بهترین شیوه آموزش آداب مذهبی به کودکان

بهترین شیوه آموزش آداب مذهبی به کودکان

شیوه آموزش های آداب مذهبی به کودکان

امروز نحوه آموزش آداب مذهبی را گام به گام به فرزندشان را آموزش می‌دهیم با ما در سایت تالاب همراه باشید

شب هاي قدر در ماه مبارک رمضان، از جایگاه بسیار بالایی برخوردار هست و بیشتر افراد تمایل دارند که این شب ها را در مساجد سپری کنند و به دعا و راز و نیاز با پروردگارشان بپردازند.

 

به گزارش تالاب اما والدینی که فرزندان کوچک و خردسال دارند، چگونه باید از این شب ها بهرهگیری ببرند؟ آیا فرزندان را به زور همراه خود ببرند یا در خانه بنشینند و دعا کنند؟ کدام راهکار، راهکار مناسبی هست برای اینکه فرزندان نیز جایگاه این شب را درک کنند؟

 

کودکان تقلیدگر

کودکان به ویژه کودکان خردسال تر و کوچکتر، الگو برداران و دیدن گران بسیار توان مندی میباشند. انها رفتارهایی را از خودشان نشان میدهند که در والدینشان دیده اند. مسلما نخستین و مهم‌ترین اصل برای اینکه فرزندانمان را با مناسک مذهبی و دینی آشنا کنیم، این هست که آداب مذهبی را در حضور آن ها به جای بیاوریم.

 

آماده سازی

یکی از اقداماتی راکه والدین بهتر هست در اساس آموزش مفهوم شب قدر انجام بدهند این هست که آن ها را آماده کنند. برای آماده سازی ذهن کودکان می‌توان از چند روز گذشته راجع به این مراسم و نحوه برگزاری آن و اینکه چه کارهایی را میخواهید در آن شب انجام بدهید، صحبت کنید.

 

صبر کن، ایست

تخت گاز رفتن بعضی از والدین و در واقع سخت گیری کردن آن ها، می‌تواند بسیار زیان آور هم باشد. اگر والدین کاری کنند که فرزندشان به زور بخواهد مراسم مذهبی را انجام بدهد، بالاخره خسته و دلزده میشود و نهایتا از انجام آن طفره میروند. به همین صورت هم اگر والدین بدون درنظر گرفتن خستگی فرزندشان بخواهند شب هاي قدر را تا صبح در مساجد بمانند می‌توانند باعث خستگی و دلزدگی فرزندشان نسبت به این مسلک مذهبی شوند.

 

پله پله تا خدا

والدین باید آموزش آداب مذهبی را گام به گام به فرزندشان بدهند. اگر دوست دارید که شب هاي قدر را بیدار بمانید، چند راهکار وجود دارد. شما میتوانید به فرزندتان توضیح بدهید و ذهن وی را نسبت به این عمل، آگاه کنید و بعد بگذارید خودش تصمیم بگیرد که آیا دوست دارد با شما بیاید یا نه؟

 

راهکار دیگه این هست که در خانه بمانید و شب زنده داری خود را در خانه به جا بیاورید.توقع نداشته باشید که فرزند کوچک شما که هنوز توانایی بیدار ماندن را ندارد، بتواند شما را تا سحر در مراسم شب زنده داری همراهی کند.

بهترین شیوه آموزش آداب مذهبی به کودکان

خوراکی های جذاب

اگر فرزندتان خودش تمایل داشت که شما را همراهی کند حتما برایش غذایی ها و اسباب بازی هاي جذابش را بیاورید. با اینکار میتوانید وی را سرگرم کنید و همینطور از خسته شدنش پیشگیري کنید.

 

قصه و داستان، شعر و حدیث

برترین شیوه آموزش ها به کودکان، به ویژه کودکان زیر 7 سال، آموزش هاي غیر مستقیم هست. حتما از گذشته از ماه رمضان برای فرزندان، شب هاي قدر را در غالب قصه و داستان و شعر و بیان احادیث در این اساس، توصیف کنید.

 

خواندن سوره قدر

با فرزندتان کار کنید تا بتواند سوره قدر را حفظ کند و بعد از حفظ کردنش حتما توضیح و تفسیری از این سوره در حد فهم فرزندتان بیان کنید.

آموزش نماز به کودکان

برترین شیوه آموزش ها به کودکان، به ویژه کودکان زیر 7 سال، آموزش هاي غیر مستقیم هست

 

مسابقه نقاشی

شما می‌توانید گذشته از فرا رسیدن این شب ها، مسابقه اي را در خانه ترتیب بدهید. ابتدا موضوع سوره و شب قدر را برای فرزندتان بیان کنید و بعد یک مسابقه نقاشی در این اساس ترتیب بدهید.

 

جایزه فراموش نشود

اگر فرزندتان توانست در شب هاي قدر بیدار بماند، بهتر هست که به او هدیه اي داده شود و وی را تشویق به انجام این عمل در سالهای آینده کنید.

 

خدا جایزه می دهد

ذکر فرستادن هم میتواند اثر بخش باشد از گذشته اذکاری راکه برای کودکتان راحت تر هست را به او یاد بدهید و بگویید که می‌تواند در شب قدر این اذکار را بگوید و آرزویش را به خدا بگوید و اگر خدا صلاح دانست به او جایزه میدهد.

 

قبل از جایزه دعا کن

به کودکانمان یاد بدهیم که گذشته از اینکه هر چیزی را از خدا بخواهند و گذشته از گفتن آرزوهایشان، دستهایشان را رو به آسمان بگیرند و با خدا صحبت کنند و از خدا بخواهند که هر بار خودش صلاح دانست آرزوی انها را برآورده کند.

 

شعر خوانی درجمع

توصیه میشود که به کودکتان اشعار مذهبی را آموزش بدهید و بخواهید در مکان هایي که فرصت هست آن را بخوانند و در مقابل تشویق هاي دیگران، نسبت به مراسم مذهبی علاقمندتر شوند.

 

مطالب کادری

آموزش آداب مذهبی به کودکان خردسال باید از نوع غیر مستقیم باشد. برای اینکار اول خودتان این آداب را به جا بیاورید تا کودکتان دیدن کند.

 

تشویق شدن کودکان در جمع هاي مذهبی، باعث علاقمند کردن بیشتر انها میشود.

 

گذشته از رفتن به مراسم هاي مذهبی حتما ذهن فرزندتان را از گذشته آماده کنید.

جدیدترین مطالب سایت