در چهارمین سالگرد سردار سلیمانی در کرمان چه رخ داده است ؟

مجموعه : اخبار حوادث
در چهارمین سالگرد سردار سلیمانی در کرمان چه رخ داده است ؟

چهارشنبه 13 دی ماه 1402 یک روز تلخ دیگر برای ایران رقم خورد، یک «حمله تروریستی» و شهادت تعداد زیادی از هموطنان در کرمان. ما در این قسمت از مجله تالاب بـه جزئیات بیشتری از این واقع تلخ تروریستی در کرمان پرداخته ایم.

 

حادثه تروریستی در کرمان چگونه رخ داد

ساعت بـه 14:50 دقیقه کـه رسید نخستین صدای انفجار بلند شد و بـه فاصله اي کوتاه در ساعت 15:17 دقیقه بعدازظهر 13 دی ماه دومین صدای انفجار بلند شد. درست در جایی کـه مراسم سالگرد شهادت سردار شهید سلیمانی درحال برگزاری بود.

 

دو انفجار تروریستی در محدوده گلزار شهدای کرمان کـه بنا بـه روایت مقامات حادثه اول در ورودی گلزار شهدای کرمان و حادثه دوم در ورودی تخت درگاه قلی‌بیگ اتفاق افتاد اسـت کـه دراین حادثه تعداد زیادی از هموطنان مصدوم و شهید شدند.

 


مطالب مشابه: بیوگرافی شهید سردار سلیمانی + زندگی و نحوه شهادت


 

در حادثه بمب گذاری کرمان چند نفر شهید شدند

در حادثه بمب گذاری کرمان چند نفر شهید شدند

روزگذشته آمار شهدا تا 103 نفر رسید اما در اواخر شب گذشته وزیر بهداشت آمار را اصلاح کرد و از بـه شهادت رسیدن 95 نفر خبر داد. بنا بـه گفته رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌هاي‌ دکتری دانشگاه علوم دکتری کرمان، بـه دلیل این کـه تعدادی از اجساد این حادثه متلاشی شده و برخی از اجساد دو مرتبه شمرده شده بودند، آمار اولیه بیشتر بود.

 

آمار شهدا اما امروز باز هم تغییر کرد و بنا بـه گفته وزیر کشور طبق آمار دکتری قانونی تا کنون، 84 نفر در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان، بـه شهادت رسیده اند. استاندار کرمان نیز اعلام کرده اسـت «تا کنون 70 درصد آن ها شناسایی شده ‌و عمدتاً مربوط بـه کرمان هستند.»

 

در حادثه بمب گذاری کرمان چند نفر مجروح شدند

در حادثه بمب گذاری کرمان چند نفر مجروح شدند

وحیدی با بیان این مطلب کـه 284 نفر دراین واقعه مصدوم شده اند، ادامه داد: تعدادی از مجروحان دربخش هاي‌ ICU بستری هستند و حال عمومی آن ها مناسب نیست و ممکن اسـت در ساعات یا روزهای اینده تعداد شهدای این حادثه افزایش یابد. گفتنی اسـت تعدادی از مجروحان سرپایی مداوا و ترخیص شده ودر حال حاضر 220 نفر در بیمارستان هاي‌ شهر کرمان بستری هستند.

 

همچنین بـه موازات اعلام تعداد مجروحان این حادثه، خبرگزاری ها نیز اقدام بـه انتشار اسامی مجروحان کردند.

 

انفجار در کرمان چگونه رخ داده است؟

انفجار در کرمان چگونه رخ داده است؟

درباره نوع انفجارها هم 3 روایت وجوددارد: روایت اول مدعی انفجار کیف‌هاي‌ جاسازی‌شده بازرسی‌شونده داخل سطل زباله اسـت، روایت دوم حاکی از حضور یک دستگاه خودروی پژو در محل حادثه و انفجار بخشی از خودرو بـه محض توقف اسـت.

