27 آذر سالروز شهادت آيت الله دكتر محمد مفتح

27 آذر سالروز شهادت آيت الله دكتر محمد مفتح

شهید آیت الله پزشک محمد مفتح از جمله روحانیون روشنفکر و روشنگری بود کـه نقش مهمی در نهضت اسلامی مردم ایران بـه رهبری امام خمینی ایفا نمود. ایشان، همچنین قدم های‌ موثری در راه ایجاد وحدت بین حوزه های‌ علمیه و دانشگاه و دو قشر روحانی و دانشگاهی برداشت. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب بـه مناسبت روز شهادت آيت الله دكتر محمد مفتح مقاله ای را در مورد او منتشر کرده ایم.

 

بیوگرافی شهيد آيت‌ الله دكتر محمد مفتح

شهيد آيت‌الله دكتر محمد مفتح درسال 1307؛ درخانواده‌ای روحاني در همدان متولد شد. پس از فراگيري مقدمات، راهي قم شد ودر محضر بزرگاني چون امام خميني، علامه طباطبايي و .. استفاده نموده و خود مدرسي بزرگ در حوزه گرديد.

 


مطالب مشابه: زندگینامه شهید مرتضی آوینی + روز هنر های انقلاب اسلامی


 

تحصیلات شهيد آيت‌ الله دكتر محمد مفتح 

تحصیلات شهيد آيت‌الله دكتر محمد مفتح 

ايشان در حاليكه استادي بزرگ در قم بودند، پا بـه عرصه دانشگاه گذاشته و تا درجه دكترا ادامه تحصيل دادند. شهيد مفتح كه توطئه استعمار در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهي و روحاني، از هم رابا تمام وجود احساس كرده بود، ايجاد وحدت ميان اين دو قشر مهم جامعه را وجهه همت خود قرار داد ودر كنار آموزش و تدريس و تربيت نيروهاي جوان بـه مبارزه با رژيم پهلوي پرداخت.

 

درسال‌های 1340 تا 42؛ سخنراني‌های او در شهرهاي مختلف در روشن ساختن مواضع نهضت اسلامي و افشاي چهره رژيم پهلوي بسيار مؤثر بود كه با آگاهي ساواك اين جلسات تعطيل و ايشان دستگير و مورد آزار و اذيت ساواك قرار گرفت.

 

تبعید دكتر محمد مفتح

تبعید شهيد آيت‌الله دكتر محمد مفتح

محبوبيت و مقبوليت شهيد مفتح در ميان طلاب و دانش‌آموزان موجب شد كه وی را از آموزش و پرورش اخراج ودر سال 1347؛ بـه نواحي بدآب و هواي جنوبي ايران تبعيد كنند و بعد از سپري شدن مدت تبعيد نيز از ورود ايشان بـه قم جلوگيري بـه عمل آمد و ايشان با اقامت در تهران بـه تدريس از دانشكده الهيات مشغول شد. ايشان بـه دعوت انجمن اسلامي دانشجويان امامت جماعت مسجد دانشگاه را عهده‌دار شد.

 

سخنراني‌های ايشان در مسجد دانشگاه در ترغيب نسل روشنفكر و تحصيل كرده بـه اسلام اثر بسزايي داشت. شهيد مفتح همچنين در حسينيه ارشاد نيز بـه فعاليت‌های تبليغي و علمي مي‌پرداخت و پس از تعطيلي اين حسينيه بوسيله ساواك، ايشان با قبول امامت مسجد جاويد درسال 1352؛ هسته ديگري از دانشجويان و روشنفكران را بـه دور خود جمع نمود. در آذر 1353 مسجد جاويد مورد هجوم ساواك قرار گرفت و شهيد مفتح نيز دستگير و زنداني شد.

 

امامت در نماز عيد فطر

امامت شهيد مفتح در نماز عيد فطر

 

ياد و خاطره نماز عيد فطر سال 1357 كه در قيطريه تهران و با استقبال بي‌نظير مردم تهران بـه امامت شهيد مفتح انجام شد در تاريخ انقلاب هميشه مي‌درخشد. در خطبه‌های اين نماز، شهيد مفتح براي اولين بار نام امام خميني را آشكارا بر زبان جاري و رهبري امام را مورد تأكيد قرار داد و روز پنجشنبه 16 شهريور را بـه عنوان تجليل از شهداي نهضت تعطيل اعلام كرد كه زمينه‌ساز راهپيمايي 17 شهريور و وقايع جمعه سياه گرديد.

 


مطالب مشابه: بیوگرافی شهید سردار سلیمانی + زندگی و نحوه شهادت


 

آثار و تألیفات دکتر مفتح

آثار و تألیفات دکتر مفتح

باوجود ان کـه پزشک مفتح در سنگرهای متفاوت مشغول مبارزه با رژیم شاه بودو در سطح حوزه و دانشگاه و دبیرستان تدریس می‌نمود، از انجام کارهای پژوهشی و تألیفات غافل نبود و نگاشته‌های‌ ارزشمندی بـه صورت تألیف و ترجمه از ایشان بـه یادگار مانده اسـت کـه عبارتند از:

 

1. ترجمه تفسیر مجمع البیان: جلد اول و دوم این تفسیر بـه قلم استاد مفتح و با همکاری حضرت آیت الله حسین نوری ترجمه شده اسـت، ولی جلد سوم را پزشک مفتح بـه تنهایی بـه فارسی برگردانده اسـت، سایر مجلدات این تفسیر را دیگر دانشمندان حوزه، ترجمه نموده‌اند.

