آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

 کاربرد تخته آشپزخانه و انواع آن ها

احتمالا با لوازم مختلف آشپزخانه آشنایی داشته باشید کـه یکی از کاربردی ترین ان ها تخته آشپزخانه می باشد کـه با استفاده از ان میتوانید مواد غذایی مختلف را بـه طور یکدست تر و تمیزتر خرد کنید.

 

اما جالب اسـت بدانید کـه تخته هاي‌ آشپزی مختلف هستند و هرکدام برای مواد مختلف مثل گوشت، نان، میوه، سبزیجات و غیره طراحی شده اسـت.

 

دراین قسمت از سبک زندگی تالاب قصد داریم کـه تخته هاي‌ مختلف آشپزی را بـه شـما معرفی کنیم.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

معرفی انواع تخته برش در آشپزخانه

همه ی ما حداقل یکی از این تخته ها را در آشپزخانه داریم. بیشتر ما از این تخته ها برای خرد کردن سبزیجات استفاده می‌کنیم. انواع مختلفی از ان ها وجوددارد و ممکن اسـت هر کدام از مواد مختلف در سایز ها و شکل هاي‌ متفاوت و رنگ ها و طراحی هاي‌ گوناگون ساخته شده باشند و طبق معمولً سطح مناسبی را برای خرد کردن مواد ایجاد میکنند.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

تخته آشپزی همراه با یک حفره

این تخته ها در قسمت خروجی خود یک حفره دارند و برای زمان هایي مناسب اسـت کـه شـما در حال خرد کردن گوشت قرمز هستید و آب اضافی گوشت، داخل این حفره می ریزد و باعث میشود کـه مواد دیگر شـما بـه آب گوشت و یا آب هر مواد دیگری آلوده نشود.

 

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

تخته مخصوص نان

شـما نباید نان هاي‌ خودرا روی میز آشپزخانه خرد کنید. تخته هاي‌ مخصوصی وجود دارند کـه فقط برای نان مناسب هستند و طول بلندی دارند و برای نان باگت هم مناسب محسوب می‌شوند.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

تخته آشپزی ارتجاعی

این تخته هاي‌ آشپزی گزینه مناسبی برای خرد کردن مواد غذایی مختلف اسـت و قابلیت ارتجاعی دارد. در نتیجه شـما می‌توانید محصولات خرد شده ان را بـه اسانی داخل یک ظرف با دهانه باریک بریزد ، بدون این‌که نگران بیرون ریختن مواد باشید.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

تخته قصابی

تخته هاي‌ قصابی یعنی تخته هاي‌ آشپزی کـه فقط برای خرد کردن گوشت مناسب هستند. بهتر اسـت کـه گوشت را بـه جای تخته هاي‌ معمولی روی این تخته ها خورد کنید. شیار هاي‌ موجود در ان ها بـه گونه اي اسـت کـه هیچگونه جرم و آلودگی در آشپزخانه پخش نمی‌شود و همه ی ي کارها روی تخته بـه پایان میرسد.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

 

تخته های آشپزی با جنس های مختلف

تخته ها طبق معمولً مواد مختلفی را در خودشان جای داده اند اما طبق معمولً اکثر ان ها از چوب، بامبو، پلاستیک، شیشه یا کامپوزیت ساخته شده اند.

 

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانهتخته از جنس بامبو

این تخته ها برای تعداد زیادی از محیط مناسب هستند زیرا یک محصول تجدیدپذیر اسـت و هیچ ماده شیمیایی در ان بـه کار نمیرود. تخته هاي‌ بامبو نسبت بـه تخته هاي‌ چوبی مایعات را کمتر بـه خودشان جذب می‌کنند و بهداشتی تر عمل میکنند.

بامبو نسبت بـه چوب کمی ضخیم‌تر و سفت تر اسـت؛ البته ممکن اسـت در معرض باکتری قرار بگیرد کـه همیشه باید ان را بشویید و خشک کنید. بامبو یک ماده ضد باکتری و ضد میکروب می باشد.

 

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

تخته های چوبی

این تخته ها جزء قدیمی‌ترین انواع تخته ها محسوب می‌شوند و گزینه مناسبی برای کار کردن با چاقو هستند. ظاهر زیبا و جذابی دارند و برای تمام انواع چاقو ها مناسب می باشند.

این تخته ها طبق معمولً متخلخل هستند و الودگی ها را بـه خود جذب می‌کنند. البته ضدعفونی کردن ان ها کمی سخت اسـت، باید ان ها را بشویید و خشک کنید ودر صورت نیاز چرب کنید تا آسان تر باز شوند.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

 

تخته هایی با چوب در قسمت انتهایی

بعضی از تخته ها هستند کـه در قسمت انتهای خود از چوب ساخته شده اند و برای انواع چاقو ها مناسب عمل می‌کنند و آسان تر خشک می‌شوند. لکه گیری در ان ها آسان تر اسـت اما ممکن اسـت خیلی آسان ترک بخورد و بـه خودش لکه جذب کند. طبق معمولً دو سانت از دیگر تخته هاي‌ معمولی ضخیم‌تر هستند.

