خون، هیچ گونه اخلاطی بـه هم نرسیده و آن نوری که در بعضی از روزه داران دیده می شود، یک حالت جوانی و نشاطی اسـت که برای روزه داران رخ می دهد».

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

– فواید پزشکی روزه از نظر دکتر کلنل درورشا

کلنل درورشا «روانشناس« معتقد اسـت که «روزه موجب حالت جذبه روحی می شود».

 


حتما بخوانید:  فواید روزه گرفتن برای بدن | عوارض روزه گرفتن + 15 نکته برای روزه داری


 

– فواید پزشکی روزه از نظر دکتر تومانیاس

دکتر تومانیاس: «فایده بزرگ کم خوردن و پرهیز نمودن از غذاها در یک مدت کوتاه، آن اسـت که چون معده در طول مدت یازده ماه مرتب پر از غذا بوده و در مدت یک ماه روزه داری، مواد غذایی خودرا دفع میکند و همین طور کبد، که برای حل و هضم غذا مجبور اسـت دائماً صفرای خودرا مصرف کند. در مدت سی روز ترشحات صفراوی را صرف حل کردن باقیمانده غذای گردآوری شده خواهد کرد.

 

دستگاه هاضمه در نتیجه کم خوردن غذا اندکی فراغت حاصل نموده و رفع خستگی می نماید. روزه یعنی کم خوردن و کم آشامیدن در مدت معینی از سال و این بهترین راه معالجه و حفظ تندرستی اسـت که طب قدیم و جدید را از این حیث متوجه خود ساخته، مخصوصاً امراضی راکه بـه آلات هاضمه بـه خصوص کلیه و کبد عارض می شود و توسط دارو نمی‌توان آنها را علاج کرد، روزه بـه خوبی معالجه مي نماید.

 

چنانچه بهترین داروها برای برطرف کردن سوء هاضمه روزه گرفتن اسـت، مرض مخصوص کبد نیز که موجب یرقان می گردد، بهترین طریقه معالجه اش همانا روزه گرفتن اسـت، چـه آنکه ایجاد این مرض اغلب اوقات بـه واسطه خستگی کبد اسـت، که در مواقع زیادی عمل و فعالیت نمی‌تواند صفرا را از خون بگیرد.

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

– فواید پزشکی روزه از نظر دکتر شهید دکتر پاک نژاد

شهید دکتر پاک نژاد میگوید: «در ظرف مدت یک ماه روزه داری، آدمی دارنده یک بدن تازه تعمیر شده و آزاد گردیده و از قید و بند سموم رها شده اسـت»

 

– فواید پزشکی روزه از نظر دکتر کلوخ

دکتر کلوخ «دکتر مشهور آمریکایی« بر این باور اسـت که: «سرطان از تماس زیاد میکروب های عفونی و زهر های آنها با بدن پدید می آید، سرطان ابتدا دمل کوچکی اسـت که در روده یا معده می روید، این دمل ها را میتوانیم بـه آسانی با یکی دو هفته روزه، معالجه کنیم. معالجه کم خونی معمولی، سیلیس، مالاریا، کثافت و چرک ریه، دمل ها ی بسیار بد که بوسیله ترک غذا، ترک خورامهای گوشت دار ممکن می شود»

 

فواید پزشکی روزه از نظر دکتر سوفورین

دکتر آلکسی سوفورین «دکتر روسی«: «تنها طریق برای قطع ریشه سرطان روزه اسـت و بس. درمان از طریق روزه فائده ویژه ای در بیماری های کم خونی، ضعف روده ها، التهاب بسیط و مزمن، دمل های خارجی و داخلی، سل، نِقرس، بیماری های چشم، مرض قند، بیماری های جلدی، بیماری های کلیه، کبد، و اسکلیرور، روماتیسم، استسقا، نوراستنی، عرق النساء، خراز «ریختگی پوست» و بیماری های دیگر دارد»

 

فواید پزشکی روزه از نظر دکتر اتوبو خنگر

دکتر اتوبو خنگر در کنگره دکتری بغداد :«شخص روزه دار با سوزاندن رسوبات بیمارگونه و چربی های زائد بدن، کوره متابولیسم خودرا می افروزد. در مدت پنجاه سال که از تأسیس کلینک اتوبوخنگر می گذرد، بیش از پنجاه هزار بیمار در این کلینیک، توسط روزه درمان شده اند.

