جدیدترین مدل های تزئین هندوانه در شب یلدا 1402

جدیدترین مدل های تزئین هندوانه در شب یلدا 1402

خوردن هندوانه در شب یلدا یکی از رسوم ایرانی‌ها از قدیم تا کنون بوده ولی چرا این رسم هنوز پابرجا مانده اسـت؟ طبق معمول پشت چنین رسم و رسومات کهنی، مجموعه‌اي از اعتقادات و باورهای سنتی نهفته کـه برای قرن‌هاي‌ متمادی همان‌ گونه استوار مانده اسـت. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز جزئیات بیشتری از نماد هندوانه در شب یلدا را منتشر کرده ایم.

 

رسم خوردن هندوانه در شب یلدا

رسم خوردن هندوانه در شب یلدا

آداب و رسوم شب یلدا در شهر های مختلف ایران تا حدی متفاوت اسـت. بخشی از این رسومات بـه سرگرمی‌هاي‌ مخصوص شب یلدا بر می گردد کـه گاهی اوقات از یک منطقه تا منطقه دیگر فرق می کند.

 

اما برخی از این رسوم در کل ایران فراگیر شده‌اند، مثل گرفتن فال حافظ در شب یلدا و خوردن میوه‌هایي مثل انار، هندوانه و تنقلاتی مثل آجیل. هر کدام از این سرگرمی‌ها و خوراکی‌ها جزو نمادهای شب یلدا هستند و فلسفه‌اي دارند کـه شاید کمتر کسی از ان‌ها آگاهی داشته باشد.

 


مطالب مشابه: هندوانه شیرین و آبدار قرمز چه نشانه هایی دارد؟


 

همه چیز درباره خوراکی‌ها و نمادهای شب یلدا

همه چیز درباره خوراکی‌ها و نمادهای شب یلدا

یلدا بـه عنوان یکی از جشن‌هاي‌ قدیمی ایران باستان، بهونه اییه برای دورهم جمع شدن اعضای خانواده و فامیل و گل گفتن و گل شنیدن در طولانی ترین شب سال و زنده کردن خاطرات و گرفتن فال حافظ. قسمت خوشمزه ماجرا، برمیگرده بـه خوراکی هاي‌ شب یلدا کـه هر کدوم فلسفه اي دارن و نماد و نشونه خاصی هستن. در ادامه 10 تا از نمادهای شی یلدا رو بـه همراه نشونه‌هاي‌ خاص شون برای شـما توضیح میدیم.

 

1. انار؛ از نمادهای اصیل شب یلدا

انار قرمز، یکی از اصلی ترین نمادهای شب یلداست کـه از قدیم الایام جزو سفره و میز شب یلدا بوده و هست. انار رو نماد برکت، شادی، زایش و نو شدن میدونن. بـه همین دلیل برای پر برکت شدن سفره یلدا و شاد شدن اعضای خانواده، انار رو سر سفره یلدایی میزارن. همچنین دونه هاي‌ انار نماد باروری و نعمت هست.

 

علاوه بر این، زرتشتی ها انار رو یه میوه بهشتی و مقدس میدونستن و اعتقاد داشتن مصرف انار بـه ویژه در شب یلدا، انرژی بدن رو زیاد میکنه. احتمالاً شـما هم شنیدین کـه انار، تصفیه کننده خون هست و بـه همین دلیل بـه عنوان نمادی برای نو شدن و زندگی دوباره شناخته میشه.

 

اینم بگم کـه انار سرشار از آنتی اکسیدانه و سیستم ایمنی بدن رو حسابی قوی میکنه و شـما رو در برابر بیماری‌ها و ویروس هایي کـه در فصل زمستون زیاد میشه، محافظت می‌کنه.

 

نمادهای اصیل شب یلدا

 

2. هندوانه؛ از مهم‌ترین خوراکی‌های شب یلدا

هندونه یکی دیگه از نمادهای شب یلداست و با اومدن هندونه سر سفره یلدا، میشه گفت میوه هاي‌ تابستونی و زمستونی باهم آشتی میکنن. در مورد این کـه هندونه نماد چیه؛ روایت هاي‌ مختلفی وجود داره. بعضیا میگن هندونه نماد آبادانی و پیشرفت در زندگیه. بعضی هاي‌ دیگه معتقدن خوردن هندونه در شب یلدا یعنی خداحافظی یا تابستون و سلام بـه فصل زیبای زمستون.

 

عده دیگه اي هم باورشون اینه کـه قرمزی هندوانه نماد دوستی و عشق باشه. قدیمی ها اعتقاد داشتن کسی کـه اول زمستون هندونه بخوره، تا سال بعد دچار بیماری نمیشه چرا کـه هندونه نماد خورشید و نماد گرمای تابستونه.

