چگونه سبزیجات خود را در خانه تازه نگه داریم؟

چگونه سبزیجات خود را در خانه تازه نگه داریم؟

تابستان گرم یا زمستان سرد، میوه ها و سبزیجات در هر فصلی در هوای آزاد نگه داری می شوند. فساد این دو محصول در زمستان دیرتر از تابستان رخ می‌دهد. با این وجود اگر روش هاي‌ نگه‌داری مناسب وجود نداشته باشد، همه ی میوه ها و سبزیجات فاسد خواهند شد. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب بـه شـما خواهیم گفت کـه چگونه سبزیجات خودرا تازه نگه دارید.

 

چگونه سبزیجات را تازه نگه داریم؟

زندگی پر مشغله، خستگی پس از یک روز کاری طولانی و سخت و رفت و آمد در ترافیک و آلودگی شهر‌هاي‌ بزرگ، آماده کردن مواد غذایی پیش از پخت و پز را بـه ویژه برای افرادی کـه شستن، بریدن و خرد کردن روزانه سبزیجات برایشان دشوار اسـت تبدیل بـه کاری طاقت فرسا کرده اسـت. اما همیشه برای هر کاری راه حلی وجوددارد، بهتر اسـت بدانیم نیازی نیست کـه هرروز پیش از پخت و پز غذا، سبزیجات را بشوئیم، ببریم و خرد کنیم.

 


مطالب مشابه: اهمیت مصرف سبزیجات برای سلامتی


 

1. سبزیجات نشویید

سبزیجات نشویید

این ترفند ممکن اسـت عجیب بـه نظر برسد، اما شستن سبزیجاتی کـه می خواهید برای مدت طولانی نگه‌داری کنید بـه این دلیل کـه قرار گرفتن سبزیجات در دسترس رطوبت میتواند منجر بـه فساد سریع تر و پوسیدگی ان‌ها شود، کار درستی نیست. سبزیجات را تا پیش از مصرف باید دریک کیسه زیپ دار یا یک کیسه کاملا بسته دهید و درست قبل از پخت غذا ان‌ها را بشوئید.

 

2. سبزیجات خشک نگهدارید

سبزیجات خشک نگهدارید

رطوبت میتواند منجر بـه رشد باکتری‌ها و کپک‌ها شود، بنابر این مهم اسـت کـه سبزیجات خرد شده خودرا خشک نگه دارید. قبل از قرار دادن سیزیجات خرد شده در ظروف، انها رابا یک حوله آشپزخانه تمیز یا حوله کاغذی خشک کنید. همچنین می توانید یک لایه دستمال کاغذی ته ظرف قرار دهید تا رطوبت اضافی را جذب کند.

 

3. سبزیجات جدا نگه دارید

سبزیجات جدا نگه دارید

برخی سبزیجات گاز اتیلن آزاد میکنند کـه میتواند انتقال آلودگی سبزیجات دیگر را تسریع کند. سبزیجات اتیلن‌ساز مانند گوجه‌فرنگی، آووکادو و موز را جدا از سبزیجات حساس‌تر مانند سبزیجات برگ‌دار، کلم بروکلی و هویج نگه‌داری کنید تا از فساد زودرس ان‌ها جلوگیری کنید.

 

4. سبزیجات خاص

سبزیجات خاص

سبزیجات خاصی وجوددارد کـه میتوانید ان‌ها در آب سرد بشوئید و بگذارید خشک شوند ودر یک ظرف در بسته در فریزر نگه داری کنید. قبل از پختن نیز فقط یخ ان‌ها را آب کرده و داخل قابلمه بریزید و بعد پخت میل کنید.

 

5. سبزیجات را در ظرف‌های دربسته نگه دارید

سبزیجات را در ظرف‌های دربسته نگه دارید

برای نگه داری سبزیجات خورد شده از ظروف دربسته یا کیسه‌هاي‌ پلاستیکی قابل درزگیری استفاده کنید. خاطرجمعی حاصل کنید کـه هوای اضافی را از ظروف یا کیسه‌ها خارج کرده اید تا اکسیداسیون را کـه می تواند باعث فاسد شدن سبزیجات شود، کاهش دهید.

 

ظروف رابا تاریخ برچسب بزنید تا همواره از تازه بودن سبزیجاتی کـه مصرف میکنید مطمئن شوید. بـه یاد داشته باشید بسته‌هاي‌ دارای تاریخ قدیمی تر را باید زودتر مصرف کنید تا کهنه و فاسد نشوند.

