نحوه کاشت، پرورش و برداشت سیب زمینی شیرین

نحوه کاشت، پرورش و برداشت سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین : ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از نکاتی برای پرورش سیب زمینی شیرین را منتشر کرده ایم. این نکات باغبانی را برای مراقبت از این سبزیجات ریشه اي با طعم شیرین دنبال نمایید.

 

چگونه در خانه سیب زمینی شیرین پرورش دهیم ؟

اگر تا بـه حال سیب زمینی سرخ کرده، فریتاتا کلم سیب زمینی شیرین یا هر غذای سیب زمینی شیرین دیگری خورده اید، می‌دانید کـه این سبزی ریشه چقدر می‌تواند خوشمزه باشد. اگر چه ممکن اسـت شیرین باشند، اما سرشار از موادمعدنی، فیبر و مواد مغذی گیاهی هستند کـه انها را بـه یک مکمل سالم و خوشمزه در منوی شام شـما تبدیل می کند.

 

و باور کنید یا نه، رشد انها بـه تنهایی بسیار راحت اسـت! اگر علاقه مند بـه یادگیری این فرآیند هستید، راهنمای زیر را در مورد نحوه پرورش سیب زمینی شیرین بخوانید. ما حتی نحوه کاشت و برداشت آن ها را همراه با روشی ساده برای پرورش آن ها در ظروف بـه اشتراک میگذاریم.

 

در حالی کـه هر منطقه بیرونی برای رشد سیب زمینی شیرین کار می کند، توجه داشته باشید کـه انها در باغ سبزیجات آفتابی بـه بهترین وجه شکوفا می شوند و بالغ شدن کامل ان بین 85 تا 120 روز طول میکشد. بیش از 400 نوع از این محصولات در هوای گرم وجوددارد کـه گوشت انها بسته بـه رنگ بنفش، نارنجی یا سفید بـه عنوان مرطوب یا خشک طبقه بندی می شود. برای کمک بـه انتخاب انواع مناسب برای رشد، لیستی از انواع توصیه شده را در زیر پیدا خواهید کرد.

 

بـه عنوان مثال، میتوانید صدساله‌ها را امتحان کنید کـه بـه عنوان محبوب‌ترین سیب‌زمینی شیرین شناخته می شوند، یا حتی واردامان کوتاه تاک کـه برای هر باغ کوچکی انتخاب مناسبی هستند. و اگر در باغبانی تازه کار هستید، خواهید آموخت کـه سیب زمینی شیرین در برابر گرما، خشکی و آفات مقاوم اسـت – عده اي از رایجترین آن ها مانند سوسک کک و مگس سفید در زیر ذکر شده اسـت.

 

صرف نظر از دلیل شـما برای پرورش سیب زمینی شیرین در داخل خانه یا در حیاط خلوت – بـه عنوان مثال، صرفاً برای پختن یک وعده غذایی یا استفاده بـه عنوان گیاهان پوششی – راهنمای دقیق ما را برای نکات مهم دنبال نمایید. حتی ممکن اسـت در مقایسه با خرید آن ها در فروشگاه محلی خود، این تجربه را سرگرم کننده و آرام کنید.

 

انواع سیب زمینی شیرین توصیه شده

نحوه کاشت، پرورش و برداشت سیب زمینی شیرین

هنگام انتخاب سیب زمینی شیرین برای رشد، بـه خاطر داشته باشید کـه انواع سریع رشد گوشت نارنجی رنگی دارند کـه هنگام پختن مرطوب می شود. با این حال، این نباید مانع از خرید دیگران با گوشت بنفش، سفید یا زرد شود.

 

Beauregards:

این سیب زمینی شیرین دارای پوست بنفش مایل بـه قرمز تیره اسـت و بالغ شدن ان 90 روز طول میکشد.

 

Bush Porto Ricos:

برای رشد این سیب زمینی هاي‌ شیرین مسی باید حداقل 110 روز صبر کنید. انها برای باغ هاي‌ کوچک و پخت و پز ایده آل هستند.

 

Centennials:

با گوشت هویج-نارنجی خود، اینگونه پرمصرف 100 روز طول میکشد تا بالغ شود. آن ها همچنین بـه عنوان محبوب ترین سیب زمینی شیرین شناخته می شوند.

 

جورجیا جت:

90 روز صبر کنید تا اینگونه با پوست قرمز رشد کند. آن ها بـه سرعت در حال رشد هستند و گوشت نارنجی رنگی دارند کـه پس از پخته شدن کامل مرطوب می شود.

