بهترین روش های خانه تکانی (+ نکات مهم)

بهترین روش های خانه تکانی (+ نکات مهم)

خانه تکانی یکی از قدیمی ترین و زیباترین رسوم قدیمی ایرانیان است که قبل از آغاز سال جدید و قبل از عید نوروز انجام می شود. خانه تکانی به منظور تمیز کردن کثیفی های سال قبل و آغاز یک سال جدید در خانه ای تمیز و نو انجام می شود. در واقع خانه تکانی به ما یاد می دهد که با آغاز سال نو باید تمامی زشتی ها و کثیفی ها را از خود دور کنیم.

 

امروزه با وجود مشغله های کاری و روزانه فراوان، خانه تکانی برای خانم ها مقدار سخت شده است. زیرا زمان و انرژی کافی برای انجام آن را ندارند. اما خوشبختانه امروزه لوازم و ترفندهای جالبی برای خانه تکانی وجود دارند که تا حدودی کار را آسان کرده اند. در این مطلب می توانید خانه تکانی را قدم به قدم همراه با ترفندهای جالب آن یاد بگیرید.

 

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم؟

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که احتمالا بارها قبل از شروع خانه تکانی از خود پرسیده اید، این است: خانه تکانی را باید از کدام قسمت خانه شروع کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خانه تکانی حتما باید از قسمت آشپزخانه شروع شود. زیرا آشپزخانه وقت گیرترین و بعضا کثیف ترین بخش منزل است. زیرا شما در طول روز در آشپزخانه آشپزی می کنید و غذا می خورید. همچنین المان های زیادی در آشپزخانه وجود دارند که باید تمیز شوند. بنابراین تمیز کردن آشپزخانه بسیار وقت گیرتر است.

 

بعد از تمیز کردن آشپزخانه، سراغ تمیز کردن اتاق خواب ها بروید. بعد از اتاق خواب ها حتما باید سرویس های بهداشتی تمیز شوند. تمیز کردن حمام و توالت و جرمگیری آن ها بسیار مهم است. بعد از تمام این کارها نوبت به سالن پذیرایی می رسد. بعد از تمیز کردن سالن پذیرایی می توانید راهروها، تراس، حیاط، پارکینگ و … را نیز بشویید.

 


مطالب مشابه: بهترین روش های خانه تکانی عید


 

نکات مهم خانه تکانی عید

نکات مهم خانه تکانی عید

قبل از آن که به نحوه انجام خانه تکانی بپردازیم، می خواهیم یکسری نکات را به شما یادآور شویم. بدون رعایت این نکات قادر به انجام دادن خانه تکانی به نحو احسن نخواهید بود.

 

1. هرگز خود به تنهایی خانه تکانی را انجام ندهید. حتما از همسر، فرزندان و یا افراد دیگر کمک بگیرید.

2. اول ایمنی بعد کار! حتما وسایل برقی را ابتدا از برق بکشید یا برق آن قسمت از منزل را قطع کنید. سپس شروع به تمیز کاری کنید.

3. سعی کنید ابزار و مواد شوینده مناسبی برای نظافت تهیه کنید. از به کار بردن مواد شوینده سمی و قوی مانند سفید کننده ها جدا بپرهیزید.

4. ابزار و وسایل تمیزکاری مانند دستمال ها، تی ها و … را به صورت مرتب شسته و ضدعفونی کنید. این گونه از انتقال آلودگی به بخش های دیگر منزل جلوگیری خواهد شد.

5. قرار نیست خانه تکانی را در یک یا دو روز فورا تمام کنید. سعی کنید این کار را با حوصله و دقت کافی انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

6. برای تمیز کردن وسایل چوبی تنها از آب خالی استفاده کنید. زیرا وسایل چوبی به مواد شیمیایی بسیار حساس هستند.

 

تمیز کردن از بالا به پایین، از چپ به راست

تمیز کردن از بالا به پایین، از چپ به راست

خانه تکانی هر قسمت از منزل را از بالا به پایین و از چپ به راست شروع کنید. گردگیری از بالا به پایین باعث می شود تا بعدا گردوغبار وسایل بالایی بر روی وسایل پایینی نریزد. در غیر این صورت دوباره کاری خواهد شد. انجام کار از چپ به راست به این دلیل است که هیچ چیز را در خانه تکانی از قلم نیندازید. در واقع با این ترتیب می توانید تمامی المان ها و بخش های منزل را به ترتیب نظافت نمایید.