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

دانستن فلسفه احکام، سبب معرفت و شناخت بیشتر نسبت بـه دین می گردد و همین شناخت، باعث تقویت اعتقاد و ایمان انسان خواهد شد. بر همین اساس حضرت علی «ع» فرمودند: با اخلاص «عمل را فقط برای خشنودی خداوند انجام دادن» کارهای انسان نزد خداوند قبول می شود».

 

مهمترین فواید پزشکی روزه داری

روزه بدن را زهر زدایی میکند.

روزه حساسیت انسولین بدن را زیاد می‌کند.

روزه بـه سیستم گوارش استراحت می دهد.

روزه گرفتن سیستم ایمنی بدن را بالا میبرد.

روزه گرفتن میزان فشار خون بالا را تنظیم می‌کند.

روزه کمک می‌کند که معتادان بـه اعتیاد غلبه کنند.

روزه کمک میکند تا راحتتر وزن کم کنید.

روزه التهاب و برخی آلرژیها را از بین میبرد.

روزه گرفتن کمک می‌کند که رژیم غذایی سالم داشته باشید.

روزه پوست را تمیز و چشم‌ها را روشن میکند.

 


 

روزه سم زدایی می‌ کند

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

غذا های فرآوری شده حاوی مقدار زیادی از مواد افزودنی هستند. این مواد افزودنی ممکن اسـت در بدن بـه مواد سمی تبدیل شوند. بسیاری از این سموم بـه شکل چربی ذخیره میشوند.

 

در زمان روزه گرفتن بـه ویژه زمانی که مدت آن طولانی تر شود، این چربی‌‌ها می‌سوزند و سموم آنها آزاد می شود؛ کبد، کلیه و سایر ارگان‌ها در بدن در این زهر زدایی نقش دارند.

 

روزه به دستگاه گوارش استراحت‌ می‌دهد

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

در طول روزه‌داری، دستگاه گوارش استراحت میکند؛ عملکرد فیزیولوژیک طبیعی بـه ویژه در تولید ترشحات گوارشی ادامه مییابد اما میزان آن را کاهش میدهد. روزه گرفتن بـه حفظ تعادل مایعات در بدن کمک‌ میکند؛ تفکیک مواد غذایی در نرخ‌های ثابت روی می دهد. در پی این الگوی تدریجی، آزادسازی انرژی دنبال میشود.

 

روزه پاسخ التهابی را برطرف می‌کند

عده ای از مطالعات نشان میدهد که روزه داری بیماری های التهابی و آلرژی را بر طرف می‌کند. از نمونه‌های بیماری‌های التهابی می توان بـه ورم مفاصل، ورم مفاصل و آرتریت روماتوئید و بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس اشاره کرد.

 

روزه قند خون را کاهش می‌دهد

روزه گلوکز را تجزیه میکند؛ بـه طوری که بدن میتواند انرژی کسب کند. روزه تولید انسولین که از پانکراس ترشح می شود را نیز کاهش میدهد. «گلوکاگون» بـه منظور تسهیل در تجزیه گلوکز تولید می شود؛ در نتیجه روزه منجر بـه کاهش قند خون می شود.

 

روزه تجزیه چربی‌‌ ها را افزایش می‌دهد

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

اولین پاسخ بدن بـه روزه گرفتن، شکستن گلوکز اسـت. وقتی ذخایر گلوکزها بـه پایان رسید، کتوزها آغاز میشوند. این شکستن چربی‌ها بـه آزاد شدن انرژی منتهی می شود. چربی‌های ذخیره شده در کلیه و ماهیچه‌ها برای آزاد شدن انرژی شکسته می‌شوند.

 


حتما بخوانید:  سلامتی کامل با توفیق روزه داری


 

روزه فشارخون بالا را تعدیل می‌کند

روزه گرفتن یکی از روش‌های غیردارویی برای کاهش فشار خون اسـت؛ روزه کمک میکند تا خطر ابتلا بـه گرفتگی عروق توسط ذرات چربی کاهش یابد.

 

روزه کاهش وزن را ترویج می‌کند

روزه داری باعث کاهش وزن سریع اسـت؛ ذخایر چربی در بدن را کاهش می دهد. با این حال روزه یک استراتژی خوب برای از دست دادن وزن نیست.

 

روزه رژیم غذایی سالم را ترویج می‌کند

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

مشاهده شده اسـت که روزه میل بـه مصرف غذا های فرآوری شده را کاهش می دهد. روزه همچنین میل بـه غذا های طبیعی، بـه ویژه آب و میوه را ترویج میکند در واقع در این روش روزه شیوه زندگی سالم را رواج میدهد.

