12 آذر مدارس تهران و اصفهان بدلیل آلودگی هوا تعطیل اعلام شد

12 آذر مدارس تهران و اصفهان بدلیل آلودگی هوا تعطیل اعلام شد

غیر حضوری شدن مدارس و تعطیلی مهدکودک ها در 12 آذر

12 آذر مدارس تهران بدلیل آلودگی هوا تعطیل اعلام شد ! بازهم مثل هر سال فصل مدرسه بـه سرما و آلودگی هوا گره خورد تا روایت تعطیلات غیرمترقبه مدارس آغاز شود؛ اتفاقی کـه آن قدر درسال گذشته تکرار شد کـه بـه بالاخره صدای وزیر وقت آموزش و پرورش را در آورد و بالاخره دریک برنامه تلویزیونی اعلام کرد کـه دیگر مدارس بـه دلیل آلودگی هوا نباید تعطیل شوند.

 

علیرضا مزینانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و دبیر کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوا در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: براساس تصمیم کارگروه هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوا، کلیه فعالیت‌هاي‌ آموزشی مدارس در مقاطع کودکستان، دبستان و متوسطه اول استان بـه غیر از شهرستان فیروزکوه روز یکشنبه 12 آذر ماه غیر حضوری بوده و بـه صورت مجازی برگزار میشود و کلیه مهد‌هاي‌ کودک نیز فردا تعطیل اسـت.

 


مطالب مشابه: اثرات آلودگی هوا و روش های مقابله با آلودگی هوا


 

مدارس در اصفهان و ۹ شهر استان فردا یکشنبه تعطیل شد

اصفهان – مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: مدارس اصفهان و ۹ شهر استان به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۱۲ آذر ماه غیر حضوری برگزار خواهد شد.

 

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: باتوجه به بررسی شاخص‌های آلاینده و پیش‌بینی‌های هواشناسی، فردا یکشنبه دوازدهم آذرماه، تمامی مقاطع تحصیلی در نواحی شش گانه شهر اصفهان و مناطق آموزش و پرورش فلاورجان، پیربکران، نجف‌آباد، خمینی‌شهر، شاهین شهر، برخوار، مبارکه، زرین شهر و فولادشهر همچنان به صورت غیرحضوری خواهد بود.

 

وی ادامه داد: مهدهای کودک و پیش دبستانی در مناطق یاد شده تعطیل و آموزش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز به صورت حضوری خواهد بود.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: مادران شاغلی که دارای فرزند مقطع تحصیلی ابتدایی، پیش دبستانی و مهدکودک هستند می‌توانند با موافقت مدیران خود به صورت دورکاری فعالیت نمایند.

 

وی بیان کرد: به منظور جلوگیری از آلایندگی ناشی از سوزاندن بقایای گیاهی در پارک ناژوان، مقرر شد تا اطلاع ثانوی بهره برداری از عرصه پارک جنگلی ناژوان از ساعت ۱۵ محدود و ورودی‌های این پارک توسط شهرداری اصفهان مسدود گردد.

 

شیشه فروش خاطرنشان کرد: هرگونه فعالیتی که منجر به آلودگی هوا شود از جمله خاکبرداری، انجام عملیات عمرانی، آتش زدن بقایای گیاهی و … همچنان ممنوع است.

 

وی گفت: اداره کل محیط زیست استان همچنان نسبت به تداوم پایش واحدهای آلاینده و مقابله به منابع آلاینده اقدام و همچنین بر توزیع سوخت پاک در جایگاه‌ها نظارت خواهد کرد.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان متذکر شد: اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها از درب منزل در شهر اصفهان همچنان برقرار است و پلیس نیز با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی برخورد می‌نماید.

 

شیشه فروش با تأکید بر انجام اقدامات سلبی و ایجابی توسط دستگاه‌های مسئول به منظور کنترل منابع آلاینده، از هم استانی‌ها و شهروندان اصفهانی خواست تا همچنان از سفرهای غیرضروری اجتناب نمایند.