 

چربی زدایی دیوارهای آشپزخانه را فراموش نکنید

چربی زدایی دیوارهای آشپزخانه را فراموش نکنید

همان طور که گفتیم، خانه تکانی باید از آشپزخانه شروع شود. برای این کار بهتر است از دیوارها و لوسترهای آشپزخانه شروع کنید. برای تمیز کردن دیوارها یک مرباخوری مایع ظرفشویی را در 750 میلی لیتر آب گرم حل کرده و آن را روی دیوارها اسپری کنید. سپس دیوارها را با دستمال مرطوب تمیز نمایید.

 

اگر دیوارها بسیار چرب هستند، می توانید از چربی زداهای دیگر نیز بهره ببرید. برای تمیز کردن لوستر می توانید از شیشه پاک کن بهره ببرید. زیرا شیشه پاک کن هم به خوبی تمیز می کند و هم فاقد مواد شیمیایی قوی است.
برای تمیز کردن کابینت ها در خانه تکانی تنها از محلول مایع ظرفشویی و آب گرم بهره ببرید. زیرا کابینت های ام دی اف در برابر مواد شیمیایی مختلف ممکن است واکنش های بدی نشان دهند. مثلا شاید رنگ آن ها عوض شود. بنابراین اصلا از مواد شیمیایی قوی برای تمیز کردن کابینت های چوبی استفاده نکنید.

 

بعد از تمیز کردن کابینت ها، ابتدا آنان را گردگیری کرده و سپس محلول را به آن ها اسپری کنید. سپس با یک دستمال مرطوب کابینت ها را تمیز نمایید. درب کابینت ها را باز بگذارید تا داخل آن ها به خوبی خشک شود.

 

اجاق گاز را با محلول سرکه و جوش شیرین تمیز کنید

اجاق گاز را با محلول سرکه و جوش شیرین تمیز کنید

اگر اجاق گاز چربی دارید، حتما از محلول سرکه و جوش شیرین برای تمیز کردن آن بهره ببرید. یک قاشق چایخوری جوش شیرین و نصف فنجان سرکه را در یک لیتر آب گرم بریزید. سپس آن را در ظرف اسپری قرار دهید. محلول را بر روی اجاق گاز اسپری کرده و نیم ساعت صبر کنید.

 

سعی کنید محلول را هر 10 دقیقه یکبار اسپری کنید تا خشک نشود. سپس با یک اسکاچ نرم به آرامی روی گاز را بشویید و با دستمال مرطوب آن را تمیز نمایید. این گونه تمامی چربی ها و کثیفی ها از روی گاز به راحتی پاک می شوند.

 

بوی بد یخچال را با جوش شیرین از بین ببرید

بوی بد یخچال را با جوش شیرین از بین ببرید

یکی از معضلات اصلی خانم ها برای تمیز کردن یخچال، از بین بردن بوی بد یخچال است. یخچال ها با مواد هایی بودار همانند ترشیجات، سالادها و پیاز به راحتی بو می گیرند. مشکل اصلی این است که از بین بردن این بو بسیار سخت می باشد. اما با جوش شیرین دیگر نیازی نیست نگران این بو باشید. زیرا جوش شیرینی یک ضدبو قوی است.

 

برای این کار یک قاشق مرباخوری جوش شیرین و یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در 750 میلی لیتر آب حل کنید. سپس آن را به تمامی بخش های یخچال اسپری کرده و 5 دقیقه صبر کنید. با دستمال مرطوب و تمیز یخچال را تمیز نمایید. دقت کنید برای این کار ابتدا باید تمامی محتویات یخچال را خالی کنید.

 

مایکروفر را علاوه بر چربی زدایی، ضدعفونی کنید

مایکروفر را علاوه بر چربی زدایی، ضدعفونی کنید

همه ما در آشپزخانه خود فر یا مایکروفر داریم و برای پختن غذاها و خوراکی های مختلف از آن بهره می بریم. به همین دلیل مایکروفر چربی و آلودگی زیادی به خود می گیرد. برای آنکه سلامت خود و خانواده مان به خطر نیفتد، تمیز و ضدعفونی کردن مرتب این وسیله لازم است.

