روش های تعمیر ایزوگام آسیب دیده چگونه است؟

روش های تعمیر ایزوگام آسیب دیده چگونه است؟

ایزوگام یکی از بهترین موارد برای عایق‌بندی ساختمان اسـت کـه درکنار مزایای خود، در برخی اوقات مشکلاتی را نیز بـه همراه دارد. ولی امروزه از اینکار ایزوگام استفاده ي لازم را می کنند ودر واقع یکی از موارد مهم برای ساختمان اسـت کـه کاربرد خوبی دارد . هر چیزی همیشگی نیست و خرابی و تعمیرات لازم را نیاز دارد و ایزوگام هم یکی از آنهاست کـه بعد از مدتی عمر خودرا می کند و یا بـه هر دلیلی دیگر خراب می شود کـه نیاز بـه تعمیر دارد بـه کمک تیم تالاب در ادامه با انواع خرابی ها در خصوص ایزوگام بیشتر صحبت می کنیم. 

 

وقتی عایق رطوبتی ایزوگام خراب می شود چگونه تعمیر می شود؟

این گزارش کاملا بر اساس تحقیقات نوشته شده اسـت و بسیار کاربرد دارد و این را بدانید هر کاری را باید سپرد بـه کاردان خود، فکر میکنم خیلی راحت گفتم هرکاری را سر خود خودتان انجام ندهید چون ممکن اسـت آسیب هاي‌ زیادی وارد شود حتی بـه جسم خودتان ،ایزوگامی کـه بـه درستی نصب شده اسـت و دارای استاندارد باشد دستکم مدتی برابر 15 – 16 سال دوام میاورد و از منزل شـما در برابر باران و برف و نفوذ رطوبت محافظت میکند ولی درصورت خرابی و ایجاد نقص در ان نیازمند تعمیر اسـت.

 


مطلب مرتبط: راهنمای مفید برای سرویس کردن کولر های آبی


 

روش های تعمیر ایزوگام آسیب دیده چگونه است؟

ایزوگام سقف درصورت خرابی و یا ایجاد نقص در ان بـه اسانی قابل تعویض کردن هستند،و همچنین می توان بـه اسانی روی ان را دوباره با لایه اي ایزوگام پوشاندولی این عمل وزن سقف را بالا میبرد.بنا بر این بهتر اسـت بـه جای اینکار نسبت بـه تعمیر ایزوگام اقدام کرد.

 

همچنین میتوان برای ترمیم و تعمیر این خرابی ها در قسمت‌هاي‌ خرابی لایه‌هاي‌ ایزوگام جدید بچسبانیم کـه اینکار علاوه بر ایجاد منظره ناخوشایند و بر هم زدن شیب‌بندی بام باعث می شود وزن سقف نیز بالا رود.
بهترین اقدام این اسـت کـه با روش‌هاي‌ درست و صحیح این خرابی ها را ترمیم کنید.

 

در صورت آسیب رسیدن به عایق رطوبتی ایزوگام چگونه نسبت به تعمیر آن اقدام کنیم؟

ترمیم ایزوگام

خرابی‌هاي‌ ایجاد شده هر چند ناچیز و کم باشد در موقع بارندگی خودرا نشان می دهند ودر صورتی کـه تعمیر نشوند همین خرابی‌هاي‌ ناچیز و کم میتوانند باعث خرابی‌هاي‌ گسترده در دیوار ها و سقف بشوند. پس تعمیر کردن ایزوگام تا قبل از بارندگی امری واجب اسـت چون ممکن اسـت باعث خسارات سدید شود.

 

برای این‌که بتوانیم محلی کـه بـه ترمیم نیاز دارد را پیدا کنیم می توانیم از حوضچه‌هاي‌ آب در دیوار ها و سقف استفاده کنیم.برای ترمیم عایق رطوبتی آسیب دیده می توانیم از قیروگونی استفاده کنیم، همچنین روش‌هاي‌ بسیار زیادی برای ترمیم ایزوگام وجوددارد کـه بـه ان‌ها اشاره می کنیم.

 

دلایلی که باعث ایجاد آسیب عایق رطوبتی ایزوگام می‌شوند؟

عوامل مختلفی میتواند در خراب شدن ایزوگام اثر داشته باشد حتی جنس خود ایزوگام هم بسیار مهم اسـت چون از برندهای مختلفی اسـت و باید با تحقیق درست انتخاب کنیم در انتخاب ایزوگام.در صورتی کـه ایزوگام بـه درستی نصب شده باشد کمتر دچار خرابی می شود ولی در صورتی کـه دچار خرابی شد و نیاز بـه تعمیر داشت چند عامل ممکن اسـت دراین خرابی ها سهیم باشند.