 

آلودگی هوا مشکل جدی کلان‌شهرها

آلودگی هوا مشکل جدی کلان‌شهرها

12 آذر مدارس تهران بدلیل آلودگی هوا تعطیل اعلام شد

یکی از علل شایع مرگ‌ و میر درسال‌هاي‌ اخیر آلودگی هوا عنوان‌شده اسـت. گزارش‌ها نشان میدهد کـه درسال 2012؛ هفت میلیون نفر در دنیا بر اثر آلودگی هوا جان باختند کـه این میزان در طی سال‌هاي‌ گذشته بیشتر شده اسـت. بـه گفته رئیس گروه سلامت هوا، آلودگی هوا در ایران حدود 8.2 میلیارد دلار خسارت سالانه ایجاد می کند. از این رقم تنها 800 میلیون دلار خسارت بـه بخش بهداشت و درمان کشور اسـت!

 

با روند رو بـه رشد گرمایش زمین آلودگی هوا بـه‌خصوص در فصل سرما بیش‌ازپیش شده اسـت. عوامل مهمی در آلودگی هوا نقش دارند؛ از فعالیت‌هاي‌ انسانی مانند استفاده از ابزارآلات کشاورزی گرفته تا سوختی کـه برای پخت‌وپز استفاده می شود؛ همه ی‌گی میتوانند در آلودگی هوا مؤثر باشند.

 

زمانی کـه حجم زیادی از ذرات یا مواد مضر مانند گازها وارد اتمسفر کره زمین میشود آلودگی هوا خودش را نشان می دهد. درواقع آلودگی هوا ترکیبی از ذرات معلق و گازهای غلیظ شده اسـت کـه برای انسان مضرند. آلودگی هوای محیطی عامل اصلی مرگ‌ومیر در جهان اسـت. بیماری هایي مانند سرطان‌هاي‌ تنفسی و ریه، سکته قلبی، سکته مغزی و آسم مزمن همه ی و همه ی میتواند از آلودگی هوا نشات بگیرد.

 

آلودگی هوای شدید، وارونگی دما را بـه دنبال دارد. در هوایی کـه آلودگی بسیاری دارد هر چه از سطح زمین بالاتر میرویم با افزایش ارتفاع دمای هوا بـه‌جای کاهش، افزایش مییابد. وارونگی دما باعث محبوس شدن آلودگی هوا در ارتفاعات نزدیک بـه سطح زمین می شود؛ در نتیجه هوایی کـه استنشاق میکنیم آلوده‌تر از هر زمان دیگری اسـت.

 

تاثیر آلودگی هوا بر میزان یادگیری و رفتار دانش آموزان

تاثیر آلودگی هوا بر میزان یادگیری و رفتار دانش آموزان

12 آذر مدارس تهران بدلیل آلودگی هوا تعطیل اعلام شد

بر طبق مطالعات گذشته ؛ دانش‌آموزانی کـه در محیط هاي‌ آلوده تر زندگی می کردند و مشغول تحصیل بودند، بازدهی پایین تری داشته اند و عکس این قضیه برای دانش آموزانی کـه امکانات کلاس آنلاین را داشته اند صدق میکند. همچنین اقلیم زیستی دانش‌آموزان تاثیر فراوانی داشته اسـت ؛ بـه گونه اي کـه دانش‌آموزان مدارسی کـه در شهرهایی با وزش باد کم زندگی میکردند، علاوه بر ضعیف بودن عملکردشان ؛ رفتارهای خشونت آمیز در مدرسه و غیبت هاي‌ فراوانی نیز داشته اند.

 

دانش‌آموزان مدارسی کـه در شهر های صنعتی و نزدیک بـه کارخانه ها بوده اند ؛ عملکرد مشابه اي داشته‌اند ودر امتحانات نتایج ضعیف تری نسبت بـه همسالان خود در سایر مناطق گرفته‌اند. مطالعات اخیر دو سال گذشته نشان داد کـه ؛ میزان مرگ و میر در اثر کرونا با آلودگی هوا محیط زندگی ارتباط مستقیم دارد.

 

بدخلقی، پرخاشگری ؛ خستگی مفرط، بیحالی و پایین بودن میزان انرژی ؛ آسم دوران کودکی،سردردهای مزمن ؛ سوزش چشم و گلو و همه ی موارد ذکر شده و بسیاری دیگر ؛ نتیجه آلودگی هواست.