 

مهم‌ترین خوراکی‌های شب یلدا

 

3. آجیل شب یلدا نماد چیست؟

شب یلداست و آجیل یلدایی! آجیل یکی از خوشمزه ترین و مقوی ترین خوراکی هاي‌ شب یلداست کـه از قدیم بـه صورت چهار مغز برای پذیرایی سر سفره یلدا گذاشته می‌شد. آجیل بـه عنوان یکی از تنقلات یلدایی، نمادی برای مهربون تر شدن اعضای خانواده و فامیل باهم هست و کمک میکنه کدورت ها از بین بره.

 

چرا کـه اعضای فامیل وقتی شب یلدا دور هم جمع میشن، شروع میکنن بـه خوردن آجیل و تعریف کردن خاطرات قدیمی و گل گفتن و گل شنیدن و همین جاست کـه افراد دل هاشون بـه هم نزدیک تر میشه و غم و ناراحتی هاي‌ قدیمی رو فراموش میکنن.

 


مطالب مشابه: فواید هندوانه به مناسبت 12 مرداد روز جهانی هندوانه + 13 فواید هندوانه


 

4. فال حافظ از نمادهای ایرانی شب یلدا

و اما حضرت حافظ کـه جایگاه ویژه در میان فرهنگ مردم ایران داره و شب یلدا سر سفره یلدا حضورش احساس میشه. یکی دیگه از رسم هاي‌ ایرانی برای برپایی شب یلدا، خوندن غزلیات حافظ و گرفتن فال حافظ هست. و طبق معمولً گرفتن فال حافظ با این بیت شعر شروع میشه.

اي حافظ شیرازی، تو محرم هر رازی

من طالب یک فالم، بر من نظر اندازی

سنت گرفتن فال حافظ بیشتر شبیه یک سرگرمی هست و نوید روزهای روشن آینده رو میده.

 

مادهای ایرانی شب یلدا

 

5. کدو حلوایی؛ از نمادها و خوراکی‌های خاص شب یلدا

کدو حلوایی یکی دیگه از رسوم ایرانی ها برای شب یلداست، البته این رسم خیلی قدیمی هست و برخی از شهرها هنوز این رسم رو بـه جا میارن. از اونجایی کـه کدو حلوایی یه میوه پاییزی هست، قدیمی ها معتقدن بودن خوردن این میوه در ابتدای زمستون، بدن رو در برابر بیماری‌ها ایمن میکنه و سیستم ایمنی بدن رو تقویت میکنه.

 

بـه همین دلیل در شهر های مختلف ایران، خوراکی هاي‌ مختلفی با کدو حلوایی برای شب یلدا درست میکردن. از خوراک کدو حلوایی گرفته تا دسر کدو حلوایی و آش و سوپ کدو حلوایی. اصفهانی ها و شهرکردی ها، برای شام شب یلدا آش کدو حلوایی درست می‌کنن. پلو و کدو حلوایی غذای مخصوص مازندرانی هاست و دسر کدو حلوایی تقریبا در همه ی شهر های ایران پخته میشه و طعم بی نظیری داره.

 

کدو حلوایی نماد خورشیده، نمادی از زاده شدن نو شدن و بـه دلیل رنگ گرمی کـه داره، گرمابخش روزهای سرد زمستونیه.

 

از نمادها و خوراکی‌های خاص شب یلدا

 

6. خرمالو؛ از میوه‌های خوشمزه شب یلدا

خرمالو، یکی دیگه از میوه هاي‌ پاییزی و زمستونیه کـه طعم بی نظیری داره و بـه واسطه ویتامین هاي‌ بسیار زیادی کـه داره، در نخستین شب زمستون میتونه سیستم ایمنی بدن شـما رو حسابی قوی کنه و میل بـه خوردن شیرینی‌جات رو کم می‌کنه و برای رفع خستگی و استرس خیلی مفیده.

 

علاوه بر این خرمالو رنگ نارنجی فوق‌ العاده زیبایی داره و نوید بخش گرم شدن محفل خانواده در روزهای سرد فصل زمستونه. جالبه بدونین در یونان باستان، خرمالو بـه عنوان میوه الهی شهرت داشته.

 

از میوه‌های خوشمزه شب یلدا

 

7. روشن کردن شمع؛ نمادی برای پیروزی نور بر تاریکی

در ایران باستان، شب یلدا شمع روشن می‌کردن تا تاریکی و اهریمن رو با نور آتیش فراری بدن. روشن کردن شمع رد شب یلدا هم نشونه پیروزی نور و روشنایی بر ظلمت و تاریکیه.

 

نمادی برای پیروزی نور بر تاریکی

 

فال هندوانه شب یلدا

فال هندوانه شب یلدا

بـه جز خوردن هندوانه در شب یلدا مردم تالش با ان فال هم می‌گیرند . آن ها پوست هندوانه هاي‌ شب یلدا را بریده و بـه چهار قسمت تقسیم کرده و نیت می‌کنند. سپس پوسته ها را از جلو بـه پشت سر می‌اندازند.

