رفع چین و چروک پیشانی و صورت چگونه امکان پذیر است ؟

مجموعه : سلامت پوست
رفع چین و چروک پیشانی و صورت چگونه امکان پذیر است ؟

رفع چین و چروک پیشانی

چین و چروک پیشانی و صورت باعث افزایش سن و پیری زودرس خواهد شد برای رفع و جلوگیري از چین و چروک این مقاله را از دست ندهید. چین و چروک صورت ؛ مثل خطوط اخم،خطوط بین ابرو و پا کلاغی کـه خطوط گوشه چشم ایجاد می شود. حتی نور خورشید بیش از حد می تواند چین و چروک ایجاد کند.

 

از چین پیشانی چه میدانی؟

از بچگی آدم‌هاي‌ زیادی را می‌شناختم كه روی پیشانی آن ها پر از چین بود. همیشه فكر می‌كردم چون آدم‌هاي‌ خشمگین‌اي بوده‌اند یا پیر شده‌اند، پیشانی‌شان چین افتاده اسـت…

 

 چند روز پیش جلوی آینه موهایم را مرتب می‌كردم كه متوجه یك خط باریك و كمرنگ روی پیشانی‌ام شدم. من كلا آدم شادی هستم، سن و سالی هم ندارم كه خودم را پیر حساب كنم!

 

بنابر این با دكتر غلامحسین غفارپور، متخصص پوست، ناخن و لیزر و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، درباره چین‌هاي‌ پیشانی، علل پیدایش، راه‌هاي‌ پیشگیری و روش‌هاي‌ درمان ان مصاحبه كردم.

 

رفع چین و چروک پیشانی و صورت چگونه امکان پذیر است ؟

روش هاي‌ ساده و طبیعی کـه با بـه کار بستن انها چین و چروک پوستتان از بین می‌روند:

 

1- شکر را از رژیم غذایی خود حذف کنید

قند و بـه خصوص شکر تصفیه شده کلاژن پوست را از بین برده و پوست شـما شل می شود.

 

2- مواد غذایی کـه دشمن پیری اسـت

میوه ها و سبزیجات بـه دلیل دارا بودن ویتامین هاي‌ ضروری، موادمعدنی و آنتی اکسیدان، گوشت منبع غنی پروتئین ها و اسیدهای آمینه، آجیل ها سرشار از پروتئین، ویتامین ها و موادمعدنی موجب می شوند پوست شـما بـه مواد مورد نیاز مانند پروتئین برای ساخت کلاژن و الاستین را بدست بیاورد و کمتر چروکیده شود.

 

3- شکلات ضد آفتاب خوردنی

شکلات تیره «با میزان بسیار کمی شکر» بـه دلیل ان کـه حاوی دو ماده شیمیایی گیاهی، اپی کتیچین و کاتچین اسـت از پوست در برابر آسیب هاي‌ اشعه ماورابنفش خورشید محافظت می‌کند.

 

4- پوستتان رابا لایه برداری جوان و زیبا کنید

لایه برداری پوست هاي‌ مرده موجب تحریک و جوان سازی سلول هاي‌ پوستی می شوند. همیشه خاطرجمعی حاصل کنید کـه از محصولات مراقبت از پوست طبیعی بـه جای انواع شیمیایی ان استفاده کنید.

 

5- پوستتان را مرطوب نگه دارید

از محصولات مراقبت از پوست ومرطوب کننده هاي‌ طبیعی و مواد مغذی استفاده کنید، بـه یاد داشته باشید از محصولات حاوی پارابن، فتالات و فرآورده هاي‌ نفتی کـه مواد شیمیایی سمی و استرس زا هستند بـه هیچ عنوان استفاده نکنید.

 

6- سیگار نکشید

اگر سیگار میکشید احتمال چین و چروک بیشتر از افراد غیر سیگاری اسـت. سیگار کشیدن  باعث کاهش کلاژن پوست می شود، کـه بخش مهمی از ساختار پوست را تشکیل میدهد.

 

برای ادامه و رفع چین و چروک روی لینک زیر کلیک نمایید :

 


حتما بخوانید:  خلاص شدن از چین و چروک با ماسک معجزه آسا


 

رفع چین و چروک پیشانی و صورت چگونه امکان پذیر است ؟

 دلیل ایجاد چین‌ روی پیشانی چیست؟

دلیل ایجاد چین روی پیشانی – برخلاف تصور عامه، عامل وراثت دراین زمینه چندان موثر نیست و شایع ترین علت این چین‌ها انقباض‌هاي‌ تكرارشونده عضلات صورت و پیشانی اسـت.