 

روش نگهداری سبزی خوردن در یخچال

روش نگهداری سبزی خوردن در یخچال

شاید روش نگه‌داری سبزی خوردن در یخچال مهم ترین موضوع دراین مبحث باشد. چرا کـه سبزی خوردن شامل انواع سبزی‌هاي‌ حساس و باماندگاری کم می شود. سبزی‌هایي مانند ریحان، شاهی، تره و پیازچه کـه بـه‌سرعت رنگ‌شان زرد میشود و بـه‌سمت گندیدگی میروند.

 

بنابر این روش نگه داری سبزی خوردنی در یخچال بـه‌طوری کـه موثر و جوابگو باشد سخت‌تر ساید میوه‌ها و سبزیجات خواهد بود. مواردی کـه برای اینبخش از مبحث روش صحیح نگه داری سبزیجات در یخچال میتوان مطرح کرد عبارتند از:

 

  1. ابتدا سبزی خوردن را کاملا تمیز کرده، تمامی بخش‌هاي‌ زرد، گندیده، پلاس خورده یا سوخته را از ان‌ها جدا کنید.
  2. سپس سبزی‌ها را کاملا شسته، ضدعفونی کنید. سبزی را در آب سرد بشویید ودر ضدعفونی کننده مخصوص بخیسانید.
  3. پس از آبکشی اجازه دهید آب سبزی کاملا گرفته شود. موقع آبکشی سبزی را مدام چنگ نزنید تا آسیب نبیند.
  4. برای آبگیری بهتر سبزی را روی آبگیر پارچه‌اي ریخته اجازه دهید تا سریع تر خشک شود.
  5. پس از خشک شدن سبزی‌ها، ان‌ها را دریک کاغذ آبگیر یا دستمال آبگیر نازک «تنظیف» بپیچید.
  6. سبزی‌ها رابا کاغذ یا دستمال درون ظرف در بسته و محکم یا بگ‌هاي‌ مخصوص با در محکم بگذارید.
  7. بهتر اسـت ظرف یا بگ امکان آبگیری داشته باشند تا آب تبخیر شده از سبزیجات را بـه خود جذب کنند.
  8. ظرف یا بگ سبزیجات را در طبقه‌اي کـه دمای یخچال مناسب و معتدل اسـت بگذارید. سبزیجات در نزدیکی فن نباشند. ممکن اسـت یخ بزنند.

 

طرز نگهداری کاهو، کلم و کرفس در یخچال

طرز نگهداری کاهو، کلم و کرفس در یخچال

کاهو و کلم از سبزیجات دیگری هستند کـه طبق معمول در یخچال نگه داری می شوند و حفظ تازگی و سلامت‌شان مهم اسـت. البته کرفس را اگر برای آبگیری و سالاد لازم داشته باشیم و سیر و تره فرنگی را هم اگر در ساندویچ‌ها یا املت‌ها استفاده کنیم میتوان بـه این فهرست اضافه کرد. برای تازه نگه داشتن این سبزیجات نیز راه‌هایي وجوددارد کـه تقریباً در همه ی ان‌ها یکسان اسـت. در اینبخش از بررسی نحوه نگه‌داری سبزیجات در یخچال باید گفت:

 

  1. برگ‌هاي‌ خراب و سیاه یا پلاسیده کاهو، کلم و کرفس را جدا کنید.
  2. برگ‌هاي‌ سالم کاهو و کلم‌ها و ساقه‌هاي‌ رفس را جدا کرده درون آب سرد بریزید و کمی خیس کرده ضدعفونی کنید.
  3. کاهو، کلم و کرف را طولانی مدت نخیسانید و سریع تر بشویید.
  4. اجازه دهید آب اضافی ان‌ها کاملا گرفته شود.
  5. حالا لازم اسـت کـه کاهو، کرفس یا کلم را درون کاغذ آشپزخانه یا دستمال آبگیر بپیچید.
  6. دقت کنید کـه کاغذ بین برگ‌ها را بگیرد و برگها کم‌تر در تماس مستقیم باهم باشند.
  7. حالا بسته سبزی و دستمال یا کاغذ آبگیر را درون کیسه‌اي پلاستیکی کـه پک محکمی دارد بگذارید.