 

  • در صورتی کـه دو قطعه سبز و دو قطعه سفید باشد ؛ فال آن ها نیکوست .
  • اگر یک قطعه سبز و سه قطعه سفید باشد باطل اسـت
  • اگر چهار قطعه سبز باشد ایام بـه کام انها خواهد بود.
  • اگر چهار قطعه سفید باشد، انها بد شانسی می آورند.

 

فواید هندوانه

فواید هندوانه

  1. هندوانه از دیدگاه طب قدیم «سرد و تر» اسـت و تب بر می باشد.
  2. بـه علت دارا بودن آب فراوان برای رفع عطش بسیار مفید اسـت.
  3. برای جلوگیری و دفع سنگ کلیه مفید اسـت.
  4. هندوانه منبع غنی از بتاکاروتن و لیکوپن اسـت کـه آنتی اکسیدان هاي‌ طبیعی هستند و سبب جلوگیری از بروز سرطان ها در انسان میشوند.
  5. هندوانه از بروز آسیب هاي‌ پوستی در اثر نور جلوگیری می کند.
  6. مواد زاید بدن را دفع می کند .
  7. برای شادابی و طراوت پوست مفید اسـت .
  8. بـه علت قند کم و میزان کالری پایین برای همه ی افراد مفید اسـت .
  9. از اکسیداسیون کلسترول و تنگ شدن دیواره عروق و بیماری هاي‌ قلبی و سکته جلوگیری می کند.
  10. مصرف منظم ان از بروز حملات آسم، سرطان کولون ؛ آرتروز ؛ نقرس و بواسیر جلوگیری می کند.
  11. مغز تخم هندوانه سبب از بین رفتن انگل هاي‌ روده و معده میشود.
  12. پوست سفید داخل ان برای زخم گلو و دهان مفید اسـت.
  13. هندوانه سرشار از ویتامین هاي‌ A و B و C اسـت.

 

خوردن هندوانه شب یلدا و ایام دیگر برای چه کسانی مضر است؟

خوردن هندوانه شب یلدا و ایام دیگر برای چه کسانی مضر است؟

هندوانه میوه اي اسـت کـه مزاج سرد و تر دارد بنابر این برای افراد سردمزاج یا کسانی کـه معده سرد دارند مناسب نیست. افرادی کـه مشکل طحال دارند نباید هندوانه مصرف کنند. زیاده روی در خوردن هندوانه باعث انباشتگی پتاسیم و لیکوپِن در بدن میشود و با علائمی مانند تهوع، اسهال، دیرهضمی و نفخ همراه اسـت .

 

افراد کـه پتاسیم خون بالایی دارند بهتر اسـت در مصرف هندوانه زیاده روی نکنند زیرا مصرف بیش از حد ان دراین افراد سبب ضربان نامنظم قلب، مشکلات قلبی عروقی و کاهش نظارت عضلانی میشود. قند هندوانه از نوع طبیعی اسـت اما افراد دیابتی باید ان رابا احتیاط مصرف کنند. همراه یا بعد از غذا هندوانه مصرف نکنید زیرا معده برای هضم غذا نیاز بـه حرارت دارد . هندوانه با کاهش حرارت معده، شخص را دچار اختلال هضم و ترش کردن و نفخ می کند .

 

جدیدترین مدل های تزئین هندوانه

 

جدیدترین مدل های تزئین هندوانه

 

جدیدترین مدل های تزئین هندوانه

 

جدیدترین مدل های تزئین هندوانه

 

سفره آرایی برای شب یلدا

 

سفره آرایی برای شب یلدا

 

سفره آرایی برای شب یلدا

 

سفره آرایی برای شب یلدا

 

طراحی هندوانه برای شب یلدا

 

طراحی هندوانه برای شب یلدا

 

طراحی هندوانه برای شب یلدا

 

 

طراحی جدید هندوانه برای سفره شب یلدا

 

طراحی جدید هندوانه برای سفره شب یلدا

 

طراحی جدید هندوانه برای سفره شب یلدا

 

طراحی جدید هندوانه برای سفره شب یلدا

 

طراحی متفاوت هندوانه برای سفره شب یلدا

 

طراحی متفاوت هندوانه برای سفره شب یلدا

 

طراحی متفاوت هندوانه برای سفره شب یلدا

 

طراحی متفاوت هندوانه برای سفره شب یلدا

 

دیزاین هندوانه برای سفره شب یلدا

 

دیزاین هندوانه برای سفره شب یلدا

 

دیزاین هندوانه برای سفره شب یلدا

 


مطالب مشابه: هندوانه پر از خواص شگفت انگیز


 

در پایان

آداب و رسوم شب یلدا در شهر های مختلف ایران تا حدی متفاوت اسـت. بخشی از این رسومات بـه سرگرمی‌هاي‌ مخصوص شب یلدا بر میگردد کـه گاهی اوقات از یک منطقه تا منطقه دیگر فرق میکند. اما برخی از این رسوم در کل ایران فراگیر شده‌اند، مثل گرفتن فال حافظ در شب یلدا و خوردن میوه‌هایي مثل انار، هندوانه و تنقلاتی مثل آجیل.

جدیدترین مطالب سایت