 

هر عاملی كه باعث انقباض بیش از حد، مداوم و طولانی‌مدت عضلات صورت شود، میتواند روی پوست صورت چین ایجاد كند؛ خنده‌هاي‌ بیش از حد، استرس و اضطراب و اخم و عصبانیت می توانند در ایجاد این چین‌ها در سنین 20 تا 50 سال نقش داشته باشند اما در سنین بالای 50 سال، دلیل چین‌وچروك‌هاي‌ صورت، بیشتر پیر شدن پوست اسـت.

 

عده‌اي اعتقاد دارند برخی غذاها میتواند حالت خاصی را در سلول‌هاي‌ پوست ایجاد كند و باعث بیشتر شدن چین‌هاي‌ پیشانی شود. آیا رژیم‌هاي‌ غذایی مختلف در ایجاد یا رفع این چین‌ها نقش دارند؟

 

بـه‌طور كلی مصرف غذا هاي دریایی بـه دلیل اینكه حاوی امگا3 هستند، در رفع چین پیشانی موثر اسـت پس گنجاندن این نوع غذاها در برنامه غذایی خانواده توصیه میشود.

 

 چرا حالت‌هایي مثل خنده و خشم باعث ایجاد این چین‌ها می شوند؟

همه ی حالت‌هاي‌ چهره بـه‌وسیله عضلات خاصی در هر منطقه از صورت ایجاد میشود و این حركت‌ها بـه‌تدریج باعث ایجاد چین‌وچروك‌هایي در ان مناطق میشوند. چین‌هاي‌ روی پیشانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 

در منطقه بین دو ابرو و كمی بالاتر از ان؛ عضله‌اي بـه سمت بالا و خط رویش مو وجوددارد كه در طول یك خط مستقیم تا پشت سر ادامه دارد. كار این عضله كه نامش عضله پیشانی «فرونتالیس ماسل» اسـت، بالابردن ابروهاست.

 

عضله دیگری هم بـه نام «پروسروس» بین دو ابرو و روی استخوان بینی وجوددارد كه بـه طرف بالا امتداد مییابد. این عضله، عضله نازك، دوكی و مسطحی اسـت كه وظیفه ان پایین كشیدن ابروهاست.

 

انقباض این عضلات باعث میشود پوست دراین منطقه دچار كشش شود. این كشش در اثر تداوم و تكرار باعث افزایش سطح پوست می شود ودر نتیجه در حالت رهاشدگی ماهیچه، پوست ان ناحیه دچار چین‌خوردگی خواهدشد كه خودرا بـه صورت خطوط افقی نشان می دهد.

 

چطور می توان این چین‌ها را از بین برد؟

از بین بردن چین روی پیشانی – باید عامل ایجاد‌كننده ان حذف شود و از انقباض عضلات ایجاد‌كننده این چروك‌ها پیشگیری كرد. اصلی‌ترین راه از بین بردن چین‌وچروك‌هاي‌ پیشانی، فلج كردن نسبی عضلات صورت «طبق معمول 30 تا 60 درصد» و ایجاد فرصت برای ترمیم پوست اسـت.
 

آیا روش خاصی هم برای این كار وجوددارد؟

بله، این كار بـه وسیله بوتولینیوم A كه در بازار ایران با نام بوتاكس شناخته می شود، انجام می گیرد. این زهر را یك نوع باكتری بی‌هوازی بـه نام كلستریدیوم بوتولینیوم كه عامل ایجاد‌كننده مسمومیت بوتولیسم با مصرف كنسروهای غذایی اسـت، تولید می‌كند.

 

وقتی این زهر را بین یا زیر پوست یا در عضلات منطقه صورت با حجم معین تزریق می‌‌كنند، باعث فلج شدن نسبی این عضلات می شود و بـه‌تدریج چین‌ها التیام خواهد یافت.

 

این فلج شدن چگونه اسـت؟

بعد از تزریق بوتاکس، عضلات طی یك تا دو روز شروع بـه فلج شدن نسبی می‌كنند و تا14 روز این حالت بـه حد نهایی می رسد. پس از این مدت، شخص دیگر قادر نخواهدبود با استفاده از عضلات ان ناحیه از صورت، روی پوست خود چین ایجاد كند.
 

مدت اثر بوتاكس تا چه زمانی اسـت؟

اثر بوتاکس طبق معمول حدود 4 تا 6 ماه كاملا خواهد ماند. طبق معمول این فلج نسبی بعد از 6 تا 8 ماه از بین خواهدرفت و شخص بـه تزریق مجدد نیاز پیدا می‌كند.

