سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط سپاه پاسداران (عکس)

سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط سپاه پاسداران (عکس)

سپاه یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی را سرنگون کرد!

پهپاد غول پیکر جاسوسی «گلوبال هاوک» ۲۲۲ میلیون دلاری آمریکایی کـه امروز در آسمان هرمزگان، توسط سامانه دفاع هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد.

 

 سپاه پاسداران در اطلاعیه اي اعلام کرد: در اولین ساعات بامداد امروز«پنجشنبه 30 خرداد» یک فروند پهپاد جاسوسی “گلوبال هاوک “امریکا بعد از تجاوز بـه حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، نزدیکی تنکه هرمز، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

 

یک مقام نظامی کشور آمریکا هدف قرار گرفتن پهپاد این کشور در نزدیکی ایران را تایید کرده اما مدعی شد کـه در حریم هوایی ایران وارد نشده بود. با تایید رسمی رهگیری و سرنگون شدن یک پهباد آمریکایی از سوی سخنگوی سنتکام، قیمت جهانی نفت از ۶۳ دلار عبور کرد

 

سامانه منهدم کننده پهپاد آمریکایی

پهپاد آمریکایی توسط سامانه موشکی “سوم خرداد” مورد هدف قرار گرفته اسـت، این سامانه چه ویژگی‌هایي دارد و کاربرد ان چیست؟  “سوم خرداد” یک سامانه موشکی پدافندی اسـت کـه بردی معادل 50 کیلومتر دارد و می تواند اهداف در برد کوتاه و متوسط را مورد اصابت قرار داده و منهدم کند. 

 

این سامانه تماما مستقل اسـت؛ این بدین معناست کـه کلیه امور یعنی شناسایی، رهگیری، تعقیب و درگیری با هدف مورد نظر از روی همین یک سامانه انجام میشود کـه خود بـه کاهش حجم یگان‌ها و نفرات کمک کرده و از طرفی شناسایی محل استقرار آن ها بـه علت تحرک و جابجایی سریع برای دشمن بسیار مشکل خواهد شد.

سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط سپاه پاسداران (عکس)

“سوم خرداد”  میتواند هم زمان 4 هدف را رهگیری و 8 موشک را شلیک کنید. بـه نظر تاکتیک مورد نظر فرماندهان ایرانی برای استفاده از این سامانه بـه دلیل تحرک بالا و تجمیع تمام سامانه‌ها بر روی یک شاسی در راستای بحث “شلیک کن – فرار کن” اسـت.

 

دراین تاکتیک کـه بـه نوعی برای استراتژی نبرد ناهمطراز ایده آل اسـت، دسته‌هاي‌ چندتایی از این سامانه در نقاط مختلف مستقر شده و اهداف پرنده را غافلگیر میکنند.

 

رادار سامانه سوم خرداد  توان اسکن بسیار سریع در فضای اطراف خودرا دارد ودر کسری از ثانیه توانایی جهش فرکانسی بین 500 تا برخی موارد 1000 فرکانس را دارد ودر برابر جنگ الکترونیک دشمن از توانایی مقاومت بسیار بالایی برخوردار اسـت.

 

 سایت ایران پروجکت درباره سامانه پدافندی “سوم خرداد” نوشت: «این سامانه موشکی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته شده اسـت  و قابلیت هاي‌ ویژه اي دارد. این سامانه در طول 18 ماه ساخته شده و بردی معادل 50 کیلومتر را دارد و می تواند انواع پرنده ها را هدف قرار دهد.»

 

سامانه سوم خرداد می تواند انواع “جنگنده ها” ؛ “بمب افکن ها”؛ “موشک هاي‌ کروز” و … را مورد اصابت قرار دهد و ارتفاعی معادل 25 تا 75 هزار متر را تحت پوشش قرار دهد. 

 

سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط سپاه پاسداران (عکس)

 

در مجموع سامانه پدافند موشکی “سوم خرداد” یک سیستک پیشرفته در برد کوتاه و متوسط بوده کـه می تواند انواع پرنده ها را در برد 50 کیلومتر و ارتفاع تا 75 هزار متر  رهگیری و منهدم کند  و این سیستم می تواند جنگنده هاي‌ آمریکایی را درصورت تعرض نابود کند. 

 

سامانه هاي‌ پدافندی جمهوری اسلامی ایران در گذشته نیز آزمون خودرا در زمینه مقابله با تجاوزات ایالات متحده ایالات امریکا بـه خوبی پس داده اند و مثال بارز ان انهدام “هرمس 450” اسرائیل و شکار پرنده جاسوسی ایالات امریکا در سال‌های گذشته بود. 

منبع : ایرنا

جدیدترین مطالب سایت