صد آفرین بدهید به کودکانتان

صد آفرین بدهید به کودکانتان

صد آفرین بدهید به کودکانتان

 
از چند حرکت تشویق‌آمیز قوی برای یک شروع کتابخوانی خوب کمک بگیرید. فهرستی از پنج تا 10 کتاب که شما و کودكتان همزمان می‌توانید بخوانید تهیه کنید. کتاب‌های خوانده شده‌تان را در جای دیگری قرار دهید تا برای کودک‌تان مشخص باشد تا چه حد پیشرفت کرده‌اید.
 
کیمبر براون، پژوهشگر تعلیم در آمریکا، معتقد است عامل محرک تشویقی مطالعه در هر کودک متفاوت است. وی می‌گوید: «بچه‌ها باید دو چیز را قبول داشته باشند. یکی این‌که باور کنند از پس خواندن برمی‌آیند و دیگری این‌که بخواهند تا مطالعه کنند.
 
 صد آفرین بدهید به کودکانتان

تشویق کودکان به مطالعه

بعضی از بچه‌ها با یک مهر صدآفرین در ازای هر کتاب مشتاق خواندن کتاب بعدی و بعدی می‌شوند، در صورتی که به برخی دیگر باید قول پاداشی بزرگ‌تر داد. مانند رفتن به استخر یا باغ وحش.» با این حال تام بارتلمز مدیر‌عامل خدمات کتابخانه‌ای به کودکان، به والدین در مورد قول تماشای تلویزیون هشدار می‌دهد.

 وی می‌گوید: «بچه‌ها باهوش‌اند. پیامی ‌که ما می‌خواهیم به آنها بدهیم این است که مطالعه به خودی خود نوعی پاداش محسوب می‌شود، ولی وقتی تماشای برنامه‌های تلویزیونی را جایگزین پاداش می‌کنیم در واقع به آنها یاد داده‌ایم آنچه واقعاً محصول تلاش ماست نه مطالعه که تلویزیون است.»

صد آفرین بدهید به کودکانتان
 کتاب در مقابل تلویزیون

مطمئن شوید کتاب‌های کودک‌تان بیش از ریموت کنترل تلویزیون در دسترس وی است. براون در مورد خواندن کتاب برای کودکان پیش از دبستان می‌گوید بسیار مهم است که والدین از اشتیاق کودک برای نوع خوانش آنها آگاه باشند.
 
وی می‌گوید: «کودکان پیش دبستانی به شدت برای یادگیری خواندن و نوشتن هیجان زده‌اند چرا که آنها را به مرحله بالاتری از یک کودک بزرگتر می‌رساند. به همین دلیل والدینی که هنگام خواندن کتاب از هیجان و تن صدای خاص استفاده می‌کنند، کتابخوانی آینده کودک خود را تضمین کرده‌اند.»
 
استراتژی دیگر این است که دور کودک را با کتاب‌هایی با موضوع مورد علاقه وی پُر کنید. برای مثال اگر کودک شما به دایناسور علاقه‌مند است کتاب‌های فانتزی در مورد زمانماقبل تاریخ تهیه کنید. این کار آنها را به دانستن هرچه بیشتر تشویق می‌کند.»
 
جدیدترین مطالب سایت