9 نکته برای بیدار شدن در صبح زود بدون دردسر

9 نکته برای بیدار شدن در صبح زود بدون دردسر

همه ی آدم صبح نیستند. اگر بیدار شدن در صبح یک چالش اسـت، این نکات از مجله تفریحی تالاب از متخصصان را امتحان کنید تا بـه شـما کمک کند تا روز خودرا بهتر شروع کنید.

 

چگونه صبح ها بهتر بیدار شویم؟

عده اي از افراد پس از یک خواب آرام شبانه، چشمان خودرا باز می‌کنند تا روز خودرا شروع کنند. با این حال، تعداد زیادی از افراد صبح ها برای احساس هوشیاری تلاش می‌کنند ودر نتیجه آمادگی برای کار، مدرسه یا سایر مسئولیت ها را دشوار میدانند.

 

گیجی اولیه کـه پس از بیدار شدن از خواب تجربه میشود، کـه اینرسی خواب نیز نامیده می شود، یکی از دلایلی اسـت کـه صبح‌ها میتواند چالش‌برانگیز باشد. با این حال، تغییرات کوچک در سبک زندگی می تواند هوشیاری صبحگاهی را التیام بخشد و اثرات نامطلوب اینرسی خواب را بـه حداقل برساند. ما چندین استراتژی را مورد بحث قرار میدهیم کـه بـه شـما کمک می کند صبح آسان تر از خواب بیدار شوید و هوشیار بمانید.

 

بیشتر بخوانید: دلیل های منطقی برای خواب دیدن های پی در پی

 

1. سعی کنید میزان خواب مورد نیاز بدنتان را مشخص کنید

9 نکته برای بیدار شدن در صبح زود بدون دردسر

میزان خواب مورد نیاز شـما از فردی بـه فرد دیگر متفاوت اسـت، اما طبق گفته بنیاد ملی خواب، طبق معمولً بین هفت تا نه ساعت اسـت. چگونه می توانید شماره مناسب خودرا دریابید؟ با آزمایش ان در طول یک هفته تعطیلی، زمانی کـه نیازی بـه استفاده از ساعت زنگ دار ندارید، ببینید چه زمانی بـه طور طبیعی از خواب بیدار می شوید و بعد از چند روز احساس شادابی می کنید. 

 

2. سعی کنید روتین رفتن به رختخواب خود را آرام تر کنید

9 نکته برای بیدار شدن در صبح زود بدون دردسر

برای داشتن صبحی بهتر، بنیاد ملی خواب توصیه میکند کـه قبل از خواب واقعی، یک مراسم قبل از خواب را شروع کنید، کـه در ان نورها را کم کنید و سعی کنید با حمام آب گرم، مدیتیشن، حرکات کششی یا مطالعه، استراحت کنید. خوزه مندز، پزشک، مدیر مرکز اختلالات خواب در بیمارستان دانبری در دانبری، کانکتیکات، می‌افزاید: عادات خوب شبانه همچنین میتواند بر چرخه طبیعی خواب/بیداری شـما تأثیر مثبت بگذارد و منجر بـه اختلالات خواب کمتری شود.

 

او می گوید: «من توصیه می کنم حداقل دو ساعت قبل از خواب، از نور و فعالیت‌هاي‌ استرس‌زا یا اضطراب‌انگیز – مانند کار کردن و پرداخت قبوض – اجتناب کنید. از آنجایی کـه نور در شب شاید مهمترین عاملی اسـت کـه میتواند تأثیر منفی بر بیدار شدن از خواب در صبح بگذارد، مهم اسـت کـه از نور رایانه، تلفن همراه و تبلت در اواخر شب و درست قبل از خواب اجتناب کنید.» 

 

3. اجازه دهید نور وارد شود

9 نکته برای بیدار شدن در صبح زود بدون دردسر

اگر وقتی از خواب بیدار میشوید، احساس گیجی میکنید، برای بازگرداندن ساعت بدن بـه حالت اولیه، ابتدا سایه‌ها را باز کنید. پزشک مندز توضیح میدهد: «نور طبیعی خورشید بیشترین تأثیر مثبت را در همگام‌سازی ریتم شبانه‌روزی ما با چرخه‌هاي‌ روز/شب «یا نور/تاریکی» دارد. وقتی همگام هستیم، حس بهتری داریم زیرا این بـه ما کمک می کند خواب کافی داشته باشیم.»

 

او توصیه میکند کـه اتاق خواب را در شب تاریک و خنک نگه دارید، سپس پنجره‌ها را صبح باز کنید تا نور خورشید وارد شود.

 

4. یک مراسم صبحگاهی ایجاد کنید که از آن لذت می برید و مشتاقانه منتظر آن هستید

9 نکته برای بیدار شدن در صبح زود بدون دردسر

استیو اورما، روان شناس بالینی مستقر در سانفرانسیسکو، نویسنده کتاب «نگرانی نکنید و بـه خواب بروید»؛ می گوید تعداد زیادی از مردم از مواجهه با یک روز جدید کاری یا کارهای روزمره میترسند. اما اگر نخستین کاری کـه انجام می دهید خوشایند باشد، صبح بیدار شدن را بسیار آسان تر می کند.

