آموزش مدیریت زمان برای کودکان (25 روش)

آموزش مدیریت زمان برای کودکان (25 روش)

ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب بـه شـما همراهان عزیز خواهیم گفت کـه چگونه آموزش مدیریت زمان برای کودکان را مدیریت کنیم.

 

روش های ساده برای آموزش مدیریت زمان

کودکان نا آرام هستند و تمام روز خودرا با فعالیت هاي‌ مختلف از جمله بازی، مطالعه، تماشای فیلم یا صرفاً گیرکردن بـه صفحه نمایش خود می گذرانند. از این رو، آموزش مدیریت زمان برای کودکان ضروری اسـت. این یک مهارت مفید اسـت کـه می تواند سود زیادی برای شـما داشته باشد و بهتر اسـت در اوایل زندگی یاد بگیرید.

 

اهمیت مدیریت زمان

مدیریت زمان یک مهارت اسـت کـه وقتی آموخته شود نظم و مسئولیت را می آموزد. برخی از مزایای دیگر برای کودکان شامل موارد زیر اسـت.

 

  1. بـه انها می آموزد کـه زمان را بر اساس وظایف تقسیم کنند
  2. بـه اولویت بندی کارها کمک می‌کند
  3. مهارت هاي‌ تحلیلی آن ها را التیام می بخشد
  4. انها را قادر می سازد تا چندین کار را در مدت زمان کوتاهی انجام دهند
  5. استرس کاری را کاهش می دهد

 


مطالب مشابه: با این چند روش ساده دیگه وقت کم نیار + مدیریت زمان 


 

25 نکته برای آموزش مدیریت زمان برای کودکان

سازماندهی و اولویت بندی برای یادگیری مدیریت زمان ضروری اسـت. اگر چه یادگیری این ویژگی ها برای کودکان کمی دشوار اسـت، اما تمرین مداوم می تواند بـه آن ها در ایجاد این عادات خوب کمک کند. در این جا چند نکته برای آموزش مدیریت زمان بـه کودکان آورده شده اسـت. همه ی آن ها را امتحان کنید، و آنهایی کـه بیشتر مناسب هستند را بیابید.

 

1. در مورد تغییر فصل صحبت کنید

نخستین قدم در القا مدیریت زمان در میان کودکان این اسـت کـه بـه آن ها آموزش دهیم زمان چیست. ممکن اسـت تفسیر زمان دشوار باشد. از این رو، بهترین راه برای آموزش بـه آن ها نشان دادن پیشرفت بصری زمان اسـت.

 

در مورد فصول و چگونگی تأثیر محیط اطراف در طول تغییر برای انها توضیح دهید. می توانید از آن ها بخواهید مراحل رشد یک درخت را مشاهده و یادداشت کنند یا تصاویر را نشان دهند. این بـه آن ها کمک می‌کند تا بفهمند زمان چگونه می گذرد و چگونه هر فصل مهم اسـت.

 

2. به آنها بیاموزید که زمان را تخمین بزنند

برنامه ریزی یک برنامه زمان بندی نیاز بـه تجزیه و تحلیل اقدام دارد و یکی از ساده‌ترین راه ها برای انجام اینکار تهیه یک برنامه بازتابی اسـت. بـه فرزندتان اجازه دهید برنامه زمانی خودرا برای یک روز تمرین کند. در پایان هرروز 15 دقیقه بـه تجزیه و تحلیل فعالیت هاي‌ روز اختصاص دهید.

 

می توانید زمان، پیشرفت کار و نتیجه رابا هم مقایسه کنید. هر تغییری را در برنامه روزبعد منعکس کنید و بـه فرزندتان کمک کنید تا توانایی هاي‌ تخمین خودرا التیام بخشد.