 

روزه ایمنی بدن را افزایش می دهد

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

زمانی که افراد روزه می گیرند ایمنی بدن با این عمل افزایش می‌یابد بـه آن گونه که روزه سموم بدن را از بین می‌برد و در کاهش ذخیره چربی بـه بدن کمک می‌کند.

 

روزه گرفتن به ترک اعتیاد کمک می کند

عده ای از محققان معتقدند که روزه داری می تواند بـه معتادان در کاهش اشتیاق خود بـه نیکوتین، کافئین و سایر سوء مصرف مواد کمک کند.

 

روزه عمر را افزایش می دهد

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

هر چـه کمتر غذا بخورید عمر طولانی تری خواهید داشت.تحقیقات نشان داده اند طول عمر افراد در فرهنگ های خاص به دلیل رژیمشان بیشتر اسـت. یکی از اولین اثرات افزایش سن کاهش متابولیسم اسـت و هرچه بدن شما جوان تر باشد متابولیسم سریع تر و بهتر اسـت.

 

روزه فعالیت مغز را بهبود می دهد

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

روزه گرفتن تولید پروتئین فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز «BDNF» را افزایش داده و در نتیجه فعالیت مغز را التیام می دهد. BDNF باعث می شود سلول های عصبی جدید ایجاد شده و مواد شیمیایی ترشح شوند که سلامت شبکه های عصبی را ارتقا میدهند. این پروتئین همچنین سلول های مغز را در برابر بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت می‌کند.

 

روزه به روشن فکری می انجامد

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

روزه بـه بسیاری از افراد کمک میکند هنگام مطالعه، یوگا و مدیتیشن ارتباط بیشتری با زندگی احساس کنند. هنگامیکه غذا در دستگاه گوارش وجود ندارد فضا برای انرژی در بدن بیشتر می شود چون دستگاه گوارش یکی از پر مصرف ترین بخش های بدن اسـت. روزه گرفتن باعث می شود حال روحی و جسمی شما التیام یابد و با بدنی سبک و ذهنی خالی توجه بـه داشته ها و شکر گذاری بیشتر می شود.

 

روزه پوست را صاف و از جوش جلوگیری می‌کند

روزه بـه صاف شدن پوست کمک می‌کند چون بدن درگیر هضم غذا نیست و می تواند بـه از بین بردن سموم و تنظیم فعالیت قسمت های مختلف بدن مانند کبد و کلیه بپردازد.

 

فواید روزه گرفتن در طب قدیم

در طب قدیم روزه اهمیت خاصی داشته اسـت. فیثاغورث و بقراط عده ای از امراض را با روزه معالجه می کردند و ابن سینا فصلی از کتاب قانون را به مداوا با روزه اختصاص داده اسـت.

 

فواید روزه گرفتن برای جسم

روزه داری سبب افزایش قدرت انقباضی قلب و دفع چربی های زائد می گردد. آثار مثبت جسمی زیادی در افراد سالم و بیمار، برای روزه داری بیان شده اسـت که از جمله:

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

اثر بر سوخت و ساز بدن

غلظت هورمون ها

فعالیت کلیه ها

آزمایش های کبدی

دستگاه گوارش

دستگاه قلب و عروق

آثار عصبی و روانی

اثر بر الکترولیت ها و شاخص های خون سازی

اثر بر کاهش وزن و …

 

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

 

بهداشت جسم و سلامت بدن

روزه از نظر بهداشت جسم و سلامت بدن دارای فواید فراوانی هست. این عمل در سلامت معده و پاک‌سازی آن از انواع غذاها که موجب بیماری میباشند، اثرات فوق‌العاده دارد.خداوند در قرآن می‌فرماید: «و آن تصوموا خیر لکمان کتنم تعلمون». «اگر روزه بدارید برایتان بهتر هست اگر درک کرده باشید».پیامبر اسلام «ص» فرمودند: «معده «مرکز و» منزل هر دردی هست و پرهیز از غذا هـای نامناسب و زیادخوری، زمینه و رأس هر درمان «شفابخش» هست.»

 

همین طور ایشان فرموده‌اند: «روزه بگیرید تا سالم بمانید». یکی از دانشمندان قدیم روم میگوید: «اولین بیماری مربوط بـه پرخوری و اولین درمان نیز روزه گرفتن هست.»یک دکتر مصری نیز در 3600 سال گذشته بـه خنده دار گفته هست: «انسان پرخور با یک‌چهارم خوراکی که می خورد زنده می ماند و با سه‌چهارم دیگر آن پزشکان امرار معاش می کنند.»