 

منطقی بـه نظر می‌رسد، دانش‌آموزی کـه دچار یکی از ویژگی هاي‌ ذکر شده اسـت ؛ عملکرد ضعیفی در یادگیری نیز داشته باشد. کودکان ما حق انتخاب مکان زندگی و تحصیل خودرا ندارند ؛ طبیعتا وظیفه والدین و مدیران و مربیان آنهاست تا محیطی حتی الامکان سالم برای آموزش و یادگیری انها فراهم و انتخاب کنند.

 

تأثیر آلاینده‌ها بر روی رفتارها و عملکردهای روانی

تأثیر آلاینده‌ها بر روی رفتارها و عملکردهای روانی

طبق گفته‌هاي‌ مسعود سهیلی، روان‌شناس «بـه‌موازات این‌کـه در سلامت فیزیکی افراد بر اثر آلودگی هوا تغییراتی مشاهده میکنیم، آلودگی هوا بر سلامت روان هم اثرات مخربی دارد.

 

شواهد اخیر نشان داده آلودگی هوا بـه سه صورت میتواند بر سلامت روان اثر بگذارد، نخست بر روی چگونگی سازگاری ما با تغییرات محیطی و بعدازآن بر روی رفتارها و عملکردهای روانی ما اثر میگذارد ودر نهایت می تواند در طولانی‌مدت اثرات سمی بر رشد و عملکرد مغز داشته باشد تا جایی کـه سالیانه جان سه میلیون نفر در جهان را می گیرد و اثرات خودرا بر سلامت روان بـه شکل تنش، نگرانی و افسردگی نشان می دهد.» این روان‌شناس توضیح می دهد:

 

«آلودگی هوا بر شخصیت افراد اثرگذار اسـت و بعضی‌ها کـه بـه انجام برخی فعالیت‌ها علاقه‌مند و برونگرا هستند، درون‌گرا می شوند و بـه‌طورکلی موجب افزایش اضطراب، ورم مغز، کم‌خونی، کاهش توان فکری، افسردگی و استرس، تنش‌هاي‌ عضلانی و روحی، کاهش یادگیری و تمرکز میشود.

 

همچنین موجب افزایش زودرنجی میشود

کـه دراین حالت نوعی ترس در فرد شکل میگیرد و وسواس و اختلال‌هاي‌ روان‌تنی بـه میزان قابل‌توجهی افزایش مییابد. اختلال‌هایي کـه بـه‌طور مستقیم بـه آسیب‌هاي‌ مغزی و وضعیت غیرعادی در محیط شیمیایی مغز ارتباط دارد و طبق معمول خشونت و پرخاشگری را تقویت و سازگاری با محیط‌هاي‌ اجتماعی را کاهش میدهد، اگر چه واکنش افراد بر اساس ژنتیک، تربیت خانوادگی و … در مقابل محرک‌هاي‌ محیطی متفاوت اسـت، اما در مجموع آلودگی هوا با تشدید اضطراب، بـه‌عنوان پایه‌گذار اختلالات روانی، رضایت از زندگی را تضعیف میکند و تاب‌آوری اجتماعی را در مقابل فشارهای محیط اجتماعی کاهش می دهد. این موضوع امروزه یکی از مهم ترین چالش‌هاي‌ جوامع صنعتی اسـت، چرا کـه منجر بـه آسیب‌هاي‌ روحی و روانی متعدد و گاه جبران‌ناپذیر و عمیق میشود.

 

حتی فرد دچار «خود بیمار انگاری» خواهد شد، چنین فردی علی‌رغم برخورداری از سلامت جسمانی نگران بیماری اسـت و بـه‌طور مداوم بـه دکتر مراجعه و خواستار محاسبه اسـت و این نگرانی زندگی فرد را دچار مشکلات فراوانی خواهد کرد. بـه مفهوم دیگر، وقتی افراد مدام در خبرها می خوانند کـه آلودگی هوا موجب سرطان و دیگر بیماریها میشود، بـه وسواس فکری در مورد سلامت خود مبتلا می شوند.»

