دلیل پرخاشگری و عصبانیت کودکان چیست؟! | رفتار صحیح با کودک پرخاشگر

دلیل پرخاشگری و عصبانیت کودکان چیست؟! | رفتار صحیح با کودک پرخاشگر

چرا کودکان پرخاشگری میکنند؟ | با کودکان پرخاشگر چگونه باید رفتار کرد؟

عصبانیت شدید ؛ جیغ و فریاد هاي‌ کودکان ؛ ناسازگاری با همسن و سالهایشان و کودکان در سنین دیگر نشانه هاي‌ پرخاشگری کودک می‌باشد کـه یکی از اختلال هاي‌ هنجاری- رفتاری کودکان اسـت و مسعله ایی بسیار مهم و قابل توجه میباشد چرا کـه هر رفتاری در کودکان اگر شکل بگیرد و موجب عادت شود در بزرگسالی بسیار نگران کننده خواهد شد و عواقبی دارد پس همان طور کـه سلامت جسمی کودکان برایتان مهم اسـت بـه سلامت روانی انان نیز رسیدگی کنید ما دراین مطلب از سایت تالاب می‌خواهیم بـه این مشکل رجوع  و آن را از پایه تحلیل کنیم تا راه حل هایي موثر برای پرخاشگری کودکان ارائه کنیم تا اخر این مطلب همراه ما بمانید.

 

دلیل پرخاشگری کودکان چیست؟

سرپوش دکتری – پرخاشگری شکلی از رفتار اسـت، کـه در واقع شکل بیرونی احساس خشم میباشد. پرخاشگری کودکان زمانی اسـت کـه آنها قادر نیستند انگیزه هاي‌ عاطفی خویش را تنظیم کند و این منجر بـه از دست دادن نظارت نفس و بی توجهی بـه هنجارهای رفتاری پذیرفته شده در گذشته می شود کـه از تناسب با موقعیت نشات میگیرد. کج خلقی در کودکان از ۱۸ ماهه کـه بیش ترین عمومیت را دارند شروع ودر چهار سالگی شروع بـه کاهش میکند ولی بعضی امکان دارد حتی پس از این محدوده سنی هم ادامه پیدا کنند مثل كودكان شادمان كه دورهم می‌چرخند؛ دانش آموزان شاد و باهوش كه كتاب ها و مداد رنگی هایشان رابا هم شریك میشوند، بچه هاي‌ حریف كه یک دیگر را برای نفر اول بودن در صف هل می‌دهند.

 

دلیل پرخاشگری و عصبانیت کودکان چیست؟! | رفتار صحیح با کودک پرخاشگر

 

 

به رغم اینكه پرخاشگری کودکان برای شـما «و دیگر والدینی كه با آن رو بـه رو میشوند » ناخوشایند اسـت، در فرآیند رشد كودك ۵ ساله كاملاً عادی ست. در واقع، تقریبا هر كودكی دراین سن اسباب بازی دوست خودرا می دزدد، لگد می‌زند، مشت می‌زند، یا گاه بـه گاه داد میزند. برخی اوقات علت این امر یك ترس ساده اسـت.

 

دلیل پرخاشگری و عصبانیت کودکان چیست؟! | رفتار صحیح با کودک پرخاشگر

 

برای نمونه اگر كودك شـما حس می كند كه از جانب شخص دیگری بـه حاشیه رانده می شود ممكن اسـت از كوره در برود. سایر محرك ها بیشتر بـه شرایط پیش آمده بستگی دارند تا بـه غریزه. در آخر، كودكان مهدكودكی شـما در حال تنظیم خود با یك برنامه ي جدید اضطراب زا و یادگیری مهارت هاي‌ جدید هستند. آنها ممكن اسـت بـه سهولت از هرچه كه سعی می كنند انجام دهند خشمگین شوند و عصبانیت خودرا سر هم كلاسیشان خالی كنند و بعضی اوقات كودكانتان فقط خسته و گرسنه هستند. آنها دقیقاً نمی‌دانند چه كار باید كنند، بنابر این این کودکان پرخاشگر با فریاد، دعوا یا خشم بـه این شرایط واكنش نشان میدهد.

