وقوع زلزله در کرمانشاه چه آثاری داشت ؟!

وقوع زلزله در کرمانشاه چه آثاری داشت ؟!

نگاهی دقیق تر به زلزله کرمانشاه

 

در ماه گذشته در استان کرمانشاه و شهر های کوچک این استان زمين لرزه بسیار خطرناکی به وجود آمد و افراد بسیار زیادی رابه کام مرگ کشاند .

 

در پی وقوع زمين لرزه اي بسیار قوی که غرب ایران و شرق عراق را لرزاند، در ایران بیش از پانصد کشته و ۷۰۰۰ مجروح به جا گذاشته است، از بامداد روز دوشنبه عملیات امدادی بزرگی شروع شد. عملیاتی که هنوز هم ادامه دارد.
 
 
امروز حسن روحانی، رییس جمهور برای بازدید از مناطق زمين لرزه زده وارد کرمانشاه شد. روز گذشته نیز مقامات دولتی و مقامات نظامی به این استان سفر کردند و به نحوه امداد رسانی نظارت داشتند. همینطور نماینده مقام معظم رهبری هم برای بررسی وضعیبت به منطقه رفته است.
 
 
وقوع زلزله در کرمانشاه چه آثاری داشت ؟!
 
به گزارش تالاب ، با گذشت دو روز از زمین لرزه فاجعه بار غرب کشور که بیشترین ضرر ها را در استان کرمانشاه به بار آورده است، اکنون بهتر میتوان درمورد این زمين لرزه و نحوه امداد رسانی هاي فوری به زمين لرزه زدگان سخن گفت.
 
در این زمين لرزه میتوان به چند مضمون اشاره کرد.
 
وقوع زلزله در کرمانشاه چه آثاری داشت ؟!
 
 
1- پس از رخ دادن این زمین لرزه بزرگ کارشناسان میگویند این رخداد زنگ خطر را برای منطقه زاگراس به صدا در آورده است. بیشتر زمين لرزه‌ها در حوزه زاگرس و به مخصوصاً در شمال غرب زاگرس در فرکانس‌هاي میان ۴ تا ۶ است، اما زمين لرزه کرمانشاه قدرت معادل 7.3 ریشتر داشته است که مهیب به حساب می‌آید. به نوعی کارشناسان از تغییر رفتار گسل هاي زاگرس خبر میدهند.
 
پزشک ابراهیم مقیمی رییس دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران در این باره میگوید: «گسل‌هایي با رفتار کم مقیاس و کم شدت مثل ۲ تا ۴ ریشتر تدریجی خودرا در بزرگ مقیاس هم نشان میدهد که هشداری برای ما است که در زاگرس به مخصوصاً دربخش شمال غرب یک سری تمهیدات دقیقتر در زمینه‌هاي تولید و ساز و هم استفاده از زمین داشته باشیم.» او افزود: «زمين لرزه کرمانشاه که در بعضی استان‌ها احساس شد، هشداری جدی برای تهران خواهد بودو بر اساس شواهد موجود باید در انتظار زمين لرزه‌هایي باشیم که کل ایران را بلرزاند.»
 
 
2- پس از هر حادثه طبیعی، دولت و نهادهای مسئول موظفند به سرعت شرایط را برای آسیب دیدگان التیام دهند. امداد رسانی در تمام ابعاد در همان لحظات اولیه باید به سرعت تمام شروع شود. مواد ضروری هم چون آب و غذا، اقلامی برای سرپناه و حفاظت آز اسیب دیدگان در برابر سرما، دارو و … در کمترین دوران ممکن ودر ابعادی بالاتر از نیاز بحران تهیه و به منطقه بحران ارسال گردد. اعزام نیروهای امدادی هم بخش دیگری از نظارت بحران است. آیا این رخداد در زمين لرزه غرب رخ داده است؟ در همان دقایقی اولیه وزارت کشور و مدیریت ستاد بحران وارد میدان شد، وزیر کشور و رییس جمهور دستورات اولیه را صادر کردند، جلسه ستاد بحران تشکیل شد. ارتش و دیگر نهادهای نظامی برای کمک اعلام آمادگی کردند.
 