 

استوکس:

برای غذا هاي خوش طعم عالی اسـت، استوک دارای پوست بنفش و گوشت بنفش غنی اسـت. بالغ شدن آن ها 120 روز طول می‌کشد و از نظر ویتامین C مغذی تر از سیب زمینی شیرین نارنجی هستند.

 

واردامانس:

از آنجایی کـه این رقم از نوع بوته اي اسـت، انگورهای کوتاهی دارند کـه بقیه محصولات شـما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند. این باعث می شود انها برای باغ هاي‌ کوچک عالی باشند. شاخ و برگ آبی یا بنفش و گوشت قرمز مایل بـه نارنجی آن ها را متوجه خواهید شد.

 

یام سفید:

بـه دلیل پوست سفید و گوشت سفیدش “پیروزی سفید” نیز نامیده می شود، سیب زمینی سفید یکی از قدیمی‌ترین گونه هاي‌ سیب زمینی شیرین اسـت و بالغ شدن ان 100 روز طول می‌کشد.

 

نحوه کاشت سیب زمینی شیرین

نحوه کاشت، پرورش و برداشت سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین در خاک ضعیف رشد می کند، اما ریشه هاي‌ تغییر شکل یافته ممکن اسـت در خاک رس سنگین یا خاک شنی بلند و رشته اي ایجاد شوند. برای ایجاد محیطی عالی، برجستگی هاي‌ بلند، عریض و بـه ارتفاع 10 اینچ با فاصله 3 و نیم فوت از هم ایجاد کنید. یک ردیف 10 فوتی 8 تا 10 پوند سیب زمینی تولید می کند.

 

در کمپوست فراوان کار کنید و از کودهای غنی از نیتروژن کـه انگورهای سرسبز و لوله‌هاي‌ کوتاه‌قد تولید می کنند اجتناب کنید. در شمال، ردیف هاي‌ برجسته رابا پلاستیک سیاه بپوشانید تا خاک را گرم نگه دارید و رشد قوی را تقویت کنید.

 

بهتر اسـت جوانه‌هاي‌ ریشه‌اي را بکارید کـه اسلیپ نامیده می شود، کـه در مهدکودک‌ها و تامین‌کنندگان پستی موجود اسـت «سیب‌زمینی‌هاي‌ شیرین خریداری‌شده از فروشگاه اغلب برای پیش گیری از جوانه زدن واکس زده می شوند». چند ریشه از محصول خودرا برای کاشت درسال آینده ذخیره کنید.

 

حدود شش هفته قبل از زمان کاشت سیب زمینی شیرین در فضای باز در منطقه خود «حداقل سه تا چهار هفته پس از یخبندان آخر بهار»؛ ریشه ها را در جعبه اي از ماسه مرطوب، خاک اره یا برگ هاي‌ خرد شده قرار دهید و ان را در مکانی گرم نگه دارید. 75 تا 80 درجه». جوانه ها جوانه می‌زنند و زمانی کـه طول آن ها بـه 6 تا 9 اینچ رسید، ریشه انها را قطع کنید. قسمت پایینی هر لغزش را بردارید و دور بیندازید، زیرا گاهی اوقات در ان قسمت ارگانیسم هاي‌ بیماری وجوددارد.

 

سیب زمینی شیرین در 85 تا 120 روز بالغ می شود و بـه شدت بـه سرما حساس اسـت. انها را سه تا چهار هفته پس از آخرین یخبندان کـه خاک گرم شد در آفتاب کامل بکارید. سوراخ هایي بـه عمق 6 اینچ و فاصله 12 اینچ از هم ایجاد کنید. لغزش ها را تا بالای برگ ها دفن کنید، خاک را بـه آرامی اما محکم فشار دهید و بـه خوبی آبیاری کنید.

 

چگونه سیب زمینی شیرین پرورش دهیم

نحوه کاشت، پرورش و برداشت سیب زمینی شیرین

اگر از پلاستیک سیاه استفاده نمی‌کنید، انگورها را دوهفته پس از کاشت مالچ کنید تا علف هاي‌ هرز را خفه کنید، رطوبت را حفظ کنید و خاک را برای رشد ریشه سست نگه دارید.

 

گاهی اوقات انگورهای بلندتر را بلند کنید تا از ریشه زدن در مفاصل جلوگیري کنید، در غیر این صورت انها انرژی خودرا برای تشکیل غده هاي‌ کم اندازه در هر ناحیه ریشه دار بـه جای رسیدن محصول اصلی در پایه گیاه صرف می کنند. در غیر این صورت، برای پیشگیري از زخم‌هایي کـه در برابر هاگ‌هاي‌ بیماری آسیب‌پذیر هستند، تا حد امکان کمتر با گیاهان برخورد کنید.