 

از فرزندتان بخواهید کـه برای ثبت برنامه روزانه، خلق و خوی، فعالیت ها، اتمام کار، دستاورد ها و نگرانی هاي‌ خود یک دفتر خاطرات داشته باشد. این بـه انها امکان می دهد بفهمند کـه کجا و چگونه از زمان خود استفاده کرده اند.
گزارش آگهی

 

3. به آنها در ایجاد یک برنامه زمانی کمک کنید

مشاهده کنید کـه فرزندتان بیشتر وقت خودرا چگونه میگذارند. تجزیه و تحلیل کنید کـه انها چگونه از روز خود استفاده می کنند یا وقت ارزشمند خودرا با بازی هاي‌ ویدیویی یا تماشای تلویزیون اتلاف می کنند. بر اساس مشاهدات خود، از آن ها بخواهید تا با رزرو زمان برای مطالعه، بازی، گردش و سایر فعالیت ها، برنامه اي تنظیم کنند. هنگامی کـه یک روال تنظیم می‌شود، انها روزانه ان را دنبال می کنند و ان را بـه یک عادت تبدیل می کنند.

 

4. کاری کنید که آنها یک روال تنظیم کنند

پیروی از یک روال معین، صبر، خویشتن داری و رضایت را می آموزد. می توانید از فرزندتان بخواهید فعالیت هاي‌ ساده اي مانند کارهای خانه یا حتی یک قرار بازی انجام دهد. صمیمی کردن انها از قبل، زمان کافی برای آماده شدن برای هر فعالیت غیرمورد علاقه آن ها را فراهم میکند. چنین روال هایي بـه کودکان می آموزد کـه صبور باشند و با تعدیل ها آشنا شوند، بنابر این یاد می‌گیرند کـه فعال باشند.

 

5. در مورد سازماندهی مطالب به آنها توضیح دهید

در مورد سازماندهی مطالب به آنها توضیح دهید

مهارت‌هاي‌ مدیریت زمان با سایر فعالیت‌ها در هم تنیده هستند، بنابر این حفظ محیطی سازمان‌یافته نقش حیاتی دارد. اگر فرزند شـما در میانه کار باشد و یک ابزار مهم را از دست بدهد، این فعالیت را بـه تاخیر می اندازد و کل برنامه روز را تحت تاثیر قرار می دهد. بـه آن ها بیاموزید کـه چیزهای خودرا از قبل سازماندهی کنند و برای تکمیل کار بـه انها پاداش دهید. یک محیط مرتب نیز بـه آن ها کمک میکند در طول کار بدون استرس بمانند.

 

6. از تایمر استفاده کنید

برای این کـه بـه فرزندتان کمک کنید اهمیت زمان را بیاموزد، از او بخواهید فعالیت هاي‌ خودرا در زمان برنامه ریزی شده بـه پایان برساند. بهترین راه برای انجام اینکار، حفظ یک تایمر گرافیکی و بصری اسـت. همچنین می توانید از یک ساعت شنی کلاسیک یا هر چیزی کـه فکر می کنید نشان ‌دهنده زمان دویدن اسـت استفاده کنید. این ممکن اسـت بـه التیام تمرکز و تمرکز انها نیز کمک کند. با انجام موفقیت آمیز فعالیت مورد علاقه خود یا یک ستاره بـه آن ها پاداش دهید.

 

7. عواقب آن را به آنها اطلاع دهید

مسئولیت یک عمل، بخش مهمی از مدیریت زمان اسـت. در غیر این صورت، می تواند منجر بـه شکست یا تاخیر در انجام وظایف شود کـه بر سایر فعالیت ها تأثیر میگذارد. می توانید با واگذاری کار از آن ها بخواهید کـه مسئولیت پذیر باشند و سپس توضیح دهید کـه درصورت شکست چه عواقبی خواهد داشت. همچنین بـه انها کمک کنید تا بدانند برای التیام مهارت ها چه کاری میتوان انجام داد.