 

1. برای این کار می توانید از چربی زداهای شیمیایی بهره ببرید. اما مشکل این است که این چربی زداهای با بوی تندی که دارند باعث بو گرفتن ماکروفر می شوند.

2. برای این کار از ترکیب آبلیمو و جوش شیرین استفاده کنید. مقداری آبلیمو و جوش شیرین را در آب گرم حل کرده و به داخل مایکروفر اسپری کنید. البته قبل از آن مایکروفر را از برق بکشید.

3. سپس با یک اسکاچ نرم داخل مایکروفر را تمیز کرده و با دستمال داخل آن را خشک کنید. تا نیم ساعت درب مایکروفر را باز بگذارید تا داخل آن به خوبی خشک شود سپس آن را به برق بزنید.

 

سرویس کردن و نظافت لباسشویی و ظرفشویی

سرویس کردن و نظافت لباسشویی و ظرفشویی

شاید برایتان جالب باشد اما سرویس کردن و نظافت ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی نیز مهم است. بعد از آن که تمامی ظروف داخل کابینت ها را با ماشین ظرفشویی شستید، از مایع مخصوص برای تمیز کردن آن بهره ببرید. ضدعفونی کننده ها و جرم گیرهای ماشین ظرفشویی را می توانید از فروشگاه های بزرگ خریداری نمایید.

 

برای تمیز کردن لباسشویی و جرم گیری آن می توانید از یک لیوان سرکه سفید بهره ببرید. واشرهای داخل لباسشویی را به آرامی جدا کرده و آنان را با سرکه و آب گرم به خوبی بشویید. البته این کار را بهتر است بعد از اتمام شستشوی ملحفه ها و پرده ها انجام دهید.

 

اتاق خواب ها را به خوبی گردگیری کنید

اتاق خواب ها را به خوبی گردگیری کنید

بعد از اتمام آشپزخانه، نوبت به تمیز کردن اتاق خواب ها می رسد. گردگیری اتاق خواب ها را نیز همانند سایر مکان ها از سقف به پایین شروع کنید. لوسترها و پنکه های سقفی را به خوبی گردگیری کنید. پنجره ها را تمیز کرده و پرده ها را بشویید.

 

اگر بخارشوی دارید می توانید از بخارشور نیز بهره ببرید. کف اتاق خوابتان پارکت است یا موکت؟ اگر پارکت است تنها آن را یک تی ساده بکشید. اگر موکت است می توانید با استفاده از جاروبرقی به خوبی آن را گردگیری کنید. اگر قصد شستشوی موکت را دارید، حتما با آب سرد آن را شستشو دهید تا خراب نشود. البته به جزء شستشو می توانید به لکه گیری موکت نیز بپردازید. این مورد برای تمیز کردن موکت اتاق خواب کودکان بسیار کاربردی است.

 

تمیز کردن تشک ها با استفاده از بخارشوی

تمیز کردن تشک ها با استفاده از بخارشوی

یکی از دغدغه های اصلی خانم ها هنگام نظافت اتاق خواب، تمیز کردن تشک تخت خواب است. اگر به نور خورشید دسترسی دارید، بهتر است چند ساعت تشک ها را در مقابل نور آفتاب قرار دهید. با این کار تشک ها به صورت کامل تمیز شده و ضدعفونی می شوند. اگر به نور دسترسی ندارید، می توانید از بخارشوی بهره ببرید. بخار شور می تواند بخار داغ را با فشار و قدرت بالا به داخل تشک نفوذ داده و موجب ضدعفونی کردن آن شود.

 

اگر خودتان بخارشور ندارید، می توانید از خدمات موجود در این زمینه استفاده کنید. مبل شویی ها اکثرا کار تمیز کردن تشک را نیز به خوبی انجام می دهند. این کار با دستگاه مخصوص صورت می گیرد. دستگاه مخصوص تمامی آلودگی ها و کثیفی ها را از عمق تشک بیرون آورده و آن را نو می کند. این کار مخصوصا برای تشک تخت خواب کودکان بسیار ضروری است. زیرا کودکان بیشتر تشک خود را کثیف می کنند. تشک کثیف موجب انتقال بیماری ها و ایجاد آلرژی های مختلف برای کودک می شود.