 

دلیل پرخاشگری و عصبانیت کودکان چیست؟! | رفتار صحیح با کودک پرخاشگر

 

رفتار با کودکان پرخاشگر,کودکان پرخاشگر,راههای مقابله با پرخاشگری کودکانداشتن نظم و انضباط کمک زیادی بـه پیشگیری از بروز اینگونه رفتار ها در کودکان پرخاشگر می‎ کند
بـه گفته کارشناسان هر اندازه میزان رفتار هاي‌ پرخاشگری کودکان در دوران کودکی بیشتر باشد احتمال بروز رفتار هاي‌ خشن و تند در آینده بـه خصوص در بزرگ سالی فزونی مییابد. بعضی از کودکان بیش از دیگران دچار رفتار هاي‌ پرخاشگرانه دوران کودکی هستند کـه باید بـه وسیله والدین و مربیان تحت نظر قرار بگیرند تا در آینده کم تر دچار رفتار هاي‌ خشن، استعمال مواد دخانی، اعتیاد بـه مواد مخدر و جرم شوند. روانشناسان معتقدند رفتار هاي‌ تند و پرخاشگرانه در دوران کودکی زمینه ساز بروز جرم و رفتار هاي‌ بزهکارانه در بزرگ سالی اسـت.

 

دلیل پرخاشگری و عصبانیت کودکان چیست؟! | رفتار صحیح با کودک پرخاشگر

 

مهم ترین دلیل که باعث افزایش پرخاشگری کودکان می شود :

 

از دلایل افزایش پرخاشگری | الگو پذیری کودکان از والدین:

یکی از علل بسیار مهم پرخاشگری کودکان یادگیری اسـت. یعنی کودکانی کـه الگوهای رفتاری پرخاشگرانه داشته اند، همانند الگوهای خود رفتار میکنند. اگر پدر یا مادری خلق و خویی خشمگین و پرخاشگر داشته باشند، حتما فرزندشان هم پرخاشگر خواهد شد. این رفتار توسط کودک یاد گرفته می شود. با توجه بـه این‌که کودکان با والدین همانند سازی می‌کنند، بدین ترتیب خیلی از رفتارهای پدر و مادر ناخواسته توسط فرزندان فرا گرفته می شود.توضیح این‌که فرآیند همانند سازی کاملاً ناخودآگاه صورت می پذیرد.

 

دلیل پرخاشگری و عصبانیت کودکان چیست؟! | رفتار صحیح با کودک پرخاشگر

 

نکته دیگر این‌که حتما لازم نیست والدین با خودِ کودکان پرخاشگری کرده باشند؛ اگر آنها شاهد رفتارهای خشونت بار پدر و مادر با دیگران نیز باشند، آن گونه رفتار را فرا میگیرند. بدین ترتیب کودکان از طریق مشاهده، رفتارهای والدین را می آموزند. بر این نکته می‌توان تأکید کرد کـه کودکان با چشمان خود می آموزند؛ یعنی انچه را مشاهده میکنند، یاد می‌گیرند؛ حتی اگر آن رفتار به طور مستقیم در خصوص خود انها صورت نگیرد.

راههای مقابله با پرخاشگری کودکان,علل پرخاشگری کودکان,پرخاشگری کودکانپرخاشگری کودکان وسيله اي رفتاریست در جهت رسيدن بـه هدفی

 

از دلایل افزایش پرخاشگری | نقش رسانه ها در پرخاشگری کودکان:

تماشای بیش از حد تلویزیون و یا بازی زیاد از حد با کامپیوتر و تبلت، پرخاشگری کودکان را تشدید می‌کند. کودکانی کـه بـه تلویزیون و لب تاپ اعتیاد دارند، اکثراً روابط خوبی با همسالان و والدین ندارند. همچنین مشاهده صحنه هاي‌ خشونت بار در رسانه ها منجر بـه تمایل آنها برای بروز خشونت در دنیای واقعی می شود.