 

8. اهداف بلند مدت تعیین کنید

هدف گذاری یک مهارت مهم برای آموزش کودکان بـه منظور کمک بـه انها در ایجاد عادات مدیریت زمان موثر اسـت. وقتی پروژه هاي‌ بلندمدت بـه انها می‌دهید، انها تمایل دارند مراحل پیش آماده سازی را تجزیه و تحلیل کنند. بـه فرزندتان کمک کنید تا کار بزرگ را بـه چند کار کوچک تقسیم کند ودر صورت لزوم انها را بـه برنامه خود اضافه کنید.

 

اینکار نهایی را آسان تر میکند و همچنین استرس لحظه آخری را کاهش می دهد. همچنین، گام هاي‌ کوچک دقت بسیار زیادی را در پروژه ها ارائه می دهد.

 

9. به آنها در اولویت بندی وظایف کمک کنید

بـه آن ها در برنامه ریزی فعالیت ها و ایجاد تقویم هاي‌ خود بر اساس نیازها کمک کنید. شـما همیشه می توانید زمانی کـه گیر کرده اند بـه آن ها کمک کنید. بـه آن ها پیشنهاد دهید با تجزیه و تحلیل برنامه مدرسه خود برای اولویت دادن بـه مدرسه و زندگی شخصی، فعالیت هاي‌ خودرا برنامه ریزی کنند.

 

تعداد کمی از کارها نیاز بـه اقدام فوری دارند، مانند انجام تکالیف یا آماده شدن برای آزمون، در حالی کـه برخی دیگر را می‌توان بعداً انجام داد. اجازه دهید فرزندتان بین هردو تفاوت قائل شود. می توانید با استفاده از مواد خلاقانه بـه عنوان نشانگر بـه آن ها کمک کنید تا اینکار را انجام دهند.

 

اولویت بندی کارها با اضافه کردن ضرب الاجل درکنار هر کار بـه انجام بـه موقع انها کمک می‌کند. تعیین ضرب الاجل و مرور منظم پیشرفت با بچه ها بـه القای حس مسئولیت پذیری و ارتقای مهارت هاي‌ مدیریت زمان بهتر کمک می‌کند.

 

آشنایی فرزندتان با ابزارهای مدیریت زمان و بهره وری بـه او این امکان را می دهد کـه وظایف را بـه طور مؤثرتری دسته بندی کند. با استفاده از تخته وایت برد یا سطح قابل استفاده مجدد می توانید ان را بـه اسانی در خانه درست کنید.

 

10. زمان خواب را تعیین کنید

زمان خواب را تعیین کنید

یک ساعت خواب ثابت بـه آن ها می آموزد کـه میزان زمانی را کـه هرروز برای مطالعه، بازی و درگیر شدن در فعالیت هاي‌ دیگر دارند تجزیه و تحلیل و متعادل کنند. همچنین بـه انها یاد می دهد کـه بخوابند و زود بیدار شوند کـه یکی از عوامل کلیدی در مدیریت زمان اسـت.

 

11. زمان غذا را به طور منظم حفظ کنید

درست مانند زمان خواب منظم، یکنواختی در زمان غذا نیز ضروری اسـت. می توانید از زمان برای کل خانواده استفاده کنید ودر مورد روز یک دیگر صحبت کنید. فرزند شـما با گوش دادن بـه دیگران چیزهای جدیدی یاد می‌گیرد. علاوه بر این، اگر در طول شام در مورد کارهای دست نیافته صحبت شود، کودک شـما نیز می تواند راه هاي‌ مقابله و اصلاح را بیاموزد.

 

12. قوانین گجت را وضع کنید

اگر چه گجت‌ها کارایی کار را التیام می‌بخشند، اما درصورت استفاده مداوم، می توانند در روال روزانه اختلال ایجاد کنند. از این رو، سیاستی را در خانه در مورد استفاده از آن ها تنظیم کنید. همچنین می توانید منطقه و زمان تلفن بدون تلفن همراه داشته باشید. با این حال، شـما نیز باید ان رابا فرزندان خود دنبال نمایید.

