احتمال وقوع زلزله مجدد در تهران ؟!

مجموعه : اخبار حوادث
احتمال وقوع زلزله مجدد در تهران ؟!

ممکن است در تهران بازم هم زلزله بیاید ؟

 

تهران یکی از شهر های بزرک کشورمون است که روی گسل قرار دارد در ادامه می توانید با احتمال وقوع زمين لرزه مجدد در تهران تالاب را دنبال نمایید .

 

به گزارش تالاب دو زمين لرزه در هفته گذشته در استان هاي تهران و البرز روی داده است که هردو زمين لرزه ترس و وحشت شهروندان ساکن در استان هاي تهران و البرز را برانگیخته و این هراس از احتمال وقوع زمين لرزه بزرگ اصلی همان‌ گونه سوژه محافل و اخبار و مطالب مختلف در شبکه هاي اجتماعی شده است.

 

اما در هردو حادثه دیشب و چهارشنبه شب هفته گذشته، بي درنگ پس از زمين لرزه تعداد زیادی از شهروندان هراسان از احتمال وقوع زمين لرزه اي دیگر از منزل هایشان بیرون آمده و با سوار شدن برخودروهایشان به مکان هاي باز رفته و حتی تا طلوع صبح فردا را در خیابانها ماندند.

 

در حادثه چهارشنبه هفته گذشته این موج وحشت و سرازیر شدن به خیابانها بیشتر و حادثه دیشب کمتر بود.

 

این اقدام بعضی شهروندان تهرانی و کرجی، صف هاي طویل و ترافیک شدیدی از خودروها در خیابانها ایجاد کرد، ترافیکی که می‌تواند درصورت وقوع زمين لرزه اي بزرگتر هم چون یک عامل جدی در جهت ممانعت و ایجاد تاخیر در امدادرسانی عمل کرده و بر تلفات حادثه احتمالی بطور قابل ملاحظه اي بیفزاید.

 

به گزارش تالاب حقیقت این است که در کلان شهرهایی مانند تهران و کرج با دقت به نوع سازه ها که غالبا تیرآهنی و بتونی هستند احتمال ریزش ساختمان ها حتی در زمين لرزه هایي به بزرگی 7 ریشتر، کم خواهد بودو تنها ممکن است درصورت شدید بودن زمين لرزه خساراتی به ساختمان هاي غیر فرسوده وارد آید.

 

احتمال وقوع زلزله مجدد در تهران ؟!

 

البته بخش هاي دارای بافت فرسوده از این حکم کلی مستثناست چون سازه هاي فرسوده احتمال ریزش زیادی دارند و شاید برترین راه حل برای ساکنان انها بیرون آمدن از ساختمان در سریع ترین دوران ممکن باشد.

 

اما سازه هاي اسکلت فلزی و بتونی که بخش عمده ساختمان هاي کلان شهر های تهران و کرج را تشکیل میدهند، در مقابل زمين لرزه هایي حتی به بزرگی 7 ریشتر نیز مقاوم هستند و فرو نمی ریزند؛ کما این که در زمين لرزه ماه گذشته کرمانشاه نیز سازه هاي مسکن مهر که نوساز و با اسکلت فلزی یا بتونی بودند در مقابل زمين لرزه 7.3 ریشتری بطور کلی فرونریختند بلکه ایراد اساسی به آن ها این بود که بخش عمده اي از دیواره ها و پنجره ها و نماهای انها فروریخت که البته درصورت تولید استاندارد امکان کمتری داشت که چنین اتفاقی نیز بیفتد.

 

بنابر این باید شهروندان تهرانی و کرجی بجای گوش به زنگ بودن برای فرار از منزل به هنگام زمين لرزه – که در جریان زمين لرزه دیشب و هفته گذشته حتی ازدحام ناشی ازآن منجر به مجروح شدن دهها نفر شد 

 

مکان هاي امن داخل منزل هایشان را شناسایی کرده و هنگام زمين لرزه دراین محل ها پناه بگیرند تا زمين لرزه تمام شود؛ چرا که کلاً امکان فرار در عرض 10 تا 20 ثانیه از آپارتمان ها و مجتمع هاي بزرگ که بخش بزرگی از ساختمان هاي تهران و کرج را تشکیل میدهند غیر ممکن بوده و ممکن است در ازدحام ناشی ازآن موجب تلفات بیشتر برای شهروندان شود.

 

در شهرهایی مانند تهران و کرج امکان وقوع حوادث پس از زمين لرزه از قبیل آتش سوزی در اثر نشت گاز و  اتصال برق بسیار بیشتر از ریزش کلی ساختمان هاست و از این رو بهتر است شهروندان تهرانی و کرجی تلاش کنند برای ایمن کردن ساختمان هایشان با نصب سیستم هاي امنیتی قطع خودکار گاز و برق از تلفات احتمالی پس از زمين لرزه بکاهند.

 

جدیدترین مطالب سایت