 

دلیل پرخاشگری و عصبانیت کودکان چیست؟! | رفتار صحیح با کودک پرخاشگر

 

از دلایل افزایش پرخاشگری |  پرخاشگری کودکان؛ رفتاری آموخته شده:

امکان دارد یک کودک، پرخاشگری را راهی برای رسیدن بـه خواسته هایش یافته باشد. عده اي از والدین در مقابل پرخاشگری کودکان هول میشوند و سریعا خواسته ي آنها را برآورده میکنند. یعنی پرخاشگری کودکان با هر مرتبه کـه والدینشان اینچنین کاری می‌کنند، تقویت می شود ودر نتیجه کودکان یاد میگیرند با پرخاشگری می توانند بـه خواسته شان برسند.

 

دلیل پرخاشگری و عصبانیت کودکان چیست؟! | رفتار صحیح با کودک پرخاشگر

 

از دلایل افزایش پرخاشگری | تأثير تضادهای درونی پرخاشگری کودکان:

گاهی کودکان در دوگانگی و تضادهای درونی قرار میگیرند یا بهتر بگوییم، گاهی بر سر دوراهی هایي گیر می‌کنند و نمی‌دانند کدام راه را انتخاب کنند و این حالت انها را دچار تعارض، اضطراب و خشم می‌کند. بـه عنوان مثال کودکی کـه دوست دارد پیش مادرش در خانه بماند و از طرفی وقتی می‌بیند تمام کودکان بـه مدرسه می روند ؛ همزمان تمایل بـه مدرسه رفتن هم دارد، دچار دوگانگی می شود. بـه کودکان خود کمک کنیم کـه در دوراهی هاي‌ زندگی، مدتی طولانی قرار نگیرند. آنها بایستی سریع و بادقت درست ترین کار را انجام دهند.

 

دلیل پرخاشگری و عصبانیت کودکان چیست؟! | رفتار صحیح با کودک پرخاشگر

 

از دلایل افزایش پرخاشگری |  تأثیر ژنتیک و محیط زندگی بر کودکان پرخاشگر:

نگرانی ها و اضطراب هاي‌ خانواده، مشکلات معیشتی اقتصادی، فشارهای روانی، از دست دادن والدین، درگیری هاي‌ والدین همگی امکان دارد باعث پرخاشگری کودکان شود. بخشی از علت پرخاشگری کودکان بـه مسائل ژنتیکی بر می گردد. در واقع پرخاشگری یکی از مواردی اسـت کـه کودکان بـه ارث می‌برند ودر واقع می‌توان گفت بعضی کودکان ذاتا از بعضی دیگر پرخاشگرتر هستند.

 

دلیل پرخاشگری و عصبانیت کودکان چیست؟! | رفتار صحیح با کودک پرخاشگر

 

کودکان پرخاشگر,علت پرخاشگری کودکان چیست

 

راه های مقابله با پرخاشگری و درمان آن در کودکان

۱.  مقابله با پرخاشگری کودکان | خونسردی خویش را حفظ کنید:

برای مقابله با پرخاشگری کودکان خونسردیتان را حفظ کنید. این را در منزل تمرین کنید، چون آرام ماندن راحت نیست و نیازمند تلاش و شکیبایی زیادی اسـت؛ در صورتیکه کودک اوقات تلخی می‌کند، آنها را ازآن مکان دور کنید. بـه آنها چند گزینه پیشنهاد دهید کـه امکان دارد دوست داشته باشند. داشتن انتخاب می تواند کودکان را زود آرام کند.

 

دلیل پرخاشگری و عصبانیت کودکان چیست؟! | رفتار صحیح با کودک پرخاشگر

 

۲. مقابله با پرخاشگری کودکان | به انجام خشونت اجازه ندهید:

برای مقابله با پرخاشگری کودکان ۳ ساله تا ۸ ساله، برای او الگو باشید. مهم نیست چه قدر از دست او خشمگین هستید. تلاش کنید داد نکشید، وی را نزنید، یا بـه او نگویید بچه بدی اسـت. با اینکار بـه جای این‌که در رفتار کودک تغییر ایجاد کنید با رفتار خود نشان می‌دهید کـه پرخاشگری فیزیکی و کلامی کاری اسـت کـه او هم در زمان عصبانیت باید انجام دهد. بـه جای آن با نظارت عصبانیت خود الگویی برای کودک باشید ودر صورت احتیاج با آرامش وی را از کاری کـه انجام میدهد، باز دارید. عکس العمل سریع داشته باشید. زمانی کـه می‌بینید کودکان پرخاشگری می‌کنند سریع واکنش نشان دهید. کودک تحریک می شود تا برای بار سوم پیش از گفتن جمله «دیگر بس اسـت!» صبر کند و برادر خودرا کتک بزند. «مخصوصا اگر جدیدا وی را بخاطر این کارش سرزنش کرده باشید».