 

فیثاغورث طبیب و دانشمندان بزرگ یونانی، هنگام مرگ، شاگردانش را به روزه گرفتن پیشنهاد می‌کرد. در زمان بقراط اطبا بیماران خودرا که بـه بیماری سخت دچار بودند از غذا خوردن منع می کردند.

 

نقش روزه‌ بر سلامت جسمی و روانی

دکتر الکسیس کارل – فیزیولوژیست و محقق فرانسوی – درمورد اهمیت و نقش روزه بر سلامت جسمی و روانی انسان میگوید: «در روزه‌داری با تلاش معنوی، تعقل و تملک نفس میتوان تعادل اعمال بدن را حفظ کرد.همه ی ی به طور طبیعی تمایل بـه اطفای غرایز نفسانی دارند ولی وقتی این تمایلات کاملاً برآورده شد، بـه انحطاط می‌گراید.

 

بنابر این باید بـه گرسنگی و کاهش در خواب و غرایز جنسی و غیره عادت کرد و بر نفس مسلط شد.مسلماً افراط در خواب و خوراک از کمبود آن زیان‌بخش‌تر و با امساک و روزه‌داری میتوان هماهنگی بین اعمال بدنی و روانی ایجاد نمود.»روزه میتواند هم نقش پیشگیري داشته باشد و هم نقش درمانی، چنانچه محدوده اثرگذاری آن جنبه‌هـای جسمی و روانی هر دو را شامل میشود.

 

تحقیقات تجربی نشان میدهد که روزه‌داری برحفظ سلامت جسمی و روانی و نیز در درمان بیماری‌ها تأثیر زیادی دارد. انسان در طول مدت زندگی بـه طرق گوناگون با مواد زیان آور و سمی در تماس هست که این مواد منشأ متفاوتی دارند و بـه دو دسته کلی با منشأ خارجی و داخلی تقسیم میشوند.

 

سموم داخلی دو دسته میباشند: سموم میکروبی و سموم بیولوژیکی. ولی سموم خارجی انواع گوناگون دارند و بـه دسته‌هـای گوناگون تقسیم میشوند که عبارتند از: سموم معدنی «مشتقات فلزی و شبه‌فلزی»؛ سموم گیاهی، سموم حیوانی و بالاخره سموم شیمیایی مصنوعی.

 

هر یک از سموم، ممکن هست بـه طرق گوناگون وارد بدن شود و ایجاد مسمومیت‌هـای خفیف ولی بـه مرور و طولانی «مسمومیت مزمن» یا مسمومیت‌هـای شدید آنی «مسمومیت حاد» کند.روش درمانی اسلام در مبارزه با این سموم از روش پیشگیری آن مهم‌تر و موثرتر هست و این مشکل لاینحل برای تمام تمدن‌ها بدون استثنا با یک رژیم مخصوص و خوب و مؤثر مثل

 

«برنامه روزه‌داری یک ماهه» حل شده هست و دیدنی این که این روش درست متکی بر اصول بیولوژیکی خاص و تغییرات شیمیایی هست که در خون و در نتیجه در سلول‌ها و نسوج حاصل میشود.روزه‌داری شرایط فیزیکی و شیمیایی محیط خون را تغییر میدهد و منجر بـه حل سموم فلزی رسوب کرده در اعضا و دفع انها از راه کلیه میشود.

 

این تغییرات بیولوژیکی در مدتی طولانی بـه خصوص با دور متناوب مشخص در حال روزه‌داری و افطار کردن در دفع سموم مؤثر خواهد بود و این یکی دیگر از امتیازات مسلم روزه‌داری از لحاظ بهداشت جسمی و روحی و جنبه‌هـای اخلاقی معنوی در جریان اجرای چنین برنامه‌ای هست و از نظر تأمین سلامت و ایجاد محیط امن در برابر گروه معینی از دشمنان ناپیدا منحصر بـه فرد و حائز اهمیت هست…

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

 

افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن
افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و افزایش ساخت هورمون‌ها از اثرات بلندمدت روزه‌داریی بـه شمار می روند.طبیعی هست که این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت و از تأثیر احساس رضایت معنوی بـه هنگام انجام فریضه روزه بر سیستم ایمنی غفلت کرد.

 

بـه گزارش پارس ناز بعضی از مطالعات اخیر در خارج از کشور و بعضی پژوهش‌هـای انجام شده در داخل کشور نشان می دهند هنگامی که بـه انسان روحیه معنوی داده می شود، میزان ایمونولگوبین A که نقش آن در تقویت سیستم ایمنی بدن روشن هست در ترشحات بدن افزایش مییابد.

