برای طراحی کارت پستال چه چیزهایی را باید در نظر بگیریم؟

مجموعه : کارت پستال
برای طراحی کارت پستال چه چیزهایی را باید در نظر بگیریم؟

امروزه توریست ها و گردشگران بیش از سایر افراد جامعه از برای ایجاد ارتباط با دوستان و آشنایان خود و یا ثبت خاطرات شخصی و جهان گردی از این شیوه ارتباطی _ سنتی استفاده می نمایند ودر هر سفر جدید، کارت پستال هایي با تصاویر همان مکان تهیه و بـه خانواده هاي‌ خود از شهری بـه شهری دیگر ارسال می نمایند. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب بـه مناسبت روز کارت پستال در 8 آذر این مقاله را برای شـما همراهان عزیز منتشر کرده ایم.

 

کارت پستال چیست ؟

کارتهای مصور یا دارای تصویر کـه بمنظور ارسال پیامهای کوتاه تبریک در ایام و مناسبتهای مختلف چاپ و مورد استفاده عموم مردم قرار می گیرد. بیش از یکصد سال از چاپ نخستین کارت پستال ها در کشورمان می گذرد و عموم مردم همواره احساسات و پیامهای خودرا با استفاده از تصاویر و مناظر زیبای طبیعی ؛ آثار وابنیه هاي‌ تاریخی ؛ باغات ؛ بناها و بافت هاي‌ نوین شهری ؛ روستایی و گردشگری و… برای دوستان خود ابراز داشته و این ارتباط عاطفی و فرهنگی را سینه بـه سینه پاس داشته اند .

 

تاریخچه کارت پستال

تاریخچه کارت پستال

استفاده از کارت پستال ها پیشینه اي دراز دارد. اگر بخواهیم ارسال نخستین کارت پستال ها را بررسی کنیم باید از اواخر قرن 18 ام یاد کنیم. البته این سال‌ها مربوط بـه استفاده رسمی از کارت پستال ها هستند و ایجاد این سنت بـه سال 1848 باز می گردد.

 

سال 1861 ودر تاریخ 27 فوریه بود کـه نخستین بار مجوز ارسال و استفاده از کارت پستال در ایالات متحده امریکا صادر شد. این مجوز بـه شخصی بـه نام جان چالتون اعطا شد و نمایندگی چاپ کارت پستال در امریکا بـه وی داده شد.

 

نخستین کارت پستال دولتی درسال 1871 ودر اول ماه می چاپ شد. دریک قسمت این کارت پستال می ‌شد پیغام را یادداشت کرد و یک قسمت دیگر ان مربوط بـه اطلاعات و ادرس گیرنده کارت بود. وقتی درسال 1930 صنعت چاپ رونق گرفت و پرینتر ها روی کار آمدند، کارت پستال ها نیز پیشرفته تر شدند و تنوع ان ها کم کم بیش تر شد. طرح هاي‌ جالب و جذاب پشت کارت پستال ها نیز از همان زمان روی کار آمدند.

 

سال هایي کـه دنیا درگیر جنگ جهانی شده بود استفاده از کارت پستال هم کم شد اما بعد از جنگ جهانی دوباره استفاده از ان ها رونق گرفت. کم کم با ظهور راه هاي‌ ارتباطی الکترونیکی استفاده از کارت پستال هم دیجیتالی شد و طبق معمول تنها هنگام کادو دادن از کارت پستال ها استفاده میشود.

 


مطالب مشابه: کارت پستال و عکس نوشته های زیبا روز دختر


 

معنی کارت پستال در فرهنگ نامه دهخدا

معنی کارت پستال در فرهنگ نامه دهخدا

فرهنگ نامه دهخدا عبارت “کارت پستال” را ماخوذ از زبان فرانسه و بـه معنی برگ مقوایی کوچکی می‌داند کـه روی ان چیزی نویسند و بـه مقصد بفرستند. همچنین می فرماید کارت پستال کارتی اسـت کـه یک طرف ان مصور و طرف دیگر ان برای نوشتن مطالب و عرض حال شخصی اسـت.