 

«این می تواند مدیتیشن، نوشیدن یک فنجان قهوه در حین خواندن وبلاگ مورد علاقه‌تان، خواندن اهدافتان، روزنامه‌نگاری و غیره باشد». “فعالیت هایي را انتخاب کنید کـه از آن ها لذت می‌برید و شـما را در مسیر خوبی برای روز قرار می‌دهند.” همچنین بـه کاهش اضطراب صبحگاهی کمک خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید:  تعبیر خواب خانه از بزرگان تعبیر خواب

 

5. زمان بیداری مشخصی داشته باشید

9 نکته برای بیدار شدن در صبح زود بدون دردسر

این ترفند ساده می تواند گیجی و بدخلقی صبحگاهی را از بین ببرد. چرا؟ بدن شـما دوست دارد بداند چه چیزی باید انتظار داشته باشد ودر روال معمول پیشرفت می کند.

 

«در ابتدا کمی زمان و تلاش لازم اسـت تا بدن خودرا مجدداً تنظیم کنید تا دریک زمان خاص از خواب بیدار شوید، اما وقتی اینکار را انجام دادید، هرروز صبح تقریبا در همان ساعت از خواب بیدار میشوید، به طور خودکار و بدون زحمت. ” حتی ممکن اسـت قبل از زنگ ساعت از خواب بیدار شوید – این دلیل اسـت.

 

6. با آهنگ مورد علاقه از خواب بیدار شوید

9 نکته برای بیدار شدن در صبح زود بدون دردسر

هنگامی کـه روز رابا گوش دادن بـه موزیک مورد علاقه خود شروع می کنید، صبح از خواب بیدار می شوید. این شـما را بـه‌خاطر ارتباط مثبت موزیک، از نظر احساسی شروع خوبی میکند. این یکی از چند تمرین صبحگاهی مغز برای تیز نگه داشتن ذهن اسـت.

 

7. یه نفس بکش

9 نکته برای بیدار شدن در صبح زود بدون دردسر

مدیتیشن فواید بی‌شماری دارد، از جمله مبارزه با بی‌خوابی، کاهش استرس و اضطراب، افزایش سطح شادی و انرژی، تقویت سیستم ایمنی بدن و ایجاد شفافیت ذهنی. پزشک مندز ان را هم در صبح و هم در شب توصیه می کند. او می گوید: «یک لحظه مدیتیشن در صبح می تواند بـه شروع روز با نگرش مثبت کمک کند. “همچنین در شب بـه عنوان بخشی از روال قبل از خواب مفید اسـت [زیرا] بـه ما کمک می کند آرام شویم و بدن ما را در حالتی مناسب برای خواب قرار دهد.”

 

8. یک برنامه بیداری «مداوم» را امتحان کنید

9 نکته برای بیدار شدن در صبح زود بدون دردسر

کاتلین استارمر، مربی ایمنی سفر مستقر در سانفرانسیسکو، میگوید کـه وقتی دلیل خاصی برای بلند شدن از رخت خواب داشته باشید، بیدار شدن صبحگاهی بسیار آسان‌تر اسـت. “نکته شماره یک بیدار شدن من برنامه Alarmy اسـت. می توانید ان را طوری سفارشی کنید کـه از شـما بخواهد مسائل ریاضی را حل کنید، عکس بگیرید یا حتی تلفن هوشمند خودرا چند بار تکان دهید قبل از این کـه زنگ هشدار را خاموش کنید.» “

 

بـه من اعتماد کنید: زمانی کـه از طریق هر روش انحرافی کـه بـه عنوان پروتکل خاموش کردن زنگ خود انتخاب کرده‌اید راه خودرا ادامه دهید، کاملاً بیدار هستید.” 

 

9. به خودتان یک شبکه ایمنی ساعت زنگ دار ندهید

9 نکته برای بیدار شدن در صبح زود بدون دردسر

زنگ ساعت خودرا برای آخرین لحظه ممکن تنظیم کنید تا وسوسه نشوید کـه دوباره بخوابید. «دکمه تعویق را گم کنید. هر بار کـه دستگیره را فشار می دهید، ممکن اسـت چند دقیقه دوباره بخوابید، «اما خواب بدی دارید». “فقط احساس بدتری داری.”

 

بیشتر بخوانید: تعبیر خواب اندام انسان به روایت بزرگان

 

در پایان

خوابي كه بسته بـه نوع مزاج بدني انسان يا خلقيات وي , مستند بـه اسباب خارجي طبيعي , مزاجي و يا اسباب داخلي يا اخلاقي و روحي انسان مي باشد. مثلاً گفته شده كسي كه مزاجش گرم هست حركاتش مشوش و مضطرب بوده , خواب او هم پر از اضطراب هست.

جدیدترین مطالب سایت