 

سهیلی در پاسخ بـه این پرسش کـه سرب موجود در هوای آلوده بر روح و روان انسان چه تأثیری دارد؟ عنوان می کند: «سرب بر روح و روان اثرات مخربی دارد، بر اساس پژوهش‌هاي‌ انجام‌شده، علاوه بر اختلالاتی کـه در اثر آلودگی هوا بر روان انسان‌ها ایجاد می شود، چنانچه سرب در هوا افزایش یابد، کاهش کارآیی، افت عملکرد، کاهش شنوایی حسی و حرکتی، اختلالات عصب شنوایی و اختلالات یادگیری را بـه همراه دارد و درصورتی‌کـه سرب بـه علت سوخت نامناسب تولید شود، موجب افزایش علائم اوتیسم و بیش فعالی در کودکان و کاهش چشمگیر اعتماد بـه‌نفس و فراموشی و بروز رفتارهای غیر سازگارانه در بزرگسالان میشود.

 

قرار گرفتن در هوایی با ذرات بیشتر از 25 میکرون ممکن اسـت بـه ناراحتی، کاهش ارتباط با دیگران، عدم حضور در اجتماعات و احساس تنش و بی‌قراری در افراد منجر شود. همچنین کیفیت زندگی افراد را کم می کند و می تواند احساس خوب بودن را کاهش داده و باعث درماندگی، ناکامی و کاهش رضایت از زندگی شود و اختلال دوقطبی را بـه میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.»

 

درسال 2019؛ محققان با مورد مطالعه قرار دادن مردمان ایالات‌متحده آمریکا و دانمارک

بـه این نتیجه رسیدند کـه بیماری‌هاي‌ روانی ازجمله افسردگی، اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و اختلالات شخصیت، در افرادی کـه در دسترس هوای آلوده‌تر قراردارند، بیشتر اسـت. تنها در جامعه‌ آماری‌دانمارک، افرادی کـه بیشتر در دسترس آلودگی هوا قرار داشتند، 148 درصد بیشتر از افراد دیگر بـه اسکیزوفرنی و همچنین 162 درصد بیشتر از دیگران بـه اختلال شخصیت مبتلا شده‌اند.

 

این مطالعه بـه‌طورکلی نشان داد کـه 31 درصد افزایش در اختلال دوقطبی، 104 درصد افزایش در اسکیزوفرنی، 210 درصد افزایش در اختلال شخصیت و 68 درصد افزایش در افسردگی شدید، بـه دلیل عامل محیطی ناشی از قرارگیری در دسترس آلودگی هوا پدید آمده اسـت.

 

حال این‌کـه محققان خاطرنشان میکنند کـه این شواهدرو بـه گسترش، ثابت نمی کند کـه «آلودگی هوا» باعث بیماری روانی می شود، اما چیزی کـه این تحقیقات نشان میدهد این اسـت کـه کیفیت نامطلوب هوا میتواند شدت بیماری روانی و همچنین بار اجتماعی و مالی ان را بر جوامع افزایش دهد. بااین‌حال، سیستم‌هاي‌ مراقبت‌هاي‌ بهداشتی- رفتاری عمدتا از ارتباط بین آلودگی هوا و بیماری‌هاي‌ روانی آگاه نیستند و این عامل را در فرآیند تشخیص‌ بیماریها درنظر نمی گیرند؛ بنابر این ان‌ها برخی فرصت‌ها را در راستای کمک بـه‌سلامت روان جامعه، از دست می دهند.

 


مطالب مشابه: در زمان آلودگی هوا چه بخوریم، چه نخوریم؟


 

لزوم بیرون نرفتن کودک از خانه در هنگام آلودگی هوا

لزوم بیرون نرفتن کودک از خانه در هنگام آلودگی هوا

دکتر عباس مومن زاده، فوق تخصص عفونی اطفال درباره لزوم بیرون نرفتن کودک از خانه در هنگام آلودگی هوا می‌گوید: «بهتر اسـت وسایل بچه ها در اتاقشان رابا پارچه نم دار یک بـه یک تمیز کنیم تا ذرات معلق نشسته روی اشیا پاک شود. در شرایط آلوده نمیتوان توصیه بـه باز کردن پنجره ها برای تعویض هوا کرد.

