معرفی بهترین غذاهای سنتی کرمانشاه (عکس)

معرفی بهترین غذاهای سنتی کرمانشاه (عکس)

معرفی غذاهای محبوب و بسیار خوشمزه محلی استان کرمانشاه 

کرمانشاه یکی از مناطق دیدنی ایران اسـت کـه بـه دلیل داشتن اماکن تفریحی تاریخی و اب و هوای دلپذیر گردشگری خوبی را داراست و همچنین غذا هاي محبوب و لذیذ و خوشمزه ایی کـه دارد توریست هاي‌ زیادی را بـه خود جذب می‌کند . دراین مطلب می خواهیم بـه معرفی غذا  هاي‌ محبوب و محلی و آش هاي‌ سنتی استان کرمانشاه بپردازیم همراه سایت تالاب باشید.

 

معرفی بهترین غذاهای سنتی کرمانشاه (عکس)

 

ابتدا  نیم نگاهی بـه معرفی اثار تاریخی آن می‌اندزیم  طاق بستان، کتیبه‌ بیستون، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان و معبد آناهیتا و غیره، از مهم‌ترین مکان هایي هستند کـه جذابیت کرمانشاه را برای توریست ها چندین برابر نموده اند.

جذابیت کرمانشاه تنها بـه این مناطق ختم نمیشود و دارای ابعاد مختلف دیگری هم هست کـه غذای سنتی کرمانشاه، از مهمترین این ابعاد اسـت. اصلا همین ترکیب دوست داشتنی و جذاب غذای سنتی کرمانشاه درکنار مناطق دیدنی آن اسـت کـه میتواند دل هر گردشگری را ببرد و سفر بـه کرمانشاه را نه تنها چند باره، بلکه هرساله کند. 

 

کوکوی پاغازه

کوکوی پاغازه را بـه عنوان یکی از انواع غذای سنتی کرمانشاهی، طبق معمول از ترکیب یک گیاه محلی بـه نام پاغازه درکنار سیر، پیاز، تخم مرغ و ادویه تهیه میکنند. این غذا را نمی‌توان یک غذای رستورانی نامید، اما بـه عنوان یکی از بخش هاي‌ جدا نشدنی هر سفره در کرمانشاه می‌توان ازآن یاد کرد. این کوکو نیز مانند تمام کوکوهای دنیا، عموما با نان سرو می‌شود و بسیار مفید اسـت. 

معرفی بهترین غذاهای سنتی کرمانشاه (عکس)

 

جرگ و بز

جرگ و بز را نه تنها بـه عنوان یکی از انواع غذای سنتی کرمانشاهی، بلکه بـه عنوان یک روش مرسوم و قدیمی برای تولید و تهیه ي سوسیس نیز میتوان معرفی نمود. برای تهیه ي این غذای بـه ظاهر عجیب، جگر را چرخ می‌کنند و سپس داخلی یک فویل می ریزند و زیر خاکستر آتش قرار میدهند تا مغز پخت شود. پس از این کـه جگرهای چرخ شده کاملا پخت، آنرا داخلی روده تمیز شده ي گوسفند می ریزند و آنرا بر روی آتش کباب می‌کنند. این غذا مزه ي خوشمزه اي دارد اما از غذا هاي مجلسی کرمانشاه نیست. 

معرفی بهترین غذاهای سنتی کرمانشاه (عکس)

دنده کباب لذیذ کرمانشاه 

دنده کباب را نه تنها یکی از انواع غذای سنتی کرمانشاهی، بلکه امضای کرمانشاه نیز میتوانیم محسوب کنیم. برای این کـه یک دنده کباب خوشمزه و عالی داشته باشید، نیاز اسـت کـه ابتدا، گوشت هاي‌ دنده گوسفند را حسابی مزه دار کنید و سپس آنرا بـه سیخ بکشید. البته چیزی کـه دنده کباب کرمانشاه را بـه یک کباب عالی و خوشمزه تبدیل میکند، مزه هایي کـه بـه آن داده میشود نیست، بلکه نوع گوشت دنده و تازگی آن اسـت.

معرفی بهترین غذاهای سنتی کرمانشاه (عکس)

شـما میتوانید بهترین دنده کباب ها را درکنار ایلات و عشایر کرمانشاه میل کنید و سپس متوجه شوید کـه نوع گوشت تا چه حد می‌تواند بر روی نتیجه ي کار تاثیر بگذارد. البته خیلی از افراد، دنده کباب رابا شیشلیک اشتباه می‌گیرند کـه این اشتباه اسـت. شـما می‌توانید بهترین دنده کباب هاي‌ کرمانشاه را در طاق بستان میل نمایید. 