 

تحقیقات جدیدی که در مورد دعا درمانی و نقش رفتارهای مذهبی «از جمله روزه شرعی» در پیش‌گیری و درمان بیماری‌ها صورت گرفته و میگیرد، گاهی مستقیماً و گاهی بـه صورت غیرمستقیم از نقش روحیه در فعال‌سازی و تقویت سیستم ایمنی حکایت میکند.بـه خصوص که روزه ماه مبارک رمضان با ایجاد احساس تقرب بـه ذات پروردگار عامل موثری در نظارت استرس و پیامد هـای آن هست.

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

تاثیر روزه داری در سلامت مغز تا چه حد است؟

هنگامیکه فرد سالمی بیش از حد غذا مصرف می‌کند، نوعی اختلالات در مغز ایجاد می شود. با روزه داری، در مغز بعضی تغییرات شیمیایی رخ می دهد که بـه سلامت مغز تاثیر میگذارد.

 

پروتئین هایی که بـه هنگام ورزش کردن در مغز تولید می شود پروتئین های‌ نوروتروفیک اسـت، که انها با روزه داری در ماه رمضان نیز در مغز تولید می شود و مدار های‌ عصبی فعال می شود. رشد و فعال شدن آنها بـه تشکیل سیناپس های‌ مغز کمک میکند.

 

هم چنین باعث تولید کتون ها که یک منبع انرژی برای عصب اسـت می شود و در توانایی ارتباط با دیگران و صبر و حوصله تاثیر مثبت می‌گذارد و از ابتلا شدن بـه بیماری های‌ آلزایمر و پارکینسون پیش گیری می‌کند.

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

فواید روزه داری در ماه رمضان برای دستگاه گوارش بدن چیست؟

پزشکان معتقدند که روزه داری در یک ماه سیستم بدن را بازسازی میکند. سلول هایی که درون دستگاه گوارش هستند از ریزش بالایی برخوردارند، چون بـه مدت یک ماه سیستم گوارشی بدن کم تر فعالیت دارد ؛ در حال استراحت اسـت و امکان تجدید این سلول ها وجوددارد، هم چنین میزان متابولیسم افزایش یافته و سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، در نتیجه میزان فعالیت های‌ متابولیسمی بـه حد نرمال میرسد. بنابر این دستگاه گوارش بعد از ماه رمضان بهتر بـه فعالیت خود ادامه می دهد.

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

روزه گرفتن در رمضان چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

برخی افراد چاقی که میخواهند در ماه رمضان لاغر تر شوند، بـه جای این‌که بـه وزن ایده آل خود برسند، برعکس چاق تر می‌شوند. دلیل آن هم می تواند پرخوری های‌ بعد از افطار و سحری و کم تحرکی باشد.

 

بنابر این در این موارد باید نکاتی را رعایت کرد. نباید وعده ی سحری را حذف کرد چون با حذف این وعده، میزان قند خون افت کرده و فرد در طول روز تمایل بـه پر خوری و یا خوردن غذا های‌ پرکالری پیدا میکند. خوردن غذا های‌ پرچرب در سحری توصیه نمی‌شود. باید با آب ولرم افطار کرد. فاصله بین افطار تا شام زیاد نباشد. بـه شرطی که شام سبک باشد.

فواید بی نظیر روزه گرفتن از نظر علمی ،اسلامی و پزشکی

سلامت قلب با روزه داری در ماه رمضان

روزه گرفتن در رمضان علاوه بر فواید دیگر، مهمترین فایده ای که دارد التیام سیستم قلب اسـت. روزه داری سکته قلبی را کاهش می دهد. بـه این صورت که، میزان هموسیستئین که دلیل اصلی سکته قلبی اسـت، کاهش می‌یابد. از طرف دیگر، روزه داری نارسایی قلبی را التیام می بخشد، روزه داری با کاهش فشار خون و التیام تپش قلب بیماری های‌ قلبی را کاهش می دهد.

 

روزه داری در ماه رمضان به سم زدایی بدن کمک می کند؟

چربی های‌ مواد غذایی مصرف شده و جذب شده توسط بدن در طی چندین ماه، در روزه داری ماه رمضان پاک سازی می‌شوند.بـه خصوص غذا هایی که دارای مواد افزودنی هستند و بـه مرور زمان تبدیل بـه زهر می‌شوند. وقتی فرد روزه دار اسـت بدن او برای هضم غذا انرژی صرف نمی‌کند، بـه جای آن انرژی خودرا برای سوزاندن آن اضافات صرف میکند و با باز سازی بدن، سلول های‌ جدید تری تولید میکند.

جدیدترین مطالب سایت