 

اگر هوا خشک اسـت تا دوهفته قبل از برداشت هفته اي یک اینچ آب بدهید سپس اجازه دهید خاک کمی خشک شود. بیش از حد آبیاری نکنید، در غیر این صورت گیاهان – کـه بهتر از گیاهان بارانی میتوانند در برابر خشکی مقاومت کنند – ممکن اسـت پوسیده شوند.

 

اگر سیب‌زمینی‌هاي‌ شیرین خودرا در ظروف پرورش می دهید، از یکی از ان‌ها بـه اندازه کافی بزرگ استفاده کنید تا رشد ان‌ها را نظارت کند. چهار اینچ خاک را در ظرف بریزید «از مخلوط کمپوست، ماسه و کود پر پتاسیم استفاده کنید»؛ قبل از قرار دادن لپه ها روی ان. ورقه هاي‌ خودرا با سه اینچ خاک دیگر محکم کنید.

 

آفات و بیماری های رایج

نحوه کاشت، پرورش و برداشت سیب زمینی شیرین

سرخرطومی سیب زمینی شیرین:

این آفات حشراتی بـه طول ¼ اینچ با بال ها، سرهای آبی تیره و بدن قرمز-نارنجی هستند. لاروهای در حال رشد از ریشه هاي‌ گوشتی تغذیه می کنند، در حالی کـه بزرگسالان بـه طور کلی بـه انگورها و برگ ها حمله می کنند. انها همچنین پوسیدگی پا را پخش می کنند کـه باعث ایجاد نواحی قهوه اي تا سیاه در ساقه هاي‌ نزدیک بـه خاک و انتهای ساقه می شود.

 

از آنجایی کـه شپشک‌ها بـه سرعت تکثیر می شوند و از بین بردن ان‌ها سخت اسـت، از لغزش‌هاي‌ معتبر مقاوم در برابر بیماری استفاده کنید و یک تناوب زراعی چهار ساله انجام دهید. گیاهان آلوده و ریشه آن ها را از بین ببرید یا در ظروف در بسته قرار دهید و آن ها رابا آشغال هاي‌ خانگی دور بریزید.

 

پوسیدگی سیاه:

این امر منجر بـه فرورفتگی هاي‌ دایره اي و تیره روی غده ها می شود. سیب زمینی هاي‌ آلوده را دور بریزید و ریشه هاي‌ آسیب دیده همان محصول را بادقت درمان کنید. این بیماری رابا اسکورف کم‌خطر اشتباه نگیرید، کـه لکه‌هاي‌ کوچک، گرد و تیره‌اي روی سطوح غده ایجاد میکند بدون این کـه کیفیت غذا خوردن را تحت تأثیر قرار دهد.

 

پوسیدگی ساقه:

همچنین بـه عنوان پژمردگی شناخته می شود، این قارچی اسـت کـه وارد گیاهان آسیب دیده توسط حشرات، کشت بی دقت یا باد می شود. حتی اگر این بیماری گیاهان را از بین نبرد، برداشت ضعیف خواهد بود. با کاشت فقط لغزش هاي‌ سالم، شانس ابتلا بـه بیماری را بـه حداقل برسانید. با کاشت ارقام مقاوم از پوسیدگی سیاه و ساقه پیش گیری کنید. با نگه داشتن ریشه هاي‌ گوشتی در دمای 55 تا 60 درجه، بروز پوسیدگی خشک را کـه باعث مومیایی کردن سیب زمینی هاي‌ ذخیره شده می شود، کاهش دهید.

 

زنگ سفید:

این قارچ دارای تاول هایي بـه رنگ سفید گچی در سطح زیرین برگ ها خواهد بود. گل ها و ساقه ها نیز ممکن اسـت آلوده باشند. برای پاک کردن سیب زمینی شیرین خود از زنگ سفید، گیاهان آلوده را از بین ببرید و سعی کنید محصولات خودرا بچرخانید.

 

مگس سفید:

همانگونه کـه از نام ان پیداست، این حشرات کوچک، سفید و مثلثی شکل هستند. انها یک ماده دوده اي روی برگ هاي‌ شـما باقی می گذارند کـه باعث پژمرده شدن و رشد انها می شود. خوشبختانه، می توانید از جاروبرقی برای حذف انها استفاده کنید یا انها رابا صابون حشره کش اسپری کنید.