 

کارت پستال چه تاثیری بر افراد دارد؟

کارت پستال چه تاثیری بر افراد دارد؟

کارتهای پستی علاوه بر ایجاد ارتباط نوشتاری کوتاه و حفظ مکاتبات سنتی و عرض حال شخصی افراد، نقش موثری را در معرفی مکانهای گردشگری ؛ آثار تاریخی و بناهای مدرن ایفا نموده و مخاطبین خودرا از فرهنگ و تمدنهای مادی و معنوی ملتها برخوردار می‌نماید.

 

کاربرد چاپ کارت پستال دقیقا در کجا است؟

کاربرد چاپ کارت پستال دقیقا در کجا است ؟

وقتی فردی کارت پستال دریافت می کند، نیازی بـه باز کردن پاکت نیست، دردسر نامه یا قرارداد و هر بسته بندی دیگری را ندارد. اگر تصویر کارت بـه خوبی طراحی شده و کارت ها بـه خوبی چاپ شده باشد، میتواند توجه مشتریان را بـه خود جلب کند و مشتری پیام شـما را بـه سرعت و بـه سهولت دریافت کند.

 

برای چاپ طرحی خاص، میتوانید سلیقه خودرا اعمال کنید، نوع چاپ را انتخاب کنید و مواد باکیفیت بالا و تکنیک هاي‌ چاپ نوین را بـه کار بگیرید و مطمئن شوید کـه کارت پستال هاي‌ شـما خاص و منحصر بـه فرد باشد. بـه یاد داشته باشید کـه گیرندگان کارت پستال ممکن اسـت فقط یک نگاه کوتاه وسریع بـه کارت شـما بیندازند بنابر این مطمئن باشید پیام بازاریابی خودرا روشن و صریح بـه مشتری رسانده اید.

 

خرید و چاپ کارت پستال «کارت دعوت» به چه صورت انجام می شود؟

خرید و چاپ کارت پستال «کارت دعوت» به چه صورت انجام می شود؟

طبق معمول چاپ کارت پستال جهت تبریک مناسبت‌ها، اعلام تسلیت و دعوت افراد بـه حضور در رویداد و یا مراسم خاص از اشخاص بـه کار میرود و نسبت ‏بـه دیگر راه‌هاي‌ ارتباطیِ غیر کتبی، مانند ایمیل، دعوت بـه صورت شبکه‌هاي‌ اجتماعی بـه صورت ارسال از طریق تلگرام یا واتساپ و تماس تلفنی ارزش بالاتری دارد و از این شیوه‌هاي‌ میتوان جهت ابراز محبت و بیان احساسات صمیمانه‌تر بـه مخاطب بشمار آورد.

 

مزایای کارت پستال

مزایای کارت پستال

  1. این کارت ها میتوانند دقیقا مطابق سلیقه شـما طراحی شوند ودر نتیجه کاملا می توانند شـما را در یاد مخاطبتان بیاورند.
  2. شـما می توانید از طریق کارت پستال پیام هاي‌ خودرا انتقال دهید. این پیام ها میتوانند تبریک مناسبات، اعیاد و تولد ها باشند.
  3. این کارت ها می توانند بـه عنوان یادگاری پیش افراد بمانند.

 

معایب کارت پستال

معایب کارت پستال

  1. شاید بتوان هزینه کارت پستال ها را جزو معایب ان ها بـه شمار اورد کـه البته این هزینه زمانی کـه از کارت پستال هاي‌ معمولی استفاده می کنید بسیار ناچیز خواهد بود.
  2. در صورتی کـه خودتان اقدام بـه ساخت کارت پستال کنید هم هزینه کم تری برای طراحی و چاپ ان خواهید پرداخت هم بر ارزش معنوی ان می‌افزایید کـه موجب میشود این عیب کارت پستال ها نیز از بین برود.