 

2. حاشیه بر اسفار ملاصدرا: این حاشیه را پزشک مفتح در زمان تحصیل و تدریس خود بر کتاب اسفار ملاصدرا نوشت و چنین کاری مبین عمق دید و ژرفای اندیشه ان استاد در عرصه حکمت و فلسفه میباشد.

 

3. روش اندیشه: این کتاب را پزشک مفتح بـه سال 1336 ش. در علم منطق نوشته اسـت کـه بـه عنوان یکی از منابع درسی در حوزه و دانشگاه از ان استفاده میشود. علامه طباطبائی بر این کتاب مقدمه نوشته اسـت و دقت نظر، اصابت فکر، وفای بیان و آسانی لفظ مولف را ستوده اسـت.

 

4. حکمت الهی و نهج البلاغه: اثر یاد شده پایان‌نامه تحصیلی دوره دکترای شهید مفتح اسـت و ضمن ان کـه از ژرف‌نگری و وسعت مبانی برخوردار اسـت، مطالب ان برای عموم مردم قابل استفاده می باشد. این کتاب دارای پیش گفتاری نسبتا مفصل، مقدمه و سه بخش اسـت.

 

5. آیات اصول اعتقادی قرآن: این کتاب شامل چند بخش اسـت کـه بخش اول پژوهش های‌ استاد مفتح را در خصوص مباحث اعتقادی شیعه با تکیه بر آیات قرآن در بر می گیرد.

 

خانواده دکتر مفتح

آيت الله دكتر محمد مفتح

6. نقش دانشمندان اسلام در پیشرفت علوم: این نوشتار 60 صفحه‌ای مجموعه مقالات پزشک مفتح اسـت کـه درسال چهارم مجله مکتب اسلام بـه تدریج انتشار یافته اسـت کـه هشت مقاله را در بر می گیرد.

 

7. ویژگی‌های‌ زعامت و رهبری: دراین اثر مقالات و سخنرانی‌های‌ این شهید بزرگوار در خصوص زعامت و رهبری و مباحث حکومت اسلامی جمع آوری شده اسـت.

 

8. مقالات: در مجلاتی چون مکتب اسلام، خصوصا مکتب تشیع و نیز مجله معارف جعفری شهید مفتح مقالاتی را در خصوص معارف اسلامی و معرفی مذهب حقه تشیع نوشته اسـت کـه یکی از این مقالات ارزشمند مطلبی اسـت تحت عنوان «مکتب اخلاقی امام صادق علیه السلام» کـه در پنجمین نشریه سالانه مکتب تشیع در خرداد ۱۳۴۲ ش. درج گردید.

 

9. مقدمه‌نویسی بر آثار دیگران: از دیگر کوشش‌های‌ فکری پزشک مفتح نوشتن مقدمه بر آثار نویسندگان جوان حوزه اسـت کـه از مجمع علمی اسلام شناسی – کـه خود مسئولیت ان را بـه عهده داشت – شروع شد و تا چند سال بعد استمرار یافت. مجموعه این نوشته‌های‌ ارزشمند اگر؛ جایی تدوین گردد خود کتابی مستقل ودر عین حال سودمند را تشکیل خواهد داد. گزیده‌ای از این مقدمه‌نویسی‌ها در کتابی تحت عنوان افکار استاد شهید پزشک مفتح آمده اسـت.

 

شهادت مفتح

شهادت مفتح

شهید مفتح ضمن پیگیری بـه وجود آوردن تحول در دانشگاه، از نظر خط فکری در زمینه مسائل عقیدتی با خطوط التقاطی سخت مخالفت داشت ودر برابر احزاب و گروهک هایي کـه تفکر انحرافی داشتند لحظه‌ای آرام نمی گرفت ودر مواردی با آنان درگیر میشد و بـه سبب همین موضع‌گیری صریح بود کـه بـه ترور وی اقدام کردند. سرانجام در صبح روز 27 آذر 1358 ش. در جلو دانشگاه الهیات تهران، مارقین انقلاب یعنی گروهک منحرف و منافق فرقان، ان متفکر وارسته را هدف چندین گلوله قرار دادند.

 


مطالب مشابه: 15 مرداد سالروز شهادت سرلشکر خلبان بابایی + بیوگرافی


 

در پایان

آری جهاد ان شهید در عرصه اندیشه ان جاهلان از خدا بی‌خبر را از میدان بدر کرده بودو راهی جز این ندیدند کـه قلم‌های‌ شکسته و فرسوده خودرا بر زمین نهاده و گلوله برگیرند و مقر ان اندیشمند افشاگر را نشانه گیرند. آنان بزرگمردی را ترور کردند کـه اسلحه‌ای جز قلم و سخن نداشت و کسی را بـه شهادت رساندند کـه کشتنش جز موج خشم‌آگین و نفرت و انزجار امت مسلمان نتیجه‌ای نداشت و اگر بدن پاکش در خاک و خون طپید، فکرش بیشتر تجلی نمود و از برکت خونش تحرکی تازه در اندیشه و باورهای امت اسلام بـه وجود آمد.

جدیدترین مطالب سایت