 


مطالب مشابه: سریعترین خانه تکانی با این نکات طلایی


 

تمام ملحفه ها و پتوها را باید بشویید. چیزی را از قلم نیندازید

تمام ملحفه ها و پتوها را باید بشویید. چیزی را از قلم نیندازید

برای خانه تکانی اتاق خواب ها، شستن پتو، روتختی، ملحفه، روبالشی و … را اصلا فراموش نکنید. اگر لباسشویی شما ظرفیت بالایی داشته و فضای کافی دارید، نیازی به خشکشویی نخواهید داشت. بلکه می توانید خودتان در منزل به نوبت پتوها و روتختی ها را شستشو دهید. البته ممکن است این کار چند روز طول بکشد. اما در عوض شستشو توسط خودتان بهداشتی تر است. زیرا این گونه وسایل شما همراه با وسایل دیگران در خشکشویی شسته نمی شود.

 

اگر فضای کافی برای خشک کردن پتوها و روتختی ها را ندارید، بهتر است آنان را به خشکشویی واگذار نمایید. اما خودتان در منزل ملحفه ها و روبالشی ها را بشویید. مراقب باشید که چیزی را از قلم نیندازید. زیرا شستشوی تمام این المان ها لازم است.

 

سراغ تمیز کاری سرویس های بهداشتی بروید

سراغ تمیز کاری سرویس های بهداشتی بروید

اکنون که خانه تکانی اتاق خواب ها به اتمام رسیده است، باید سراغ سرویس های بهداشتی بروید. برای تمیز کردن سرویس های بهداشتی برخلاف جاهای دیگر منزل به مواد شیمیایی نیاز خواهید داشت. زیرا هیچ ماده طبیعی نمی تواند به اندازه مواد شیمیایی به خوبی سطوح سرویس بهداشتی را ضدعفونی کند. اسپری ها و پاک کننده های مختلفی برای سرویس های بهداشتی وجود دارند.

 

دقت کنید که سراغ مواد شیمیایی با بوهای تند نروید. زیرا این مواد برای سلامتی شما و دستگاه تنفسی تان ضرر دارند. برای از بین بردن جرم کاشی ها از سرکه سفید استفاده کنید. هرگز سفید کننده را همراه با هیچ مواد شیمیایی دیگر مخلوط نکنید. اگر قصد استفاده از سفید کننده را دارید، آن را به تنهایی استفاده نمایید. زیرا ترکیب سفید کننده با مواد دیگر سبب تولید گازهای سمی و کشنده خواهد شد.

 

اگر جنس وان حمام از سرامیک است، بهتر است از مواد شیمیایی برای تمیز کردن آن استفاده نکنید. برای تمیز کردن وان حمام و از بین بردن جرم ها و لکه های آن، محلول سرکه بی نظیر است. در یک لیتر آب دو فنجان سرکه و یک قاشق غذاخوری جوش شیرینی بریزید. سپس محلول را به صورت کامل به وان حمام اسپری کنید. بعد از 20 دقیقه با یک فرچه نرم سطح وان را بسابید. با این کار هم جرم ها از بین می روند هم حمام ضدعفونی خواهد شد.

 

از بین بردن جرم شیرآلات سرویس بهداشتی با محلول سرکه

از بین بردن جرم شیرآلات سرویس بهداشتی با محلول سرکه

از بین بردن جرم شیرآلات سرویس بهداشتی و آشپزخانه یکی از اصلی ترین دغدغه های خانم هاست. زیرا برای از بین بردن این جرم نباید از جرمگیر استفاده کرد. جرمگیر استیل را سیاه کرده و شیر آلات را خراب می کند.
برای از بین بردن جرم شیرآلات باید از سرکه و برای برق انداختن آن ها از جوش شیرین استفاده کنید. نیم فنجان سرکه سفید را با دو فنجان آب گرم و یک قاشق مرباخوری جوش شیرین ترکیب کنید. سپس این ترکیب را به سطح شیرآلات استیل خود اسپری نمایید.