 

13. یک منطقه مطالعه نگه دارید

یک مکان مطالعه مناسب بـه کودکان کمک می‌کند تا فضا رابا وظایف آموزشی مرتبط کنند. تخصیص یک منطقه مطالعه بـه دور از هر گونه حواس پرتی می تواند بـه آن ها کمک کند تا تکالیف و پروژه هاي‌ خودرا بـه موقع انجام دهند. همچنین لوازم التحریر لازم را در معرض قرار دهید.

 

14. به آنها در برنامه ریزی یک چک لیست کمک کنید

فهرست کارهایی را کـه باید انجام دهید روی کاغذ یادداشت کنید و بگذارید کنار هر کار تکمیل شده علامت بزنند. می توانید بـه آن ها کمک کنید تا یک چک فهرست روزانه، هفتگی و ماهانه را برنامه ریزی کنند. بـه خاطر داشته باشید کـه بـه آن ها برای تکمیل تمام وظایف لیستشان پاداش دهید زیرا می تواند انها را تشویق کند کـه دفعه بعد بهتر انجام دهند.

 

15. نگرانی آنها را درک کنید

نگرانی آنها را درک کنید

اگر در هر زمان با برنامه ها مشکلی داشتند، بـه آن ها بگویید کـه برای کمک بـه انها آنجا هستید. بـه نگرانی هاي‌ انها گوش دهید و راه حل هایي بیابید. آن ها را برای هیچ کاری وادار نکنید و خیلی سختگیر نباشید تا بچه هاي‌ کوچکتان استرس نداشته باشند.

 


مطالب مشابه: 15 راه برای مدیریت زمان برای موفقیت در کار


 

16. آن را سرگرم کننده کنید

بچه ها عاشق شرکت در فعالیت هاي‌ مفرح هستند و سعی می کنند در انجام کارهای هیجان انگیز بهترین تلاش خودرا ارائه دهند. می توانید از این ترفندها استفاده کنید و آن ها را در مورد برنامه هایشان هیجان زده کنید. از انها بخواهید تقویم هاي‌ خودرا رنگ آمیزی کنند یا رقابتی داشته باشند کـه چه کسی کارهای بیشتری را در پایان روز انجام می دهد. انها باید منتظر برنامه ریزی باشند و اهمیت زمان را بـه شیوه اي سرگرم کننده بیاموزند.

 

مطالعات نشان میدهد کـه کودکانی کـه آموزش مهارت‌هاي‌ زمان رابا استفاده از یک مداخله مرتبط با زمان و دستگاه‌هاي‌ کمکی زمان ارائه می کنند، بهبودی در فعالیت‌هاي‌ مدیریت زمان روزانه و پردازش زمان نشان میدهند.

 

17. تدریس را از سنین پایین شروع کنید

از زمانی کـه فرزندتان جوان اسـت شروع بـه آموزش کنید تا زمانی کـه میـــخواهد از خانه دور شود، بـه خودکفایی برسد. بگذارید در کارهای مناسب سن شرکت کنند تا بتوانند زندگی مدرسه و شخصی خودرا مدیریت کنند. ساختاری برای انها ایجاد کنید تا بدانند چه انتظاری دارند. هر چه زودتر ان را شروع کنید، بهتر خواهد بود.

 

18. یک تقویم خانوادگی داشته باشید

در ابتدای ماه با خانواده بنشینید و کارهای همه ی را تنظیم کنید. همه ی برنامه ها، تعهدات و فعالیت هاي‌ خودرا بدون این کـه مانع برنامه هاي‌ دیگران شوند برنامه ریزی می کنند. از فرزندان خود بخواهید پس از تصمیم گیری در مورد تمام روزهای مهم، تمام ماه خودرا برنامه ریزی کنند.

