فروش و مصرف قات در بازار یمن + عکس

فروش و مصرف قات در بازار یمن + عکس

مصرف قات در بازار یمن

قات یک نوع مواد مخدر می‌باشد کـه با مصرف ان شخص قات می‌زند ! می‌زند زیر خنده و بـه قول خودمان میگیم طرف قات زده… قات یک گیاه مخدر اسـت کـه در یمن مصرف بالایی دارد.  

 

متاسفانه مصرف این ماده مخدر در یمن آزاد می‌باشد و رعایت موارد بهداشتی در کشور یمن بسیار ضعیف میباشد.

 

بازارهای “قات” یمن باوجود تهدید کرونا همان‌ گونه شلوغ هستند. بـه گزارش تالاب بـه نقل از خبرگزاری فرانسه، با این کـه اکثر بازارهای جهان بـه دلیل کرونا تعطیل شده اند و مقررات سخت قرنطینه برای پیشگیری از شیوع کرونا اجرا میشود اما در صنعا پایتخت یمن بازار قات همان‌ گونه شلوغ و پررونق اسـت و اثری از مقررات فاصله گذاری اجتماعی دیده نمیشود.

 

یمن همین حالا شاهد جنگ داخلی اسـت. از یک سو ارتش عربستان سعودی حملاتی را انجام می‌دهد و از سوی دیگر میان نیروهای دو دولت صنعا و عدن «شمال و جنوب یمن» جنگ اسـت.

 

فروش و مصرف قات در بازار یمن + عکس

شرح عکس: فروشنده قات در بازار صنعا یمن – خبرگزاری فرانسه

 

یمن همین حالا دارای دو دولت اسـت. دولت حوثی ها «انصارالله» بـه پایتخی صنعا کـه مورد حمایت ایران اسـت اما سازمان ملل ان را بـه رسمیت نمی شناسد. این دولت در حال جنگ با عربستان سعودی اسـت.

 

دوم دوم بـه مرکزیت شهر عدن و بـه ریاست عبدربه منصور هادی کـه سازمان ملل ان را بـه رسمیت می شناسد و مورد حمایت عربستان سعودی اسـت.

 

علی الزبیدی کـه هرروز برای خرید قات بـه بازار میرود ترسی از کرونا ندارد اما میگوید مقامات باید بازار را بـه مکان روباز منتقل کنند تا از تجمع مردم جلوگیري شود.

فروش و مصرف قات در بازار یمن + عکس

الزبیدی کـه از ساکنان صنعاست بـه خبرگزاری فرانسه میگوید: ما از دولت میخواهیم کـه بازارهای قات را تعطیل نکند زیرا ملت یمن با قات زندگی می‌کند اما بازار را باید بـه مکان روباز منتقل کنند.

 

وی افزود: اگر بازار قات را تعطیل کنند 98 درصد از ملت یمن مخالف خواهند بود. برآورد می‌شود حدود 90 درصد از آقایان بالغ در یمن روزانه بین سه تا چهار ساعت قات مصرف میکنند.

 

بـه گزارش تالاب علاوه بر این، زنان و کودکان یمن هم در صف مصرف کنندگان قات هستند. طبق معمول در دورهمی ها، دسته اي از برگ گیاه قات را بعد از شستن، درگوشه اي از دهان خود می گذارند ودر چند ساعت بعدی شیره ان را می مکند. در زبان محلی بـه این دورهمی ها تخرین گفته میشود.

 

برخی جلسات دولت نیز بـه دلیل تعویض قات با توقف روبه رو میشود. همچنین می‌توان نیروهای امنیتی را خیابان هاي‌ پایتخت یمن مشاهده کرد کـه هنگام ماموریت مشغول مصرف قات هستند.

 

دورهمی مصرف قات در یمن – الجزیره

فروش و مصرف قات در بازار یمن + عکس

طبق معمول افراد بـه هنگام مصرف قات، لُپ هاي‌ صورتشان باد میکند انگار لقمه بزرگی در گوشه دهانشان قراردارد.