 

کارت پستال در دوران قاجار

کارت پستال در دوران قاجار

نخستین کارت پستال در ایران توسط درباریان قاجار و یا افرادی کـه بـه خارج از کشور سفر کرده بودند برای دوستان و نزدیکان خویش فرستادند مورد استفاده قرار گرفت و اکنون بیش از یکصد سال از چاپ نخستین کارت پستالهای ایران میگذرد کـه در میان حاکمان قاجار و خانواده هاي‌ انها به‌صورت محدود و خصوصی رایج گردید بدون تردید با اختراع دوربین هاي‌ عکاسی ؛ گسترش مسافرتها و توسعه و رشد انواع سرویس های پستی بین کشورها در جابجایی مرسولات پستی ؛ استفاده از کارت پستال برای ثبت خاطرات افراد بویژه جهانگردان و توریستها در همه ی کشور های جهان رایج گردید.

 

انواع چاپ کارت پستال کدام است؟

انواع چاپ کارت پستال کدام است؟

چاپ کارت پستال میتواند بـه صورت و اشکال ابعاد مختلفی طراحی و چاپ گردد:

 

کارت دعوت یا پستال یک لتی

چاپ کارت پستال یک لت بیشتر در سایزA5 چاپ میشود و یا در سایز 17.5 در 24.5 کـه این مدل از کارت پستال را کارت دعوت یا کارت پستال یک لتی میگویند.

 

کارت دعوت یا پستال دو لتی

وقتی کارت پستال جهت مناسبتهای گوناگون و پیام تبریک را قرار اسـت بـه مخاطب خود منتقل کند کارت تبریک گفته می شود و زمانی کـه قرار اسـت مخاطب را جهت حضور در مراسمی دعوت کرد بـه ان کارت دعوت گفته می شود و زمانی کـه قرار اسـت جهت پیام تسلیت داده شود کارت تسلیت گفته می شود.

 

انواع کارت پستال ها

انواع کارت پستال ها

یک کارت استاندارد طبق معمولً بر روی یک کاغذ یا مقوای باکیفیت بالا چاپ می شود و طبق معمولً بـه شکل تا شو همراه یک تصویر زیبا بسته بـه موضوع کارت و یک پاکت هم اندازه میباشد. گاهی اوقات کارت ها با وسایل تزیینی مانند بند طلایی، روبان تزیینی براق نیز ساخته می شوند. برای نمونه چند کارت را معرفی میکنیم:

 

  1. کارت هاي‌ سالگرد: تبریک تولد، ازدواج و …
  2. روز هاي‌ مقدس و مناسبت ها: تبریک سال نو خورشیدی، اعیاد مذهبی، عزاداری ها و …
  3. وقایع دوست داشتنی: بـه دنیا آمدن کودک، ازدواج، تبریک فارق التحصیلی و …
  4. همدردی: آرزوی بهبودی،تاسف برای از دست رفتن عزیز، آگهی تسلیت و …
  5. مسایل شخصی: تشکر، عذر خواهی، فکر کردن بـه او ؛ دوستی و عشق و …

 

کارت پستال آنلاین

کارت پستال آنلاین

با پیشرفت علم و همه ی گیر شدن اینترنت کارت ها نیز شامل این فن آوری شدند. کارت آنلاین یا E-Card یک کارت پستال الکترونیکی اسـت کـه توسط اینترنت و طبق معمولً توسط پست الکترونیکی ارسال می شود. ارسال کننده کارت می تواند یک متن از پیش تعریف شده را همراه با عکس هاي‌ مختلف و پیام شخصی خویش برای یک یا چند گیرنده ارسال نماید کـه گیرنده امکان دیدن ان کارت را توسط یک صفحه وب دارد.

 

حدود سال 1996 میلادی، کارت الکترونیک یک قابلیت عمومی برای مدیران و طراحان سایت شد کـه بتوانند با حداقل هزینه این سرویس را ارایه دهند. در همین زمان نخستین سایت هاي‌ تخصصی کارت آنلاین بـه وجود آمدند. همچنین این سرویس بـه سایت شرکت هاي‌ بزرگی مانند MSN و AOL نیز افزوده شد.