 

می توانید این را بـه یک فعالیت سرگرم کننده ماهانه تبدیل کنید ودر حین آماده شدن برای تبدیل ان بـه زمان سرگرمی برای دور هم جمع شدن با کل خانواده خلاق باشید. بـه این ترتیب بچه ها می فهمند کـه حتی بزرگسالان هم باید کارهایی را کـه کسل کننده میدانند انجام دهند.

 

19. به آنها کمک کنید ثبات را حفظ کنند

در ابتدای این تمرین، ممکن اسـت کودک شـما برای پایبندی بـه برنامه مشکل پیدا کند. بـه آن ها کمک کنید تا زمان بندی را حفظ کنند. اشکالی ندارد اگر آن ها در موقعیت خود نباشند زیرا تمام تلاش خودرا می کنند. در نهایت، انها از ان استفاده می کنند و زمان را حفظ می کنند.

 

20. از ابزارهای مدیریت زمان مناسب برای کودکان استفاده کنید

از ابزارهای مدیریت زمان مناسب برای کودکان استفاده کنید

کودکان ممکن اسـت بـه ابزارهایی نیاز داشته باشند کـه تفسیر انها آسان باشد. تصاویر برای آن ها بسیار جذابتر اسـت. اگر چنین ابزارهایی را در بیرون پیدا نکردید، با فرزندتان بنشینید و خودتان یکی بسازید. برنامه آن ها را تجزیه و تحلیل کنید و راه هاي‌ خلاقانه ودر عین حال بصری برای آسان کردن یادگیری و مدیریت زمان برای انها بیابید.

 

21. از برنامه ریزی بیش از حد خودداری کنید

بیش از حد در بشقاب آن ها نریزید. برنامه ریزی بیش از حد استرس را افزایش می دهد، آن ها را گیج می‌کند و ممکن اسـت منجر بـه شکست شود. بـه آن ها اوقات فراغت بدهید و فرزندتان را زیر نظر بگیرید. اگر انها آرام نیستند، ممکن اسـت وادار شوید برنامه آن ها را بررسی کنید و تغییرات مناسبی ایجاد کنید. اگر کودکان احساس کنند بیش از حد تحت فشار قرار میگیرند، ممکن اسـت علاقه خودرا بـه کل فرآیند از دست بدهند.

 

22. به آنها پاداش دهید

با پاداش در کودکان انگیزه ایجاد کنید. با قدردانی و تصدیق مهارت مدیریت زمان آن ها، انها را تشویق می کنید تا در چرخه بعدی عملکرد خوبی داشته باشند. این جوایز می تواند هر چیزی باشد کـه دوست دارند – اوقات فراغت با دوستان، یک هدیه مورد علاقه یا بـه کوچکی شکلات مورد علاقه‌شان. می توانید هفته‌اي یکبار یا زمانی کـه همه ی کارها را انجام میدهند بـه آن ها پاداش دهید.

 

شنیدن کلماتی مانند توقف، نه یا ترک، می تواند بر درک کودک از خودش تأثیر منفی بگذارد. از سوی دیگر، جوایز بـه التیام عزت نفس کودک و تشویق پیوند والدین و فرزند کمک می‌کند.

 

23. اوقات فراغت را در برنامه ها قرار دهید

گنجاندن اوقات فراغت در برنامه ضروری اسـت. این بـه کودک شـما کمک میکند تا بفهمد کـه جدای از دستیابی و تکمیل وظایف، یک دوره بدون کار بـه او اجازه می دهد تا استراحت کند. می توانید بـه آن ها اجازه دهید بازی کنند، فیلم تماشا کنند یا هر کاری کـه دوست دارند انجام دهند.

 

24. مربی، مدیریت نکن

وقتی انها را مربی می کنید، انها را بـه خودکفایی میرسانید، و وقتی انها را مدیریت می کنید، بـه انجام کار اشاره می کنید. با مربیگری می توانید فرزندتان را مسئول اعمالش کنید.