 

مسلما خطر مواجه شدن با ذرات معلق خطرناک در هوای آلوده خارج از خانه در فصول سرد بسیار بیشتر اسـت. این مواد موجب افزایش بروز عفونت هاي‌ ریوی، شدت یافتن آلرژی ودر بلندمدت زمینه ساز ابتلا بـه انواع سرطان ها در کودکان می شود. بنابر این باید از مواجهه با ذرات معلق و مضر موجود در هوای آلوده پیشگیری کرد.»

 

توصیه‌های برای مراقبت از کودکان در هنگام آلودگی هوا

توصیه‌های برای مراقبت از کودکان در هنگام آلودگی هوا

1. کودکان را در خانه نگه دارید و جز در مواقع ضروری انها را بیرون نبرید. اگرهم وادار بـه اینکار شدید سعی کنید صبح زود یا آخر شب اینکار را انجام دهید.

 

2. از فعالیت زیاد و شدید کودکان‌ جلوگیری کنید. فعالیت زیاد باعث ورود حجم هوای بیشتر ودر نتیجه آلودگی بیشتری بـه ریه‌هاي‌ آن ها میشود.

 

3. بر روی صورت کودک‌ ماسک هوا قرار دهید. ماسک‌ها تا حد زیادی از ورود برخی آلاینده‌هاي‌ خطرناک،‌ گرد و غبار و باکتری‌ها بـه ریه‌ها جلوگیری میکنند.

 

4. هوای داخل خانه را تمیز نگه دارید. علاوه بر آلودگی هوا کـه بـه داخل خانه نیز راه پیدا می کند، طبق مطالعات آژانس حفاظت از محیط زیست، هوای داخل منازل میتواند حتی 5 برابر آلوده‌تر از فضای بیرون باشد. دراین راستا می توانید با رعایت برخی نکات و همچنین تصفیه هوا با استفاده از دستگاه‌هایي کـه دارای فیلتر HEPA هستند، هوای داخل منزل را پاکیزه نگه دارید.

 

5. مایعات بیشتر و غذا هاي سالم مصرف کنید. این توصیه نه‌تنها برای کودکان بلکه برای تمامی اعضای خانواده اسـت. افزایش مصرف مایعات بـه فرایند سم‌زدایی در بدن تان کمک و از بروز علائم شدید ناشی از آلودگی هوا جلوگیری میکند. همچنین غذاهایی کـه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C‌ و اسیدهای چرب امگا هستند، بـه تقویت سیستم ایمنی بدن تان کمک میکنند.

 

6. انواع گیاهان را در خانه خود پرورش دهید، اگرهم نمی توانید خیلی بـه آن ها رسیدگی کنید از گیاهان آپارتمانی کـه نیازی بـه رسیدگی زیاد ندارند استفاده کنید.

 

هنگام آلودگی هوا چه بخوریم؟

برای مقابله با اثرات آلودگی هوا یکی از راهکارهای عملی و طولانی مدت، گنجاندن مواد غذایی سم زدا در رژیم غذایی اسـت. تحقیقات نشان داده اسـت کـه برخی غذا هاي سرشار از ویتامین C و E می توانند بـه تمیز کردن سیستم بدن شـما ؛ بـه ویژه دستگاه تنفسی کمک کنند ؛ زیرا این مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها و خاصیت ضد التهابی هستند. این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

 

1. روغن زیتون

روغن زیتون

آلفا توکوفرول ؛ ویتامین E موجود در روغن زیتون ؛ عملکرد ریه را التیام می بخشد. اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون برای کاهش التهاب نیز مفید هستند. بهترین راه برای مصرف روغن زیتون و بـه دست آوردن حداکثر مزایای ان استفاده روغن زیتون بکر و خام در سالاد هاي‌ شماست زیرا قرار گرفتن در دسترس گرما در هنگام پخت و پز می تواند ترکیب شیمیایی ان را تغییر داده و برخی از خواص درمانی را از دست دهد.