 

چه عواملی باعث ایجاد خرابی در عایق رطوبتی ایزوگام می‌شوند؟

بعضی از این آسیب ها عبارت اند از :

وجود چروکیدگی و باد کردگی در ایزوگام

نشست و خرابی و ترک در سقف و دیوار ها

سوراخ شدن ایزوگام بـه دلیل وجود وسایل سنگین روی ان مثل کولر

سوراخ شدن لایه آلمینیومی در روی ان و ماندن آب زیر ان

 

 ایزوگام پشت بام با عایق سفید را چگونه درست کنیم؟

طبق معمول ترمیم ایزوگام پشت بام از ترمیم ایزو گام سایر محل هاي‌ کار شده شایع تر اسـت. قرارگرفتن در مقابل افتاب و بارش مستقیم باران باعث می شود بـه‌مرورزمان آسیب هاي‌ بیشتری بـه ان وارد شود و زودتر نیاز بـه ترمیم داشته باشد ولی این‌که همیشه یادتان باشد کـه هر وسیله اي نیاز بـه ترمیم دارد باعث می شود کـه باعث خرابی هاي‌ کمتری می شود و حتی از نظر مالی هم کمتر باعث خرجتان می شود.

 

برای ترمیم ابتدا نصاب قسمت آسیب‌دیده را جدا کرده سپس عایق سفیدرنگ رابا 5 الی 10 درصد آب ترکیب و خمیر ایجاد شده را روی قسمت‌هاي‌ آسیب‌دیده قرار می دهد. پس از خشک‌شدن خمیر، ایزوگام جدید را نصب می کنند. برای محافظت بیشتر ایزوگام می توان عایق سفیدرنگ را روی سطح ایزوگام کشید اینکار علاوه بر محافظت بیشتر بـه زیبایی کمک کرده و عایق مناسبی در برابر حرارت و صوت نیز هست.

 

ترمیم ایزوگام پشت بام با عایق سفید

باچسب مخصوص ایزوگام را ترمیم کنید؟

ترمیم ایزوگام با چسب نیز یکی از بهترین، سریع‌ترین و راحت‌ترین روش‌هاي‌ ترمیم اسـت. و هما طور دوام خوبی هم  دارد  برای اینکار نیاز اسـت افراد حتما با فرد متخصصی مشورت کنند و از نصاب ماهر و باتجربه کمک بگیرند. چسب ایزوگام برای قسمت‌هایي کـه خاصیت چسبندگی خودرا از دست داد و فرسوده شده‌اند بسیار مناسب اسـت؛ استفاده از این مورد باعث افزایش عمر و کیفیت محصول می شود.

 

چسب ایزوگام انواع مختلف دارد کـه شامل چسب ماستیک قیری گرم، چسب ماستیک قیری سرد و چسب ماستیک پلی‌یورتان اسـت. نکته مهمی کـه زمان ترمیم ایزوگام با چسب وجوددارد این اسـت کـه سطح موردنظر خیس یا چرب نباشد و هیچ‌گونه حلالی را بـه چسب اضافه نکنید؛ البته جا دارد مجدد بـه این نکته اشاره کنیم کـه بهتر اسـت برای این مورد با یک نصاب ماهر و باتجربه مشورت کنید.

 

ترمیم ایزوگام بادکرده چگونه است؟

وقتی کار درست انجام نشود یا حتی جنس ایزوگام درست نشود با این اتفاق روبه‌رو می‌شوید ،برخی مواقع ایزوگام دچار باد کردن یا ورم می شود؛ این مورد میتواند بـه دلیل قرارگرفتن مقابل نور خورشید یا قرارگرفتن آب بـه مدت زیاد نیز باشد. برای حل این مشکل اول ایزوگام آسیب‌دیده را جدا می کنند، درصورتی‌کـه اینکار انجام نشود آسیب‌دیدگی بیشتر می شود. در مرحله بعد یک قطع ایزوگام بـه‌اندازه قسمت موردنظر برش داد می شود.

