آسیب‌های شایع در خانه‌ تكانی

آسیب‌های شایع در خانه‌ تكانی

آسیب‌های شایع در خانه‌ تكانی

 

نکات مهم در خانه تکانی که باید رعایت نمایید.

 

هنگام خانه‌ تكانی و تمیز كردن در و دیوار و سقف، اغلب افراد بدون توجه به مسائل ایمنی از چهارپایه‌ها و نردبان‌هایی كه در دسترس دارند، استفاده می‌كنند. همین امر و غفلت از این‌كه این وسایل مناسب خانه تكانی نبوده و تحمل وزن آنها را ندارند باعث می‌شود مصدومیت‌های مختلفی بر اثر سقوط از بلندی برای كسی كه مشغول كار است پیش آید.

 

دكتر عكاشه با اشاره به این‌كه بیشترین صدمات در روزهای خانه‌تكانی مربوط به افتادن از چهار پایه و نردبان است، می‌گوید: «بیشترین آسیب جدی ناشی از خانه‌تكانی مربوط به بی‌توجهی به اختلاف سطوح و بالا رفتن از میزها و چهارپایه‌های لق است. بنابراین باید از استفاده از این‌‌گونه میزها و چهارپایه‌ها خودداری و هنگام خانه‌تكانی به اختلاف سطوح توجه كرد.»

 

پس یكی از نكات ضروری بویژه برای روزهای آخر خانه‌تكانی تدارك وسایل مناسب و ایمن مورد نیاز برای كارهای مختلف و نظافت است.

 

علاوه بر این بارها در رسانه‌ها شنیده یا خوانده‌ایم كه به دلیل عدم رعایت شیوه‌های مناسب بلند كردن و جابه‌جایی اجسام سنگین، افراد مختلف بویژه خانم‌ها دچار گرفتگی‌هایی در ناحیه كمر و عضلات مختلف می‌شوند.

 

رئیس انجمن ارتوپدی ایران با ذكر این نكته كه بلند كردن اجسام سنگین یا افتادن این گونه اجسام روی سر، دومین آسیب شایع ناشی از خانه‌تكانی به شمارمی‌آید، می‌گوید: «زمانی كه فرد برای بلند كردن اجسام سنگین از زمین خم می‌شود تا 40 برابر به زانوها، مچ پاها، كمر و گردن او فشار وارد می‌شود؛ بنابراین به افراد توصیه می‌شود برای بلند كردن اجسام سنگین بنشینند و سپس آنها را بلند كنند تا كمر و ستون فقرات آنان حداقل فشار را تحمل كند.»

 

وی همچنین با تاكید بر مراقبت از اندام‌های مختلف بدن توصیه می‌كند: «هنگام خانه‌تكانی از دست و پا به عنوان اهرم استفاده نشود. در حالی كه برخی از افراد چون نمی‌توانند جسمی را براحتی حمل كنند، از دست یا پای خود برای هل دادن آن استفاده می‌كنند. غافل از این‌كه این كار و بلند كردن اجسام با یك دست باعث وارد شدن فشار به شانه، آرنج، زانو و مچ دست و پا می‌شود.»

 

با توجه به هشدارهای متخصصان در مورد صدمات وارده به قسمت‌های مختلف بدن به خاطر داشته باشید كه عدم توجه به نكات ایمنی و بی‌دقتی هنگام فعالیت‌های مختلف بویژه كارهایی نظیر خانه‌تكانی می‌تواند سلامت افراد را به خطر انداخته و مشكلات جدی و گاه غیرقابل جبران به بار آورد.

 

جدیدترین مطالب سایت