اولین سفر نخست وزیر حماس به ایران بعد از 6 سال

اولین سفر نخست وزیر حماس به ایران بعد از 6 سال

نخست وزیر دولت حماس در ایران

احتمالا در پی تشدید احتمال عقب‌نشینی دوحه در برابر عربستان سعودی، حماس به دنبال تقویت روابط با تهران هست تا تهران را جایگزین دوحه کند.قطر حامی این جنبش هست.

 

پیشتر دفتر سیاسی حماس در دمشق بود اما در پی جنگ داخلی سوریه دفتر حماس به دوحه منتقل شد.مسئول روابط بین‌الملل جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» اعلام کرد که رئیس اخیر دفتر سیاسی این جنبش به زودی به تهران سفر میکند.

 

به گزارش تالاب به نقل از وب سایت شبکه آر تی، “أسامه حمدان” مسئول روابط بین‌الملل جنبش مقاومت اسلامی در فلسطین «حماس» از برنامه سفر “اسماعیل هنیه” رئیس اخیر دفتر سیاسی حماس در راس یک هیأت به تهران خبر داد.

اولین سفر نخست وزیر حماس به ایران بعد از 6 سال

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس

 

وی افزود: “یحیی السنوار” اولیه وزیر دولت حماس در غزه اکنون در قاهره به سر می برد. وی در راس یک هیأت در حال گفت و گو با مقامات مصری میباشند.

حمدان از رسیدن حماس و دولت مصر به چندین توافق خبر داد اما به جزئیات این توافقات اشاره‌اي نکرد.مسئول روابط بین‌الملل حماس همینطور از اعزام یک هیأت به دوحه پایتخت قطر خبر داد.

 

جنبش مقاومت اسلامی حماس شاخه اخوان مسلمین در فلسطین به شمار می رود. قطر حامی این جنبش هست. پیشتر دفتر سیاسی حماس در دمشق بود اما در پی بحران سوریه، دفتر سیاسی حماس به دوحه منتقل شد. خالد مشعل الان در دوحه قطر به سر می برد.

 

طی روزهای قبل قطر از سوی مصر، عربستان سعودی، کشور امارات، بحرین و چندین کشور نزدیک به سعودی‌ها مورد تحریم و تحت محاصره شدید قرار گرفت.

به نظر می رسد سفر مقامات حماس به تهران در شرایط کنونی که روابط تهران – حماس دچار سردی هست تلاشی برای تقویت مجدد روابط با تهران از سوی حماس هست.

 

نخست وزیر دولت حماس در ایران

اسامه حمدان در توضیح این مسئله خاطرنشان کرد که عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر برای عادی‌سازی روابط با قطر یک سری شرط گذاشته‌اند که کاهش روابط با حماس نیز بخشی از این شرط‌ هاست. حمدان ادامه داد که حماس با این شروط مشکلی ندارد و آماده مشارکت برای کاهش فشارها بر قطر هست.

 

از زمان آغاز بحران در سوریه، خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی وقت حماس تاکنون به تهران سفری انجام نداده هست.
بحران در سوریه باعث اختلاف نظر میان حماس و ایران شده هست. ایران از دولت مستقر در سوریه به ریاست جمهوری بشار اسد حمایت می کند اما حماس از بعضی از مخالفان بشار اسد به ویژه اخوان المسلمین سوریه حمایت میکرد.

 

در صورت عملی شدن سفر اسماعیل هنیه به ایران، این اولین سفر یک رئیس دفتر سیاسی حماس به ایران بعد از 6 سال خواهد بود.

جدیدترین مطالب سایت