 


مطالب مشابه: خواص فراوان مصرف سبزیجات


 

روش نگهداری صیفی‌جات در یخچال

روش نگهداری صیفی‌جات در یخچال

بهتر اسـت در اینبخش از مبحث روش نگه‌داری سبزیجات در یخچال، بـه طزر نگه‌داری صیفی‌جات بپردازیم. صیفی‌‌جات طیف وسیعی از مواد غذایی مورد استفاده ما ایرانی‌ها را در خود جای میدهند و پرداختن بـه نگه‌داری سالم و سلامت ان‌ها نیز مهم اسـت. دراین قسمت از بررسی انواع روش صحیح نگه‌داری سبزیجات در یخچال باید بهترین روش‌ها را بـه صورت زیر شرح داد:

 

روش صحیح نگهداری هویج، کدو و بادمجان

روش صحیح نگهداری هویج، کدو و بادنجان

  1. دقت کنید کـه هویج‌ها یا بادنجان‌ها و کدوها پیش از بسته ‌بندی و قرار دادن در یخچال خرابی یا گندیدگی نداشته باشند.
  2. خرابی‌هاي‌ احتمالی را از ان‌ها جدا کنید. ریشه‌ها و ساقه بلند را ببرید و با یک دستمال نمدار تمیز کنید.
  3. حالا هویج‌ها، بادنجان‌ها و کدوها را درون کیسه‌هاي‌ زیپ‌دار کـه پک محکم دارند قرار داده در بخشی از یخچال کـه کمتر نیاز باشد تکانشان دهید بگذارید. بهتر اسـت ان‌ها را در ارگنایزرهای مخصوص یخچال بگذارید تا در تماس یا جابجایی له نشوند.

 

روش صحیح نگهداری گوجه، خیار و فلفل دلمه‌ای

روش صحیح نگهداری گوجه، خیار و فلفل دلمه‌ای

  1. گوجه‌ها، خیارها و فلفل‌ها را بشویید و ضدعفونی کنید. دقت کنید کـه ان‌ها کـه خراب، پلاس‌خورده یا ضربه‌خورده‌اند را جدا کنید. این کار رابا آب سرد انجام دهید. درمورد فلفل‌ها دقیق باشید. ممکن اسـت آب از یک سوراخ کوچک کنار کلاهک وارد ان‌ها شود و این میتواند منجر بـه گندیدگی فلفل گردد.
  2. اجازه دهید خشک شوند. حالا گوجه‌ها و فلفل‌ها را در باکس مخصوص نگه داری سبزیجات در یخچال بگذارید.
  3. این باکس‌ها در محکمی دارند و اجازه نمیدهند گوجه و فلفل‌ها پلاس‌خورده شوند. همچنین مانع از ضربه خوردن گوجه‌ها هنگام جابجایی باقی مواد می گردند.
  4. خیارها را بین کاغذ آبگیر رولی یا دستمال نخی بپیچید. کیسه‌هاي‌ مخصوص تازه نگه داشتن خیار در یخچال نیز انتخاب‌هاي‌ خوبی محسوب میشوند. حالا دستمال یا کاغذ رولی را کـه دور خیارها پیچیده‌اید درون کیسه زیپ‌دار بگذارید.

 

برای صیفی‌جات دیگر مانند لوبیا سبز یا نخودفرنگی و باقلا سبز بهتر اسـت از انوع روش نگه‌داری سبزیجات در فریزر کمک بگیرید. چرا کـه امکان نگه داری طولانی‌مدت برای شـما فراهم خواهد شد. البته اگر مایل بـه استفاده از این صیفی‌جات بـه شکل تازه هستید بهتر اسـت ان‌ها را کمی پیش از مصرف تهیه نمایید چون این سبزیجات ماندگاری زیادی ندارند.

 

روش تازه نگهداشتن میوه ها در یخچال

روش تازه نگهداشتن میوه ها در یخچال

در اینبخش از بررسی روش نگه‌داری سبزیجات در یخچال، خوب اسـت کـه درمورد روش تازه نگه‌داشتن میوه ها در یخچال صحبت کنیم. در باور عمومی میوه شسته نشده برای مدت زمان بیشتری در یخچال تازه میماند.

 

اما از نظر بهداشتی بهتر اسـت کـه میوه و سبزیجات شسته نشده را در یخچال نگه‌داری نکنیم. دراین شرایط موثرترین و بهترین روش نگه‌داری از میوه‌ها، قرار دادن‌شان در باکس‌هاي‌ مخصوص دردار اسـت کـه مانع از تبخیر آب میوه‌ها خواهد شد. امروزه ارگنایزرهای متنوع و جذابی هم در بازار برای این کار عرضه میشوند کـه بـه حفظ طراوت و تازگی میوه‌ها بسیار کمک میکنند.