 

سپس این قطعه حرارت داده می شود تا ذوب شود. قطعه حرارت داده شده را در حفره قرار داده و گوشه‌ها را بـه ایزوگام اصلی می‌چسبانند. سپس در اطراف این قطعه از چسب استفاده شده و روی ان پودر مل می‌پاشند. هرچند خواندن این مراحل باعث می شود کار آسان بـه نظر برسد اما بهتر اسـت از یک فرد باتجربه دراین مورد کمک بگیرید.

 


مطلب مرتبط: ساده ترین روش های رفع گرفتگی توالت و نصب کاسه توالت


 

ترمیم ایزوگام با چسب – چسب ترمیم ایزوگام

با قیر ایزوگام خود را ترمیم کنید

انتخاب بهترین گزینه تنها با مشورت با یک نصاب متخصص ممکن اسـت.یکی از رایج ‌ترین روش‌هاي‌ ترمیم ایزوگام استفاده از قیرهای پلیمری اسـت. اجرای اینکار بستگی بـه مساحت سطح آسیب‌دیده و نوع آسیب‌دیدگی دارد. در برخی مواقع استفاده از قیر می تواند انتخاب مناسبی برای ترمیم باشد اما در برخی مواقع نیز ممکن اسـت نیاز بـه استفاده از روش‌هاي‌ دیگر و یا تعویض کل ایزوگام باشد. در کل سعی کنید همیشه یک کاری را کـه میخواهید انجام دهید تحقیقات لازم را انجام دهید تا اطلاعات کافی را در ان زمینه داشته باشید.

 

یکی از بهترین روش های ایزوگام با نانو است

یکی از جدید ترین روش‌هاي‌ ترمیم ایزوگام با نانو اسـت. ترمیم ایزوگام با نانو هزینه کمتری دارد و سطح زیادی را پوشش میدهد. همچنین این ایزوگام باعث ایجاد لایه محافظ قوی و یک عایق زیبا میشود.این روش بسیار مناسب ایزوگام‌هایي اسـت کـه بـه‌مرورزمان پوسیده و ترک‌خورده و دچار نشتی شده‌اند.شاید کمی گران باشد ولی بسیار مورد تآیید دیگران شده اسـت.

 

عایق نانو بـه‌صورت قیر رزین اسـت و با یک قلم‌مو می توان سطح آسیب‌دیده را ترمیم کرد. این محصول پس از خشک شده لایه مقاوم چسبندگی و کشسانی بالایی ایجاد میکند. مواد نانو کاربردهای زیادی دارند. از دیگر روش هاي‌ ایزوگام کردن و عایق بندی پشت بام می توان بـه ایزوگام مایع اشاره کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این نوع ایزوگام، کافی اسـت بـه مقاله ایزوگام مایع چیست مراجعه کنید.

 

ترمیم ایزوگام با نانو «بهترین روش ترمیم ایزوگام»

زمان تعویض ایزوگام 

هرجنس و کالایی یک زمانی مشخص دارد و این کاملا باب اسـت برای ایزوگام هم همین طور صدق می کند ،عمر مفید یک لایه عایق رطوبتی خوب کـه بـه خوبی نصب شده اسـت 15 تا 16 سال در کمترین حالت اسـت. خرابی‌هاي‌ احتمالی کـه ممکن اسـت قبل از این زمان برای ایزوگام پیش بیاید شامل خرابی بر اثر وزن وسایل موجود در پشت بام مانند پایه‌هاي‌ کولر، بـه وجود آمدن درزها و ترک‌ها و یا چروکیده شدن ایزوگام اسـت.

 

همچنین در صورتی کـه در مناطق آفتاب‌گیر از ایزوگام بدون لایه فلزی قلع یا آلمینیوم استفاده نشود پوسیدگی ایجاد میشود.بهتر اسـت زمان تعمیر ایزوگام پشت بام در تابستان و قبل از بارندگی باشد.زیرا با نخستین بارندگی در صورتی کـه رطوبت بـه سقف و دیوار ها نفوذ کند باعث خسارت می شود.

 

روش جدا سازی ایزوگام های قدیم چگونه است؟

یکی از ساده‌ترین روشها و باب ترین رش تفکیک ایزوگام گرم کردن ایزوگام اسـت.برای جداکردن ایزوگام از بام باید بـه وسیله شعله ان را گرم کنیم بـه این ترتیب قیر موجود در ایزوگام ذوب میشود و می توان بـه اسانی ان را از سطح جدا کرد. در صورتی کـه سقف با قیر و گونی عایق شده باشد باید بـه وسیله دستگاه‌هاي‌ مخصوصی نسبت بـه کندن و جدا کردن ان‌ها از سقف و دیوار ها اقدام نمود.پس از جدا کردن لایه عایقی فرسوده باید ان محل بـه خوبی تمیز شود.

