توصیه هایی برای درمان افسردگی در دوران کودکی

توصیه هایی برای درمان افسردگی در دوران کودکی

افسردگی در دوران کودکی

افسردگی در دوران کودکی به طبع تبعات منفی دارد در ادامه می‌توانید با روش هایي برای درمان افسردگی در دوران کودکی تالاب را دنبال نمایید. 

 

افسردگی را تعداد زیادی از مردم، بیماری بزرگسالان تصور می‌کنند در حالیکه شدت آن در بین کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است و بی توجهی به آن می‌تواند عواقب ناخوشایندی چون اختلال خلقی را در بزرگسالی رقم بزند.

 

اگر چه در سایه تلاش هاي ترویجی مراکز علمی و دانشگاهی توجه به بیماری هاي روانی روز به روز در حال گسترش بوده اما همان‌ گونه به این نوع از بیماری ها در حد انتظار توجه نشده یا به اندازه کافی در جامعه نهادینه نشده است.

 

متخصصان و کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت روان درسال هاي اخیر توجه ویژه نسبت به افسردگی و بیماری هاي روانی دوران کودکی داشتند و علاوه بر چاپ مقاله هاي متعدد علمی، سمینارهای مختلفی ترویجی نیز دراین خصوص برگزار کرده اند.

 

دانشگاه علوم دکتری و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی بعنوان متولی حوزه بهداشت و سلامت این استان دراین خصوص اقدام هاي زیادی داشته و علاوه بر فرهنگ سازی برای پیشگیری از این امر، متخصصان زیادی نیز در حوزه درمان بیماری هاي روانی از جمله افسردگی تربیت کرده است.

 

سایت تالاب : به گفته کارشناس سلامت روان «حوزه معاونت امور بهداشتی» این دانشگاه، افسردگی یکی از اختلال هاي جدی دوران کودکی است که اگر به موقع مورد درمان و مداوا قرار نگیرد، به تثبیت اختلال هاي خلقی کودک منجر می‌شود.

 

چشم براه افزود: کودکان نیز با اندک ناملایمات و بدرفتاری هاي والدین و اطرافیانشان در خود فرو می‌روند و آثاری از افسردگی هاي بالینی و مشکلات رفتاری ناشی ازآن را بروز می‌دهند.

 

وی اظهار کرد: افسردگی در بسیاری موارد در نتیجه ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی پدید می‌آید ودر بعضی موارد نیز منشاء آن روشن نیست.

 

وی با تاکید بر این که در عده اي از کودکان افسردگی ریشه ژنتیکی دارد، اظهار کرد: عده اي از حمله هاي افسردگی شدید ولی به نسبت کوتاه است اما شاید سال‌ها ادامه داشته باشد.

 

وی بیان کرد: کودکان در بیشتر موارد پس از آسیب هایي نظیر از دست دادن یکی از والدین، جدایی پدر و مادر یا بیماری شدید آنان «سرطان، دیابت و غیره» دچار افسردگی می‌شوند و علاوه بر آن کودکانی که مورد اذيت جنسی یا بی توجهی قرار گرفته باشند نیز در دسترس خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی قراردارند.

 

این روان‌شناس گفت:

در بعضی موارد کودکان بدون دلیل، یک دوره افسردگی یا چند دوره که در فواصل آن حال عادی دارند را نیز تجربه می‌کنند.

 

وی افزود: یک دوره افسردگی بین 6 تا 9 ماه به طول می انجامد و کودکانی که یک‌بار دچار حمله افسردگی شده باشند، در خطر ابتلا به حمله هاي دیگر ظرف مدت پنج سال قراردارند.

 

چشم براه ادامه داد: به گفته اتحادیه ملی بیماری روانی در کشور آمریکا این کودکان پنج برابر بیشتر از کودکانی که دچار افسردگی نشده اند، احتمال دارد که در بزرگسالی دچار افسردگی حاد شوند.

 

وی اضافه کرد: در بعضی موارد افسردگی یک کودک پیش ازآن که سال‌ها بعد دوباره ظاهر شود، التیام مییابد ودر موارد دیگر ممکن است کودکان افسردگی هاي مداومی داشته باشند که نیازمند درمان تا دوران بزرگسالی باشند.

 

حیدری، متخصص اعصاب و روان نیز دراین خصوص به خبرنگار مااظهار کرد:

روند رشد و تکامل کودکان سرشار از چالش ها و فرصت هاست و درس و مدرسه، دوست و رفیق، بلوغ و امتحان و تغییرات بلوغ در بعضی از بچه ها سریعتر اتفاق میوفتد.

 

وی بیان کرد: بعضی از بچه ها می‌توانند با این تغییرها به خوبی کنار بیایند ولی برخی دیگر نمیتوانند و ناتوانی درکنار آمدن با این قبیل تغییرات می‌تواند زمینه ساز استرس و حتی بروز افسردگی در آنان شود.

 

این متخصص اعصاب افزود:

نشانه هاي افسردگی در کودکان تا حدی با بزرگ ترها متفاوت است مثلاً غمگینی رابه شکلی که در بزرگ ترها می‌بینیم در کودکان کم سن و سال بدخلقی، بهانه گیری هاي بی دلیل و طولانی، گریه هاي طولانی و بدون دلیل همراه با عصبانیت و تحریک پذیری به نحوی که آرام کردن کودک دشوار است، دیده میشود.