 

روایت سوم هم حاکی از این اسـت کـه یک عامل انتحاری هنگام تفتیش توسط مأموران، خودرا منفجر کرده کـه این روایت همان ابتدا تکذیب شد. اما اطلاعات بـه دست‌آمده خبرنگار تسنیم حاکی از این اسـت کـه روایت نخست دقیقتر اسـت و عامل یا عاملان این حادثه تروریستی، دو کیف حاوی مواد منفجره جاسازی‌شده را از راه دور بـه وسیله ریموت، منفجر کرده‌اند.

 

در حادثه کرمان مردم چگونه به شهادت رسیدند؟

در حادثه کرمان مرد چگونه به شهادت رسیدند؟

بنا بر انچه مقامات رسمی اعلام کرده اند دو انفجار، شدید الانفجار با موج شدید بـه همراه مواد شدیدالانفجار در میان مردم اتفاق افتاده اسـت و این بمب ها ترکش و ساچمه داشتند کـه بخش اعظم صدمات وارد شده ناشی از همین ترکش‌ها و ساچمه ها بوده اسـت.

 

بنا بر آنکه وزیر کشور گفته؛«در نقطه اول بین مردم، زنان، کودکان و زائران نخستین انفجار صورت میگیرد و با فاصله 20 دقیقه دریک نقطه دیگر کـه باز هم مردم حضور داشتند، انفجار دوم اتفاق می‌افتد. این انفجارها خیلی شدید و با ساچمه‌هاي‌ فراوان بوده کـه پرتاب ساچمه‌ها موجب می شود کـه بسیاری از شهدای ما توسط همین ساچمه‌هایي کـه در ان‌ها مواد منفجره کار شده بود، بـه شهادت می رسند.»

 

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز درباره جزئیات این حادثه می‌گوید؛«حادثه خارج از گیت‌هاي‌ بازرسی انجام شده و زنان، کودکان و پیرزنان و پیرمردان بی‌دفاع و بیگناه زیادی بـه شهادت رسیدند»

 


مطالب مشابه: عکس پروفایل حاج قاسم سلیمانی | عکس نوشته سردار دلها


 

شهدا چه زمان تشییع می شوند؟

شهدا چه زمان تشییع می شوند؟

بنا بـه اعلام استاندار کرمان، پیکر مطهر شهدای حادثه تروریستی کرمان فردا جمعه ۱۵ دی‌ماه تشییع می شود. همچنین تشییع این شهدا ساعت 9:30 از چهارراه غزه بـه سمت مصلی بزرگ امام علی علیه السلام کرمان انجام می شود و پس از ان شهدای کرمان برای تدفین می روند و بقیه شهدا بـه سمت دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها اعزام می شوند.

 

خانواده سلطانی‌نژاد از جمله خانواده هاي‌ داغدار این حمله تروریستی اسـت کـه در جریان انفجارهای تروریستی عصر چهارشنبه مسیر گلزار شهدای کرمان هشت شهید داده اسـت. اما در ادامه شناسایی هویت دیگر شهدا، ابتدا هویت 32 شهید این حمله تروریستی مشخص شد و ساعاتی بعد هویت هر 84 شهید شناسایی و اسامی انها اعلام شد.

 

3 تصمیم مهم شورای علی امنیت

3 تصمیم مهم شورای علی امنیت

در پی حادثه تروریستی در مراسم چهارمین سالگرد شهید سلیمانی، جلسه شورای‌عالی امنیت ملی جهت اخذ تصمیمات می‌دانی، در نخستین فرصت تشکیل و پس از ارائه و بررسی گزارشات مراجع اطلاعاتی و امنیتی و انتظامی مقرر شد:

 

1. دستگاه‌هاي‌ اطلاعاتی سرنخ‌هاي‌ بـه دست آمده از این عملیات تروریستی رابا سرعت پیگیری و عاملین مزدور ان را شناسایی و معرفی کنند.

 

2. نقش مغزهای مفسدی کـه همواره با حمایت از تروریست‌ها در هدف قرار دادن کور زنان و مردان و کودکان بی‌گناه در نقاط مختلف جهان نقش‌آفرین بودند، دراین حادثه بـه طوری دقیق شناسایی و گزارش نمایند.

