نکات کاربردی در مورد تعویض و تعمیر پمپ آب ساختمان

نکات کاربردی در مورد تعویض و تعمیر پمپ آب ساختمان

تعمیر پمپ ساختمان 

پمپ آب یکی از اشیاء های مهم ساختمان هست و اگر درست از آن مدیریت شود می‌تواند به تمام ساختمان آب رسانی کند . 

 

به گزارش تالاب با تشریح شرایط نصب پمپ آب در منزل‌ها و موانع قانونی موجود گفت:‌

 

در هر زمانی برای شرکت آب و فاضلاب‌ امکان پذیر نیست برای طبقات ششم و هفتم در هر حالتی تامین فشار آب داشته باشد؛ در شرایطی که تنش آبی وجود دارد می‌ توان از تاسیسات داخلی استفاده کرد اما باید دقت کرد که نصب پمپ به صورت مستقیم بر روی شبکه برای خود مصرف‌کننده و سایر مشترکین مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

 

نکات کاربردی در مورد تعویض و تعمیر پمپ آب ساختمان
وی با اشاره به معایب نصب پمپ بر روی شبکه گفت:

این اقدام ممکن هست از کیفیت آب بکاهد و مشکلات دیگری نیز ایجاد کند بنابراین آب ابتدا باید وارد مخزن شود و از مخزن با پمپ به طبقات آبرسانی صورت گیرد.

معاون نظارت بر بهرداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این‌که میتوان پمپ آب را در بالای ساختمان نیز نصب کرد در مورد منع قانونی نصب پمپ گفت:

 

در ابتدا باید دقت کرد که پمپ بر روی شبکه نصب نشود واز سوی دیگر پس از کنتور آب باید مخزن وجود داشته باشد تا وارد مخزن شده و سپس از مخزن با پمپ به سمت بالا پمپاژ آب صورت گیرد. بنابراین حتی بعد از کنتور نیز پمپ نمی‌ تواند بدون مخزن نصب شود.

 

ظهیری با تاکید بر این‌که مکش پمپ نباید روی شبکه آب تهران صورت گیرد گفت: این اقدام مشکلات جدی برای شبکه و افراد ایجاد میکند و منع قانونی دارد.

وی در مورد استفاده از دستگاه‌های پمپ کوچک در آپارتمان ها نیز گفت:

زمان قطع آب پمپی که در داخل نصب شده آب لوله را هر چه باشد مکش می کند ولی لوله با فشار منفی مواجه می‌ شود که در نتیجه این فشار در صورت وجود کوچکترین نشت‌،‌ آلودگی وارد لوله شده و آبی که از شیر منزل جاری میشود آلوده هست.

معاون نظارت بر بهرداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این‌که نصب مخزن روش خوبی برای استفاده از پمپ است گفت:

 

زمانی که فشار آب بهتر است مخزن پر می‌ شود و می توان آب را از مخزن پمپ کرد البته باید دقت کرد که آب در مخزن باید به صورت مرتب جریان داشته باشد و مخزن تعبیه شده از طراحی مناسب بهره برد.همچنین هر از چند گاهی مخزن آب باید شست و شو شود.

با توجه به مشکلات آبرسانی در برخی از آپارتمان ها و فشار پایین آب نصب پمپ یکی از راهکارهای موجود برای افزایش فشار آب است اما زمانی که تصمیم به انجام چنین کاری گرفته شود باید توجه داشت که هم موارد قانونی رعایت شود و هم آبی که با کیفیت شرب تا دم در منزل می رسد را با پمپاژ آلوده نکرده و با نصب درست تجهیزات در حالی فشار آب را افزایش داده که کیفیت آب حفظ شود.

از سوی دیگر در روزهای گرم تابستان با توجه به کاهش بارندگی و ذخیره سدها یکی از راهکارهای مدیریت آب اعمال مدیریت فشار است که وزارت نیرو برای پیشگیری از جیره بندی‌ آب انجام می دهد بنابراین ممکن است در برخی از مناطق کشور از جمله شرق شهر تهران مثل سال گذشته با کاهش فشار آب مواجه شویم که باید تمام این مسائل را در نصب پمپ و استفاده درست از این سیستم استفاده کنیم.

 

نکات کاربردی در مورد تعویض و تعمیر پمپ آب ساختمان

مدیریت فشار آب و پرهیز از جیره بندی

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو پیش از این با تاکید بر اینکه وزارت نیرو هنوز اعلام سهمیه‌بندی آب نکرده است، گفت: اگر مردم در مصرف آب صرفه‌جویی نکنند و دمای هوا با گرمای بیش از 40 درجه تداوم پیدا کند منجر به سهمیه‌بندی آب می‌شود.

 

علیرضا دائمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در مورد مشکلات آبی که در حال حاضر در شهرها و کلان شهرها به صورت موردی رخ می‌ دهد، گفت:‌

 

در صورت بروز اتفاق در زمان کنونی، این حوادث ناشی از موارد تکنیکی است که باید مدیریت شود و وزیر نیرو نیز برنامه‌ریزی کاملی را در این زمینه دارند. بنابراین در حال حاضر در هیچ بخشی از کشور سهمیه‌بندی آب صورت نگرفته است.

 

نکات کاربردی در مورد تعویض و تعمیر پمپ آب ساختمان

با تاکید بر اینکه سهمیه‌بندی آب بر اساس زمان‌بندی و اعلام به مشترکان صورت میگیرد، گفت:

سه مولفه آب و هوا، میزان مصرف آب و موارد فنی تکنیکی مخازن در سهمیه‌بندی آب نقش دارند که تداوم اوضاع هوا با دمای بیش از 40 درجه، ادامه روند مصرف آب به شکل کنونی و عدم توجه به پیشنهاد‌های صورت گرفته توسط مردم و از سوی دیگر موارد فنی و تکنیکی مخازن می‌ توانند منجر به سهمیه‌بندی شوند.

 

بنابراین مردم باید همراهی کنند و مصرف را مدیریت کنند تا بتوانیم شرایط بهتری داشته باشیم. در صورتی که مردم ملاحظه کنند و اوضاع آب و هوا نیز بهبود پیدا کند سهمیه‌بندی آب صورت نمی‌ گیرد اما در غیر این صورت گزینه سهمیه‌بندی مطرح می‌شود.

 

معاون برنامه‌ریزی امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی وزارت نیرو دارای گزینه‌های مختلف است، گفت: اگر صرفه جویی صورت نگیرد و مصرف کاهش پیدا نکند الزما در برخی شهرها سهمیه‌بندی آب خواهیم داشت.

 

پیش از این حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو نیز تاکید کرده بود که کمبود شدید منابع آب در کشور جدی است و برای ایجاد تعادل در مصرف و منابع، صرفه جویی تنها راه باقی مانده است.

 

منبع :pumpisfahan.ir

جدیدترین مطالب سایت