 

25. اطلاعات مهم را به تقویم ها اضافه کنید

اطلاعات مهم را به تقویم ها اضافه کنید

آموزش مدیریت زمان برای کودکان

 

این می تواند آزمایش، مسابقه یا حتی کارهای شخصی مانند تعطیلات، قرار ملاقات با دکتر یا جشن تولد یکی از اعضای خانواده باشد. از انها بخواهید یک روز آینده بـه تقویم خود نگاه کنند تا بتوانند وظایف خودرا بر این اساس اولویت بندی کنند. بـه انها کمک کنید ان را بـه کارهای کوچک تر در طول هفته تا زمان تکمیل تقسیم کنند.

 

1. کودک در چه سنی زمان را درک می کند؟

کودک در چهار سالگی شروع بـه درک مفاهیم انتزاعی مانند زمان میکند. با این حال، این ممکن اسـت از کودکی بـه کودک دیگر متفاوت باشد، زیرا کودکان با سرعت هاي‌ مختلف بـه نقاط عطف رشد میرسند.

 

2. چه کسی زمان را تعریف کرد؟

ارسطو، متفکر یونانی، زمان را «معیار قابل ارزیابی حرکت با توجه بـه قبل و بعد» تعریف کرده اسـت. این ایده تا کار انیشتین در قرن بیستم تقریبا بـه همین شکل باقی ماند.

 

3. ضعف مهارت های مدیریت زمان در کودکان چه پیامدهایی دارد؟

اهمال کاری، نمرات و عملکرد ضعیف تحصیلی، الگوهای خواب نامنظم، عادات غذایی ناسالم، افزایش استرس و عدم وقت شناسی برخی از پیامد های مهم مهارت هاي‌ مدیریت زمان ضعیف در کودکان اسـت.

 

4. آیا باید محدودیت‌های زمانی خاصی برای فعالیت‌های روزانه و زمان تماشای صفحه فرزندم تعیین کنم؟

شـما باید محدودیت‌هاي‌ ثابتی را برای زمان نمایش صفحه نمایش فرزندتان تعیین کنید. این بـه معنای تعیین محدودیت هاي‌ زمانی خاص و اختصاص زمان هاي‌ خاص در روز بـه عنوان بدون صفحه نمایش اسـت. بـه عنوان مثال، برای خاموش بودن صفحه نمایش در روزهای مدرسه، بـه جز در مواقعی کـه برای انجام تکالیف لازم اسـت، قانونی تنظیم کنید. زمان غذا را بدون صفحه نمایش نگه دارید.

 

5. چرا فرزندم با مدیریت زمان دست و پنجه نرم می کند؟

تفاوت هاي‌ یادگیری مانند نارساخوانی در کودکان باعث می‌شود کـه با مدیریت صحیح زمان دست و پنجه نرم کنند. بـه عنوان مثال، اگر فرزند شـما در نوشتن مشکل داشته باشد یا برای مقابله با خواسته هاي‌ مدرسه تلاش کند، ان را بـه تعویق می اندازد و زمان را مدیریت نمی‌کند. بـه طور مشابه، کودکان دارای ناتوانی هاي‌ یادگیری مانند ADHD با عملکرد اجرایی مشکل دارند و ممکن اسـت در مدیریت زمان خود با مشکل مواجه شوند.

 


مطالب مشابه: 15 راه مدیریت صحیح زمان + زمان مفید


 

در پایان

وظیفه نهایی در هر تمرین این اسـت کـه کودک اهمیت زمان را درک کند. وقتی یاد میگیرند برای فعالیت هاي‌ خود برنامه ریزی کنند، می‌دانید کـه کار خوبی انجام داده اید. اگر در برنامه ریزی مشکل دارند نگران نباشید. تمرین مداوم می تواند باعث شود کودک شـما مهارت مدیریت زمان را توسعه دهد. تنها کاری کـه باید انجام دهید این اسـت کـه کمک کنید، مشاهده کنید و صبور باشید.

جدیدترین مطالب سایت