 

20 دقیقه صبر کنید تا جرم و آهک به صورت کامل از سطح شیرآلات پاک شود. برای این کار می توانید از یک اسکاچ نرم استفاده کنید تا جرم ها آسان تر جدا شوند. اگر بعد از 20 دقیقه جرم ها پاک نشد، بار دیگر محلول را اسپری کرده و 20 دقیقه دیگر نیز صبر کنید. با این کار به راحتی می توانید شیرآلات خود را بدون آن که آسیبی به آن ها وارد کنید، برق بیندازید.

 

روش دیگری که برای تمیز کردن شیرآلات به کار می رود استفاده از خمیر دندان یا خمیر اصلاح صورت آقایان است. برای این کار مقداری خمیر دندان یا خمیر اصلاح صورت را به شیرآلات بزنید و نیم ساعت صبر کنید. بعد از نیم ساعت سطح شیر را با اسکاچ نرم ساییده و سپس آن را آبکشی نمایید.

 

نظافت سالن پذیرایی را از سقف و لوسترها شروع کنید

نظافت سالن پذیرایی را از سقف و لوسترها شروع کنید

در خانه تکانی گردگیری سقف را اصلا فراموش نکنید. البته مواظب باشید حین این کار از پله ها سقوط نکنید. می توانید از دستمال پارچه ای یا چوب مخصوص گردگیری برای تمیز کردن گردوخاک سقف بهره ببرید. برای تمیز کردن لوستر، ابتدا برق آن را به صورت کامل قطع کنید. اگر می توانید لوستر را جدا کنید که چه بهتر!

 

اگر نمی توانید آن را جدا کنید بهتر است در جای خودش به تمیز کردن آن بپردازید. برای این کار می توانید از شیشه پاک کن استفاده کنید. اما مراقب باشید که شیشه پاک کن را نباید مستقیم به لوستر و کریستال های آن بزنید.

 

مقداری شیشه پاک کن را بر روی سطح پارچه نخی یا دستمال اسپری کرده و سپس به آرامی تک تک کریستال ها را تمیز کنید. کریستال هایی که لکه های قوی دارند را از لوستر جدا کنید تا به صورت دستی شستشو داده شوند. قبل از تمیز کردن لوستر، یک پتو یا تشک ضخیم در زیر آن پهن کنید تا اگر کریستال ها به زمین خوردند، نشکنند.

 

برای تمیز کردن لکه های قوی کریستال ها، از محلول آب گرم و جوش شیرین بهره ببرید. بهتر است از سرکه یا آبلیمو استفاده نکنید. زیرا ممکن است سطح کریستال را کدر کنند یا موجب تغییر رنگ آن شوند.

 

پنجره ها را تمیز کرده و پرده ها را به خوبی بشویید

پنجره ها را تمیز کرده و پرده ها را به خوبی بشویید

در خانه تکانی اصلا نباید تمیز کردن پنجره های خانه را نادیده بگیرید. برای تمیز کردن پنجره ها ابتدا از سمت داخلی آن ها شروع کنید. با استفاده از یک دستمال مرطوب، لبه های داخلی پنجره را به صورت کامل گردگیری کنید. اگر به لکه برخوردید، از اسپری محلول سرکه و آب گرم برای تمیز کردن آن بهره ببرید.

 

سمت بیرونی پنجره ها را ابتدا با دستمال مرطوب گردگیری کنید. برای تمیز کردن لکه های شیشه هرگز از اسکاچ های زبر استفاده نکنید. زیرا این اسکاچ ها موجب خط و خش افتادن سطح شیشه می شوند. اجازه دهید لکه با محلول سرکه به خوبی خیس بخورد. بعد از 10 دقیقه با دستمال نرم به راحتی پاک خواهد شد. بعد از تمیز کردن لایه داخلی و بیرونی پنجره و گردگیری آن، با استفاده از شیشه پاک کن و دستمال مخصوص، شیشه ها را تمیز کنید.