 

بـه گفته سازمان جهانی بهداشت، مصرف شیره قات باعث نوعی از نعشی معتدل می‌شود. برخی این حالت رابا تاثیرات شدید قهوه مقایسه میکنند.

 

مشتریان بازار صنعا و بازرگانان قات اهمیتی بـه قوانین فاصله اجتماعی نمی‌دهند. فروشندگان، کیسه هاي‌ قات را باز می‌کنند و کیفیت ان را بـه مشتریان نشان می‌دهند.

 

فروش و مصرف قات در بازار یمن + عکس

حوثی ها «گروه انصارالله» کـه بازرسی دولت در صنعا و برخی مناطق در شمال یمن را در دست دارد اقدامات پیشگیرانه را برای مقابله با کرونا انجام داده اند کـه میتوان بـه تعطیلی مدارس و توقف پروازهای سازمان ملل متحد بـه صنعا اشاره کرد اما تلاش هاي‌ چند باره آن ها برای بستن بازارها با شکست مواجه شد.

 

فروش قات، منبع درآمد تعداد زیادی از افراد در یمن اسـت. آغاز جنگ در یمن درسال 2014 کـه تا کنون ادامه دارد وضعیت یمن را خراب و درآمد بسیاری را قطع کرد. دراین جنگ، ائتلافی از چند کشور بـه رهبری عربستان سعودی، حملات هوایی و نظامی گسترده اي را علیه یمن شروع کردند. دولت حوثی ها ان را تجاوز نظامی توصیف می‌کند اما دولت عربستان سعودی ان را حمایت از دولت قانونی یمن در برابر کودتاچیان می‌داند.

 

احمد صالح بـه عنوان معلم در مدرسه دولتی کار می‌کرد اما در 4 سال اخیر حقوقی دریافت نکرده اسـت. او بـه خبرگزاری فرانسه میگوید: بستن بازارها بـه دلیل کرونا، باعث گرسنگی میشود. منبع درآمد تعداد زیادی از مردم بـه خرید و فروش قات وابسته اسـت.

 

فروش و مصرف قات در بازار یمن + عکس

شرح عکس: فروش قات در بازار صنعا یمن – خبرگزاری فرانسه

 

باوجود این کـه قات بـه آب زیادی نیاز دارد اما کشت این گیاه روز بـه روز در یمن بیشتر میشود. کشت و مصرف قات در یمن متداول اسـت اما در عربستان سعودی ممنوع اسـت. کشت قات در اتیوپی و سومالی نیز رونق دارد.

 

“ولید الضاوی” جوان یمنی هم گفت: قات یکی از عادت هاي‌ یمنی هاست کـه ان را از آبا و اجدادمان بـه ارث برده ایم. برخی فروشندگان قات هم با آغاز هشدارهای کرونا و احتمال بسته شدن بازار، اقدام بـه راه اندازی خدمات پیک و رساندن قات تا درب منزل کرده اند.

 

“غالب الهصیمی” تاجر قات در یمن گفت: بعد از گسترش ویروس کرونا در کشوهای همسایه مثل عربستان سعودی و عمان، بازرگانان و سیاستمداران از انتقال کرونا میترسند. انها شرط می گذارند کـه غیر از من کسی بـه قات انها دست نزند و ان را بـه خانه هاي‌ انها برسانم.

 

“عمر الابی” یکی از افرادی اسـت کـه تصمیم گرفته بـه جای مراجعه بـه بازار، قات را درب منزل سفارش بدهد.

 

وی میگوید: بیش از 50 نفر کیسه قات را در بازار دست میزنند اما اینگونه، قات مخصوص من بـه در خانه ارسال می‌شود. اگر خدای ناکرده ویروس کرونا بـه یمن برسد قات مهم ترین دلیل برای گسترش ویروس بـه شکل سریع خواهد بود زیرا بازار قات شاهد بیشترین ازدحام و شلوغی اسـت.

جدیدترین مطالب سایت