وظایف زن در زندگی از نظر اسلام ؟

مجموعه : مذهبی و دینی
وظایف زن در زندگی از نظر اسلام ؟

زن از دید اسلام

 

زن در اسلام ارزش زیادی دارد و نگاه اسلام به زنان نگاهی بسیار ارزشمند میباشد . در اسلام تربیت فرزند که بسیار مهم است از وظایف مادری است. مهم ترین وظیفه زن ایجاد محیطی گرم برای تربیت فرزندان و ارتباط صمیمانه با شوهر هست .

 

وظایف زن از دید اسلام , مهم ترین وظیفه زن، شوهردارى و تربیت فرزندانى صالح و تندرست و کارآمد هست و هیچ کارى نباید این مسئله مهم را تحت الشعاع قرار دهد و انجام چنین مسئولیت بزرگى نیازمند به کسب اطلاعات ضروری مى باشد

 

چه این که بدون تشخيص نسبت به قضایا تربیتى، اخلاقى و کسب مهارتهاى ارتباطى براى ایجاد روابط گرم و صمیمى با شوهر امکان‌پذیر نیست لذا هر کدام از زوج ها با دقت با پیچیده شدن قضایا زندگى باید اطلاعات ضروری را دراین اساس توسط مطالعه کتاب هاى خوب، مجلات و مشاهده فیلم هاى تربیتى به دست آورند

 

به گزارش تالاب و اگر زنان درس میخوانند باید رشته ي تحصیلی شان مربوط با و ظایفشان باشد، و الا در امر تربیت فرزند و داشتن یک زندگى تندرست و بانشاط با مشکلات جدى روبه‌رو خواهند شد.

 مضمون اى که دقت به آن ضرورى هست اهمیت شوهر دارى، تربیت فرزندان و گرم نگه داشتن کانون خانواده هست امروزه متأسفانه تبلیغات مسموم سبب کم اهمیت جلوه دادن فعالیت زنان در منزل هست در حالی که زیر بناى یک جامعه تندرست و کارآمد خانواده هست.

 

اگر خانوده ها از استحکام خوبى برخوردار باشند و فرزندان که تولیدات خانواده میباشند در اساس هاى مختلف تربیت شوند و از رشد و بالندگى خوبى برخوردار باشند

 

سپس جامعه با مشکلات کمترى روبه‌رو خواهد شد و انجام چنین مسئولیت بزرگى بیشتر بر عهده زنان مى باشد چه این که از زمان انعقاد نطفه تا هنگام تولد و بعد از تولد تا دو سالگى کودک به صورت صد در صد وابسته به مادر مى باشد و نقش پدر بسیار کم هست البته با بزرگتر شدن کودک نقش پدر نیز بیشتر خواهد شد

 

وظایف زن در زندگی از نظر اسلام ؟

زن در اسلام

 

ولى هیچ گاه تا زمان بلوغ سهم پدر به اندازه مادر نمى باشد و این حاکى از اهمیت نقش مادر در تربیت فرزند مى باشد و اینکار دشوار بیشتر از هر کس از عهده مادر بر مى آید و راستى چه کارى از تربیت انسانها که شریفترین مخلوقات خلقت میباشند بالاتر هست.

 در واقع این مادر هست که پایه هاى اولیه رشد، تربیت و هدایت کودک در دامن خود فراهم مى کند و اهمیت خانواده بعنوان نخستین جایگاه تربیتى انسان بر تمام مراکز علمى و تربیتى دیگر از قبیل پیش دبستان، مدرسه و دانشگاه بیشتر هست و خانواده نسبت به این مراکز علمى و تربیتى اولویت زمانى و دینى دارد یعنى هم زمانا” مقدم هست و هم رتبى آن مقدم مى باشد.

 

بنابر این هیچ کارى نباید این مسئولیت مهم را تحت الشعاع قرار دهد البته اگر زن و شوهر با یک دیگر همکارى کنند و براى اداره زندگى مشترک خود برنامه ریزى صحیحى داشته باشند زنان افزون بر انجام امور منزل دارى مى توانند در فعالیت هاى فرهنگى، علمى، سیاسى و اجتماعى خارج از منزل نیز همکاری داشته باشند و حضور در آن گونه فعالیت ها منافاتى با امور زندگى و همسردارى و تربیت فرزندان ندارد و انجام این مهم مستلزم چند امر مهم مى باشد:

 

1- همکارى زن و شوهر با یک دیگر

2- نوع کار خارج از منزل باید با توانایى و ابعاد شخصیتى زن متناسب باشد.

3- محیط کار و محل کار و همکاران باید به گونه اى باشد که زن بتواند حجاب، عفاف و حریم خود رابه خوبى حفظ کند و اگر انجام کار در خارج از منزل مستلزم رعایت نکردن موازین شرعى و اخلاقى شود چنین کارى براى زنان کارساز و مناسب نیست.

 4- زنان وقتى کار خارج از منزل بخود اختصاص مى دهند نباید به حدى باشد که بیشتر وقت و انرژى زن را از بین ببرد و باعث ناتوانى او در انجام وظایف داخل منزل شود. و نیز به تربیت فرزند ضربه نزند. با رعایت نکات فوق انجام فعالیت در خارج از منزل براى زنان نه تنها اشکالى ندارد بلکه باعث کسب تجربیات بیشتر و فواید ارزشمندى هست.

 

منبع: hidoctor.ir

جدیدترین مطالب سایت