 

برای از بین بردن چین‌وچروك‌هاي‌ سایر نقاط صورت هم میتوان از این ماده استفاده كرد؟

بله، برای از بین بردن چین‌هاي‌ سایر قسمت‌هاي‌ صورت مثل خطوط اخم، خطوط اطراف چشم و خطوط زیر چشم نیز میزان تعیین شده‌اي از همین ماده تزریق میشود.

 

استفاده از این روش برای رفع چین‌وچروك صورت عوارض جانبی هم دارد؟

بله، تزریق زهر بوتولینیوم A میتواند عوارضی برای مصرف‌كننده داشته باشد كه البته بیشتر انها مربوط بـه تكنیك تزریق هستند. پس از تزریق، احتمال افتادگی پلك فوقانی وجوددارد. همچنین ممكن اسـت زهر با نفوذ بـه عضلات كره چشم، آن ها را فلج كند و باعث دوبینی شود. گاهی هم این تزریق باعث افتادگی پلك پایین میشود. با عوارض ناشی از اشكال در تكنیك تزریق نیز ممكن اسـت فرد تا یكی دوهفته بعد از تزریق، سردرد داشته باشد.

 

نمیتوان روش درمانی دیگری برای از بین بردن چین‌هاي‌ روی پیشانی پیشنهاد كرد؟

چرا، روش‌هایي مثل استفاده از لیزر فركشنال CO2 هم كه قابلیت از بین بردن چین‌وچروك‌هاي‌ ریز را دارد، وجوددارد ولی اگر چین‌هاي‌ ایجاد شده عمیق باشند، بهترین روش استفاده از بوتولینیوم اسـت.

رفع چین و چروک پیشانی و صورت چگونه امکان پذیر است ؟

استفاده از ماسك‌هاي‌ میوه هم می تواند موثر باشد؟

نه، ما نمی توانیم برای رفع چروك‌هایي كه منشاء عضلانی دارند، از روشی استفاده كنیم كه حداكثر می تواند روی پوست اثر داشته باشد. البته می توان از این ماسك‌هاي‌ حاوی اسیدهای میوه، در كنار درمان با بوتولینیوم استفاده كرد.

 

هزینه درمان با بوتاكس چقدر اسـت؟

آمپول بوتاكس كمی بیشتر از 200هزارتومان قیمت دارد و علاوه بر ان متخصصی كه تزریق انجام می دهد نیز مبلغی دریافت می‌كند. البته این محصول بـه‌وسیله چند شركت چینی، كره‌اي، انگلیسی و آمریكایی تولید میشود و مقادیر ماده موثر در بسته ‌بندی‌هاي‌ هریك از این شركت‌ها، تفاوت دارد و برحسب ان قیمت آمپول هم متفاوت خواهدبود.

 

در حال حاضر این كار در تعداد زیادی از آرایشگاه‌هاي‌ زنانه نیز انجام می شود. آیا واقعا باید حتماً بـه وسیله متخصص انجام شود؟

بـه هرحال فردی كه این تزریق‌ را انجام میدهد، باید آگاهی كافی از آناتومی و تشریح صورت داشته باشد وگرنه نتیجه خوبی نخواهد داشت.

 

آیا راه خاصی برای پیشگیری از بـه وجود آمدن این چین‌ها وجوددارد؟

تنها راه جلوگیري از ایجاد چین‌هاي‌ پیشانی و چین‌هاي‌ صورت، این اسـت كه حتی‌المقدور از انجام حركت با اجزای صورت خود پرهیز و از كرم‌هاي‌ ضدآفتاب برای پیشگیری از پیر شدن پوست استفاده كنید.

 

طبق معمول افرادی كه چشمان روشن دارند، در هوای آفتاب ناخودآگاه با استفاده از عضلات صورت خود، چشمشان را تنگ می‌كنند كه میتواند ایجاد چین‌هاي‌ صورت را تشدید كند. این افراد نیز می توانند در نور شدید عینك‌هاي‌ آفتابی بزنند.

رفع چین و چروک پیشانی و صورت چگونه امکان پذیر است ؟

ماسک ضد چروک:

مواد لازم:

4 قاشق چای خوری وازلین،2قاشق چای خوری عسل،2 شماره زرده تخم مرغ،2 قاشق غذاخوری روغن زیتون یا بادام.

 

طرز تهیه:
1.  وازلین رابا استفاده از بخار آب مایع کنید. تنها چند دقیقه طول می‌کشد تا وازلین مایع شود
2. وقتی گرمای ان از بین رفت مواد دیگر را بریزید
3. هم زده تا صاف و یکدست شود
4. بـه آرامی روی پوست میمالیم و ماساژ میدهیم
5. بعد از نیم ساعت با دستمال مرطوب  پاک می‌کنیم

 

دكتر غلامحسین غفارپور

جدیدترین مطالب سایت