 

بیشترین کارت هاي‌ الکترونیکی رایگان هستند. هزینه هاي‌ آن گونه سرویس دهنده ها عموماً توسط تبلیغات تامین می شود. با وجودی کـه کارت هاي‌ رایگان هنوز رایجترین دراین زمینه هستند اما برخی از سایت ها برای بعضی از کارت هاي‌ بخصوص خود مبالغی را دریافت می نمایند. عموماً پنج نوع مختلف از کارت هاي‌ تصویری وجوددارد:

 

  1. کارت ها یا انیمیشن هاي‌ فلش Flash کـه با استفاده از نرم افزار هایي مانند ماکرومدیا فلش ساخته می شوند کـه طبق معمولً شامل صدا و تصویر بـه صورت هم زمان هستند.
  2. کارت هایي کـه ثابت هستند و هیچ گونه تحرکی ندارند.
  3. کارت هاي‌ انیمیشنی کـه ممکن اسـت حرکت هاي‌ کوچکی مانند جریان آب و … را دارند.
  4. کارت هاي‌ مبتنی بر نوشتار یا Script
  5. کارت هاي‌ سخنگو یا speech synthesis.1

 


مطالب مشابه: کارت پستال های زیبای ماه مبارک رمضان 1402


 

بهترین نکاتی که باید قبل از چاپ کارت پستال بدانید کدام است ؟

کارت پستال‌ها تکه‌هاي‌ مستطیلی شکل دو طرفه از کاغذ ضخیم هستند کـه بدون نیاز بـه استفاده از پاکت نامه برای ارسال استفاده می شود. تجسم مدرن کارت پستال طبق معمولً شامل یک تصویر یا تصویر دیگری دریک طرف کارت اسـت کـه فضایی برای آدرس پستی، هزینه پستی و یک پیام در طرف مقابل درنظر گرفته شده اسـت.

 

کارت پستال‌ها طبق معمول برای طیف گسترده‌اي از اهداف شخصی و تجاری استفاده میشوند و نسبت بـه ارسال نامه‌ها از طریق یک سیستم پستی مقرون بـه صرفه‌تر هستند. افزایش نرخ‌هاي‌ پستی، کارت پستال‌ها را بـه یکی از محبوب‌ترین ابزارهای برقراری ارتباط درسال‌هاي‌ اخیر تبدیل کرده اسـت.

 

این کارت‌ها کـه همیشه وسیله‌اي مقرون‌بـه‌صرفه برای تبلیغات خدمات و محصولات هستند، امکان کاهش هزینه‌ها را فراهم میکنند. در نتیجه دیگر نیاز نخواهید داشت کـه کارت پستال را مانند گذشته پست کنید، می توانید ان را بـه صورت مستقیم بـه فرد مورد نظر داده یا این کـه بـه صورت اینترنتی برای او ارسال کنید. اما درنظر داشته باشید قبل از چاپ کارت پستال بهتر اسـت بـه این موارد توجه کنید تا کارت پستالی جذاب را بتوانید چاپ کنید:

 

اگر می‌خواهید چیزی بنویسید بدون سلفون سفارش دهید

اگر می‌خواهید چیزی بنویسید بدون سلفون سفارش دهید

اگر مدنظر دارید تا درون کارت پستال خودرا باز کرده و متنی را برای یادگاری بـه عزیزتان یا برای هدفی در زمینه بازاریابی بنویسید حتماً داخل ان را ساده سفارش داده و از سلفون استفاده نکنید. سلفون باعث می شود کـه خودکار بـه اسانی روی ان نوشته نشده و بعد از نوشتن خشک نشود، در نتیجه رد کشیده شده خودکار بر روی کارت پستال شـما خواهد ماند کـه جلوه خوبی نداشته و زیبایی خودرا از دست می دهد.