 

به گفته وی پرخاشگری، شب ادراری، ناخن جویدن، آشفتگی هاي خواب، بیش فعالی، کمبود توجه، بی تفاوتی، کاهش انرژی، بزهکاری، بی اشتهایی و کاهش وزن، افت تحصیلی، ناتوانی هاي یادگیری، انزواطلبی، کج خلقی و مدرسه گریزی از جمله نشانه هاي افسردگی کودکان است.

 

وی اضافه کرد:

بیخوابی یا پرخوابی روزانه، کندی حرکتی، کاهش تمرکز، احساس بی ارزشی یا گناه و افکار تکرارشونده مرگ مثل “کاش جهان نیامده بودم” یا این که “کاش مرده باشم” از دیگر علایم افسرگی در کودکان به شمار می‌رود.

 

وی اضافه کرد:

گاهی همراه با این نشانه ها، نشانه هاي اضطرابی نیز در کودکان دیده می‌شود؛ نشانه هایي مثل بروز نگرانی افراطی راجع به سلامت خود یا اطرافیان، اضطراب در زمان جدا شدن از والدین یا وابستگی زیاد به والدین، ترس از تاریکی و تنهایی و ترس هاي دیگر. 

 

این استاد دانشگاه به والدین توصیه کرد تا درصورت مشاهده نشانه هاي افسردگی در کودک، برای محاسبه بیشتر و درمان او به مراکز خدمات جامع سلامت یا متخصص روان دکتری یا فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان یا دیگر متخصصان سلامت روان مراجعه کنند.

 

حیدری ادامه داد:

درمان افسردگی در کودکان طبق معمول شامل روان درمانی، دارو درمانی یا ترکیبی از این 2 روش است.

 

وی افزود: روان درمانی ممکن است به صورت فردی یا خانوادگی صورت گیرد و برای درمان از طریق دارو درمانی نیز از داروهای ضدافسردگی استفاده میشود.

 

ضرورت گفت و شنود با کودکان

محمدرضا حیدری، متخصص اعصاب و روان گفت: کودک را تشویق کنید تا به قدر کافی بخوابد، ورزش کند، غذا بخورد و زمانی رابه وقت گذرانی و گفت و شنود با او اختصاص بدهید.

 

وی اضافه کرد: علاوه بر این با او درباره چیزهایی که در خانه، مدرسه یا جا اي دیگر برایش اتفاق افتاده یا میوفتد، حرف بزنید و سعی کنید تا از این طریق به این موضوع پی ببرید که چه چیزی باعث اذيت او شده است و از او بخواهید برایتان نقاشی بکشد.

 

وی اظهار کرد: شرکت در کلاس هاي مهارت هاي زندگی و فرزندپروری برای والدین میتواند در پیشگیری یا مراقبت از بیماری افسردگی در کودکان موثر باشد.

 

فوق تخصص اعصاب و روان کودک و نوجوان نیز دراین خصوص گفت:

بیماری افسردگی مختص بزرگسالان نیست ودر کودکان و نوجوانان نیز دیده می‌شود اما علائم آن متفاوت از علائم افسردگی در بزرگسالان است.

 

آرزو کیانی با تاکید بر این که شایع‍‌ترین سن در قشر کودک و نوجوان برای ابتلا به این بیماری 19 تا 20 سال است، ادامه داد: افت عملکرد، افت تحصیلی، اختلال در ارتباط با دوستان، پرخاشگری، بهانه گیری، بروز تفاوت هاي رفتاری، افت انرژی، منزوی و گوشه گیر بودن، تحریک پذیری و گاهی نیز اضطراب از علائم هشدار دهنده افسردگی در کودکان و نوجوانان است.

 

وی افزود: نتیجه افسردگی در نوجوانان به شکل خودزنی، اقدام به خودکشی، ناامیدی و احساس گناه بروز می‌کند که بسیار خطرناک است.

 

ر.م مادر یکی از کودکان افسرده نیز که فرزند خود رابه دکتر روان درمان آورده بود، در گفت‌وگو يي اظهار کرد: در ابتدا، بیخوابی، ناراحتی درکنار دوستان و بی حوصلگی فرزندم را نشانه اي از دوست نداشتن سمیرا می‌دانستم ولی بعد ها با کمک یک مشاور در یک کانال تلگرامی با موضوع روان درمانی کودکان آشنا شدم و نزد دکتر آوردم.

 

وی اضافه کرد:

از 6 ماه گذشته که فرزندم رابه دکتر آورده ام، نشانه هاي بهبودی در او مشاهده می‌شود و تعداد زیادی از خلق و خوهای نامناسب او به ویژه در مواجهه باهم سن و سال هایش التیام یافته است.

 

وی اظهار امیدواری کرد که تعداد زیادی از والدین که دارای کودکان با علایم افسردگی هستند با حضور در نزد دکتر و عمل به مشاوره هاي پزشکان، این مشکل رابه موقع حل کنند.

 

این مادر ارومیه اي تاکید کرد:

بنظر من مهم ترین عامل مشکل افسردگی فرزندم، بی توجهی پدر و مادر و خواهر بزرگترش به او بود که در هفته هاي گذشته این بی توجهی جای خود رابه توجه هوشمندانه داده است.

 

به گزارش کارشناسان همراهی والدین و توجه هوشمندانه به فرزندان درکنار جلوگیري از بی رغبتی آنان به فعالیت هاي جمعی و دریافت مشاوره هاي دکتری در مواقع لزوم م یتواند در کاهش افسردگی کودکان مفید باشد.

 

جدیدترین مطالب سایت