 

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

تخته هایی با لبه های چوبی

این تخته ها در قسمت لبه خود از چوب ساخته شده اند کـه برای برخورد با لبه چاقو مناسب می باشند. ان ها مقرون بـه صرفه هستند ودر تمام سایز ها و ضخامت ها وجود دارند و چندین سال دوام می آورند.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

تخته های پلاستیکی

این تخته ها کاربردهای بسیار زیادی دارند و طبق معمولً از پلی اتیلن ساخته شده اند. این تخته هاي‌ پلاستیکی بـه گونه اي هستند کـه تیغه چاقو بـه سرعت روی ان ها حرکت می‌کند. یعنی حرکت چاقو نسبت بـه چوب و بامبو دراین تخته ها پرسرعت تر عمل می‌کند.

شاید از لحاظ ظاهر خیلی جذاب نباشد اما شـما می‌توانید ان ها را بـه اسانی شستشو دهید و برای میوه، سبزیجات و گوشت از ان استفاده کنید و رنگ هاي‌ مختلفی از ان را تهیه کنید.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانهتخته های شیشه ای

این تخته ها بسیار زیبا هستند. شاید شیشه برای استفاده روزانه کاربردی نباشد اما این شیشه ها متخلخل نیستند و بـه اسانی تمیز می‌شوند ودر نتیجه هیچ آلودگی لابلای ان ها گیر نمیکند. سطح بسیار سنگین و سفتی دارند؛ البته چاقو روی ان ها بـه خوبی عمل نمی‌کند و حالت زبر و خشنی را روی تخته ایجاد می‌کنند و از طرفی احتمال شکنندگی انها نیز وجوددارد.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

تخته کامپوزیت

انواع مختلفی از تخته هاي‌ کامپوزیت با مواد متفاوت وجود دارند کـه شامل چوب و کاغذ بازیافتی یا حتی رزین و صمغ می‌باشد . طبق معمولً سطح این تخته ها برای عملکرد چاقو کمی زبر و خشن اسـت. البته خوشبختانه کامپوزیت با محیط دوست اسـت و خطری را برای محیط زیست ایجاد نمیکند .

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانهماربل

تخته هاي‌ آشپزی ماربل ظاهر زیبا و جذابی دارند اما چاقو بـه سرعت بـه ان ها آسیب وارد میکند. طبق معمولً این تخته ها برای برش چیزهایی نرم مثل پنیر مناسب اسـت و نباید روی ان ها چیز سفتی را برش دهید.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانهتخته های سیلیکونی

تخته هاي‌ سیلیکونی جنس خوبی دارند و خودشان قابلیت ارتجاعی دارند و میتوانید بـه اسانی ان ها را خم و راست کنید. در برابر رشد باکتری از خودشان مقاومت نشان میدهند و مواد، روی آن ها لیز نمیخورد.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانهگرانیت

تخته هاي‌ گرانیتی بـه شدت جذاب هستند اما جنس سفتی دارند. ممکن اسـت کـه چاقو روی ان ها بد عمل کند. کمی هم گرانقیمت تر از انواع دیگر تخته ها می باشند.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

تخته های سنگی

نمی‌توان کل غذا را روی تخته هاي‌ آشپزی از سنگ درست کرد زیرا طبق معمولً چاقو با ان ها رابطه خوبی ندارد و این تخته ها بـه اسانی می شکنند و برای آماده کردن غذا گزینه مناسبی نیستند اما طبق معمولً ظاهر خوبی دارند.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانهشکل های مختلف تخته های آشپزی

همانگونه کـه می‌بینید تخته هاي‌ آشپزی در انواع شکل هاي‌ متفاوت در معرض هستند کـه دراین قسمت ان ها را بـه شـما معرفی می‌کنیم.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانهتخته های مستطیلی

تخته هاي‌ مستطیلی رایجترین نوع تخته هاي‌ آشپزی می باشند. در انواع سایزها وجود دارند و طبق معمولً بـه اندازه نیازهای مختلف شـما بزرگ هستند. تعداد زیادی از تخته هاي‌ مستطیلی گوشه هاي‌ گرد دارند. طبق معمولً ظاهر زیباتری را ایجاد میکنند و استفاده از ان ها آسان تر اسـت.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانهتخته های گرد

این تخته ها هم ظاهر جذابی دارند اما فضای کافی را برای خرد کردن مواد غذایی ایجاد نمیکنند. بنابر این تعداد زیادی از افراد ترجیح میدهند کـه از ان ها استفاده نکنند. همچنین احتمال بریدن دست و خطا رفتن حرکت چاقو در تخته هاي‌ گرد بیشتر اسـت.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

 

