کاشت و استفاده اصولی اسفناج

مجموعه : هنر در خانه
کاشت و استفاده اصولی اسفناج

چگونگی پرورش اسفناج

یکی از مهمترین فواید سبزیجات در فصل هاي‌ سرد این اسـت کـه حاوی ویتامین ها و موادمعدنی هستند. همچنین طعم و بوی خوشایندی دارند و می‌توانید ان را در تمام سال بکارید.

 

دانه هاي‌ اسفناج طبق معمولً در اوایل بهار شروع بـه جوانه زدن میکنند و تا اواخر تابستان کامل میشوند و می‌توان ان را برداشت کرد و البته ممکن اسـت برداشت ان ها تا زمستان نیز بـه طول بیانجامد.

 

بـه طور میانگین تقریبا در هر فصل می‌توان این گیاه را برداشت کرد. اسفناج انواع مختلفی دارد و یکی از ان ها اسفناج ساوی اسـت کـه بسیار تکثیر پیدا می‌کند، قد کوتاهی دارد و برگ هاي‌ ان پیچش عمیقی دارند و شاخه ان ها صاف بوده و بـه اسانی می‌توان تمیزشان کرد.

کاشت و استفاده اصولی اسفناج

نام علمی این گیاه spinacia oleracea

اینروزها بزرگترین تولید کننده اسفناج در جهان کشور چین می باشد کـه 85 درصد از اسفناج هاي‌ جهان را تولید می‌کند ودر طول 10 سال گذشته تولید اسفناج در کشورهایی مثل کشور آمریکا نیز افزایش داشته اسـت.

 

این سبزیجات حاوی ویتامینc، ویتامین b2؛ b6؛ فولات، ویتامین e و ویتامین k بسیار بالایی هستند. همچنین کالری ان ها کم اسـت و برای کاهش وزن مناسب می باشند.

 

در حالی کـه منبع سرشاری از آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و منگنز اسـت. حاوی مقدار زیادی آهن و کلسیم نیز می‌باشد و بدن می‌تواند اکسالیک اسید ان را بـه مقدار زیادی از ان جذب کند ودر کل این ماده یک ماده معدنی بسیار ارزشمند اسـت.

 

کاشت و استفاده اصولی اسفناج

پرورش اسفناج

همیشه باید دانه هاي‌ تازه از این گیاه را بخرید زیرا انواع قدیمی ان گیاه خوبی را بـه شـما تحویل نمی‌دهد و همچنین ان ها را باید مستقیماً در باغچه بکارید. زمین کاشت این گیاه نیز باید مرطوب و حاوی نیتروژن باشد. اسفناج خودرا 6 هفته قبل از آخرین سرما بکارید.

 

142 گرم از کود را در هر متر مربع یک هفته قبل از کاشت اضافه کنید و بعد از این‌که زمین را بـه طور مناسب آماده کردید، می‌توانید دانه ها را هم زمان با فرارسیدن فصل بهار بکارید.

 

در پاسخ بـه عده اي از سوالات شـما از بخش باغبانی نمناک باید بگوییم کـه اگر در مناطقی زندگی می‌کنید کـه سرمای فصل بهار بیشتر از سه ماه طول میکشد، می‌توانید اسفناج خودرا دقیقا در وسط بهار بکارید و اواسط اردیبهشت هم بسیار مناسب اینکار می باشد اما برای مناطقی کـه گرم تر هستند، بهترین راه این اسـت کـه اوایل بهار اینکار را انجام دهند.

 

باید در هر 30 سانتی متر حدود 12 تا 15 اسفناج بکارید. و عمق زمین باید حدود یک و نیم تا دو نیم سانتی متر باشد. هر گیاه نیز با یکدیگر باید حدود 7 تا 13 سانتی متر فاصله داشته باشند و اگر دمای محل زندگی شـما بیش از حد کم نمی‌شود و یا بالاتر از 70 درجه فارن هایت نمیرود، احتمالاً این دانه ها در 5 الی 10 روز جوانه میزند.

 

کاشت و استفاده اصولی اسفناج

 

نور مناسب برای اسفناج

گیاهان برای رشد باید نور کافی داشته باشند اما طبق معمولً گیاهان تابستانی بیش از حد بـه نور نیاز دارند. اما از ان جایی کـه این گیاهان را در زمستان می کاریم، پس باید سعی کنیم کـه ان ها را در قسمت هایي بکاریم کـه بیشترین حد ممکن نور بـه ان ها برسد.

