روش جواب دادن به سوالات جنسی بچه ها

روش جواب دادن به سوالات جنسی بچه ها

روش جواب دادن به سوالات بلوغ جنسی بچه ها

برای داشتن برترین جواب ها به سوالات بچه هایتان این مقاله را مطالعه نمایید دوران بلوغ برای اکثر بچه ها با ترس و دلهره و تا حدی هیجان همراه هست

 

جاستین که 10 سال دارد، همه وقت رفتارهای برادر بزرگترش را به توجه زیر نظر دارد. مادرش جنی، میگوید: جاستین اغلب سؤال هایي دربارۀ اعضای بدنش از من می پرسد و میخواهد بداند که چه زمانی اندامش تغییر می‌کند.

 

او دربارۀ مو هاي بدنش هم خیلی کنجکاو هست و همه وقت می پرسد که چه موقع مو هاي بدنش رشد میکند؟ نمی‌دانم که آیا او واقعاً دوست دارد چنین موهایی داشته باشد یا این که از داشتنش عصبی میشود؟با سایت تالاب همراه باشید

 

پرسش های کودکانه – کی به سن بلوغ می رسم؟

دوران بلوغ برای اکثر بچه ها با ترس و دلهره و تا حدی هیجان همراه هست. اکثر مواقع بچه ها از گفته هاي پدر و مادر اطلاعاتی دربارۀ این دوران به دست می آورند. بسیار مهم هست که سؤال هاي فرزندتان را به گونه اي پاسخ دهید که او نسبت به تغییرات دوران بلوغ، احساس بدی پیدا نکند.

 

پی بردن به مفهوم سؤال

معمولاً بچه ها با مشاهده تغییرات جسمی همسالان یا خواهر و برادرهایشان و یا گفتگوهایی که با دوستانشان دارند، نسبت به دانستن هرچه اکثر دربارۀ دوران بلوغ، کنجکاو می‌شوند و به همین علت، سؤال هایي در این رابطه از شما می پرسند.

 

بعضی اوقات هم بچه ها با خواندن مطالبی دربارۀ دوران بلوغ، چنین سؤال هایي می پرسند، مثلاً ممکن هست فرزندتان کتابی راکه دربارۀ بلوغ به خواهر یا برادر بزرگترش داده اید، به طور اتفاقی پیدا کرده و به مطالعه آن بپردازد و یا ممکن هست که بچه ها به علت تغییرات جسمی، چنین سؤال هایي را از والدین بپرسند.

بعضی بچه ها زودتر از دوران بلوغ، به دانستن در این اساس کنجکاو می‌شوند؛ اما بعضی دیگر حتی تا زمانی که بزرگ‌تر میشوند، هم تمایلی از خود نشان نمیدهند. تغییرات جسمی بچه ها نیز همینطور هست. بعضی بچه ها زودتر و بعضی دیرتر به سن بلوغ می‌رسند.

تغییرات دوران بلوغ در دخترها، معمولاً بین 8 تا 13 سالگی ایجاد میشود. نخستین نشانۀ بلوغ در دخترها رشد سینه ها هست. اکثر دخترها از بزرگ شدن سینه هایشان، ناراحت می‌شوند.

 

بعد از آن مو هاي زیر بغل و دیگر اندامشان رشد می‌کند. آخرین تغییری که در دخترها رخ میدهد، عادت ماهانه هست که معمولاً یک سال پس از مشاهدۀ نخستین نشانه هاي بلوغ، ایجاد می‌شود.

 

دوران بلوغ پسرها، عموماً از سن 11 یا 12 سالگی شروع می‌شود. نخستین نشانۀ آن رشد بیضه ها و اندام هاي جنسی و همینطور رویش مو در نواحی گوناگون بدن هست.

 

رشد پسرها در این دوران خیلی سریع هست، صدای آن ها نیز تغییر می‌کند و تا رسیدن به سن جوانی صدای دو رگه اي خواهند داشت.