 

سوسک های کک:

اینگونه هاي‌ شبیه سوسک ها براق هستند و میتوانند سیاه، قهوه اي یا آبی بـه نظر برسند. اگر بـه برگ هاي‌ سیب زمینی خود بادقت نگاه کنید، انها را بـه صورت نقاط سیاه ریز مشاهده خواهید کرد کـه سوراخ هایي در برگ ها ایجاد می کنند.

 

با استفاده از روکش هاي‌ ردیفی از حمله انها بـه سیب زمینی هاي‌ شیرین خود پیش گیری کنید. برای درمان بـه شدت مالچ پاشی کنید و سعی کنید گیاهان بومی را برای دعوت از حشرات مفید مانند کفشدوزک اضافه کنید. شوید و گل همیشه بهار نیز گیاهان همراه بسیار خوبی هستند کـه سوسک هاي‌ کک را از بین میبرند.

 

نحوه رشد سیب زمینی شیرین، سیب زمینی شیرین در بیرون در باغ

نحوه کاشت، پرورش و برداشت سیب زمینی شیرین

دریک روز آفتابی کـه خاک خشک اسـت از یک چنگال برای حفر غده ها استفاده کنید. بـه یاد داشته باشید کـه غده ها می‌توانند یک پا یا بیشتر از گیاه رشد کنند و هرگونه سوراخ روی پوست لطیف آن ها باعث فساد می شود.

 

غده ها را بـه مدت چند ساعت در آفتاب خشک کنید، سپس آن ها را بـه مکانی با تهویه مناسب منتقل کنید و بـه مدت 10 تا 15 روز در دمای 85 تا 90 درجه نگه‌داری کنید. پس از خشک شدن، در دمای حدود 55 درجه با رطوبت 75 تا 80 درصد نگه‌داری کنید. سیب زمینی شیرین کـه بـه درستی پخته و نگه داری شده باشد تا چند ماه نگه‌داری می شود.

 

آیا سیب زمینی شیرین به راحتی رشد می کند؟

سیب زمینی شیرین بـه دلیل منشأ گرمسیری ان بـه اسانی قابل رشد اسـت. انها نسبت بـه گرما و خشکسالی مقاوم هستند و همچنین “مستعد ابتلا بـه آفات و بیماری هاي‌ بسیار کمی” هستند. فقط بـه خاطر داشته باشید کـه در مناطق گرمتر رشد بهتری دارند.

 

آیا می توانید سیب زمینی شیرین را در داخل خانه پرورش دهید؟

بله، شـما واقعا می توانید سیب زمینی شیرین را در داخل خانه پرورش دهید، بـه خصوص کـه خانه شـما بـه دلیل حساسیت بـه گرما و سرما میتواند دمای مطلوبی را فراهم کند. ان‌ها در مکان‌هاي‌ آفتابی‌تر رشد خواهند کرد، مانند پنجره‌اي رو بـه جنوب با نور غیر مستقیم روشن.

 

آیا می توانید یک سیب زمینی شیرین را از یک سیب زمینی شیرین کامل پرورش دهید؟

سیب زمینی شیرین از لغزش «یک جوانه ریشه دار از یک سیب زمینی بالغ» رشد می کند. بـه سادگی سیب زمینی شیرین را از بازار خریداری کنید و برای تولید سیب زمینی شیرین بیشتر، برگه هاي‌ خودرا پرورش دهید. یک سیب زمینی شیرین میتواند حدود 3 تا 5 لغزش تولید کند، اگر چه انواع انها در توانایی انها برای تولید آن ها متفاوت اسـت. انها میگویند کـه یک بوته سیب زمینی شیرین «معادل 35.2 لیتر»؛ می‌تواند 2000 تا 2500 لغزش را در دو یا سه لغزش تولید کند.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با مراحل تولید سیب زمینی و نحوه کاشت سیب زمینی

 

در پایان

سیب زمینی این ماده پرمصرف خانگی باعث شده اسـت تا تعداد زیادی از خوراکی ها و غذا هاي‌ خوشمزه مختلف را بتوانیم درست کنیم.سیب زمینی یک ماده غذایی در معرض اسـت. این ماده غذایی حاوی مواد مغذی و ترکیباتی اسـت کـه باعث سلامت بدن میشود. در واقع سیب زمینی پادشاهی اسـت کـه آشپزخانه را نیرومند میکند.

جدیدترین مطالب سایت