 

کاشت و استفاده اصولی اسفناج

 

خاک مناسب اسفناج

خاک عمیق برای این گیاه باید حاوی رس و شن بوده و قادر بـه جذب آب باشد وهمچنین باید مواد ارگانیک داشته باشد.

طبق معمولً ph موجود برای چنین گیاهی زیر هفت اسـت و بین شیش و نیم تا هفت بسیار مناسب می‌باشد. بـه یاد داشته باشید کـه گیاهان باید حداقل 15 تا 30 سانتیمتر از یکدیگر فاصله داشته باشند تا هوا بـه اندازه کافی بـه انها برسد و برگ ها بتوانند سایز مناسب خودرا پیدا کنند.

 

تحمل سرما:

قادر بـه تحمل سرمای زیاد

زمین شـما باید بـه اندازه کافی کود داشته باشد تا رطوبت خودرا حفظ کند.

 

کاشت و استفاده اصولی اسفناج

 

– دمای مناسب برای پرورش اسفناج

از آنجایی کـه گیاهان سردسیری در هوای سرد رشد بهتری دارند و روز هاي‌ کوتاه برای ان ها مناسب تر اسـت، پس دمای آن ها میتواند بین 35 تا 75 درجه فارن هایت باشد و بهتر اسـت کـه این گیاهان را در پاییز بکارید.

 

قبلا این گیاهان را در آب می کاشتند اما اکنون مطالعات نشان می‌دهد کـه کاشتن گیاهان در خاک مناسب تر اسـت و بـه یاد داشته باشید کـه این سبزیجات تا حد زیادی بلند می‌شوند و بعد شروع بـه شکوفه زدن می‌کنند. اگر روز هاي‌ مناطق زندگی شـما بیشتر از 13 تا 14 ساعت طول میکشد، از کاشت این گیاهان صرف نظر کنید.

 

اگر در نواحی شمالی زندگی میکنید، میتوانید دو بار درسال اسفناج بکارید و یکی در اوایل بهار و دیگری در در اواخر تابستان.

در نواحی جنوبی طبق معمولً این گیاهان باید در دما هاي‌ 28 درجه فارن هایت کاشته شوند و حتما باید این محصولات را در فصل زمستان برداشت کرد.

 

کاشت و استفاده اصولی اسفناج

 

– نحوه آب دادن به گیاه اسفناج

اسفناج گیاهی اسـت کـه بـه آب زیادی نیاز دارد. بعد از کاشت دانه هاي‌ ان باید 1.3 سانتی متر از خاک ان رابا آب مرطوب کنید و تا زمانی کـه گیاهان شکوفه نزده اند بـه طور منظم بـه ان آب دهید.

 

بـه یاد داشته باشید کـه اسفناج نیاز بـه رطوبت دارد اما نباید بیش از حد خیس بماند. زمانی کـه دما بـه بالای 80 درجه فارن هایت می‌رسد، باید پوششی را روی گیاهان قرار دهید تا رطوبت معمول خودرا حفظ کنند.

 

– مواد بارور کننده

از آنجایی کـه اسفناج یک ماده غذایی سنگین می باشد، باید 5 تا 10 سانتی متر موادمعدنی بارور کننده را در هر 9 متر مربع بـه ان ها اضافه کنید. گیاهان رابا باور کننده هاي‌ غنی از نیتروژن هردو هفته یک‌بار تغذیه کنید تا تولید ان ها بالاتر برود.

 

حداقل 10 تا 15 سانتی متر گیاهان باید داخل زمین فرو رفته باشد تا کمتر در دسترس خطر قرار بگیرد و حتما بعد از مواد بارور کننده باید خاک گیاه را مرطوب کنید.

 

کاشت و استفاده اصولی اسفناج

 

– وجین کردن اسفناج

میتوانید حداقل 7 و نیم تا 13 سانتی متر این گیاهان را وجین کنید و اجازه دهید کـه رونق گیاه افزایش پیدا کند.

بـه جای این‌که گیاهان علف هاي‌ هرز بکشید و باعث شوید کـه ریشه آسیب ببیند، بهتر اسـت کـه با قیچی اینکار را انجام دهید کـه باعث میشود رشد گیاه افزایش پیدا کند.

 

کاشت و استفاده اصولی اسفناج

 

روش های زیادی برای برداشت این گیاهان وجود دارد :

می‌توانید تمام برگ هاي‌ ان را حدود دو و نیم سانتی متر از بالا جدا کنید و اجازه دهید کـه اسفناج دوباره بـه رشد خود ادامه دهد کـه در چنین روشی دوباره این گیاه شروع بـه جوانه زدن می‌کند.