تخته های مربعی

کار کردن روی این تخته ها کار را سخت میکند. البته ظاهر این تخته ها جذاب اسـت اما طول ان ها بـه اندازه اي نیست کـه شـما بتوانید مواد را بـه اسانی روی ان ها برش دهید.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

تخته با شکل بدن حیوانات

بعضی از تخته هاي‌ آشپزی هستند کـه ظاهر ان ها شبیه بـه پیکره حیوان مورد علاقه شماست. البته کار کردن با این تخته ها گزینه امن و مناسبی نمی باشد و بیشتر جنبه تزئینی دارد.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

تخته های نیم دایره

استایل و شکل تخته هاي‌ نیم دایره بـه گونه اي اسـت کـه شـما بـه اسانی می‌توانید ان را در قسمت هاي‌ مختلف مثلاً درکنار گاز و غیره قرار دهید کـه جای زیادی را اشغال نمی‌کند اما ممکن اسـت فضای مناسبی برای انجام کارها نداشته باشد.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانهتخته های دوطرفه

بعضی از تخته ها هستند کـه بـه اسانی می‌توان آن ها را برعکس کنید و از قسمت دیگر هم استفاده کنید. در نتیجه هر زمان کـه عجله داشتید، می‌توانید از هردو طرف استفاده کرده و کار خودرا زودتر راه بیندازید اما بهتر اسـت کـه هر طرف از تخته ها را برای استفاده یک نوع ماده غذایی خاص قرار دهید.

 

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانهتخته های ضد لیزخوردگی

این تخته ها بـه گونه اي ساخته شدند کـه چاقو روی ان ها لیز نمیخورند. در نتیجه احتمال بریدن دست در انها بـه شدت کاهش پیدا میکند و طبق معمولً طرفداران زیادی دارند.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانهتخته های شیاردار

این تخته ها در لبه اطراف خود شیارهایی دارند و باعث می‌شود زمانی کـه شـما در حال خرد کردن مواد آبدار هستید، آب اضافی از این ماده داخل شیار ها بریزد و کابینت و ظروف دیگر را کثیف نکند.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانهتخته بدون محدودیت شستشو

بعضی از تخته ها هستند کـه با برخورد با مواد شوینده ظرفشویی آسیب میبینند اما تعداد زیادی از تخته ها هستند کـه شستن ان ها داخل ظرف شویی و یا اتومبیل ظرفشویی هیچ ایرادی ندارد.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

تخته های آشپزی همراه با دستگیره

تعداد زیادی از تخته هاي‌ آشپزی بـه گونه اي طراحی شده اند کـه دستگیره هایي دارند تا شـما بـه اسانی بتوانید ان ها را حمل کنید ، بدون این‌که بـه بدنه تخته دست بزنید.

 

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

تخته آشپزی همراه با چاقوی مخصوص

بعضی از تخته ها هستند کـه با تجهیزات و چاقو هاي‌ خاص خود بـه فروش میرسند. در نتیجه همراه با چاقو می باشند و بـه شـما کمک میکنند کـه فضای بیشتری را در آشپزخانه ذخیره کنید.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانهتخته های آشپزی ست

بعضی از تخته هاي‌ آشپزی بـه شکل یک مجموعه در اختیار شـما قرار می‌گیرند ودر این مجموعه انواع مختلف با سایزهای متفاوت از تخته وجوددارد و شـما برای هر محصول میتوانید هر کدام از این تخته ها را انتخاب کنید کـه کاملاً یکدست می باشند.

 

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

تخته های آشپزی با قابلیت نصب روی سینک

عده اي از تخته هاي‌ آشپزی هستند کـه بـه اسانی روی سینک ظرفشویی نصب می‌شوند. در نتیجه چنانچه دربخش دیگری از نمناک هم مشاهده کردید شـما وادار بـه جابجایی ان ها نیستید و هر زمان کـه نیاز داشتید، می‌توانید درکنار سینک ظرفشویی محصولات خودرا بادقت خرد کنید. استفاده از چنین تخته هاي‌ آشپزی باعث میشود کـه آب اضافه محصولات بـه اسانی بـه داخل سینک بریزد.

آشنایی با انواع تخته های آشپزخانه

تخته های آشپزی با قابلیت اتصال لبه ها

اگر مشکل لیز خوردن تخته هاي‌ آشپزی هنگام کار کردن را دارید و احتمال این‌که بـه خودتان اسیب بزنید، بالاست، می‌توانید از تخته هاي‌ آشپزی استفاده کنید کـه در قسمت گوشه هاي‌ خود محلی برای وصل شدن بـه سینک ظرفشویی، کابینت و قسمت هاي‌ مختلف را دارند. در نتیجه خاطرجمعی حاصل کنید کـه این تخته حین کار تکان نمیخورد و بـه اسانی می‌توانید کار خودرا بـه انجام برسانید.

جدیدترین مطالب سایت