 

برای کاغذهای بافت دار از فونت نازک استفاده نکنید

برای کاغذهای بافت دار از فونت نازک استفاده نکنید

زمانی کـه مشغول طراحی کارت پستال هستید دقت داشته باشید کـه اگر کاغذ مورد نظرتان برای چاپ دارای بافت‌هاي‌ مختلفی باشد فونت شـما از خوانایی پایین‌تری برخوردار خواهد بود. در نتیجه استفاده از فونت نازک با خوانایی پایین باعث می شود متن شـما بـه خوبی خوانده نشده و بعضی از کلمات و متن‌هاي‌ طراحی شده در لابه‌لای بافت کاغذ گم شود.

 

زمانی کـه این اتفاق بیافتد امکان دارد پیام شـما بـه درستی بـه فرد مورد نظر نرسیده و کارت پستال شـما را دور بیاندازد، پس نتیجه لازمه را نمیتوانید بگیرید و زحمت شـما بی‌ارزش میشود.

 

مقواهای ضخیم تر ماندگاری بیشتری دارند

مقواهای ضخیم تر ماندگاری بیشتری دارند

اگر می خواهید برای چاپ کارت پستال اقدام کنید همواره این نکته را بـه یاد داشته باشید کـه انتخاب کاغذ اولیه شـما برای چاپ بسیار اهمیت دارد. زیرا ممکن اسـت شـما طرح خودرا روی یک مقوای نازک چاپ کنید و بـه دست فرد مورد نظر برسانید اما بـه علت پایین بودن کیفیت مقوا کارت پستال تا شده یا پاره شود.

 

در نتیجه بهترین انتخاب برای چاپ کارت پستال استفاده از مقواهای ضخیم اسـت کـه ماندگاری و کیفیت بسیار بالاتری داشته ودر گذر زمان بـه اسانی و با هر اتفاقی از بین نمی رود، در نتیجه این کارت پستال تبدیل بـه یک هدیه طولانی‌مدت خواهد شد کـه فرد مورد نظر را تا سال‌ها خوشحال میکند.

 

پوشش uv موضعی زیبایی کار شما را بیشتر میکند

پوشش uv موضعی زیبایی کار شما را بیشتر میکند

برای فاخرتر شدن کارت پستال خود می توانید موارد بیشتری بـه ان اضافه کنید تا ارزشمندی ان را برای فرد مورد نظر بالاتر ببرید. برای مثال یکی از بهترین کارهایی کـه میتوانید دراین خصوص انجام دهید استفاده از پوشش یو وی موضعی اسـت کـه بـه عنوان لایه‌اي براق و برجسته روی کارت پستال قرار میگیرد و باعث ایجاد برآمدگی و سطحی جذاب میشود.

 

از این لایه طبق معمول برای قسمت‌هایي کـه کاملا برجسته اسـت و نکاتی برای دیده شدن لازم اسـت استفاده می شود. برای مثال شـما کارت پستالی را برای بازاریابی محصولات‌تان میخواهید طراحی کنید، برای بهتر دیده شدن تخفیفات این قسمت را بـه کمک پوشش یو وی موضعی برجسته‌تر می کنید تا بیشتر دیده شود.

 

می‌توانید برای طرح‌های خاص مدل دور گرد سفارش دهید

می‌توانید برای طرح‌های خاص مدل دور گرد سفارش دهید

برای این کـه کارت پستال خودرا بـه یک کارت پستال ویژه تبدیل کنید، میتوانید گوشه‌هاي‌ ان را گرد کرده و با فرمی خاص کارت پستال را طراحی اختصاصی کنید. گوشه‌هاي‌ گرد شاید در نگاه اول بـه چشم نیاید اما تاثیر مستقیمی در دید بصری و تاثیر روی گیرنده کارت پستال خواهد گذاشت. در طراحی‌هاي‌ مدرن گوشه‌هاي‌ گرد طرفداران بیشتری دارد و میتوانید از این تکنیک برای سفارش چاپ کارت پستال استفاده کنید.