 

اما از طرف دیگر میتوانید فقط بزرگترین برگ ها را جدا کنید :

ان ها را بیرون بکشید و اجازه دهید کـه ساقه سر جای خود باقی بماند و اینکار باعث می‌شود کـه سبزیجات جدید تر تازه تر باشند و علاوه بر این‌که تولید کنندگی اسفناج نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

چنانچه در نمناک گفته ایم اگر گیاه خودرا در تابستان کاشته اید، احتمالا در اواخر اردیبهشت تا مرداد سال بعد می‌توانید ان را برداشت کنید. برای گیاهانی کـه در زمستان کاشته شده اند نیز مرداد تا فروردین زمان مناسبی برای برداشت اسـت.

 

کاشت و استفاده اصولی اسفناج

 

چگونگی ذخیره کردن و نگهداری اسفناج 

اسفناج گیاهی نیست کـه بخواهید در مدت زمان طولانی ان را ذخیره کنید.

تنها یکی دو روز خارج از فریزر میتوانید ان را درون یک کیسه پلاستیکی نگه دارید.

 

اگر میخواهید کـه تا مدت طولانی تری برای شـما باقی بماند، بهتر اسـت کـه ان را خشک کنید و از پودر ان استفاده کنید و البته افراد می‌توانند با فریزر هاي‌ بسیار خنک ؛ مدت زمان نگه‌داری از اسفناج را تا چند ماه افزایش دهند.

 

کاشت و استفاده اصولی اسفناج

 

آفت ها و بیماری ها

گاهی اوقات ممکن اسـت کـه اسفناج بیشتر از سبزی گل بدهد و دلیل ان این اسـت کـه هوای ان منطقه بسیار گرم اسـت و یا بـه اندازه کافی آب نخورده اسـت و اینکار را باید با برنامه ریزی دقیق تر اصلاح کنید و سعی کنید کـه زمین خودرا مرطوب تر از همیشه نگه دارید.

 

– ویروس موزاییک

این بیماری توسط شته هاي‌ گیاهی پخش میشود و زمانی کـه این عفونت ایجاد می‌شود، احتمالاً لکه هایي روی گیاه مشاهده میکنید کـه کم کم شروع بـه زرد شدن می‌کنند و اسفناج شـما خشک و پلاسیده می‌شود کـه برای پیش گیری از این بیماری بهتر اسـت بـه طور منظم گیاه خودرا وجین کنید.

 

– قارچ گیاهی

این قارچ ها باعث زرد شدن برگ هاي‌ قدیمی میشوند و تولید و باروررپذیری گیاه را کاهش میدهند. همچنین ریشه ان را سیاه میکند تا سبزی از بین برود و تا زمانی کـه این قارچ ها زنده هستند، در سراسر زمین پخش می‌شوند و اتفاقا تا فصل بعد ادامه دار خواهد بود. چنانچه در نمناک اشاره کرده ایم بهترین راه این اسـت کـه دانه ها را چند وقت یکبار بـه طور منظم بچرخانیم و جای ان را ثابت نگه داریم.

 

– کپک

کپک گیاهی فقط بـه اسفناج در مناطق مرطوب حمله می‌کند.

میتوانید با فاصله دادن گیاهان از یکدیگر از این اتفاق پیشگیري کنید تا هوا بـه اندازه کافی بـه ان برسد.

کپک زمانی بـه گیاه حمله میکند کـه هوا بیش از حد مرطوب باشد.

این موضوع را چگونه حل کنیم؟ می‌توانید گیاهان رابا فاصله بیشتری از هم بکارید و فقط بـه خاک آب بدهید و از آب دادن بـه برگ ها صرف نظر کنید.

 

– کرم لوله ای

هیچ راهی نیست کـه از آسیب این کرم ها در امان ماند و تنها باید سعی کنید کـه جای گیاه را بـه مراتب عوض کنید و ان را در جای خود بچرخانید تا گیاه دریک مکان پایدار نباشد.

 

– پرندگان

این پرندگان دانه ها و جوانه هاي‌ گیاه را می‌خورند.

با کشیدن یک پوشش توری روی این گیاهان از ان ها محافظت کنید و همچنین میتوانید از مکانیزم هاي‌ جدیدی استفاده کنید کـه پرندگان را از دور و بر گیاه دور کند.

جدیدترین مطالب سایت