 
اما حالا در عمل ضعف ها روشن می‌شود. آب و مواد خوراکی به مقدار لازم و کافی در مناطق زمين لرزه زده توزیع نشده است، گزارش ها نشان می دهد تعداد امداد رسانان جوابگوی حجم فاجعه نیست.
 
 
شب گذشته در دمای هوای نزدیک به صفر درجه منطقه حدود 5 هزار خانوار را بدون چادر سر کردند. آسیب دیدگان از نبود آب به میزان کافی گلایه دارند. گزارشگران و ناظران حاضر در محل فاجعه، از ضعف مدیریتی سخن میگویند. از سمت دیگر بعضی مدیران دولتی می‌گویند امکانات به اندازه کافی وجوددارد، اما در توزیع آنها ضعف وجوددارد.
 
 
قاعدتا کشور اکنون در تامین نیازهای اولیه زمين لرزه زدگان ناتوان نیست، امدادگر هم کم ندارد، مسئله چیست؟ تمام این مسائل از دو چیز نشات می‌گیرد، ضعف مدیریت بحران و دیگر این که پیش از وقوع حادثه هیچکس آمادگی برای آن ندارد.
 

وقوع زلزله در کرمانشاه چه آثاری داشت ؟!
 
 
3- از روز گذشته پس از انتشار عکسهای زمين لرزه مشخص شد که یکی از آسیب پذیرترین منزل ها در زمين لرزه ساختمان هاي، مسکن مهر بوده اند. ساختمان هاي تازه سازی که به کلی ویران شده اند و شباهت تاسف برانگیزی با عکسهای شهر های ویران سوریه، حلب و حمص در جنگ دارند. این موضوع مورد دقت مقامات دولت هم قرار گرفته است.

روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور تأیید کرد که تعداد زیادی از منزل‌هاي تخریب شده در زمين لرزه کرمانشاه متعلق به ساختمان‌هاي مسکن مهر بوده است. او از وزیر راه و شهرسازی خواست تا بادقت این موضوع را بررسی کند که چرا منزل‌هاي تازه ساز تا این حد آسیب‌پذیر بوده‌اند.

مسکن مهر پروژه پر سرو صدایی بود که دولت محمود احمدی نژاد اجرا کرد و دولت روحانی به شدت آنرا زیر سوال برده است. حالا پس از زمين لرزه مشخص شده که انتقادات پیشین دولت روحانی از این پروژه درست بوده است. با این حال بهتر بود که معاون اول رییس جمهور پس از پایان عملیات امداد رسانی در این باره اظهار نظر میکرد.

 
 
درکنار انتقادات از پروژه مسکن مهر حامیان احمدی نژاد می‌گویند ساختمان هاي مسکن مهر شاید استحکام لازم را نداشته اند اما قطعا بهتر از ساختمان هاي پیشین ساکنان آن است.
 
آنها همینطور می‌گویند که اگر تولید پروژه هاي مسکن برای روستاییان در دولت احمدی نژاد اجرا نمی شد ابعاد خسارات جانی و مالی زمين لرزه کرمانشاه بسیار بالاتر می رفت.
 
 
انها می‌گویند اقدامات احمدی نژاد باعث شد تلفات زمين لرزه مثل بم به 40هزار نفر نرسد ودر حدود 500 نفر باقی بماند. به هر صورت شاید این رخداد را بتوان معیار و متری برای محاسبه پروژه هاي تولید و ساز دولتی قرار داد و بررسی کرد که این پروژه هاي چه میزان می‌تواند برای کشور مفید باشد.
 

وقوع زلزله در کرمانشاه چه آثاری داشت ؟!
 
 
4- مضمون دیگری که در زمين لرزه کرمانشاه بسیار بارز و مهم بود، امداد رسانی فعالانه ارتش در این حادثه تلخ است. نیروهای ارتش پس از حادثه همه ی جانبه وارد میدان شدند و توانستند عملکرد قابل قبولی رابه نمایش بگذارند.
 