 

البته این روش برای همه ی میوه‌ها ثابت نیست. برای مثال میوه‌هایي با ماندگاری بالا مانند سیب یا پرتقال را میتوان در سبد‌هاي‌ بدون در نیز تا ده روز یا دوهفته در یخچال نگه داری کرد. اما میوه‌هاي‌ حساس‌تر مانند توت فرنگی، گوجه‌سبز و انگور سریع‌تر پلاس‌خورده و خراب میشوند.

 

این میوه‌ها بهتر اسـت حتماً در محفظه‌هاي‌ دردار نگه داری شوند. ضمن این کـه حتماً هرروز محفظه را بررسی کنید تا اگر احیانا یکی از میوه‌ها خراب شده بود ان را خارج نمایید. یک میوه خراب میتواند بـه‌سرعت باقی میوه‌ها را خراب کند.

 

تاثیر شرایط یخچال در سالم ماندن سبزیجات

تاثیر شرایط یخچال در سالم ماندن سبزیجات

بـه‌طور قطع کیفیت عملکرد یخچال نیز یکی از عوامل موثر در تازه‌تر ماندن میوه و سبزیجات در یخچال اسـت. در واقع وقتی یخچال دمای ثابتی را تامین کند و موتور ان در مواقع لازم شروع بـه کار کنند یا خاموش شود، اهمیت زیادی دارد. عملکرد بی‌نقص سنسورها و وکیوم در یخچال نیز دراین مقوله اهمیت زیادی دارند. وقتی وکیوم‌هاي‌ در یخچال نفوذناپذیری لازم را داشته باشند مواد غذایی در ان بهتر محافظت می شوند.

 

تازه نگهداشتن سبزیجات برای مدت طولانی

تازه نگهداشتن سبزیجات برای مدت طولانی

نباید فراموش کرد کـه هیچ‌یک از میوه‌ها،‌سبزیجات یا صیفی‌جات را چه بـه شکل پخته و چه خام نمیتوان برای طولانی مدت در یخچال نگه داری کرد. درواقع برای اغلب سبزیجات یک هفته تا ده روز نهایت زمانی اسـت کـه می توان ان‌ها را در یخچال حفظ کرد. بهترین روش تازه نگه‌داشتن سبزیجات برای مدت طولانی فریزر کردن ان‌ها بـه روش‌هاي‌ اصولی و حرفه‌اي، بالا فاصله بعد از تهیه و آماده‌سازی‌شان اسـت.

 

در واقع هرچه سبزی‌ها را تازه‌تر فریز کنیم، پس از یخ‌زدایی طراوت ان‌ها بیشتر حفظ می شود. دراین بین بهتر اسـت برای سبز ماندن سبزیجات سبز رنگ یا بـه‌طور کلی حفظ رنگ میوه‌ها و سبزیجات در فرآیند فریز کردن و یخزدایی، از روش بلانچ کردن کمک گرفت.

 

دراین روش سبز ماندن سبزیجات، محصولاتی مانند نخود سیز یا باقلا سبز را پس از آماده سازی برای چند دقیقه در آب جوش ریخته و سپس در آب سرد پر از یخ خالی کرده و درنهایت آب کش میکنیم. بعد از خشک شدن آب اضافی ان‌ها، در اندازه‌ها و کیسه‌هاي‌ مناسب بسته ‌بندی کرده فریز میکنیم.

 


مطالب مشابه: بهترین راه برای تازه نگه داشتن سبزیجات


 

در پایان

بسته بندی میوه ها و سبزیجات با پیشرفت علم و فناوری و روی آوردن مصرف کنندگان بـه مصرف غذا هاي تازه و متنوع، تغییرات زیادی داشته و از تنوع خوبی برخوردار اسـت. تلاش برای داشتن تغذیه سالم بـه این معنی اسـت کـه مصرف کنندگان می‌خواهند، رژیم غذایی متعادل با طیف وسیعی از غذاها داشته باشند. با افزایش تقاضا برای مصرف محصولات تازه در رژیم غذایی روزانه، بسته بندی میوه و سبزی تکامل یافته اسـت.

جدیدترین مطالب سایت