 

2. دانه کتان

دانه کتان

دانه کتان دارای مقادیر زیادی فیتواستروژن و اسیدهای چرب امگا 3 اسـت. فیتواستروژن ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند کـه بـه کاهش علائم آسم و سایر واکنش هاي‌ آلرژیک کمک می کنند و از این طریق در مقابله با اثرات آلودگی هوا موثر هستند. شـما می توانید روزانه تخم کتان را در اسموتی ها یا سالادها ي خود مخلوط کرده و میل کنید یا ان را بـه غذا هاي پخته شده خود اضافه کنید.

 

3. آووکادو

آووکادو

گروه تحقیقات محیطی کالج کینگ لندن ؛ تحقیقاتی را انجام داد تا دریابند کـه آیا ویتامین E می تواند اثرات آلودگی هوا بر روی ریه ها را کاهش دهد یا خیر. این مطالعه حاکی از کاهش سطح ویتامین E در افرادی اسـت کـه از بیماری هاي‌ ریوی مانند آسم رنج می‌برند و محققان را بـه این نتیجه میرساند کـه مصرف غذاهایی مانند آووکادو و اسفناج کـه هردو دارای ویتامین E هستند ؛ می تواند در مقابله با تأثیر انواع خاصی از ذرات آلاینده کمک کند. .

 

4. کلم بروکلی

کلم بروکلی

یک مطالعه بالینی 12 هفته اي کـه در استان جیانگ سو توسط دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ در دانشگاه جان هاپکینز انجام شده اسـت کـه مشخص کرد در افرادی کـه کلم بروکلی مصرف می کنند ؛ سموم ناشی از اوزون ذرات آلاینده را دفع می کنند. این دفع بـه دلیل وجود سولفورافان ؛ یک ترکیب ضد سرطان ؛ در کلم بروکلی اسـت.

 

محققان برای رسیدن بـه این نتیجه گیری نوشیدنی هاي‌ حاوی آب ؛ آب لیموترش ؛ آناناس و پودر جوانه کلم بروکلی را بـه شرکت کنندگان دادند. گروه بازرسی همان نوشیدنی اما بدون پودر جوانه کلم بروکلی را مصرف کردند. شرکت کنندگانی کـه نوشیدنی حاوی کلم بروکلی را نوشیدند ؛ مقادیر بالاتری از یک ماده سرطان زا مشهور بـه بنزن و یک ماده تحریک کننده ریه مشهور بـه اکرولین را دفع کردند.

 

علاوه بر خوردن کلم بروکلی ؛ سایر سبزیجات برگ دار خطر ابتلا بـه بیماری هاي‌ دژنراتیو ؛ بـه ویژه سرطان ها را کاهش می دهند. خوردن کلم بروکلی و سایر سبزیجات برگ دار می تواند یک راه مناسب برای مقابله با خطرات بهداشتی طولانی مدت آلودگی هوا باشد.

 

5. سبزیجات برگ دار

سبزیجات برگ دار

 

  • روکولا یا آروگولا
  • کلم بروکلی
  • جوانه بروکسل
  • کلم
  • گل کلم
  • کلم پیچ
  • تربچه
  • شلغم

 

6. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

رژیم غذایی شـما باید شامل مقدار زیادی گوجه فرنگی تازه نیز باشد زیرا لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، آنتی اکسیدانی اسـت کـه شـما را در برابر بیماری هاي‌ تنفسی محافظت می کند.

 


مطالب مشابه: رژیم غذایی مخصوص هوای آلوده


 

در پایان

درصورت هرگونه تغییر در شرایط آلودگی هوا و نیاز بـه تصمیم گیری‌هاي‌ جدید، دبیرخانه کارگروه با هماهنگی رئیس کارگروه، تصمیم گیری‌هاي‌ لازم را اتخاذ کرده و اطلاع رسانی از طریق سازمان صدا و سیما صورت خواهد گرفت.

 

چیزی مهمتر از تنفس برای زنده بودن وجود ندارد : در طول عمر شـما، حدود 250 میلیون لیتر هوا از ریه هاي‌ شـما عبور می کند. با این وجود با قدم زدن دریک خیابان شهری شلوغ چیزی حدود 20 میلیون ذره را وارد ریه هاي‌ خود میکنید. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب بـه جزئیاتی در مورد آلودگی هوا خواهیم پرداخت.

جدیدترین مطالب سایت