روش هایی برای انضباط درست کودکان

روش هایی برای انضباط درست کودکان

چگونه فرزندمان را با انضباط کنیم ؟

در تربیت فرزند باید دقت داشته باشیم که اگر در کارمان زورگویی باشد اضافه بر این که کودک به حرف نمی‌کند ناراحت هم خواهد شد .

 

روش اول : برای رفتار مفید، جایزه در نظر بگیرید

زمانی که تنبیه، محور نظم و انضباط باشد، والدین از رفتارهای مفید فرزندان خود غافل می‌شوند. به اعتقاد میسون ترنر، روانشناس مرکز پزشکی سان فرانسیسکو، شما با رفتارهای مثبت، نتایج بهتری می‌گیرید تا رفتارهای منفی. تشویق اعمال مفید، رفتارهایی که میخواهید در فرزندان خود تغییر دهید را مورد هدف قرار میدهد، نه کارهایی که میخواهید انجام ندهد. او معتقد هست که، نباید که هر زمان فرزند شما کار خوبی انجام داد، مقدار زیادی شکلات به او جایزه دهید. کارهای کوچک را با جملاتی مثل: “کارت فوق العاده بود، خیلی خوشحالم که اینکار را انجام دادی” و زمانی که کارهای بزرگتری انجام داد مثل: تمیز کردن اتاق، جایزه بهتری و بزرگتری در نظر بگیرید.

 

روش دوم : قانونهای مشخص داشته باشید

اگر قوانین شما واضح نباشد، و یا فقط زمانی در مورد قوانین صحبت شود که یکی از فرزندان قانونی را نقض کرد، فرزند شما برای دنبال کردن قوانین دچار مشکل خواهد شد. به گفته برودی رئیس کمیته آکادمی روانشناسی کودکان و بزرگسالان ایالات امریکا، والدین تعیین میکنند که چه توقعی از فرزندان وجود دارد. زمانی قوانین را برای فرزندان خود شرح دهید، که مطمئن باشید می‌توانید به وضوح با او صحبت کنید و او نیز برای گوش کردن به شما در اوضاع مناسبی قرار دارد.

 

به اعتقاد جیمز سیرز، دکتر متخصص اطفال در جنوب کالیفورنیا، زمانی باید تمرین نظم کنید که مطمئن باشید نتیجه می‌گیرید. برای مثال اگر ٣٠ دقیقه زمان آزاد دارید، بازی فرزند خود را قطع کنید و به او بگویید که به کمک او احتیاج دارید. اگر کمک کرد، به او اجازه دهید به بازی خود بازگردد. اگر بدخلقی کرد، زمان کافی برای مواجه با وی را دارید. اگر اینکار را گاهی انجام دهید، او متوجه میشود، زمانی که مادر به او نیاز دارد باید وسایل بازی خود را کنار بگذارد.

 

روش سوم : بحث هاي خنثی کننده

چگونه با فرزندی که فرمانبردار نیست رفتار کنیم؟ تلاشی برای بردن دعوا نکنید. جیم فی نویسنده کتاب “پدر و مادر، عشق و منطق” معتقد هست که باید با انها در بعضی موارد یک خطی رفتار کرد. به طور مثال: اگر فرزندتان میگوید: “این اصلاً عادلانه نیست” شما بگویید: “میدانم”، او خواهد گفت: “همۀ دوستان من این وسیله را دارند” شما بگویید: “میدانم، یا قبلاً چی گفتم” تا بتوانید قوانینی راکه قبلاً با او مشخص کرده اید را مشخص کنید. گاهی اوقات بهتر هست برای رسیدن به هدف کمتر صحبت کنید.

روش چهارم : برای خودتان زمان بخرید

ممکن هست شنیده باشید که، بهتر هست فرزندان خیلی زود نتیجه اعمالشان را مشاهده نمایید و یا شنیده باشید که والدین هنگام آموزش نظم و انضباط به فرزند خویش باید خیلی آرام باشند. در واقعیت ممکن هست شما نتوانید آرامش خود را حفظ کنید. جیم فی، نویسنده، پیشنهاد می‌کند، گذشته از برخورد با موقعیت، باآرام بودن برای خود زمان بخرید. میتوانید به فرزندتان بگویید: “کارت بسیار بد بود، من برای تصمیم گیری احتیاج به زمان دارم.” زمانی که عصبانیت خود را بازرسی کردید، ابتدا با فرزندتان همدردی کنید، سپس عواقب کارش را به او گوشزد کنید. همدردی به فرزند شما این امکان را میدهد تا راحتتر با عواقب کار بد خود کنار بیاید. نیازی نیست بر سر فرزندتان داد بزنید، نیازی نیست عصبانی شوید. اجازه دهید که رفتار نامناسب آن ها، مشکل خود انها باشد.

 

روش پنجم : در مورد قوانین خود مصر باشید

گاهی اجرای قوانین برای خود والدین به یک چالش تبدیل می‌شود. در بسیاری موارد دیده شده هست، زمانی که فرزندان جواب میدهند و یا حرکت ناشایستی انجام می‌دهند، والدین فقط رو بر می گردانند. و این موضوع به این علت اتفاق میوفتد که والدین بر سر قوانین خود مصر نیستند. اگر خودتان مجری قوانین وضع شده از طرف خودتان نباشید، مسلماً آن ها را زیر سوال میبرید. اگر فرزندان ندانند که باید منتظر چه تصویر العملی از سوی والدین خود باشند، هرگز معنی قوانین را نخواهند فهمید. ممکن هست گاهی برای شاد کردن فرزندتان از حرف خود کوتاه بیایید.

 

همۀ وقت به یاد داشته باشید که بعضی محدودیتها به نفع فرزندان شماست. قوانین و ساختار رفتاری در خانه به فرزندان احساس امنیت میدهد که والدین انها مراقبشان میباشند. با بزرگ تر شدن فرزندان میتوانید برخورد خود را انعطاف پذیرتر کنید. در سنین بین ٩ تا ١٢ سالگی راه گریزی برای انها بگذارید اما با مراقبت خود شما.

 

روش ششم : الگوی رفتاری مفید

فرزندان همۀ وقت رفتار شما را زیر ذره بین دارند. شما می‌توانید هر روز فرزندان خود را نصیحت کنید، اما رفتار شما بیشترین تاثیر را بر روی آن ها خواهد داشت. نخستین راه یادگیری انسانها تقلید هست. اگر می‌خواهید فرزند شما صادق باشد، خودتان تمرین صداقت کنید. اگر میخواهید فرزندتان مودب باشد، در خانه و در مکانهای عمومی، خودتان باید مودب باشید. حقیقت این هست که یاد دادن نظم و انظباط به کودکان کار دشواری هست. علی رقم همۀ تلاشهای شما، روزهای بد و مفید خواهید داشت.

جدیدترین مطالب سایت