 


مطلب مرتبط: تکنیک های نصب ایزوگام و نکات مربوط به ایزوگام


 

چه زمانی بهتر است ایزوگام را تعمیر کنیم ؟

با ایزوگام‌هایی که دچار ترک و شکاف شده اند چه کار کنیم؟

این موضوع یکی از موارد مهم اسـت شکاف ها و ترک‌هاي‌ داخل سقف را میتوان با استفاده از چسب و یا با خمیر پرایمر ایزوگام پر کرد و با اینکار نسبت بـه ترمیم و تعمیر عایق رطوبتی اقدام کرد و اگر نرسیم بـه درستی برای اینکار آسیب بیشتری میبیند. خمیر پرایمر در دو نوع مایع و خمیری برای پر کردن شکاف‌هاي‌ ایزوگام مورد استفاده قرار میگیرند.پیش از نصب ایزوگام باید سطح را از وجود هرگونه گرد و خاک پاک کنیم.همچنین باید ترک‌ها و شکاف‌هاي‌ سطح کار را کاملا پر کنیم.

 

جلوگیری با این روش ها از آسیب دیدن ایزوگام 

برای جلوگیری از آسیب دیدن ایزوگام سقف، باید نکات زیر را رعایت کرد:

• ایزوگام باید بـه درستی نصب شود.

• ایزوگام باید بـه طور مرتب بررسی شود.

• درصورت مشاهده هرگونه آسیب، باید ایزوگام تعمیر یا تعویض شود.

با رعایت این نکات، می توان عمر ایزوگام را افزایش داد و از نفوذ آب و رطوبت بـه ساختمان جلوگیری کرد.

 

پیشگیری از آسیب دیدن ایزوگام

آیا می‌توان ایزوگام را خودم تعمیر کنم؟

تعمیر ایزوگام کار پیچیده‌اي نیست و با کمی دانش و مهارت میتوان ان را انجام داد. با این حال، اگر آسیب ایزوگام شدید باشد یا در ارتفاع بالا قرار داشته باشد، بهتر اسـت از یک متخصص کمک بگیرید.در واقع هر کاری را بـه کاردان خود بسپارید تا نتیجه بخش باشد و زمان کمتری هم مطمعن باشید می برد. 

 

و در پایان

هرساختمانی نیاز بـه ایزوگام دارد و دیگر از قیر استفاده نمی‌شود در واقع ایزوگام یک روش جدید اسـت کـه هم بسیار کاربردی اسـت و هم مورد تآیید اسـت و بـه اسانی با دردسر هاي‌ کمتری نسبت بـه قیر ایزوگام جای گزین می شود  ولی این را هم بگویم کـه مدل هاي‌ زیادی از ایزوگام وجوددارد با جنس هاي‌ مختلف کـه باید بـه کسی مطمعن اینکار بسپارید کـه از جنس مرغوب استفاده کنند تا شـما هم ضرر نکنید و زود نخواهید تعویض انجام  دهید.

 

استفاده از ایزوگام یکی از اصلی‌ترین مسائل در بحث عایق‌بندی ساختمان اسـت. عمر مفید ایزوگام خوب تقریبا 15 سال اسـت اما دراین مدت امکان این‌که بـه ایزوگام آسیب وارد شود و نیاز بـه ترمیم داشته باشد، زیاد اسـت.
دراین مطلب بـه بررسی روش‌هاي‌ ترمیم ایزوگام پرداختیم اما یکی از روش‌هاي‌ نوینی کـه کمک میکند در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی کنید استفاده از خمیر عایق اسـت.

 

خمیر عایق یکی از جدید ترین محصولاتی اسـت کـه از رزین‌هاي‌ اکریلیک ساخته شده و چسبندگی و قابلیت نفوذ بالای ان باعث می شود یکی از بهترین گزینه‌هاي‌ برای استفاده در طولانی‌مدت باشد.با استفاده از این خمیر میتوان سطوحی کـه نیاز بـه عایق‌بندی و درزگیری دارد را عایق‌بندی کرد. اما در آخر بازهم باید بـه این نکته اشاره کرد کـه انتخاب روش ترمیمی مناسب با کمک یک متخصص امکان پذیر اسـت و با تصمیم درست می تواند بهترین نتیجه را در طولانی‌مدت داشت.

جدیدترین مطالب سایت