 

برای تمیز کردن پرده ها می توانید هم آن ها را بشویید و هم از بخارشوی برای تمیز کردن آن ها بهره ببرید. خودتان در منزل با ماشین لباسشویی می توانید پرده های کوچک اتاق خواب ها را بشویید. فقط دقت کنید که در هنگام باز و بستن پرده ها به آن ها آسیب وارد نشود. برای جلوگیری از چروک خوردن پرده ها، بعد از شستشو در زمانی رطوبت دارند، آنان را نصب کنید.

 

این گونه پرده در حالت آویزان به خوبی خشک شده و اصلا چروک نمی خورد. بهتر است شستشو و اتوی پرده های بزرگ تر و سنگین تر را به خشکشویی بسپارید. البته خودتان هم می توانید تکه تکه این پرده ها را بشویید. اما شستن پرده های بزرگ و گران قیمت به تجربه و تخصص بیشتری نیاز دارد. بنابراین بهتر است ریسک نکنید.

 

تمیز کردن مبل ها با جاروبرقی، بخارشور یا شامپو فرش؟

تمیز کردن مبل ها با جاروبرقی، بخارشور یا شامپو فرش؟

اگر در منزل کودک ندارید و مبل ها همیشه کاور مخصوص داشته اند، نیازی به شستشوی آن ها نیست. بلکه کافیست تنها با یک جاروبرقی یا بخارشوی سطح آن ها را تمیز کنید. اگر لکه هایی روی پارچه مبل ها وجود دارد، با شامپو فرش و بخارشور به راحتی می توانید لکه ها را پاک کنید.

 

اگر مبل هایتان کاور نداشته اند و حسابی کثیف هستند، بهتر است نظافت را به مبل شویی ها بسپارید. مبل شویی ها با دستگاه مخصوصی که دارند می تواند چرک و کثیفی را از اعماق مبل ها بیرون کشیده و آن را نونوار کنند. توصیه می کنیم بعد از شستن مبل ها حتما برای آن ها کاور بخرید تا به راحتی کثیف نشوند.

 

یک فکری به حال فرش ها بکنید! لکه گیری یا شستشوی کامل؟

یک فکری به حال فرش ها بکنید! لکه گیری یا شستشوی کامل؟

همه ما خانه تکانی عید را با شستن فرش ها به یاد داریم. اگر فرش هایتان لکه های زیادی دارد، بهتر است از خیر لکه گیری آن ها بگذرید. زیرا لکه گیری نمی تواند پاسخگوی تمیز کردن آن ها باشد. در این حالت بهترین کاری که می توانید بکنید، پیدا کردن یک قالیشویی خوب برای سپردن شستشوی فرش ها به آن هاست.

 

اگر فرش هایتان تنها یک یا چند لکه جزئی دارند، می توانید به راحتی آن ها را لکه گیری کنید. استفاده از شامپو فرش و بخارشور برای لکه گیری فرش ها بسیار مناسب است. البته لکه گیری بستگی به نوع لکه فرش دارد. مثلا ترفند پاک کردن لکه چربی با پاک کردن لکه قهوه فرش می کند. بنابراین قبل از شروع به لکه گیری حتما در اینترنت در مورد پاک کردن لکه مربوطه سرچ کنید.

 

خدمات مبل شویی شامل خدمات شستشوی فرش در منزل نیز می باشد. اگر فرش دستبافت دارید و نگران خراب شدن آن هستید، می توانید از دستگاه مبل شویی برای تمیز کردن آن بهره ببرید.

 


مطالب مشابه: 30 روش مناسب برای خانه تکانی عید نوروز


 

جمع بندی

در این مقاله به صورت کامل به روش های خانه تکانی، نکات و ترفندهای تمیز کردن منزل قبل از عید نوروز پرداختیم. فراموش نکنید که رعایت اصول ایمنی قبل از انجام هر گونه خانه تکانی بسیار مهم می باشد. برای تمیز کردن وسایل برقی ابتدا آن ها را از برق بکشید، سپس شروع به تمیز کاری کنید. اگر به کمک نیاز داشتید، حتما از اطرافیان برای تمیز کاری کمک بگیرید. کمک گرفتن از کودکان برای این کار می تواند سبب افزایش حس مسئولیت پذیری آن ها در حفظ نظافت منزل شود.

جدیدترین مطالب سایت