 

چاپ کارت پستال اغلب در چه سایزهایی انجام می شود؟

چاپ کارت پستال اغلب در چه سایزهایی انجام می شود؟

چاپ کارت دعوت یا کارت پستال را می توان در اندازه‌هاي‌ زیر انجام داد:

 

  • چاپ کارت دعوت یا کارت پستال سایز A4 = 21 x 29.7 cm
  • چاپ کارت دعوت یا کارت پستال سایز B4 = 24 x 34 cm
  • چاپ کارت دعوت یا کارت پستال سایز A5 = 14.5 x 22 cm
  • چاپ کارت دعوت یا کارت پستال سایز B5 = 17 x 24 cm

 

در طراحی کارت پستال به چه نکاتی باید توجه شود؟

در طراحی کارت پستال به چه نکاتی باید توجه شود؟

1. رزولوشن فایل شـما باید حداقل 300 پیکسل در اینچ باشد.

 

2. سیستم رنگی فایل CMYK باشد.

 

3. حاشیه برش و خط تا رعایت شود.

 

4. از قرار دادن حاشیه در کناره‌هاي‌ کار بـه دلیل احتمال عدم تقارن خودداری کنید.

 

5. از بـه کار بردن فونت‌هاي‌ کوچک تر از ۶ پوینت بـه علت ناخوانایی خودداری کنید.

 

6. در محصولاتی کـه در بخشی تا می شوند «مانند بروشورها، کارت دعوت، پاکت نامه و …» از قرار دادن نوشته‌ها و عناصر اصلی در نزدیکی محل تا «از هر طرف خطوط تا ۵ میلی ‌متر» خودداری نمایید.

 

7. در چاپ محصولاتی مانند چاپ بروشور، چاپ کاتالوگ، چاپ جعبه، کارت دعوت، پاکت نامه و .. بـه شیوه تا خوردن و بسته شدن بخشهای ان کاملا دقت کنید.

 

8. یک ماکت اولیه بسازید تا پیش از چاپ، از نحوه باز و بسته شدن و چگونگی نمایش نهایی محصول نهایی آگاه باشید.

 

9. در روش افست برای نوشته‌ها و عناصر سیاه کوچک حتماً از سیاه تک رنگ «C:0 M:0 Y:0 k:100» استفاده کنید.

 

10. از آنجا کـه ساختار تولید و بازنمایی رنگ‌ها در نمایشگر و چاپ کاملا متفاوت اسـت، رنگ‌هایي کـه شـما در نمایشگر کامپیوتر یا موبایل و تبلت مشاهده می کنید تفاوت محسوسی با انچه چاپ خواهد شد، دارند.

 

11. تکنیک چاپ دیجیتال و چاپ افست با یک دیگر متفاوت اسـت، بـه همین دلیل رنگ‌هاي‌ نهایی یک محصول واحد در هر کدام از این دو روش چاپ، تفاوت نسبی با یک دیگر خواهند داشت.

 

12. تاثیر کاغذهای متفاوت «تحریر، گلاسه و …» بر روی چاپ رنگ‌ها، متفاوت اسـت. بـه همین دلیل درنظر داشته باشید کـه چاپ یک رنگ مشخص بر روی کاغذهای متفاوت، تفاوت محسوسی خواهد داشت.

 

13. فرمت فایل‌هاي‌ ارسالی باید TIFF یا PDF یا JPEG باشد. مناسب‌ترین ساختار برای چاپخونه و جلوگیری از تغییرات ناخواسته، فرمت PDF میباشد.

 


مطالب مشابه: کارت پستال های عاشقانه


 

در پایان

هزینه تولید کارت پستال یکی از فاکتورهای تولید این محصول اسـت. کارت پستال ساده تبلیغاتی کاملاً مقر‌ون بـه صرفه اسـت، اینکار باعث میشود تا بودجه بازاریابی شـما نه تنها صرف کار بیهوده نشود، بلکه خاطرجمعی داشته باشید کـه با این سرمایه گذاری بازدهی بسیار بالایی نصیبتان میشود.

جدیدترین مطالب سایت