 

 

آش خوشمزه و مقوی سورانه

اصلی ترین موادی کـه آش سورانه ازآن آماده میشود، سبزی سورانه اسـت کـه بـه آن سوران نیز گفته می‌شود. سوران یک سبزی شبیه سیر و یا تره اسـت کـه خواص بسیار زیادی را نیز داراست. این آش بسیار پرخاصیت اسـت و طبق معمول بـه نوعی آنرا بورانی نیز مینامند. خانم هاي‌ کرمانشاهی برای تولید این غذا، از ترکیب پیاز داغ درکنار گوشت چرخ کرده، سبزی سوران، شکر، رب انار، نمک و فلفل سیاه استفاده می‌کنند.  هم نشینی این مواد درکنار یک دیگر موجب تهیه ي یکی از خوشمزه ترین آش هاي‌ دنیا می‌شود. 

معرفی بهترین غذاهای سنتی کرمانشاه (عکس)

 

خورش خلال بهشتی کرمانشاه 

بله! معلوم اسـت کـه ترکیب آن همه ی مواد خوشمزه درکنار هم دیگر میتوانند یک ترکیب بهشتی را بـه وجود آورند. خورش  خلال کرمانشاهی، یک غذای سنتی کرمانشاهی اسـت کـه طبق معمول آنرا کنار پلو سرو می‌کنند.

معرفی بهترین غذاهای سنتی کرمانشاه (عکس)

 

پس شروع کنید و همین ابتدای کار چند پیاز درشت را بردارید و خلالی برش بدهید، در حین تبدیل کردن این خلال هاي‌ پیاز بـه پیاز داغ و عسلی، تکه هاي‌ گوشت گوسفندی را آماده کنید و بـه پیازهای خلالی شده اضافه نمایید و تفت دهید، بگذارید این دو دوست و یار همیشگی اکثر خورش  ها، تا میتوانند بر روی حرارت ملایم گاز، باهم ترکیب شوند.

حالا نوبت خلال هاست، خلالها را هم بـه آنها اضافه کنید و پس از تفت کوتاهی، نوبت بـه آب جوش و کمی رب میرسد. داستان این ترکیب خوشمزه همینجا تمام نمی‌شود ودر نهایت، این اضافه شدن زرشک، هل، گلاب و زعفران اسـت کـه عطر این غذا را تا هفت محل، آن ورتر می کشاند. این خورش  را میتوانید بـه عنوان پای ثابت تمام مهمانی ها و عروسی ها بدانید؛ از من بـه شـما نصیحت کـه از سفره هاي‌ کرمانشاهی بـه همین اسانی ها نگذرید؛ اصلا نه بـه همین راحتیها، کلا نگذرید!

 

 

سیب پلو دلچسب 

همانطور کـه از نام این غذا پیداست، سیب پلو یکی از انواع پلوهای مخلوط اسـت کـه بـه روش خاص کرمانشاهی آماده میشود. سیب پلو را میتوانیم یکی از انواع غذای سنتی کرمانشاه معرفی کنیم، غذایی کـه از همنشینی برنج و سیب زمینی تولید می‌شود و از ترکیب گوشت چرخ کرده، کشمش، پیاز، زعفران، خرما و کره، برای دادن مزه هاي‌ بیشتر بـه این غذا استفاده میشود. سیب پلو را باید با روغن کرمانشاهی میل کنید، آن وقت اسـت کـه متوجه می‌شوید طعم غذا هاي بهشتی چگونه اسـت. 

معرفی بهترین غذاهای سنتی کرمانشاه (عکس)

شلمین  آشی محبوب

روش تهیه این آش کمی عجیب اسـت، شلمین را می‌توانیم یک آش بسیار خوشمزه برای فصل هاي‌ سرماخوردگی بنامیم. این آش رابا شلغم درست میکنند و طعم ترش آن مربوط بـه انارهای داخل آن میشود. برای تهیه ي این آش، ابتدا شلغم را خورد میکنند و می پزند.