 
 
ارتش با ایجاد مسیر هوایی در روز اول توانست 600 مجروح را از مناطق زمين لرزه زده انتقال دهد. در تمام عکسهای منتشر شده حضور نیروهای ارتش بسیار پررنگ است. در برابر انتقادهایی به عملکرد هلال احمر وارد شده است، گفته میشود هلال احمر نتوانسته است نیروی امدادی کافی را در این جریان سازماندهی کند.
 

5- پس از زمين لرزه عکس هایي منتشر شد که نشان می داد تنها بیمارستان سرپل ذهاب ویران شده است. سرپل ذهاب کانون تلفات زمين لرزه بودو بیشترین ضرر و تلفات در آنجا گزارش شده است. ویران شدن بیمارستان این شهر نشان دهنده حالات نامناسب امکانات بهداشتی و اماکن بیمارستان هاست. این در حالی است که این اماکن باید امن ترین مکان ها در هر منطقه اي باشند.

 
 
امروز وزیر بهداشت گفته است که وزارت بهداشت متنخلفان در تولید ناایمن بیمارستان سرپل ذهاب رابه مراکز قضایی معرفی میکند. حالات غیر قابل دفاع بیمارستان سرپل ذهاب این نگرانی را درمورد دیگر مراکز درمانی کشور ایجاد کرده است که در بحران ها چه میزان می‌توانند کارآمد باشند.
 

6- پس از زمين لرزه برای تعداد زیادی از مردم در نقاط مختلف کشور این پرسش پیش آمد که در راستای کاهش درد و آلام آسیب دیدگان چه کاری از آنها بر می‌آید؟ بعضی به دنبال نقش آفرینی در تهیه اقلام ضروری بودند، تعداد زیادی از چهره هاي فرهنگی، هنری و ورزشی در این میدان وارد شده و اقداماتی انجام دادند.

 
 
نهادهای خیریه هم در این باره گام هایي برداشتند، اما قاعدتا این کمک هاي به سرعت ودر دوران اصلی خود به دست آسیب دیدگان نمیرسد. شاید مفید ترین و مهم ترین اقدام مردم حضور آنها برای اهدای خون به آسیب دیدگان بوده است. کمک هاي مالی نیز در آینده می‌تواند در بازسازی منطقه راهگشا باشد. به هرحال مردم به دنبال ایفای نقش غیر نمایشی بودند، اما در این بین بعضی نهادها و سازمان ها اقدامات انجام دادند و گام هایي در راستای کمک برداشتند، اما متاسفانه به گونه اي انجام شده است که بیشتر رنگ و بوی نمایشی بخود گرفته است.
 
 
از روز گذشته فرماندهان نظامی برای بازدید از مناطق آسیب زده هجوم برده اند، اقدامی که بازخورد عملیاتی آن مشخص نیست. معلوم نیست که حضور این تعداد فرمانده نظامی برای بازدید چه تاثیری در التیام حالات آسیب دیدگان خواهد داشت. این در حالی است که امروز خبر رسیده است که یک کاروان کمک هاي امدادی حاوی حدود 2000چادر و پتو توسط راهزنان در مسیر کرمانشاه به سرپل ذهاب به سرقت رفته است. اگر این خبر صحت داشته باشد، نشان از عملکرد ضعیف نیورهای امنیتی در محل بحران دارد.

 

7- مضمون دیگری که دربازه زمين لرزه کرمانشاه بارز است، نحوه اطلاع رسانی آن است. گسترش شبکه هاي اجتماعی باعث شد که در همان دقایق اولیه ابعاد این زمين لرزه حداقل برای مسئولان امر روشن شود.
 
 
انتشار عکسهای و فیلمهای غیر حرفه اي از حادثه در ساعات اولیه به افکار عمومی و مسئولان کمک کرد تا حساسیت بیشتری نسبت به آن داشته باشند. اتفاقی که بر خلاف زمين لرزه هاي نیرومند پیشین هم چون بم بسیار دیرتر به وقوع پيوست. این موضوع احتمالا در کاهش میزان تلفات جانی حادثه اثرگذار بوده است.
 
 
جدیدترین مطالب سایت