 

اضافه بر این پسرها و دخترها در دوران بلوغ، ممکن هست صورتی پر از جوش و آکنه و یا پوست چرب داشته باشند. شاید بعضی از انها هم دچار افزایش وزن ناگهانی شوند و اندام نامتناسبی پیدا کنند. درست هست که این تغییرات طبیعی می باشد، اما برای خود بچه ها بسیار نگران کننده هست.

 

بسیار مهم هست که با فرزندتان دربارۀ دوران بلوغ صحبت کنید. اگر شما به او آرامش دهید و نگرانی هایش را برطرف کنید، او هم راحت تر می‌تواند با تغییرات اخیر کنار بیاید.

 

این مسئولیت را به هیچ عنوان به گردن مدرسۀ فرزندتان نیندازید. درست هست که در مدرسه نیز آموزش هایي در رابطه با دوران بلوغ به آن ها میدهند، اما شاید افرادی که چنین آموزش هایي را میدهند، خودشان مهارت لازم برای انتقال ویژگی هاي مثبت این دوران را نداشته باشند، در نتیجه به جای این که سؤال هاي فرزندتان را پاسخ دهند، سؤال هاي بیشتری در ذهن او ایجاد و وی را آشفته تر میکنند.

 

 

روش جواب دادن به سوالات جنسی بچه ها

 

پدر و مادرها باید به سؤال هاي فرزندشان دربارۀ دوران بلوغ، پاسخ روشن و شفافی بدهند

 

بهترین پاسخ

پدر و مادرها باید به سؤال هاي فرزندشان دربارۀ دوران بلوغ، پاسخ روشن و شفافی بدهند و از تغییراتی که در این دوران رخ می‌دهد، وی را آگاه سازند.

 

درک بچه ها نسبت به این تغییرات، نگرانی و اضطراب انها را کاهش می‌دهد. بهتر هست گذشته از آغاز دوران بلوغ، یا بلافاصله پس از مشاهدۀ نخستین علائم با فرزندتان در این باره صحبت کنید و برایش توضیح دهید که سن بلوغ در همه بچه ها یکسان نیست و نباید نگران بلوغ زودهنگام یا دیرهنگام خود باشد.

 

برای این که مطمئن شوید توضیحاتی راکه به فرزندتان میدهید، برایش قابل فهم هست، میتوانید در حین توضیح از او بپرسید که آیا حرف هاي شما را متوجه می‌شود یا نه؟

 

مثلاً می‌توانید اینگونه پاسخ دهید: “یکی از نشانه هاي بلوغ، رشد مو در اندام هاي گوناگون بدن هست. آیا می‌دانی دوران بلوغ به چه معناست؟ دوران بلوغ، زمانی هست که بچه ها به تدریج دوران کودکی را پشت سر می گذارند و بزرگ‌تر میشوند، بنابراین در اندام هاي بدن نیز تغییراتی به وجود می‌آید.

 

این تغییرات ممکن هست از سن 11 سالگی یا اکثر آغاز شود، ولی دیدنی هست بدانی که زمان رسیدن به بلوغ در همه بچه ها یکسان نیست. ممکن هست بعضی بچه ها در سن 11 سالگی و بعضی دیگر در سن 13 سالگی به بلوغ برسند، این موضوع کاملاً طبیعی هست. آیا متوجه منظور من شدي؟”

 

اگر برایتان سخت هست که صراحتاً دربارۀ مسائل دوران بلوغ با فرزندتان صحبت کنید، می‌توانید کتابی در این باره به او بدهید.

پیشنهاد می‌کنیم به جای این که فقط کتاب را به او بدهید و از او بخواهید که آن را مطالعه کند، خودتان هم وی را راهنمایی کنید؛ زیرا بسیار مهم هست که شما و فرزندتان بدون هیچ خجالتی دربارۀ این موضوع با یکدیگر مصاحبه کنید.

 

میتوانید از کتاب بعنوان وسیله اي برای آغاز گفت و گو بهرهگیری کنید، ولی باید بدانید که کتاب به هیچ عنوان نمی‌تواند مفاهیم اصلی را به او انتقال دهد و از نگرانی هایش بکاهد.

 

جدیدترین مطالب سایت