آیا تلگرام فیلتر میشود؟ (نکاتی درباره فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام)

آیا تلگرام فیلتر میشود؟ (نکاتی درباره فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام)

این روز ها بحث فیلتر تلگرام و اینستاگرام در بعد ازآن داغ است. خیلی ها دنبال خبر دقیق در مورد فیلتر شدن این دو شبکه اجتماعی بزرگ در ایران هستند.

 

به گزارش تالاب به نقل از عصر ایران یک نماینده مجلس شورای اسلامی اخیراً گفته است که علاوه بر تلگرام، اینستاگرام و واتساپ هم به مرور زمان فیلتر خواهد شد.

 

آیا تلگرام فیلتر میشود ؟

دراین باره نکات زیر قابل تأمل است:
1 – نماینده مجلس، وکیل مردم است و وکیل باید مطالبات موکل را پیگیری کند. قریب به اتفاق جمعیت فعال کشور که در انتخابات هم شرکت کرده اند، از پیام رسان هایي مانند تلگرام و اینستاگرام استفاده میکنند و مطالبه شان هم این است که فعالیت شان ادامه یابد.

 

این چه وکالتی است که وکیل، دقیقاً خلاف نظرات موکل اش عمل میکند؟

2 – در روزهای اخیر برای توجیه فیلترینگ تلگرام گفته می‌شود که این پیام رسان در صدد راه اندازی ارز دیجیتال خودش است و لذا ادامه فعالیت اش در ایران میتوان آثار نامطلوب اقتصادی داشته باشد. فارغ از این‌که چنین توجیهی، موجه است یا نه، باید پرسید مگر اینستاگرام هم می‌خواهد ارز دیچیتال راه بیندازد؟ چرا با مردم رو راست نیستید؟! می‌دانید مردم می فهمند؟آیا تلگرام فیلتر میشود؟ (نکاتی درباره فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام)

تلگرام فیلتر خواهد شد

3 – بحث فیلترینگ پیام رسان ها، در شرایطی که نه بحث امنیتی در بین است و نه ارز دیجیتالی در کار است و نه درصورت راه اندازی آن، آثار نامطلوبش ثابت شده، از بحث منافع کشور عبور کرده و رسماً به مرز مردم آزاری رسیده است.

 

همین حالا میلیون‌ها نفر در ایران برای روابط خانوادگی، کار و کسب، امور اجتماعی، اطلاع رسانی و تبلیغات و تفریح و سرگرمی از تلگرام و اینستاگرام و واتساپ و … استفاده میکنند، از مادر بزرگی که دلخوشی اش این است که با نوه هایش در تلگرام در تماس است و جوانی که فروشگاهی در اینستاگرام راه انداخته تا مدرسی که دوره هاي‌ آموزشی اش را در تلگرام عرضه می‌کند و رسانه اي که خبررسانی اش را دراین بستر انجام می‌دهد.

 

اکثرشان هم اصلاً کاری با سیاست ندارند اما ناگهان متوجه می‌شوند که ابزار ارتباط و کارشان را می‌خواهند از ایشان بگیرند! آیا این آزردن دهها میلیون ایرانی نیست؟!

 

4 – بحث هاي‌ امنیت ملی را در توجیه فیلترینگ مطرح میکنند. اگر همین امروز ترامپ و نتانیاهو باهم جلسه بگذارند تا راهی پیدا کنند که دریک لحظه 45 میلیون ایرانی را ناراضی کنند، نخواهند توانست ولی بستن تلگرام، همین کار را میکند.

 

به راستی کدام ضد امنیتی و خلاف مصالح نظام است؟ ادامه فعالیت تلگرام و اینستاگرام مثل سال هاي‌ اخیر – که مشکل زا نبوده اند – یا ناراضی کردن 45 میلیون ایرانی و از جمله میلیونها نوجوان و جوان که قرار است نگاه شان به نظام و انقلاب شکل بگیرد؟

 

بله! اگر در مقطعی اتفاقاتی مانند انچه در دی 96 رخ داد، اتفاق بیفتد، میتوان موقتاً محدودیت هایي ایجاد کرد ودر همه ی جهان هم همین گونه است ولی محروم سازی یک ملت از حقوق ارتباطی اش، اقدامی نابخردانه و موتور مولد نارضایتی هاي‌ عمیق اجتماعی است که آثارش را بر نظام تحمیل خواهد کرد. واقعاً چگونه می‌توان از تبعات منفی این اقدام غافل بود؟!

 


حتما بخوانید: تلگرام فیلتر شده | تلگرام فیلتر می‌ شود ؛ موبوگرام نه !


 

5 – در روسیه، یک شعبه مشخص از دادگاه هاي‌ این کشور، حکم به فیلترینگ تلگرام داده است ولی در ایران، مدام از فعل مجهول استفاده می‌شود: تصمیم گرفته شده است تلگرام فیلتر شود، اینستاگرام فیلتر میشود و… .

 

چه کسی چنین تصمیمی گرفته است؟ به مردم بگویید که مسؤولیت بسته شدن احتمالی پیام رسان ها با چه کسی است؟ تلگرام که خود بخود فیلتر نمی‌شود؛ افرادی آنرا فیلتر می‌کنند و مردم حق دارند این افراد را بشناسند.

 

6 – وقتی مردم احساس میکنند که مسدودسازی پیام رسان هاي‌ خارجی، برای هل دادن اجباری انها به سمت پیام رسان هاي‌ داخلی است، موضع منفی میگیرند چرا که هیچ فرد عاقل بالغی دوست ندارد دیگران وی را وادار به کاری کنند.

 

این روش، پیام رسان هاي‌ داخلی را در موضع ضعف و نفرت قرار می‌دهد زیرا مردم به این جمع بندی میرسند که به خاطر پیام رسان هاي‌ داخلی، از پیام رسان محبوب خودشان محروم شده اند.

 

حال آن که اگر داخلی ها درکنار پیام رسان هاي‌ خارجی فعال باشند، با استفاده از مزیت هاي‌ نسبی مانند امکان تراکنش هاي‌ مالی، تماس هاي‌ صوتی، اینترنت رایگان و … می‌توانند سهم خودرا اندک اندک اما ماندگار، از بازار بگیرند. این رشد تدریجی و آبرومندانه، در دراز مدت به نفع پیام رسان هاي‌ داخلی است.

 

7 – آقایان و خانم هاي‌ مسؤول! مردم شما را بر کرسی هاي‌ ریاست و وزارت و وکالت و … نشانده اند تا به انها خدمت کنید و زمینه اشتغال، رونق اقتصادی، توسعه علمی، آرامش روانی، گسترش مردمسالاری، حفظ حقوق شهروندی و … را فراهم سازید نه این‌که مدام روی اعصاب و روان مردم بروید و هر بار به بهانه اي نگران شان کنید؛ به کارها و مسؤولیت هاي‌ اصلی تان برسید و بگذارید مردم که آگاه تر از شما هستند، زندگی شان را بکنند.

 

فیلتر تلگرام آیا عملی میشود ؟

 

منبع: عصر ایران

جدیدترین مطالب سایت