بدین ترتیب بهتر اسـت زمانی کـه کار اشتباهی می‌کند برای بازرسی پرخاشگری کودکان سریع واکنش نشان دهید. کودک را برای بازه زمانی کوتاهی از بازی محروم کنید. برای یک کودک پیش دبستانی، ۳ تا ۴ دقیقه زمان زیادی اسـت. برای یک کودک بزرگ‌تر امکان دارد در واکنش بـه رفتار پرخاشگرانه او زمان تماشای تلویزیون را کم کنید، یا پول تو جیبی اش را کم کنید. هدف اینکار این اسـت کـه کودکان پرخاشگر، رفتار خودرا با تبعات کارهایشان در ارتباط بدانند و متوجه باشند کـه اگر جیغ بزنند یا ضربه بزنند از چیزی کـه دوست دارند محروم خواهند شد.

 

دلیل پرخاشگری و عصبانیت کودکان چیست؟! | رفتار صحیح با کودک پرخاشگر

 

۳. مقابله با پرخاشگری کودکان |سعی کنید واکنش ها را در مقابل کودکان پرخاشگر درک کنید:

هنگامی کـه کودکان پرخاشگر تلاش میکنند با شـما ارتباط برقرار کنند، سعی کنید بفهمید کـه آنها چه می‌گویند از آنها چند سؤال بپرسید تا برایشان راحت شود کـه حرف خودرا بیان کنند. این سبب کاهش ناامیدی آنها می شود و آرامشان می‌کند.

 

دلیل پرخاشگری و عصبانیت کودکان چیست؟! | رفتار صحیح با کودک پرخاشگر

 

۴. مقابله با پرخاشگری کودکان | به برنامه وفادار باشید:

تا جای ممكن، بـه طریقی یكسان بـه پرخاشگری کودکان جواب دهید. پاسخ كسل كننده و قابل پیشبینی شـما «خیلی خب، بازهم دوستت رو زدی، مجدداً جریمه می شی» الگویی پدید خواهد آورد كه كودك شـما آن را تشخیص داده و انتظارش را خواهد داشت. در آخر، قبل از اینكه مرتكب عملی اشتباه شود تبعات آن را پیشبینی خواهد كرد.

 

دلیل پرخاشگری و عصبانیت کودکان چیست؟! | رفتار صحیح با کودک پرخاشگر

چنانچه پرخاشگری کودکان شـما شدید باشد، این می‌تواند بـه یک مشکل اساسی سلامتی اشاره کند. پرخاشگری و دعواهای والدین می‌تواند تأثیرات منفی کوتاه مدت و طولانی مدت بر کودک بگذارد. بعضی از آثار منفی پرخاشگری والدین شامل موردهای زیر اسـت:

>> افزایش مشکلات رفتاری در کودکان

>> بالا رفتن استرس، حس ناامنی و نداشتن آرامش در کودکان

>> گوشه گیری و کناره گیری اجتماعی

>> مشکل اعتماد کردن کودکان بـه افراد جامعه

>> کاهش اعتماد بـه نفس کودک و افزایش حس بی ارزشی و حس گناه

روش هاي مقابله با پرخاشگری کودکان,پرخاشگری کودکان,علل بروز پرخاشگری کودکانبخش بزرگی از پرخاشگری کودکان بـه تجارب عاطفی او باز میگردد

 

پرخاشگری کودکان بـه صورت‌هاي‌ جسمی، عاطفی و تنشِ قابل توجه در آنها دیده میشود

جدیدترین مطالب سایت