همه چیز در مورد شهر کوچک سرپل ذهاب

همه چیز در مورد شهر کوچک سرپل ذهاب

آشنایی با منطقه دقیق سرپل ذهاب 

 

سرپل ذهاب یکی از شهر های کوچک استان کرمانشاه هست که متاسفانه در چند روز پیش زلزله سهمگین این شهر کوچک را زیر آوار برد و تعداد بسیار زیادی کشته داد .

 

به گزارش تالاب سرپل ذهاب Sarpol-e Zahab «زهاب» «کردی:سه‌رپێڵ زه‌هاو» یکی از شهر های استان کرمانشاه ایران هست. مردم این شهر کرد میباشند. این شهر مرزی ایران در دوران جنگ ایران و عراق به شدت آسیب دید اما بعد از جنگ بازسازی شد.

 

این شهر در ۴۵ درجه و ۵۲ دقیقه طول شرقی و ۳۴ درجه و ۲۴ درجه عرض جغرافیایی ودر غرب کشور و مختوم‌الیه شیب ارتفاعات زاگرس بر سر راه بین‌ المللی تهران – بغداد موسوم به جاده کربلا واقع گردیده‌هست. این شهر بنگاه شهرستان سرپل ذهاب هست.

 

این شهرستان با قدمتی بالغ بر ۲۸۰۰ سال گذشته از میلاد مسیح با فاصله ۶۶۵ کیلومتری از تهران واقع گردیده‌هست و از شهرستانهای مرزی و باستانی استان کرمانشاه هست.

 

همه چیز در مورد شهر کوچک سرپل ذهاب

 

جمعیت سرپل ذهاب درسال ۱۳۹۰ :  ۸۵.۶۱۶ تعداد دهستانها ۵ شماره که عبارتند از ۱- پاطاق«بشیوه» ۲- بزمیر آباد ۳- دشت ذهاب ۴- قلعه شاهین ۵- قره بلاغ شهرستان سرپل ذهاب از شمال به شهرستان جوانرود، از غرب به شهرستان قصرشیرین و کشور عراق، از شرق به شهرستان اسلام آباد غرب و از جنوب به شهرستان گیلان غرب محدود میشود.

 

فاصله بین کرمانشاه و سرپل ذهاب : ۱۴۴ کیلومتر فاصله

 

سرپل ذهاب تا کاخ شیرین : ۳۰ کیلومتر فاصله

 

سرپل ذهاب تا دالاهو : ۴۵ کیلومتر

 

فاصله سرپل ذهاب تا گیلانغرب : ۵۴ کیلومتر

 

فاصله سرپل ذهاب تا ثلاث باباجانی : ۷۶ کیلومتر

 

فاصله سرپل ذهاب تا اسلام آباد غرب : ۷۸ کیلومتر

 

فاصله سرپل ذهاب تا ایوان : ۱۱۶ کیلومتر فاصله سرپل ذهاب تا جوانرود : ۱۲۴ کیلومتر

 

فاصله سرپل ذهاب تا روانسر : ۱۴۴ کیلومتر

 

فاصله سرپل ذهاب تا چرداول : ۱۵۵ کیلومتر

 

فاصله سرپل ذهاب تا ایلام : ۱۵۷ کیلومتر

 

فاصله سرپل ذهاب تا سیروان : ۱۶۴ کیلومتر

 

فاصله سرپل ذهاب تا پاوه : ۲۰۰ کیلومتر

 

آثار دیدنی سرپل ذهاب نقش‌برجسته آنوبانی‌نی «کهن‌ترین کتیبهٔ سنگی آسیا» دکان داوود مقبره احمد بن اسحاق سرابگرم آبشار پیران باغ‌هاي گلین ارتفاعات دالاهو منطقه پاتاق زلزله سرپل ذهاب روز یکشنبه ۲۱ آبان سال ۱۳۹۶، ساعت ۲۱:۴۸دقیقه ، زلزله اي به بزرگی ۷٫۳ ریشتر غرب ایران و شرق عراق را لرزاند که کانون این زلزله به دلیل نزدیکی به شهرستان سرپل ذهاب بیشترین ضرر رابه این شهر وارد کرد. 

همه چیز در مورد شهر کوچک سرپل ذهاب

منبع : Seten.ir

جدیدترین مطالب سایت