معرفی بهترین غذاهای سنتی کرمانشاه (عکس)

سپس شلغم پخته شده رابا آب انار و انواع سبزی هاي‌ محلی، مخلوط میکنند و سپس بلغور گندم را بـه این مواد اضافه میکنند. ترکیب بـه وجود آمده را حسابی با دست ورز می‌دهند و برای مدتی انها را خشک می‌کنند. سپس برای تهیه ي آش مورد نظر، این ترکیب را بـه صورت تکه تکه در آش می ریزند. 

 

 

نان کلانه

این نان را میتوانیم یک وعده ي غذایی بنامیم و یکی از انواع غذای سنتی کرمانشاه نیز نامیده میشود. این غذا را بـه عنوان یک غذای گیاهی کرمانشاهی ؛ می‌توانیم بـه کل دنیا معرفی کنیم، غذایی کـه بسیار لذیذ و مقوی نیز می باشد. برای تهیه ي این نان ابتدا باید مواد داخل آنرا تهیه کنیم، برای اینکار ابتدا سبزی هایي مانند  تره، پیازچه، پیچک و کنیوال، رابا یک دیگر ترکیب میکنند و سپس داخل نان نازک پهن شده می گذارند و نهایتا لقمه ي آماده شده را داخل ساج می پزند. 

معرفی بهترین غذاهای سنتی کرمانشاه (عکس) 

این نان یک ترکیب خوشمزه از سبزیجات درکنار کربوهیدارات هاست کـه طبق معمول باید کنار دوغ و یا ماست سرو شود. یادتان باشد کـه نکته کلیدی میل کردن نان کلانه این اسـت کـه ابتدا و قبل از خوردن، آنرا بـه روغن کرمانشاهی آغشته نموده و سپس میل کنید. این نان را بـه عنوان قدیمی‌ترین فست فود و یا پیتزای کردی، می شناسند.

 

دستپیچ دلپذیر کرمانشاهی

برای درست کردن این غذای خوشمزه، ابتدا نیاز اسـت کـه لپه، گوشت چرخ کرده، پیاز و ادویه و تخم مرغ رابا یک دیگر ترکیب کنید. حالا این مایع سفت را کف دست قرار دهید و آنرا پهن کنید و برای وسط آن از قیسی، گردو بـه همراه پیاز داغ استفاده کنید. نقطه ي اوج ماجرا اینجاست کـه باید این ترکیب پهن شده را ببندید؛ عموما دست خانم هاي‌ کرمانشاهی برای بستن دستپیچ بسیار تند اسـت و آنرا بـه صورت کاملا حرفه اي می پیچند. یکی از مهمترین علائم دستپیچ این اسـت کـه باید جای انگشتان فرد بر روی مشته ها باقی بماند. 

معرفی بهترین غذاهای سنتی کرمانشاه (عکس)

 

آش بلغور کرمانشاه

شاید با خودتان فکر کنید کـه آش بلغور در همه ی جا طبخ می‌شود و تنها مختص کرمانشاه نیست. بله! ممکن اسـت کـه این آش در طعم ها و مزه ها و با مواد اولیه متفاوت درشهرهای مختلف تهیه شود اما تفاوت آش بلغور کرمانشاهی با سایر آش هاي‌ بلغور، در گوشت هاي‌ قلقلی شده اي اسـت کـه روی آن قرار دارد. بنابر این موادی هم چون بلغور گندم، گوشت چرخ کرده، پیاز، کشک و انواع ادویه را میتوانیم بـه عنوان مهمترین مواد مورد نیاز برای تهیه آش بلغور کرمانشاهی بدانیم. 

 

معرفی بهترین غذاهای سنتی کرمانشاه (عکس)

 

مواردی کـه ذکر کردیم تنها مشهور ترین ها و پرطرفدارترین غذا هاي سنتی کرمانشاه می‌باشد. این در صورتی اسـت کـه هر روستا در کرمانشاه، میتواند غذای خاص و منحصر بـه فرد خودش را داشته باشد و یا هر فرد در هر کجای کرمانشاه نیز میتواند همین غذا هاي معرفی شده را هم بـه روش خاص خودش تهیه نماید. پس نیاز اسـت بدانید کـه فرهنگ غذایی کرمانشاه، یک فرهنگ بسیار غنی اسـت کـه تنوع غذای سنتی کرمانشاهی می‌تواند سند خوبی برای اثبات این ظرفیت بالا باشد.

 

سپاس از همزاهی شـما برای دریافت اطلاعات بیشتر بـه سایت تالاب مراجعه فرمایید.

جدیدترین مطالب سایت