 

3. دستگاه‌هاي‌ ذیربط نسبت بـه پیش‌بینی و پیگیری و برخورد قاطع با عاملان و مجازات عادلانه آمران یا پشتیبانان این جنایت اقدام نمایند.

 

عامل انفجارهای کرمان که بود

عامل انفجارهای کرمان که بود

این اقدام در حالی در فضای مجازی دست‌بـه‌دست می شود کـه اولاً فرد مذکور تبعه پاکستان بوده و دوماً 10 سال قبل قصد اقدام عملیات تروریستی را در افغانستان داشته کـه دستگیر شده اسـت. براساس این گزارش، برخی دشمنان مخالف روابط ایران و افغانستان با دروغ پراکنی و یک فتوشاپ درصدد آتش‌افروزی میان دو ملت دو کشور هستند. امروز بسیاری از اتباع افغانستان نیز در مراسم بزرگداشت حاج قاسم در کرمان حضور داشتند.

 

سخنان زینب سلیمانی در مورد حمله تروریستی کرمان

سخنان زینب سلیمانی در مورد حمله تروریستی کرمان

زینب سلیمانی در حاشیه عیادت از مجروحان حادثه تروریستی روز گذشته در مسیر گلزار شهدای کرمان در مصاحبه با خبرنگاران در کرمان، با اشاره بـه هدف خود از حضور در بیمارستان شهید باهنر کرمان و عیادت از مجروحان این حادثه، اظهار داشت: تلاش کردم کـه در واقع دلجویی از این مجروحان داشته باشم و این کمترین کاری اسـت کـه میتوانم دراین شرایط برای مجروحان حادثه تروریستی روز گذشته انجام دهم.

 

وی ادامه داد: وظیفه ما رسیدگی بـه مردمی اسـت کـه با عشق و علاقه بـه مزار شهید سلیمانی آمده بودند و مورد حمله تروریستی قرار گرفتند؛ وظیفه ما اسـت کـه بـه انها رسیدگی کنیم و هر کاری کـه از دست ما بر می آید برای آن ها انجام دهیم. سرلشکر سلامی و سردار معروفی، صبح امروز بـه بیمارستان‌هاي‌ محل بستری مجروحان رفتند و ضمن عیادت از همه ی مجروحان در جریان وضعیت درمان انها قرار گرفت.

 

زینب سلیمانی بیان کرد: دشمنان ما بدانند کـه اگر این اقدامات را انجام می دهند کـه مردم ما را بترسانند و یا عشق و علاقه مردم بـه شهید سلیمانی را در دل‌هاي‌ آن ها کمرنگ کنند بـه تصاویر شب گذشته گلزار شهدای کرمان نگاه کنند کـه باوجود این اقدامات مملو از جمعیت بود یا بـه مراسم روز گذشته تهران نگاه کنند کـه مردم با چه عشق و علاقه‌اي دراین مراسم حضور داشتند.

 

وی ادامه داد: دشمنان بدانند کـه این شهادت‌ها بـه مردم ما انگیزه می دهد، این خون‌ها بیشتر می‌جوشد و مردم ما قدر این شهادت‌ها را میدانند و بـه جای این کـه منفعل باشند بیشتر بـه میدان می آیند.

 

زینب سلیمانی با اشاره بـه این کـه حتما در مراسم تشییع شهدای این حادثه حاضر خواهم بودو این کمترین کاری اسـت کـه می توانم برای آن ها انجام دهم، گفت: از صمیم قلب برای خانواده این شهدا طلب صبر دارم؛ روح بزرگ شهید سلیمانی این شهدا را در آغوش گرفته اسـت و امیدوارم کـه شفیع همه ی ما باشد.

 


مطالب مشابه: عکس جالب و متفاوت از سردار سلیمانی


 

در پایان

خانواده سردار سلیمانی نیز با صدور پیامی تاکید کردند؛«امید اسـت مسئولان امنیتی و قضایی با پیگیری و بررسی عاجل، پاسخی سخت بـه بانیان و عاملان و آمران این حادثه تدارک ببینند؛ باذن الله.»

جدیدترین مطالب سایت